خاطرات محمد نوازی از بازی با تیم سئول : از حدود 11 سال تاریخ دوباره تکرار می ...


از حدود 11 سال تاریخ دوباره تکرار می شود. در 14 فروردین سال 81 در اولین دوره لیگ برتر استقلال در مرحله نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا که آخرین دوره این رقابت ها بود به مصاف آنیانگ ال جی کره جنوبی رفت.           روزنامه گل: از حدود 11 سال تاریخ دوباره تکرار می شود. در 14 فروردین سال 81 در اولین دوره لیگ برتر استقلال در مرحله نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا که آخرین دوره این رقابت ها بود به مصاف آنیانگ ال جی کره جنوبی رفت. در آن دوره بازی های مرحله نهایی به میزبانی ایران و در ورزشگاه آزادی برگزار می شد. شاگردان منصور پورحیدری در هوای بارانی و زمین گل آلود و پرآب آزادی نتیجه را 2- یک به کره ای ها واگذار کردند و از رسیدن به فینال بازماندند!

حالا استقلال دوباره در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف همان تیم کره ای می رود که به اف سی سئول تغییر نام داده است. محمد نوازی با پنالتی که در آن بازی خراب کرد از چهره های ویژه آن مسابقه بود. محمد دیویدبکام اما فدراسیون را مقصر اصلی می داند که نتوانست بازی را لغو کند.

حریف استقلال در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا اف سی سئول است. این تیم کره ای همان آنیانگ ال جی است که شما در 14 فروردین 81 در نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا در تهران با نتیجه 2- یک مغلوب آنها شدید و از رسیدن به فینال بازماندید؟

- به اسم تیم ها و به گذشته نباید کاری داشته باشیم. اینکه در گذشته چطور شده و چه نتیجه ای رقم خورده ربطی به الان ندارد و تاثیری هم روی بازی نمی تواند داشته باشد. آنیانگ یک تیم دیگر بود و اف سی سئول تیم دیگری است و نمی شود این دو بازی را با هم مقایسه کرد. همانطور که استقلال فعلی شباهتی به استقلال 11 سال پیش ندارد. کادر فنی باید بنشیند و نقاط ضعف و قوت حریف کره ای را دربیاورد. به خواست خدا استقلال امسال می تواند نتیجه بگیرد و قهرمان آسیا شود. ما قبل از این هم چند بار تا مراحل بالای مسابقات آمدیم و از رسیدن به قهرمانی بازماندیم. یک بار بازی فینال را به جوبیلو ایواتای ژاپن باختیم و یک بار هم در نیمه نهایی مغلوب آنیانگ کره شدیم. یا تیم های سپاهان و ذوب آهن تا فینال هم بالا رفتند اما قهرمان نشدند. به عنوان یک استقلالی آرزو دارم و خوشحال می شومکه استقلال امسال قهرمان آسیا شود.

محمد نوازی , فیلم عاشقانه ها با بازی محمد رضا گلزار , پیراهن محمد نوازی

شما که تجربه بازی برابر تیم های کره ای را دارید بازی روز چهارشنبه را چطور تحلیل می کنید؟

- سبک بازی هر تیم با تیم دیگری فرق می کند و دلیل نمی شود دو تیم از یک کشور شبیه هم بازی کنند. گذشته از این، سبک فوتبال و نوع بازی تیم ها نسبت به دوران ما فرق کرده است. همانگونه که استقلال شبیه زمانی که ما بازی می کردیم نیست. با اینحال سرعت، ویژگی بارز و ثابت شرق آسیایی ها به خصوص کره ای هاست. در بازی با بوریرام هم دیدیم در زمانی که حریف به بازی سرعت می داد، استقلال به مشکل می خورد. کره ای ها از تایلندی ها باسرعت تر هستند. استقلال هم یا باید بتواند به بازی خودش سرعت بدهد یا اینکه سرعت بازی حریف را بگیرد. امیدوارم تا روز بازی، کادر فنی بتواند این مشکل را حل کند. به هر حال این یک بازی ملی به حساب می آید.

برگردیم به همان بازی معروف سال 81 که به حریف کره ای باختید. در آن موقع گفته می شد کره ای ها می دانستند که در روز بازی قرار است باران بیاید و در زمین خیس تمرین می کردند اما شما از این موضوع بی خبر بودید و غافلگیر شدید؟!

- آن بازی شرایط خاصی داشت. ما هم می دانستیم در روزمسابقه هوا بارانی است چون از چند روز قبل از بازی هوا ابری بود و باران می بارید. هر دو تیم در زمین شماره 2 آزادی تمرین می کردیم اما ساعت تمرین ما فرق می کرد. البته امکانات کره ای ها از نظر ما بهتر و بیشتر بود. از لباس و استوک گرفته تا چیزهای دیگر. به نظرم در آن روز و در آن شرایط آب و هوایی نباید بازی برگزار می شد. مقصر فدراسیون فوتبال بود که نتوانست AFC را قانع کند که در آن وضعیت آب و هوایی و زمین گل آلود و هوای بادی و بارانی بازی را لغو کند.

در مورد آن پنالتی که خراب کردید هم توضیح می دهید؟

- در آن بازی زمین چمن به خصوص نقطه پنالتی پر از آب شده بود و انگار در دریاچه بازی می کردیم و پای مان تا مچ در آب فرو می رفت. آن وقت هنوز ورزشگاه آزادی را بازسازی نکرده بودند و به این شکل خوب نبود. نقطه پنالتی پر از آب شده بود. باید ضربه را هم محکم و هم به بالا می زدم. من هم محکم زیر توپ زدم که به اوت رفت.

یعنی می گویی اگر در شرایط عادی بازی می کردید آنیانگ را می بردید و برای دومین بار فینالیست می شدید؟

- بله، شرایط ما بهتر از حریف بود. در همان وضعیت هم اگر خوش شانس بودیم می بردیم. جدا از پنالتی من که خراب شد، علی موسوی و احمد مومن زاده تک به تک هایی را خراب کردند. باران و خیس بودن زمین خیلی ما را اذیت کرد و اگر هوا صاف بود آنیانگ را برده بودیم و به فینال می رسیدیم اما قسمت نبود که ببریم و قهرمان شویم ولی امیدوارم این بار شانس و اقبال هم همراه استقلال باشد و قهرمان شویم.

پیش بینی شما از بازی استقلال و اف سی سئول چیست؟

- فکر می کنم بازی در کره مساوی شود و در تهران، استقلال بازی را ببرد و فینالیست شود. در بازی برگشت 100 هزار نفر به حمایت از استقلال به ورزشگاه آزادی می روند. خودم هم سعی می کنم در بازی برگشت برای حمایت از استقلال به ورزشگاه آزادی بروم.


ویدیو : خاطرات محمد نوازی از بازی با تیم سئول