خبرهای خوش، شاید سال آینده! : هرچند معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری ...


هرچند معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرده‌بود مردم به زودی خبرهای خوشی از آزاد راه تهران- شمال دریافت کنند، اما به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال93، تنها خبر خوش بازگشایی مسیری است که چند سالی از افتتاحش می‌گذرد. خبرگزاری ایسنا: هرچند معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرده‌بود مردم به زودی خبرهای خوشی از آزاد راه تهران- شمال دریافت کنند، اما به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال93، تنها خبر خوش بازگشایی مسیری است که چند سالی از افتتاحش می‌گذرد.

علی نورزاد چندی قبل در نشست خبری با خبرنگاران از برگزاری جلسات متعدد وزارت راه با پیمانکاران، مشاوران و کارشناسان راهسازی برای تعیین تکلیف این آزاد راه تاریخی خبر داد. خبری که هرچند جزییاتی نداشت اما بسیاری را امیدوار کرد تا سرانجام اوضاع راهی که تاکنون چندین دولت و وزیر را به خود دیده مشخص شود اما با توجه به نزدیک بودن روزهای پایانی سال احتمالا باید سرنوشت نهایی این پروژه را نیز در سال 94 پیگیری کرد.

البته مسولان مرتبط در ماه‌های گذشته بیکار نبوده اند. قطعه چهار این آزاد راه که از تابستان امسال بسته شد تا آخرین مراحل فنی و ایمنی را پشت سر بگذارد به تعطیلات روزهای نخست سال رسیده تا قطعه‌ای که با 93 درصد پیشرفت فیزیکی افتتاح شد، گام‌های نهایی را چند سال بعد بردارد.

طبق اعلام نورزاد، مسیر در مراحل فنی که این پروژه در سال93 پشت سرگذاشته ایمنی لازم در برابر رانش‌های متعدد را به دست آورده است تا قطعه چهار آزادراه این بار مشکلات گذشته را به همراه خود نیاورد.

قطعه یک این آزاد راه نیز سرانجام اوضاع مشخصی پیدا کرده است. با به نتیجه رسیدن مذاکرات وزارت راه با بنیاد مستضعفان و طرف چینی این قطعه نیز تا دو سال آینده تکمیل شده و افتتاح می‌شود تا رسما ابهام اصلی در مسیر قطعات دو و سه باقی بماند.

با توجه به کشش پایین راه‌های موجود در شمال کشور، بارها کارشناسان این مساله را گوشزد کرده‌اند که افتتاح قطعه یک که با توجه به کاهش 60 کیلومتری مسیر مسافران زیادی را به خود خواهد دید باعث ایجاد ترافیکی سنگین در ورودی قطعه دو که به جاده چالوس می‌ریزد خواهد شد. طرحی که وزارت راه تلاش کرده به دلیل فراهم نبودن شرایط مالی آن برای تکمیل نسبت به بهسازی‌اش اقدام کند.

آخوندی چندی قبل اعلام کرد تا زمانی که سرمایه گذار مورد نیاز و البته طرحی جامع برای قطعات باقی مانده این آزاد راه مشخص نشده نمی‌توان طرحی را برای اجرای آن در نظر گرفت و به جای آن باید از ظرفیت موجود در جاده‌های فعلی بهره برد. سخنی که با توجه به کوهستانی بودن جاده چالوس و امکان محدود بهسازی آن مشخص نیست به کدام ظرفیت اشاره دارد.

در این بین هرچند معاون وزیر گفته مشاوران قطعات دو و سه مشخص شده ‌اند و تلاش برای راه‌اندازی عملیات اجرایی در آن آغاز شده است، اما به نظر می‌رسد خبر خوشی که مسولان به مردم وعده داده بودند در سال94 نهایی خواهد شد، سالی که باید نوزدهمین جشن تولد این آزاد راه را در آن گرفت.


ویدیو : خبرهای خوش، شاید سال آینده!