خشونت اقتصادی علیه زنان : «طرح استخدام نیمه وقت زنان برای افرادی که از زمان ...



خشونت اقتصادی علیه زنان , خشونت علیه زنان , روز جهانی خشونت علیه زنان

«طرح استخدام نیمه وقت زنان برای افرادی که از زمان تصویب این طرح به بعد می‌خواهند در شرکت یا سازمانی استخدام شوند الزامی است.»

بیان این جمله از زبان سید بهلول حسینی، عضو كمیسیون عمران مجلس كافی بود تا دوباره این حس در جامعه ایجاد شود كه تبعیض و اجحافی جدید(!) در حقوق زنان در حال شكل‌گیری است. طرحی كه به گفته نماینده مطرح‌كننده‌اش قرار است سه خصوصیت داشته باشد؛ «اشتغال زنان تحصیلکرده و جویای کار، تقویت بنیان خانواده و کمک به اقتصاد خانوار» اما چیزی جز محدود كردن هرچه بیشتر زنان نخواهد بود. حتی به گفته «توران ولی‌مراد» فعال حقوق زنان، یك خشونت اجتماعی و اقتصادی علیه زنان است. جالب اینكه حتی زنان مجلس هم با این طرح مخالف هستند به طوری كه فاطمه رهبر، رئیس فراكسیون زنان مجلس به «قانون» گفت: «ما مخالف صددرصد این طرح هستیم و اجازه نمی‌دهیم تصویب شود.»


   استخدام نیمه‌وقت زنان اجباری می‌شود؟
این جمله‌ها را بخوانید و خودتان قضاوت كنید: «فعالیت بیش از اندازه بیرون از منزل روحیه زنان را فرسوده و آزرده می‌سازد، از این‌رو با نیمه‌وقت شدن اشتغال زنان از ظرفیت قابل‌توجه آنها در امور خانواده استفاده می‌شود. در طرح استخدام نیمه‌وقت زنان قید شده است که فعالیت زنان براساس روزهای کاری کم شود نه اینکه تقسیم کار در شیفت صبح و عصر انجام گیرد. طرح استخدام نیمه‌وقت زنان برای افرادی که از زمان تصویب این طرح به بعد می‌خواهند در شرکت یا سازمانی استخدام شوند الزامی است، ولی در خصوص زنانی که قبلا استخدام شده‌اند، می‌تواند اختیاری باشد.

 

فعالیت نیمه‌وقت زنان نه تنها نشاط اجتماعی حاصل از کار را از زنان دریغ نمی‌کند، بلکه آرامش توأم با نشاط اجتماعی را برای زنان رقم می‌زند.» اینها صحبت‌های مردسالارانه در دوره مشروطه نیست. اینها صحبت‌های «سید بهلول حسینی» نماینده مجلس نهم در سال 1394 است! كسی كه معتقد است با گرفتن یك حق قانونی از خانم‌ها، می‌شود داد سخن درباره نشاط و شادابی‌شان سر داد. زنانی كه این روزها پا به پای مردان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حضور دارند، ماندن در پستو را نمی‌خواهند. پس نمی‌توان به بهانه قاقالی‌لی، آنها را از رفتن به كارخانه شكلات‌سازی منع كرد!


   خشونت اجتماعی و اقتصادی علیه زنان
وقتی ماجرای حضور این طرح در مجلس و بررسی آن توسط نماینده‌ها منتشر شد، سراغ یك فعال حقوق زنان رفتیم تا ببینیم اگر این طرح تصویب شود، چه اتفاقی ممكن است در جامعه رخ دهد. توران ولی‌مراد عضو شورای مرکزی جامعه زینب و فعال حقوق زنان درباره اینكه این طرح توسط یكی از نماینده‌ها مطرح شده‌است، به «قانون»  می‌گوید: «هنوز نمی‌دانم واقعا به مجلس آمده یا نه. اما متاسفانه در كشور ما سلیقه‌های شخصی وارد سیستم سیاسی و تصمیم‌گیری می‌شود. به جای اینكه بر مدار قانون حركت كنیم،

 

سلیقه‌ها را سرلوحه قرار می‌دهیم.» به گفته این فعال حقوق زنان، طرح كار نیمه‌وقت قبلا هم وجود داشته اما نه فقط برای زنان، بلكه برای همه آنهایی كه به هردلیل نمی‌توانستند كار تمام وقت داشته باشند؛ طرحی كه دو دهه پیش تصویب شد اما كسی از آن تبعیت نكرد. او درباره اینكه چرا چنین طرح‌‌هایی اصلا مطرح می‌شوند، می‌گوید: « در حوزه زنان و خانواده با یك اشكال جدی روبه‌رو هستیم.

 

ما در این حوزه تعریف وضع ایده‌آل را نداریم. یعنی تعریفی از اینكه  نقش، جایگاه و هویت زن چیست، نداریم. اصلا نمی‌دانیم زن چیست! با انقلاب تعریفی به صحنه آمد كه زن را انسانی دارای حق انتخاب، با اختیار، تاثیرگذار، تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز معرفی كرد. تا امروز هم زنان این تعریف را حفظ كرده‌اند منتها مشكل این است كه جریان‌های فكری دیگری هم وجود دارند. آنهایی كه تا قبل از انقلاب به این تعریف از زن اعتقاد نداشتند، الان با امتیازهایی كه از انقلاب گرفته‌اند، رشد كرده و در مناصب مهم حضور دارند و به جای رفع تبعیض علیه زنان، خشونت‌هایی مثل این طرح را مطرح می‌كنند. این طرح خشونت اجتماعی وا قتصادی علیه زنان است.»


   فراكسیون زنان مخالف صددرصد
فارغ از صحبت‌های فعال حقوق زنان، باید دید چقدر این طرح جدی است و اینكه حسینی گفته بود اكثر نمایندگان مجلس با آن موافق هستند، چقدر صحت دارد. رئیس فراكسیون زنان مجلس بهترین فرد برای بررسی این موضوع است. فاطمه رهبر به «قانون» می‌گوید: «آقای حسینی نظر شخصی خودش را گفته و ما خانم‌های مجلس مخالف صددرصد این طرح هستیم.»

 

به گفته رهبر این طرح مغایرت فاحش با قانون اساسی كشور دارد: «اصول 19 و 20 قانون اساسی، صراحتا اشاره می‌كند به اینكه زن و مرد در برابر قانون مساوی هستند. بنابراین اگر ما طرحی ارائه كنیم كه مقابله با  این اصول باشد (كه حقوق آحاد مردم را به صورت مشابه مشخص كرده)، پرواضح است كه پذیرفته نیست. هر طرحی كه با نگرش تبعیض مطرح شود قطعا اگر ناخواسته در مجلس شورای اسلامی هم به تصویب برسد در شورای نگهبان به دلیل مغایرت با قانون اساسی و اصول آن، رد می‌شود.»

 

به گفته این نماینده مجلس، این طرح از سال گذشته توسط حسینی مطرح بوده ولی از نظر زنان مجلس اجباری است كه كار خانم‌ها را نیمه‌وقت می‌كند: «به نظر ما اجباری است كه خانم‌ها به دلیل به دست آوردن شغل، به هرشكلی مجبور به قبول چنین وضعیتی شوند و این زیر سوال رفتن حق قانونی خانم‌ها است. دستگاه‌های متولی كه وظیفه‌شان ایجاد شغل مناسب برای آحاد مردم است باید ترتیبی ایجاد كنند كه ما بتوانیم برای اقشار مختلف، شغل داشته باشیم تا در یك فضای عادلانه و عرصه مساوی، مرد و زن بتوانند به كار بپردازند. بنابراین ما مخالف صددرصد مطرح شدن چنین طرحی هستیم.»


   این طرح به نتیجه نمی‌رسد
ولی‌مراد نیز موافق فاطمه رهبر بوده و معتقد است این طرح به سرانجامی نمی‌رسد: «امتیاز و رهاوردی كه انقلاب برای زنان داشت، اعتماد به نفس بالا و حضورشان در صحنه بود. تا الان هم زنان خودشان این بار را به دوش كشیده و آن را حفظ كرده‌اند. قبل از نگرش انقلاب دو تعریف از زن داشتیم كه هر دو نگاه ابزاری به زن بود. یك نگاه، زن را ملعبه می‌دانست و دیگری به اسم اسلام، او را محدود و محصور و در اختیار مرد قرار می‌داد. این رهاورد انقلاب برای زنان رو به جلو است. آن اعتماد به نفسی كه زنان به دست آورده‌اند و آن حضور حداكثری در صحنه را به راحتی از دست نمی‌دهند.»


 اخبار اجتماعی  -  قانون


ویدیو : خشونت اقتصادی علیه زنان