خانه تکانی در آستانه فصل سرد! : برخی از خانواده‌ها كه به خانه‌ تكانی پاییزی ...


برخی از خانواده‌ها كه به خانه‌ تكانی پاییزی اعتقاد دارند، در همین روزهایی كه در آن به سر می‌بریم مشغول تمیز كردن گوشه و كنار منزل هستند و حتی وسایل چوبی، كابینت‏ها و كف پوش‌ها را با هم برای دوام بیشتر در مقابل سرما با روغن مخصوص چرب می‌كنند. هفت صبح: پاییز فصل رنگارنگ و موسم باران‌های پراكنده و رو به سردی نهادن هواست. برخی از خانواده‌ها كه به خانه‌ تكانی پاییزی اعتقاد دارند، در همین روزهایی كه در آن به سر می‌بریم مشغول تمیز كردن گوشه و كنار منزل هستند و حتی وسایل چوبی، كابینت‏ها و كف پوش‌ها را با هم برای دوام بیشتر در مقابل سرما با روغن مخصوص چرب می‌كنند.

خانه تکانی , خانه تکانی ذهن , خانه تکانی عید

تا فرصت دارید!

سرمای ناگهانی هوا اجازه فراموشی بعضی كارها را به ما نمی‌دهد. به همین دلیل رسم است كه صاحبخانه‌ها در روزهای آغازین پاییز، پنجره‌ها و كانال‌های كولر را می‌پوشانند، درز درها را می‌گیرند و لباس‌های گرم و بخاری‌ها را از انباری بیرون می‌آورند. اگر خودتان دل و دماغ این كارها را داشته باشید وقت چندانی نمی‌برد و هزینه‌ای هم برای شما در بر ندارد اما نتیجه این كارها در منزل چشمگیر است و احتمال اینكه در فصل سرد گرفتار نم دادن دیوارها، چكیدن آب از سقف خانه، یخ‌ زدگی لوله‌ها و حتی گازگرفتگی شوید به میزان زیادی كاهش پیدا می‌كند.

پیشنهاد می‌كنیم ابتدا از سالم بودن لوله‏ های آب و نداشتن ترك و نشتی آنها مطمئن شوید و لوله‌ها را عایق‌بندی كنید. به این ترتیب لازم نیست شیر آب را برای استفاده از آب گرم به مدت زیادی باز بگذارید تا آب گرم شود. عایق‌بندی لوله‌ها همچنین باعث می‌شود آب سرد در لوله‏ها یخ نزند.



درز‌گیری فراموش نشود

برای گرم نگه داشتن فضای داخلی منزل لازم است كه درزها، ترك‌ها و سوراخ‌ها را بپوشانید تا هوای سرد و خشك وارد خانه نشود و دمای داخل خانه گرم و مطلوب بماند. البته قبل از این كار باید مطمئن شوید كه سیستم تهویه هوای خانه‌ درست كار می‌كند. به این ترتیب هزینه مصرف انرژی بسیار كاهش خواهد یافت و هوای خانه‏ شما بدون ‌هدر دادن انرژی گرم می‏ماند. در ضمن راه ورود حشرات به خانه نیز بسته می‌شود.

خانه تکانی نوروز , نکات خانه تکانی , نحوه خانه تکانی بی دردسر


بخاری وارد می‌شود

حالا كه تمام درزها و سوراخ‌های خانه را پوشاندید باید اطمینان حاصل كنید كه وسائل گاز سوز خانه، گاز منوكسید‌كربن تولید نمی‌كنند و هوا به خوبی رد و بدل می‌شود. قبل از شدت گرفتن سرمای هوا بررسی وسایل گرمازای خانه را در اولویت قرار دهید. بخاری، شومینه یا شوفاژ را بررسی و از تمیزی و  باز بودن راه خروج دودكش‏ها اطمینان حاصل كنید. درستی عملكرد دودكش با دو آزمایش ساده مشخص می‌شود.

می‌توانید با دست‌زدن و لمس دودكش از كار آمدی آن مطمئن شوید زیرا وقتی وسیله گازسوز کار می‌کند دودکش داغ می‌شود. سردی دودكش نشانه عبور نكردن گازهای سمی حاصل از احتراق وسیله گازسوز شماست. آزمایش بعدی قرار دادن كبریت روشن درابتدای دریچه و مبدأ دودكش در اتاق است. در این شرایط و به دلیل مكش مناسب دودكش باید شعله به سمت داخل دودكش كشیده شود.



و دیگر كارها...

روشنایی خانه در فصل سرما بسیار مهم است. لازم نیست از لامپ‌های اضافه استفاده كنید، زدودن گرد و غبار و تمیز كردن چراغ‌های روشنایی خانه كمك می‌كند كه نور بیشتری در خانه داشته باشید. رختخواب‏ها و ملافه‏ها را هم قبل از سرد شدن هوا بشویید و در نور آفتاب خشك كنید. سری هم به وسایل چوبی، كابینت‏ها و كف پوش‌ها بزنید و علاوه بر تمیز كردنشان، آنها را با روغن مخصوص چرب كنید. نكته آخر اینكه اگر یك انباری خوب در اختیار دارید وقت آن رسیده كه وسایل تابستانی را به آنجا ببرید و پوشاك و لوازم مورد نیاز در فصل سرد را در خانه جای دهید.

خانه تکانی اساسی , کاربرگ خانه تکانی , خانه تکانی و تمیز کردن خانه قبل از آغاز درد زایمان



حالا بیرون خانه

 كارهای درون خانه‌ تمام شده و نوبت به بیرون خانه می‌رسد. توصیه می‌كنیم انتخاب نخست شما پیشگیری از خرابی‏ها و آسیب‏های احتمالی، اطمینان از نبودن درز و شكاف در گوشه‏ها و قسمت‏های كناری پشت بام‌ باشد زیرا ممكن است راه چاه و ناودان پشت‌بام با سنگ و برگ‏های خشك مسدود شده باشد و تجمع آب ناشی از باران و توفان‏های فصلی به بام منزل‌تان آسیب برساند. اگر پشت‌بام خانه‏، عایق كاری نشده این كار را در اولویت انجام دهید. در مرحله بعدی اگر آپارتمان نشین نیستید باید سری به حیاط بزنید و به گیاهان و درختان باغچه رسیدگی كنید. پیشنهاد می‌كنیم شاخ و برگ‏ها را هرس كنید تا در برابر باد و باران آسیب نبینند.


ویدیو : خانه تکانی در آستانه فصل سرد!