خداحافظی نویسنده محبوب با نویسندگی : آلیس مونرو که داستان‌های کوتاهش در ایران ...


آلیس مونرو که داستان‌های کوتاهش در ایران بسیار محبوب هستند اعلام کرد دیگر داستان نمی‌نویسد. خبرآنلاین: آلیس مونرو که داستان‌های کوتاهش در ایران بسیار محبوب هستند اعلام کرد دیگر داستان نمی‌نویسد.

هنوز یک سال از خداحافظی فیلیپ راث با دنیای نویسندگی نگذشته است که یکی دیگر از بزرگان داستان‌نویسی دنیا با این حرفه خداحافظی می‌کند؛ این بار نوبت آلیس مونرو داستان‌کوتاه‌نویس کانادایی است.


مونرو 81 ساله که به عقیده بسیاری یکی از بزرگترین داستان کوتاه نویسان دنیاست، در مصاحبه با «نشنال پست» کانادا اعلام کرد «احتمالا دیگر داستانی ننویسم.»

مونرو این خبر را پس از دریافت جایزه ادبی تریلیوم برای مجموعه داستان «زندگی عزیز» بیان کرد.

نویسنده مجموعه داستان «فرار» گفت: «نه اینکه نوشتن را دوست نداشته باشم، اما به نظرم موقعی می‌رسد که حس می‌کنی به جایی رسیدی که دیگر می‌خواهی به زندگی‌ات به شکل دیگری نگاه کنی. و شاید وقتی به سن من برسید، دیگر دلتان نخواهد آن‌قدر تنها باشید که یک نویسنده تنهاست. انگار حس کنی به پایان درستی در زندگی‌ات نرسیدی و بخواهی بیشتر اجتماعی شوی.»

راث 80 ساله نیز سال پیش وقتی درباره ترک نویسندگی مورد پرسش قرار گرفت، توضیحات مشابهی داد. فهرست نویسندگانی که خودخواسته از دنیای نویسندگی خداحافظی کرده‌اند، کوتاه است و اغلب نویسندگان تا آنجایی که سلامت جسم بهشان اجازه بدهد دست از نوشتن برنمی‌دارند.

دبرا تریسمن، سردبیر بخش داستان «نیویورکر»، جاییکه بسیاری از داستان‌های مونرو برای اولین بار در آن چاپ شدند روز پنجشنبه اعلام کرد یک سالی می‌شود هیچ داستانی از مونرو دریافت نکرده است. آخرین داستانی که از مونرو در «نیویورکر» منتشر شد «آموندسن» بود که اوت سال 2012 چاپ شد.

«زندگی عزیز»، آخرین مجموعه داستان مونرو هم پاییز گذشته منتشر شد. مونرو که مجموعه داستان‌های دیگرش شامل «رازهای عیان» و «دوستان جوانی من» می‌شوند پیشتر گفته بود داستان نویسی را ترک می‌کند تا دوباره دست به قلم شود، اما این بار خداحافظی واقعی است.

«قبلا هم واقعا نوشتن را رها کردم، با این توجیه عجیب که شبیه آدم‌های دیگر باشم، همه چیز را راحت بگیرم. بعد ایده‌هایی به سمتم هجوم آوردند. این بار اما واقعا از نوشتن خداحافظی می‌کنم. حالا 81 ساله‌ام و خیلی راحت اسم‌ها و مکان‌ها یادم می‌روند.»

مونرو یکی از بخت‌های همیشگی جایزه نوبل ادبیات است و از او به عنوان «چخوف معاصر» نام می‌برند. از این نویسنده مجموعه داستان‌های «فرار»، «رویای مادرم» و «دست‌مایه‌ها» به فارسی ترجمه شده‌اند.

این نویسنده برنده جوایز متعددی از جمله جایزه پن/مالامود، حلقه ملی منتقدان کتاب، او. هنری، جیزه بوکر جهانی و جایزه نویسندگان کشوهرای مشترک‌المنافع شده است.


ویدیو : خداحافظی نویسنده محبوب با نویسندگی