دایی: التماس کردم فدراسیون قرارداد نبست! : در زمان مربیگری‌ام در تیم ملی یک ...


در زمان مربیگری‌ام در تیم ملی یک ماه التماس کردم که فدراسیون با شرکت آدیداس قرارداد ببندد اما آنها این کار را نکردند خبرگزاری فارس:  علی دایی در نشست خبری پیش از بازی با سایپا گفت : در زمان مربیگری‌ام در تیم ملی یک ماه التماس کردم که فدراسیون با شرکت آدیداس قرارداد ببندد اما آنها این کار را نکردند. او در ادامه گفت : پس از این ماجرا خیلی چیزها را در زندگی‌ام متوجه شدم. یکی از آنها لطف، محبت و همدردی مردم بود که مرا خیلی تکان داد و باعث شد دلم به مردم نزدیک‌تر شود.
وی اضافه کرد: باید فکر کنم چه اشتباهاتی انجام داده‌ام که دیگر آنها را انجام ندهم. شاید خدا مرا نگه داشت تا برخی کارها را که انجام نداده بودم انجام دهم. این درس بزرگی برای من بود و لطف خدا را فراموش نمی‌کنم. کسانی با من ابراز همدردی کردند که فکرش را نمی‌کردم.
دایی در ادامه درباره اینکه شرایط تیمش بحرانی است اظهار داشت: من اسم وضعیتی را که داریم بحران نمی‌گذارم. امروز به باشگاه سایپا آمده‌ام که خاطرات خوبی از آن دارم. با مجموعه خوبی کار کرده‌ام و اینجا را خانه خودم می‌دانم و همیشه از آن به نیکی یاد می‌کنم.
سرمربی راه‌آهن ادامه داد: دوستان خوبی در باشگاه سایپا داشتم و جزء بهترین سال‌های بازیگری‌ام بود. بعد از تمرین تازه کار ما شروع می‌شد و با بازیکنان والیبال بازی و صحبت می‌کردیم. همین جو دوستانه عامل قهرمانی ما شد.
دایی تأکید کرد: ناراحتم که فردا باید برابر تیمی‌ بازی کنیم که بهترین دورانم را در آن گذراندم. ما خوب تمرین کرده‌ایم و با تیم بزرگی مثل سایپا بازی داریم. به رتبه کنونی سایپا نگاه نمی‌کنیم و می‌دانیم این تیم مربیان و بازیکنان خوبی دارد ولی باید این دیدار فینال‌گونه را ببریم. سه امتیاز دور از دسترس نیست اگر چه سایپا خطرناک است ولی با تمرینات خوب آماده این دیدار هستیم.
دایی درباره اشتباهات محسن قهرمانی در دیدار مس و راه‌آهن تصریح کرد: همانگونه که مربیان و بازیکنان اشتباه می‌کنند داوران نیز دچار اشتباه می‌شوند ولی در این مدت ضریب اشتباهات بالا رفته است. قهرمانی در دیدار مس و راه‌آهن اشتباه نداشت و محرومیت او به خاطر قبل بود.
وی اضافه کرد: اگر هم مشکلی در دیدار با مس وجود داشت بخاطر اشتباه فنی داور نبود بلکه به دلیل ادبیات و لفظی است که قهرمانی به کار برده ست. قهرمانی بازیکنان را به دلیل اهانت به یکدیگر یا داور اخراج کرد. محرومیت او چیزی از ارزش‌هایش کم نمی‌کند چرا که قهرمانی جزء با شرافت‌ترین داوران ایران است.
وی با تأکید بر اینکه اشتباه داوری تأثیری در روند بازی با مس نداشت گفت: اعلام محرومیت داوران به دلیل فشار زیادی است که روی کمیته داوران وجود دارد. من نمی‌دانم چرا همواره به دنبال معلول هستیم و دنبال علت‌ها نمی‌رویم.
سرمربی پیشین پرسپولیس با اشاره به دیدار این تیم با داماش خاطرنشان کرد: در این دیدار همه چیز مشخص بود. دوست ندارم پشت سر داوری که همه پشت سر او حرف می‌زنند حرف بزنم ولی همین داور قضاوت‌هایی داشته که باعث شده خیلی تیم‌ها لطمه ببینند.
دایی افزود: سال گذشته محمود رفیعی در دیدار پرسپولیس و نفت اشتباهات زیادی کرد و من مجبور شدم از حق تیمم دفاع کنم اما به جای برخورد با او مرا ممنوع‌المصاحبه کردند. کمیته انضباطی حکمی داد که در تاریخ فوتبال دنیا بی‌سابقه بود. آنها جواب حرف حق مرا با موضع‌گیری غلط دادند.
سرمربی راه‌آهن اظهار داشت: کجای دنیا تماشاگر ناسزا می‌گوید و بازی را قطع می‌کنند. اگر اینگونه است باید 50 درصد بازی‌های لیگ ناتمام بماند و در 50 درصد مسابقات از تیم‌ها امتیاز کسر کنند. در قانون آمده داور زمانی می‌تواند بازی را قطع کند که امنیت نباشد اما اتفاقات بدتر از آنچه در ورزشگاه آزادی افتاده و بازی قطع نشده است.
دایی با اشاره به جدول رده‌بندی گفت: اتفاقات دیدار پرسپولیس و داماش بیشتر از همه به ضرر ما شد. داور یک گل آفساید به سود داماش اعلام کرد و نگرفتن پنالتی پرسپولیس و اخراج بازیکنان این تیم باعث شد داماش سه امتیاز بگیرد و از منطقه خطر فرار کند.
وی ادامه داد: اگر داور این اشتباهات را نمی‌کرد داماش در همان امتیاز می‌ماند و این امتیازات به ضرر تیم‌های پایین جدول از جمله ما شد. خواهش می‌کنم داوران طوری سوت بزنند که به ضرر تیمی نباشد. ما در این فصل از داوری لطمه زیادی خوردیم و آرزو می‌کنم در 5 بازی آینده این اتفاق تکرار نشود.
وی در پاسخ به این سؤال که قاسم‌پور گفته چون داوری به نفع راه‌آهن بود دایی از این موضوع دفاع می‌کند اظهار داشت: کاری به حرف‌های قاسم‌پور ندارم. ما برتر از حریف بودیم و قبل از اخراج نیز مس موقعیت چندانی نداشت. در بازی رفت هم که صفر - صفر مساوی کردیم بلاژویچ خوشحال بود و این موضوع را اعلام کرد.
دایی گفت: در بازی با شهرداری تبریز پیروز شدیم اما گفتم که گل آفساید خوردیم. در دیدار رفت با سایپا هم حریف در دقایق پایانی گل آفساید را زد و من گفتم، چرا که همیشه حقیقت را می‌گویم.
سرمربی پیشین پرسپولیس درباره اینکه رویانیان از دست‌های پشت پرده در فوتبال حرف زده خاطرنشان کرد: تا فوتبال هست چنین مسائلی هم وجود دارد. ما مصلحت‌اندیشی می‌کنیم و خیلی چیزها را درست نمی‌کنیم. اکنون ردپای کسانی را می‌بینید که از فوتبال دور بوده‌اند ولی ردپایشان همچنان وجود دارد.
وی گفت: باید خودمان را درست کنیم ولی کاری نمی‌کنیم و اگر هم کاری صورت می‌گیرد کافی نیست. باید ریشه خیلی چیزها را بخشکانیم و فوتبال را پاک کنیم تا حرف از پشت پرده‌ها نباشد اما تا وقتی برخوردها سطحی باشد دست‌های پشت پرده هم وجود دارد.
دایی تأکید کرد: فوتبال ما نیمه حرفه‌ای هم نیست و آماتور است. ما فقط حرف می‌زنیم و شعار می‌دهیم اما خودمان هم می‌دانیم با حرف زدن چیزی درست نمی‌شود.
سرمربی پیشین تیم ملی درباره اینکه فدراسیون برای برآورده کردن خواسته‌های کی‌روش مشکل مالی دارد عنوان کرد: فدراسیونی که مشکل مالی داشته باشد نمی‌تواند مستقل باشد. فدراسیون زمانی مستقل است که از هیچ نظر مشکلی نداشته باشد و تا وقتی که به دولت وابسته است نمی‌تواند استقلال داشته باشد.
وی اضافه کرد: در این چند سال چه کار اقتصادی بزرگی در فدارسیون شده است؟ چون وابسته به سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش بوده‌ایم همیشه منتظریم که از دولت پول بگیریم و به دنبال کار اقتصادی نرفتیم. زمان صفایی فراهانی و دادکان کارهایی صورت گرفت اما در این چند سال چه کاری انجام شده است؟
دایی گفت: زمانی که سرمربی تیم ملی بودم از کفاشیان خواستم به کالموند مدیر باشگاه لورکوزن نامه‌ای بنویسد تا وی بتواند با شرکت آدیداس مذاکره کند تا از این طریق هم فوتبال ایران سود کند هم تیم ملی لباس آدیداس را بپوشد اما آقایان این نامه را به کالموند ندادند چون دست خیلی‌ها کوتاه می‌شد و نمی‌توانستند استفاده کنند.
دایی ادامه داد: یک ماه التماس کردم که نامه را بدهید و کالموند فقط مذاکره کند و شما قرارداد را ببندید ولی این کار را نکردند و با تولیدی من قرارداد بستند. هر چند که بخشی از پول مرا ندادند و اکنون ارزش ریالی آن با گذشته قابل قیاس نیست.
وی خاطرنشان کرد: اگر با آدیداس قرارداد می‌بستیم یک میلیون دلار عاید فدراسیون می‌شد و می‌توانستیم از این برند که پس از نایک باکیفیت‌ترین و معتبرترین است استفاده کنیم.
سرمربی سابق تیم ملی اظهار داشت: مردم ما می‌سوزند اما در این فوتبال همه ما به دنبال منافع شخصی‌مان هستیم. تا وقتی که منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح دهیم اوضاع همین گونه خواهد بود.
دایی گفت: از روزی که کی‌روش آمده من از او حمایت کرده‌ام. منتی نمی‌گذارم چون او کارش را بلد است و می‌تواند به ما کمک کند اما زمانی که من سرمربی تیم ملی بودم همه تا جایی که می‌توانستند مرا زدند؛ از همکاران خودم که ندانسته حرف می‌زدند گرفته تا دیگران.
سرمربی راه‌آهن اضافه کرد: چون می‌دانستم برخی همکارانم اطلاعات ندارند جوابشان را نمی‌دادم. نمونه‌اش بازی دوستانه با کویت بود که گفتند چرا قبل از دیدار با عربستان با کویت بازی کرده‌اید. این در حالی بود که شخصا با سوئدی‌ها رایزنی کرده بودم تا با آنها بازی کنیم.
دایی افزود: مسئولان سوئدی ایمیل زدند و اعلام آمادگی کردند اما مدیر تیم‌های ملی ایمیل را در تقویم‌اش گذاشت و یادش رفت که جواب بدهد. من مجبور شدم از بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنم؛ یا باید بازی نمی‌کردیم یا به مصاف کویت می‌رفتیم که من دومی را انتخاب کردم.
دایی گفت: نمی‌خواهم به گذشته برگردم اما یک صدم مشکل ما را کی‌روش ندارد. با این حال باید از او حمایت کنیم تا تیم ملی به جام جهانی برود.
وی تأکید کرد: من شرایط را طوری فراهم کرده‌ام که تیم ملی بدون هزینه به اسپانیا برود و اردو بزند. در یکی از اردوها نیز هزینه تیم ملی "صد و خرده‌ای" هزار یورو بود ولی من کاری کردم که 50 هزار یورو کمتر شد.
دایی گفت: خیلی از مسائل را نگفتم و نمی‌خواهم بگویم ولی اگر می‌خواهیم به جام جهانی صعود کنیم و باعث خوشحالی مردم شویم باید حمایت کنیم. با صعود به جام جهانی مشکلات اجتماعی کمتر می‌شود. از مسئولان کشور درخواست می‌کنم هر کاری از دستشان برمی‌آید برای تیم ملی انجام دهند تا مردم شاد شوند.


ویدیو : دایی: التماس کردم فدراسیون قرارداد نبست!