خواسته عربستان از اوباما درباره ایران چه بود؟ : اخبار سیاست خارجی - عربستان: ...




اخبار سیاست خارجی - عربستان: از اوباما خواستیم که موضوع ایران را تنها به پرونده اتمی این کشور محدود نکند!

ریاض از واشنگتن می خواهد تا حجم خطرات و چالش هایی که منطقه خاورمیانه را تهدید می کند را درک کند و در سیاست هایش نوعی بازنگری و تجدید نظر بکند.

زهیر الحارثی، عضو کمیته امور خارجی مجلس شورای عربستان سعودی، در مصاحبه با العربیه با اشاره به دیدار باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با ملک عبدالله پادشاه سعودی گفت: کشور عربستان از آمریکا خواست که موضوع ایران را تنها به پرونده اتمی آن کشور محدود نکند.

به گزارش تیک ، الحارثی افزود: عربستان می خواهد از ضمانت هایی که تهران به واشنگتن در زمینه هسته ای داده است، آگاه شود.

وی اضافه کرد: ریاض از واشنگتن می خواهد تا حجم خطرات و چالش هایی که منطقه خاورمیانه را تهدید می کند را درک کند و در سیاست هایش نوعی بازنگری و تجدید نظر بکند.

سعودی از سیاست های اوباما در قبال بحران سوریه نیز ناراضی است. آل سعود همچنین از موضعگیری آمریکا در برابر بحران سیاسی مصر نیز ناخشنود است.

اوایل ماه ژوئیه سال گذشته، پس از درگیری ها در مصر، محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، بوسیله ارتش این کشور برکنار شد و دولتی انتقالی با حمایت ارتش این کشور زمام امور را در دست گرفت.

کشور سعودی اقدام ارتش در خلع رئیس جمهوری مورد حمایت اخوان المسلمین را تایید کرد و به همراه امارات متحده عربی ، کمک‌های مالی گسترده‌ای را در اختیار دولت انتقالی قرار دادند.

 

                                       .............................................


 

سخنان باراک اوباما درباره لغو تحریم ها علیه ایران , سخنان اوباما در سازمان ملل درباره ایران , سخنان اوباما درباره ایران سازمان ملل

 

هدف از انتخاب مقرن به سمت ولیعهدی عربستان چیست؟

در صورتی که شاهزاده مقرن انتخاب نمی شد ممکن بود برای آینده عربستان مشکلاتی ایجاد شود

  روزنامه های آمریکایی و گزارش های اطلاعاتی، از تلاش برای زمینه سازی جهت به قدرت رسیدن محمد بن نایف خبر داده بودند زیرا او را شخصی با کفایت می دانند که در خدمت سیاست های آمریکاست.


اسکای نیوز به نقل از منابع عربی آورده است مقرن، به عنوان شخصی ضعیف النفس شناخته می شود، او در برابر برادرانش کاملا ذلیل است و در حد پرستش و عبادت کامل، در برابر پادشاه تسلیم است، بنابراین اگر پادشاه از او بخواهد که به نفع پسرش (متعب) از پست خود کناره گیری کند، فورا اطاعت می کند و دقیقا به همین دلیل است که مقرن برای این پست انتخاب شد تا زمینه برای بهره گیری از او فراهم شود، زیرا مقرن از فرزندان عبدالعزیز است و انتخاب او می تواند موانع دیگر را کنار بزند، تا پس از آن به نفع متعب کناره گیری کند.


انتخاب مقرن به معنای ثبات در سیاست های داخلی و خارجی عربستان برای یک تا دو دهه آینده است. همچنین انتخاب وی باعث افزایش توان سیاسی و اقتصادی عربستان و ارتقای جایگاه این کشور در داخل و خارج خواهد شد.

 

پادشاه عربستان مانع از ایجاد بی ثباتی در کشور شده و طرح روشنی را برای آینده عربستان ترسیم کرده است و انتخاب شاهزداده مقرن در چارچوب این خط قرار دارد. همه اعضای هیئت شانس رسیدن به پست پادشاهی را دارند و اقدام سه چهارم از اعضای این هیئت در دادن رای مثبت دادن به شاهزاده مقرن دارای پیام های مثبت داخل و خارجی برای تقویت ثبات، امنیت و اقتصاد کشور است.

 

وی از شخصیت تاثیرگذار و گشاده رویی برخوردار است و نگاه به آینده دارد و مدت ها طولانی نماینده پادشاه عربستان در موضوعات مختلف و سازمان های امنیتی بوده و به خوبی از جزئیات فعالیت نهادهای دولتی واقف و همراه با گام های متعدد اصلاح طلبانه پادشاه عربستان و شریک وی بوده است.


در صورتی که شاهزاده مقرن انتخاب نمی شد ممکن بود برای آینده عربستان مشکلاتی ایجاد شود. در حال حاضر هر گونه نیات خصمانه علیه عربستان و ایجاد هرج و مرج در این کشور و ادعای اختلاف نظر میان هیئت حاکمه عربستان درباره پادشاه آینده این کشور نیز از بین رفته است. انتخاب شاهزاده مقرن نشان می دهد نقشه سیاسی روشن و بدون ابهامی در کشور وجود دارد.


یک کارشناس روس در مصاحبه با روسیا الیوم معتقد است مهمترین دلیل نگرانی در این میان ناظران را به این ارجاع می‌دهد که روی کار آمدن شاهزاده مقرن بسیار محافظه‌کار در عربستان به معنای عدم انجام هرگونه اصلاحات در این کشور است. در عین حال تاکید می‌کند که عملیات انتخاب ولی‌عهد عربستان اقدام آسانی در این کشور به شمار نمی‌آید، چون میانگین سن نسل اول شاهزادگان سعودی بیش از 70 سال است و در این بین شاهزاده مقرن بیش از شاهزادگان دیگر برای این امر مناسب به نظر می‌رسد که در 67 سالگی قرار دارد.

اخبار سیاست خارجی -تیک, اسکای نیوز

 


ویدیو : خواسته عربستان از اوباما درباره ایران چه بود؟