خواب‌هایی که زندگیتان را عوض می کنند : آنچه در خواب می‌بینید تصاویر بی‌اهمیتی ...


آنچه در خواب می‌بینید تصاویر بی‌اهمیتی نیستند. شاید وقتی بیدار شوید همه آن‌ها را فراموش كنید اما اگر سعی كنید و آن‌ها را به خاطر بیاورید می‌توانید نكته‌هایی مهمی از دل آن‌ها بیرون بكشید.

رنگ‌هایی برای دکوراسیون یک اتاق خواب رمانتیک , چه میوه هایی به کاهش وزن کمک می کنند؟ , ورزش‌هایی که رابطه جنسی را بهتر می کنند

كمتر انسانی را پیدا می‌كنید كه به خواب‌ها و رویاهایی كه می‌بیند اهمیت ندهد، اما اكثر ما نمی‌دانیم این خواب‌ها چه معنایی دارند اما متخصصان می‌گویند، دقت كردن بیشتر به رویاهای شبانه می‌تواند به بالا رفتن كیفیت زندگی انسان كمك كند.  دكتر گائل دلانی، پروفسور روان‌پزشكی می‌گوید: «هرشب، وقتی رویایی ببینید این ناخودآگاه‌تان است كه نسبت به زندگی شما و اتفاقاتی كه برای شما افتاده واكنش نشان می‌دهد...  اگر به این خواب‌ها دقت كنید می‌توانید راه‌حل بسیاری از مشكلات خودتان را در آن‌ها پیدا كنید.» در این مطلب شما نكته‌های بسیار مهمی در مورد تعبیر رویاها و چگونگی استفاده از تعبیرآن‌ها در زندگی واقعی را پیدا می‌ كنید.



وقتی فلج شدن به نفع شماست

طی 90 دقیقه اول خواب، شما از خواب سبك به مرحله خواب عمیق وارد می‌شوید. سپس وارد مرحله REM می‌شوید كه در آن ضربان قلب و تنفس شما نامنظم شده، حركات چشم‌ها سریع می‌شود و سرعت فعالیت مغز بالا می‌رود و در این مرحله حدود 80درصد رویاها شكل می‌گیرد. در همین مرحله هم هست كه رویاها واضح و شفاف هستند. به‌طور معمول شما طی خواب شبانه‌تان 3 تا 5 بار وارد این مرحله می‌شوید اما جالب‌ترین نكته در این میان این است كه طی این مرحله تقریبا تمام اعضای دیگر بدن شما فلج می‌شوند، اما چرا؟ دكتر ویلیام كولر، فوق تخصص خواب و مدیر مركز خواب اسپرینگ هال می‌گوید: «این فلج شدن واكنش طبیعی بدن است تا بدن در حین خواب دیدن به خواب‌ها عمل نكند، مثلا باعث شود كه فرد در زمان خواب دیدن لگد نزند یا ندود یا مشت نزند.»

اما وقتی كه رویا می‌بینید در مغزتان چه اتفاقی می‌افتد؟ متخصصان خواب در این مورد می‌گویند كه اطمینان ندارند، ولی اكثر آن‌ها می‌گویند، خواب دیدن نتیجه رویارویی خاطرات و احساس فرد است. در واقع از جهتی خواب دیدن می‌تواند احساس شما را درباره تمام آنچه طی روز برای‌تان اتفاق افتاده تعدیل كند و از جهتی دیگر هم خواب دیدن تفسیرهای ناخودآگاه شما در مورد خود شما و جهان پیرامون‌تان است. دكتر كولر می‌گوید: «در خلال خواب، خاطرات ذخیره می‌شوند. رویا دیدن روندی است كه باعث تقویت حافظه درازمدت می‌شود.» درواقع می‌شود گفت كه خواب دیدن روندی است كه طی آن ناخودآگاه و مغز شما تصمیم می‌گیرند چه مسائلی را در ذهن‌تان ذخیره و كدام‌ها را پاك كنند.



وقتی زنگ خطر در بدن‌تان به صدا درآمده

خیلی از انسان‌ها خواب‌هایی می‌بینند كه می‌توانند تعبیری در مورد اتفاقات آینده آن‌ها داشته باشند، مثلا بسیاری از انسان‌ها خواب‌هایی می‌بینند كه در مورد یك انسان خاص یا یك موضوع خاص است و بعد برای آن فرد یا موضوع اتفاقی می‌افتد. اما دكتر بارت می‌گوید، تجربیات او نشان داده كه خواب‌های پیشگویانه، در مورد انسان‌های عادی در این زمان وجود ندارد: «وقتی به‌طور ناخودآگاه نگران كسی یا چیزی هستیم، در خواب آن فرد یا چیز را می‌بینیم، مثلا اگر فامیل بیماری داشته باشیم یا با رئیس‌مان دعوا كرده باشیم ممكن است خواب خطر برای آن فامیل یا خواب اخراج از كار را ببینیم و بعد كه این اتفاق‌ها افتاد فكر كنیم كه خواب‌های ما پیشگویانه بوده اما در واقع خواب‌ها فقط واكنش ناخودآگاه ما به آنچه در اعماق وجودمان می‌دانیم و گاه حتی به خاطر نمی‌آوریم، است.»

دكتر استنلی كریپلر، متخصص روان‌شناسی می‌گوید: «در یك مورد باید این خواب‌های پیشگویانه را جدی بگیریم آن هم در مورد بیماری‌هاست، به‌خصوص در مورد مشكلات قلبی. بارها شده است كه افراد، حتی جوان‌ها، خواب‌هایی در مورد بیماری خود و بیماری‌های قلبی خود دیده‌اند و وقتی مورد معاینات قرار گرفته‌اند مشخص شده است كه واقعا دچار این مشكل بوده‌اند، درواقع این خواب‌ها زنگ خطری است كه ناخودآگاه شما به صدا درمی‌آورد تا بدانید در بدن‌تان اتفاق نامناسبی افتاده است.»



چرا خواب‌های‌تان سورئال است؟

اما چرا رویاها خیلی اوقات شبیه واقعیت نیستند؟ اگر واقعا رویاها همان چیزهایی هستند كه ما در زندگی عادی می‌بینیم پس چرا این‌قدر شكل‌های آن‌ها متفاوت،‌ خاص و دور از واقعیت است؟ دكتر دلانی می‌گوید: «زمانی كه می‌خوابیم هوشیاری و ذهن بیدار ما خاموش می‌شود، برای همین است كه ناخودآگاه تصاویر و شكل‌هایی را می‌سازد كه غریب و عجیب و از لحاظ منطقی غیرواقعی به نظر می‌رسد.»



چرا خودتان را به شكل آنجلینا جولی در خواب می‌بینید؟

آیا این واقعیت دارد كه هیچ‌كس در خواب خودش را یعنی تصویر چهره‌اش را نمی‌بیند؟

دكتر دلانی می‌گوید: «من 30 سال است در حیطه خواب كار می‌كنم، بسیاری از مراجعان من خودشان را در خواب‌های‌شان دیده‌اند، البته خیلی از اوقات آن‌ها خودشان را به چهره‌ای متفاوت در خواب دیده‌اند، حتی خانمی بود كه خودش را در خواب به شكل آنجلینا جولی می‌دید... وقتی خودتان را به شكل فرد دیگری در خواب ببینید، احتمالا ناشی از این است كه ذهن و ناخودآگاه شما شباهت‌هایی میان شما و آن فرد می‌بیند... برای مثال در مورد خانمی كه خودش را به شكل آنجلینا جولی در خواب می‌دید، متوجه شدم كه این خانم بسیار به كارهای نیكوكارانه علاقه دارد و حتی یك كودك را از كشوری دوردست به فرزندی قبول كرده، این همان كاری است كه آن بازیگر مشهور و همسرش هم انجام داده‌اند، درواقع ناخودآگاه زن این گونه شباهتی میان این 2 نفر یافته و در خواب خود را به شكل آنجلینا جولی دیده است.»



 وقتی خودتان را به شكل فرد دیگری در خواب ببینید، احتمالا ناشی از این است كه ذهن و ناخودآگاه شما شباهت‌هایی میان شما و آن فرد می‌بیند...



جای كوسه‌ها را با دلفین‌ها عوض كنید

بین 8 تا 10 درصد افراد بالغ كابوس‌های تكرار شونده، مثل تحت تعقیب بودن یا غرق شدن می‌بینند. دكتر شیلی هریس، پروفسور علوم خواب در مركز پزشكی سون‌فایر در برانكس می‌گوید: «این حالت زمانی اتفاق می‌افتد كه شما زیر فشار استرس مدام باشید، ذهن‌تان با این كابوس‌ها سعی می‌كند با اضطراب و ناراحتی كه با آن درگیر است كنار بیاید.»  دكتر هریس می‌گوید: «اول به پزشك مراجعه كنید، برخی داروها می‌توانند كابوس‌های تكراری ایجاد كنند، اگر این‌طور نبود به یك متخصص خواب مراجعه كنید تا شیوه‌های مختلف خواب‌درمانی را برای شما اجرا كند. یكی از این شیوه‌ها نوشتن كابوس‌ها و تلاش برای تغییر آ‌ن‌هاست.



وقتی با گریه از خواب بیدار می‌شوید

گاهی اوقات خواب‌های ما آن‌قدر واقعی به نظر می‌رسند كه با خنده یا گریه از خواب بیدار می‌شویم؛ دكتر بارت می‌گوید: «این حالت در افرادی اتفاق می‌افتد كه ذهن‌شان در خواب هم كاملا بیدار است.

 در این گونه خواب‌ها تصاویر كاملا شفاف و واضح هستند و همه‌چیز واقعی به نظر می‌رسد.» دكتر توره نیلسن، فوق تخصص روان‌پزشكی می‌گوید: «وقتی خواب‌های دردناك و ناراحت‌كننده واقعی می‌بینید، احتمالا حس بد در تمام طول روز همراه‌تان خواهد بود.»


ویدیو : خواب‌هایی که زندگیتان را عوض می کنند