خط فقر در ایران: 2.300.000 تومان : نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار ...


نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفت :‌ قدرت خرید کارگران ۵۷ درصد کاهش یافته است و ما خواهان افزایش حقوق کارگران تا حدی هستیم که زندگی آنها را سر و سامان دهد. وی در ادامه گفت: از نظر ما خط فقر 2 میلیون و 300 هزار تومان است که برخی ها بالاتر از این را اعلام می کنند. خبرگزاری تسنیم: نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفت :‌ قدرت خرید کارگران ۵۷ درصد کاهش یافته است و ما خواهان افزایش حقوق کارگران تا حدی هستیم که زندگی آنها را سر و سامان دهد.

ناصر برهانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه استدلال شما از اینکه معتقدید دستمزد کارگران در سال 94 باید بیش از 15 درصد افزایش یابد ، چیست؟ افزود:‌ اکنون بحث تورم 15.8 درصدی مطرح است و ما دنبال این هستیم که کارگران آرامش نسبی داشته باشند و دغدغه معیشت خانواده را نداشته باشند.

وی گفت:‌ امروز هزینه های زندگی بالاست و باید در حقوق کارگران تامین نیاز خانواده 4 نفره لحاظ شود.

برهانی افزود:‌ ما اعتقاد نداریم تورم همان است که اعلام شده است چون اگر کالاهایی را که در اسفند سال گذشته خریداری می کردیم با اسفند امسال مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که معیشت مردم دستخوش نابسامانی شده است.

نماینده عالی کارگران گفت: چون قدرت خرید جامعه کم شده است تورم پایین می آید و همه اقتصاد دانان به این امر اعتقاد دارند چرا که رکود زمانی است که مردم قدرت خرید ندارند.

وی افزود:‌ در تبصره اول ماده 41 قانون کار حداقل مزد برای کارگران را براساس تورم در نظر گرفته اند و در تبصره 2 این ماده بر  توجه به معیشت خانوار هم تاکید شده است.

برهانی گفت:‌ امروز وقتی معیشت خانوار را بررسی می کنیم می بینیم که 366 هزار تومان با سال گذشته فاصله داریم و اگر 366 هزار تومان را به 609 هزار تومان نسبت بگیریم حدود 57 درصد می شود و این به آن معناست که قدرت خرید ما 57 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه کارفرمایان مشکلاتی دارند افزود: ما هم مشکلات معیشت کارگران را داریم.

برهانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افزایش دستمزدبیش از حد کارگران، کارفرمایان را دچار مشکل نمی کند و موجب اخراج کارگران نخواهد شد؟ گفت:‌ ما اکنون بحث ایجاد اشتغال را نداریم و حفظ شرایط موجود را دنبال می کنیم.

وی افزود:‌دولت ها هر کدام کارهایی برای افزایش اشتغال موجود خود داشتند اما متاسفانه به نقطه مثبت نرسیدند و امروز فقط به دنبال حفظ اشتغال موجود هستیم.

خط فقر 2 میلیون و 300 هزار تومان

نماینده عالی کارگران گفت: از نظر ما خط فقر 2 میلیون و 300 هزار تومان است که برخی ها بالاتر از این را اعلام می کنند.

برهانی افزود:‌ کارفرماها مشکلاتشان در جای دیگر است و آنها در بحث انرژی، عوارض و ارزش افزوده بیشترین لطمه را می بینند.

وی گفت:‌ در آخرین نشست شورای عالی کار همانند سال های گذشته به جمع بندی نرسیدیم و باید نظر جمع را داشته باشیم و مشارکتی میان دولت ،‌ کارگر و کارفرما ایجاد شود و در نهایت ما به عنوان جناح کارگری باید راضی شویم.

برهانی افزود:‌ترکیب شورای عالی کار در قانون کار 9 نفر است که یک نفر طبق آیین نامه اضافه کردند که خلاف است.

برهانی گفت:‌ ما در هر حال باید در جلسات راضی شویم چرا که مشکلات کارگران بسیار زیاد است.


ویدیو : خط فقر در ایران: 2.300.000 تومان