خریدهای زیر پوستی در بازار ارز :  در نخستین روز هفته از تلاطم و هیجان معامله‌گران ...



 در نخستین روز هفته از تلاطم و هیجان معامله‌گران دلار خبری نبود تا بازار ارز برخلاف هفته گذشته شروعی آرام در صبح شنبه داشته باشد. روز گذشته بهای دلار در بازه محدودی نوسان کرد و نهایتا با قیمت 3415 تومان به کار خود پایان داد تا تغییر قیمتی را نسبت به روز پنج‌شنبه تجربه نکرده باشد.

در این شرایط، برخی فعالان با اشاره به کاهش نوسانات و فروکش تلاطم بازار ارز، از شروع خریدهای زیرپوستی خبر داده‌اند. به گفته آنها، تعدادی از معامله‌گران که احساس کرده‌اند دلار به کف قیمتی خود رسیده، به آرامی خریدهای ارزی خود را بالا برده‌اند. با این حال، به دلیل وجود عرضه بازارساز و کاهش جو روانی افزایشی، خریدهای این گروه با چاشنی احتیاط صورت گرفته است. روز شنبه این دسته در ابتدا سعی کردند با جوسازی پیرامون نرخ ارز در بودجه 95 جهت قیمت را صعودی کنند، اما از آنجا که بازار جان بالا رفتن نداشت، ناچار شدند مقداری از ارز خریداری شده را به فروش برسانند.

 

در شرایطی که بازار آزاد روز شنبه آرام بود، نرخ رسمی دلار در مرکز مبادلات ارزی نیز افزایشی را تجربه نکرد و روی رقم 2995 تومان و 5 ریال باقی ماند. به این ترتیب، احتیاط سیاست‌گذار در قیمت‌گذاری نرخ رسمی دلار همچنان ادامه دارد. از تاریخ 8 شهریور به این سو، دلار مبادله‌ای افزایش بالای 5 ریال را به ثبت نرسانده است. روز شنبه با وجود سکون دلار، سکه تمام بهار آزادی تحت‌تاثیر رشد اونس در روزهای پنج‌شنبه و جمعه قرار گرفت و با 8 هزار تومان افزایش به قیمت 917 هزار تومان رسید. به گفته برخی حاضران بازار، معامله‌گرانی که انتظار چنین افزایش قیمتی را نداشتند، سعی کردند با عرضه دلار از رشد بیشتر سکه جلوگیری کنند.

کاهش معاملات
در اولین روز هفته جاری، تعداد معامله‌گران حاضر در بازار ارز کمتر از هفته گذشته بود، علامتی که نشان‌دهنده کاهش هیجانات و تلاطم دلاربازان بود. در شرایطی که تعداد خریداران و فروشندگان کمتر از روزهای گذشته بود، حجم معاملات نقدی و فردایی نیز تا حد زیادی پایین آمده بود. خلوت بودن اطراف میدان روبه‌روی پاساژ افشار و دستگاه‌های خودپرداز میدان فردوسی و حوالی خیابان منوچهری، یکی از نشانه‌های کاهش حجم معاملات بود. روز شنبه نرخ خرید یا فروش در پاساژ افشار کمتر به گوش می‌رسید و بیشتر معامله‌گران حاضر تماشاچیانی بیش نبودند. در این فضا شاخص بازار ارز نیز در یک دامنه محدود 10 تومانی نوسان کرد و نهایتا به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه بازگشت.

شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3415 تومان آغاز کرد که تفاوت قیمتی با روز پنج‌شنبه نداشت. در ادامه روز، برخی معامله‌گران ارزی احساس کردند که دلار به کف قیمتی خود رسیده است؛ بنابراین با احتیاط خریدهای خود را بالا بردند و موجب شدند که این ارز تا قیمت 3425 تومان رشد کند. این معامله‌گران برای صعودی کردن قیمت سعی کردند از جو روانی پیرامون نرخ ارز در بودجه 95 نیز استفاده کنند، اما جالب است که با رسیدن دلار به 3425 تومان، تعداد فروشندگان بیشتر شد و این ارز به همان قیمت ابتدای روز برگشت.

برخی فعالان، افزایش فروش در این سطح قیمتی را به معامله‌گران آتی سکه نسبت دادند. به گفته آنها، برخی از معامله‌گران سکه که انتظار افزایش اونس تا نزدیکی 1140 دلار را نداشتند، از افزایش قیمت روز شنبه این فلز گرانبها دچار ضرر شدند. آنها که انتظار افزایش قیمت اونس و سکه را نداشتند، سعی کردند با فروش دلار کمی خود را از حالت ضرر و زیان خارج کنند. با این حال گروهی دیگر از فعالان اعتقاد داشتند که معامله‌گران سکه در رفت و برگشت جزئی قیمتی روز شنبه، نقشی نداشته‌اند. آنها این بالا و پایین رفتن را بیشتر عادی و ناشی از خرید و فروش‌های خود معامله‌گران دلار دانستند.

آمادگی معامله‌گران غیررسمی
برخی از معامله‌گران دلار که در روزهای انتهایی هفته گذشته در صف فروش قرار گرفته بودند، در ساعات ابتدایی روز شنبه تغییر موضع داده و در صف خرید قرار گرفتند. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، این دسته کسانی هستند که سعی دارند با افزایش خریدهای ارزی خود، آغازگر نوسان و «کف‌گیری» دیگری باشند.

با این حال به گفته یکی دیگر از فعالان، از آنجا که بازار شاهد غیبت بخشی از تقاضا و افزایش کانال‌های عرضه است، تحرکات این معامله‌گران به شکل آرام و زیر پوستی آغاز شده است تا در صورتی که قیمت تغییر جهت داد، بتوانند به سرعت خود را با وضعیت جدید تطبیق داده و متحمل ضرر زیادی نشوند. یکی از نشانه‌های این تاکتیک در ظهر روز شنبه قابل ردیابی بود؛ معامله‌گران غیررسمی که ساعات ابتدایی روز مقداری خریدهای خود را بالا برده بودند، با توقف روند صعودی قیمت و تغییر جهت آن، شروع به فروش ارز کردند.

تکاپوی سکه‌بازان
در حالی که هفته گذشته بازار سکه هیجان چندانی نداشت و قیمت این فلز گرانبها در دامنه محدود 909 تا 912 هزار تومان نوسان کرده بود، در اولین روز هفته جاری تکاپوی معامله‌گران این بازار بالا رفت و یک افزایش 8/ 0درصدی برای این فلز گرانبها به ثبت رسید. شنبه، سکه تمام بهار آزادی با 8 هزار تومان رشد از کانال 900 هزار تومان خارج شد و به قیمت 917 هزار تومان رسید.

افزایش قیمت سکه عمدتا ناشی از بالا رفتن اونس در بازارهای جهانی روز جمعه بود. طلای جهانی در آخرین روز کاری خود به آستانه محدوده 1140 دلاری نزدیک شد. تحت‌تاثیر این رشد، سکه بهار آزادی معاملات خود را با قیمت 918 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 9 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. این افزایش که برخلاف انتظار برخی معامله‌گران سکه بود، موجب شد که آنها تلاش کنند قیمت را کمی کاهش دهند.

 

بازار , کافه بازار , بازار کار

 

آی تی بازار , بازار کار ژنتیک , بازار موبایل


 اخباراقتصادی -  دنیای اقتصاد 


ویدیو : خریدهای زیر پوستی در بازار ارز