خودداری آنکارا از اعزام نیروی بیشتر به عراق/ حمله ائتلاف آمریکایی به مواضع ارتش سوریه :



حمله نظامیان آمریکایی به سوریه , حمله آمریکا به ارتش سوریه , اعزام به سوریه

خودداری ترکیه از اعزام نیروی نظامی بیشتر به عراق، تهدید یک عضو پارلمان عراق به درخواست کمک از روسیه در مقابل ترکیه، تأکید وزیر خارجه آلمان بر همکاری با عراق در مبارزه با تروریسم، هدف قرار گرفتن مواضع ارتش سوریه در حملات ائتلاف آمریکایی، عدم تغییر راهبرد آمریکا در مبارزه با تروریسم و مقدمات نشست معارضین سوری در ریاض، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.

 موضوع تنش ها میان بغداد و آنکارا بر سر اعزام نیروهای نظامی ترکیه به عراق، امروز نیز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. با این حال، خبرگزاری «رویترز» از اعلام تصمیم ترکیه مبنی بر توقف اعزام نظامیان بیشتر به عراق خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد اعزام نیروهای بیشتر به منطقه ای نزدیک موصل عراق را متوقف خواهد کرد؛ اما نیروهای خود را از عراق خارج نمی کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که بغداد تهدید کرد برای مجبور کردن ترکیه به خارج کردن نیروهایش از شمال عراق، به سازمان ملل متحد متوسل خواهد شد. احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در نامه ای به حیدر العبادی، همتای عراقی خود گفت نیروهای مسلح ترکیه نیروی بیشتری اعزام نخواهند کرد تا «حساسیت» عراق از بین برود.

*****

این در حالی است که پیش از اعلام تصمیم این تصمیم ترکیه، مخالفت ها با حضور نظامی این کشور در عراق شدت گرفته بود. در همین راستا، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات یک عضو پارلمان عراق را بازتاب داده که از احتمال درخواست کمک عراق از روسیه سخن گفته است. به نوشته این خبرگزاری، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق گفت پس از تجاوز ترکیه به حق حاکمیت عراق، این کشور ممکن است از روسیه درخواست کمک کند. حاکم الزاملی افزود: «ما ممکن است در واکنش به تجاوز ترکیه و نقض حق حاکمیت عراق، از روسیه بخواهیم مداخله نظامی مستقیم در عراق را آغاز کند». وی پیشتر نیز ترکیه را تهدید کرده بود اگر سربازان خود را فوراً از عراق خارج نکند با اقدام نظامی روبرو خواهد شد.

*****

همزمان، در پی تصمیم دولت آلمان برای افزایش فعالیت خود در زمینه مبارزه با گروه تروریستی داعش، این کشور بر حمایت از عراق در زمینه مبارزه با تروریسم تأکید کرده است. به نوشته خبرگزاری «ایتارتاس»، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان در سفری از پیش اعلام نشده وارد بغداد پایتخت عراق شده است. اشتاینمایر پس از ورود به بغداد، بر حمایت کشورش از عراق در جنگ علیه تروریست های داعش تأکید کرد. اشتاینمایر گفت تثبیت اوضاع در عراق همچون تلاش برای یافتن راه حلی سیاسی به منظور پایان دادن به بحران در سوریه مهم است. وزیر امور خارجه آلمان قرار است در این سفر با فواد معصوم، رئیس جمهور و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دیدار کند.

*****

اما در کشور همسایه عراق، یعنی سوریه، گزارش ها از هدف قرار گرفتن مواضع ارتش سوریه توسط جنگنده های ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا حکایت دارد. به نوشته خبرگزاری «شین هوا»، رسانه های محلی اعلام کردندجنگنده های ائتلاف تحت رهبری آمریکا عصر یکشنبه مواضع ارتش سوریه را در استانی در شرق این کشور هدف قرار دادند. این حمله هوایی به تلفاتی در ارتش سوریه در منطقه عیاش در استان دیر الزور در شرق این کشور منجر شده؛ اما تعداد دقیق تلفات مشخص نیست. این حمله، نخستین مورد هدف قرار گرفتن نظامیان ارتش سوریه از آغاز عملیات ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش در سوریه است. جزئیات بیشتر درباره این واقعه هنوز منتشر نشده است.

*****

در این میان، دولت آمریکا به راهبرد کنونی خود در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه می دهد. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، یکشنبه شب در یک سخنرانی در کاخ سفید گفت آمریکا بر تهدید تروریسم که وارد مرحله ای جدید شده است، فائق خواهد آمد. وی گفت: «من می دانم بسیاری از مردم آمریکا پس از این همه جنگ می پرسند آیا ما توانسته ایم با سرطانی که هیچ درمان فوری برای آن وجود ندارد مقابله کنیم»؟ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی 13 دقیقه ای خود هیچ تغییری را در راهبرد آمریکا اعلام نکرد و هیچ سیاست جدیدی را برای شکست داعش پیشنهاد نداد و این نشان می دهد اوباما به رویکرد کنونی خود اطمینان دارد و همچنین گزینه های آسانی را برای مقابله با این گروه افراطی مد نظر ندارد.

*****

در نهایت، خبرگزاری فرانسه در مطلبی به موضوع مذاکرات صلح سوریه پرداخته و از دشواری هماهنگ کردن مواضع گروه های مخالف دولت سوریه سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد گروه های مخالف و شورشی سوری که قرار است در روزهای آینده در پایتخت عربستان سعودی گرد هم آیند، برای متحد کردن مواضع خود به منظور مذاکره با رژیم بشار اسد رئیس جمهور سوریه که سرنوشت او به عامل مورد اختلاف تبدیل شده است، ماموریت دشواری دارند. وزارت امور خارجه عربستان یکشنبه شب به صورت رسمی برگزاری این مذاکرات را تایید و اعلام کرد این نشست بین روزهای سه شنبه و پنجشنبه برگزار خواهد شد. گفته شده داعش، جبهه النصره و کردها در این نشست حضور نخواهند داشت.


 اخبار  بین الملل  -  تابناک


ویدیو : خودداری آنکارا از اعزام نیروی بیشتر به عراق/ حمله ائتلاف آمریکایی به مواضع ارتش سوریه