خداحافظی «کامکار» با ارکستر 80 ساله : ارسلان کامکار بعد از اولین اجرای دو ارکستر ...


ارسلان کامکار بعد از اولین اجرای دو ارکستر ادغام‌شده با عنوان ارکستر سمفونیک ملی ایران، از این ارکستر می‌رود تا مشغله‌های شخصی خود را دنبال کند. روزنامه شرق: ارسلان کامکار بعد از اولین اجرای دو ارکستر ادغام‌شده با عنوان ارکستر سمفونیک ملی ایران، از این ارکستر می‌رود تا مشغله‌های شخصی خود را دنبال کند.

 ارسلان کامکار قبل از تعطیلی ارکستر سمفونیک تهران نیز مایستر این ارکستر بود که در سال ٩٢ بازنشسته شد اما با آغاز به کار مجدد این ارکستر، او بار دیگر از سوی علی رهبری، مدیر هنری ارکستر، برای فعالیت دوباره دعوت شد.

او در دور جدید فعالیت ارکستر سمفونیک تهران نیز یکی از سه مایستر و یکی از نوازندگانی بود که علی رهبری در نشست‌های خود از او به‌عنوان فردی حرفه‌ای یاد می‌کرد.

بعد از احیای ارکستر سمفونیک، اهالی موسیقی منتظر شنیدن بازگشایی ارکستر ملی ایران بودند، بااین‌حال، علی رهبری پنجم اردیبهشت در نشستی که با اهالی رسانه‌ها داشت، اعلام کرد که ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران با یکدیگر ادغام می‌شوند تا در قالب ارکستر سمفونیک ملی ایران به کار خود ادامه دهند.

 البته این موضوع به‌دور از حاشیه هم نبود و فرهاد فخرالدینی که قبلا به‌عنوان رهبر ارکستر ملی ایران منصوب شده بود، به این خبر واکنش نشان داد و گفت در صورتی حاضر به همکاری با ارکستر ملی می‌شود که استقلال این ارکستر رعایت شود. حالا چندروز بعد از این جریان، بنیاد رودکی در خبری که منتشر کرده، گفته است ارسلان کامکار دهم اردیبهشت بعد از اجرای سمفونی شماره ٩ بتهوون به رهبری علی رهبری، در مراسمی با حضور جمعی از هنرمندان با ارکستر خداحافظی می‌کند.

از سوی دیگر خبرگزاری فارس هم عنوان کرده است براساس شنیده‌ها، ارسلان کامکار بعد از اجرای روزهای نهم و دهم اردیبهشت، رسما از ارکستر خداحافظی می‌کند. با توجه به اینکه پیش از این‌هم یکی، دو نفر از نوازندگان ارکستر سمفونیک با رسانه‌ها گفت‌وگو کرده و حواشی دیگری در مورد برخورد علی رهبری به‌وجود آورده بودند و رفتن کامکار هم با اولین اجراهای ارکستر سمفونیک ملی ایران هم‌زمان شده است، این شبهه پیش می‌آید که او ممکن است به‌دلیل اختلاف از ارکستر جدا شود اما کامکار با تأیید اینکه بعد از این دو اجرا از ارکستر سمفونیک ملی تهران می‌رود، بر این نکته تأکید کرد که این موضوع به‌دلیل دلخوری از اعضای ارکستر نبوده است.

او گفت: «هیچ دلخوری یا کدورتی میان من، علی رهبری یا اعضای دیگر ارکستر وجود ندارد. ٣٥ سال است که در ارکستر سمفونیک تهران فعالیت می‌کنم و حالا که ارکستر بار دیگر کار خود را شروع کرده، تمرین‌ها زیاد و جدی شده است. من هم به دلیل خستگی، توان کمتری برای همراهی با این برنامه‌ها دارم وگرنه مشکلی پیش نیامده است».

کامکار ادامه داد: «می‌خواهم به مشغولیت‌های شخصی‌ام برسم. فعالیت‌هایم با گروه کامکارها همچنان پابرجاست. ضمن اینکه کارهای دیگرم مانند آهنگ‌سازی را نیز ادامه می‌دهم».این نوازنده ویلن همچنین در مورد وضعیت ارکستر سمفونیک تهران گفت: «تابه‌حال چند کنسرت داشته‌ایم و الان شرایط خوبی فراهم شده است. اگر مسئولان همین‌طور از ارکستر حمایت کنند و برنامه‌ها تداوم داشته باشد، وضعیت خوب و امیدوارکننده‌ای برای ارکستر به‌وجود خواهد آمد».

ارسلان کامکار در سال ۱۳۳۹ در سنندج به دنیا آمد. او مقدمات موسیقی را نزد پدرش، حسن کامکار، فراگرفت و در خردسالی در سنندج با گروه‌های مختلفی که توسط پدرش سرپرستی می‌شد، به اجرای کنسرت می‌پرداخت. او در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فراگیری موسیقی را ادامه داد و پس از تکمیل دروس موسیقی، به‌عنوان نوازنده ویلن، همکاری‌اش را با ارکستر سمفونیک تهران آغاز کرد. کامکار علاوه بر نوازندگی ویلن کلاسیک، در عودنوازی نیز چیره‌دست است.


ویدیو : خداحافظی «کامکار» با ارکستر 80 ساله