حمایت نفتی ایران از سوریه : تهران برای خروج دمشق از انزوا تلاش می کند حمایت ...



تهران برای خروج دمشق از انزوا تلاش می کند

حمایت نفتی ایران از سوریه

طرح تبادل سوخت دیزلی و بنزین بین ایران و سوریه از این واقعیت ناشی می شود که منابع نفت سبک سوریه به این کشور امکان می دهد بنزین بیشتری تولید کند و در مقابل نفت سنگین و ترش ایران آسان تر به سوخت دیزلی تبدیل می شود.

 

بازی ایران سوریه , ایران سوریه , بازی ایران و سوریه

 

دیپلماسی ایرانی: به دنبال انتشار اخباری در ماه های اخیر مبنی بر همکاری نزدیک تهران و دمشق برای دور زدن تحریم ها، خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد ایران و سوریه طرحی را ساماندهی کرده اند که بر مبنای تبادل بنزین و سوخت دیزلی استوار است و هدف از آن کمک به یکدیگر برای دور زدن تحریم ها عنوان شده است.

بنا بر این گزارش طرح بنزین در برابر سوخت دیزلی به تهران و دمشق که به دلیل تحریم ها دسترسی محدودی به منابع سوخت دارند، کمک می کند، سوخت مورد نیاز را تا حدودی تامین کنند. رویترز اعلام کرده است که یک تانکر ایرانی اخیرا در بنادر سوریه پهلو گرفته و محموله ای 34 هزار و 500 تنی  از سوخت دیزلی را در مقابل بنزین تحویل داده است. این در شرایطی است که تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا مانع از تجارت نفتی و محصولات پالایش شده نفتی سوریه می شود. از سوی دیگر ایران نیز به دلیل تحریم های اروپا در فروش و صادرات نفت دچار مشکل شده است. علاوه بر این ظرفیت پالایشگاهی ایران و سوریه نیز با توجه به شعف زیرساخت ها و تحریم های اعمالی محدود است.

اما طرح تبادل سوخت دیزلی و بنزین بین ایران و سوریه از این واقعیت ناشی می شود که منابع نفت سبک سوریه به این کشور امکان می دهد بنزین بیشتری تولید کند و در مقابل نفت سنگین و ترش ایران آسان تر به سوخت دیزلی تبدیل می شود. به همین دلیل ایران و سوریه برای تبادل این دو نوع سوخت بسیار مناسب هستند.

خبرهای مربوط به این طرح در حالی مورد توجه رسانه های قرار گرفته است که ایران در بخشی دیگر به صادرات نفت به سوریه از طریق شرکت های پوششی اقدام کرده است. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، کارشناسان اقتصادی و صنعتی می گویند، ایران با تغییر پرچم تانکرها تحریم های بین المللی را دور زده و به متحد تحریم ایزوله شده خود کمک می کند.

تانکرهای نفتی حامل محصولات پالایش شده نفتی از بندر عباس ایران به ترمینال بنیاس سوریه می روند. در اغلب این تانکر ها پرچم نصب شده روی آنها در جریان این سفر بارها تغییر می کند. خاموش کردن سیستم رد یاب ماهواره ای نیز روش دیگری برای دور زدن تحریم ها به شمار می رود. کارشناسان امور تحریم می گویند اقدامات تهران ناشی از این استراتژی است تا خود و متحدش یعنی سوریه را تا حد امکان از گزند تحریم ها حفظ کند.

این درحالی است که وزیر نفت سوریه هفته گذشته با همتای ایرانی خود رستم قاسمی ملاقات کرد. خبرگزاری دولتی سانا در این زمینه گزارش داد که دو طرف همکاری های بیشتر را در جریان این نشست بررسی کرده اند.

اما کمک به تجارت نفتی ایران و سوریه برای شرکت های فعال در این زمینه نیز دردسرهایی به همراه دارد. چرا که شرکت های خارجی فعال در این زمینه نیز می توانند هدف تحریم های آمریکا و اروپا قرار گیرند. با این حال ایران به عنوان یکی از اصلی ترین متحدان حکومت بشار اسد در سوریه از حق خود برای تجارت نفتی با سوریه استفاده می کند چرا که هیچ یک از تحریم های بین المللی این اقدام را منع نمی کند. از سوی دیگر تانکرهایی که نفت پالایش شده ایران را به سوریه می برند در مسیر بازگشت نفت تولید شده در سوریه را با خود به همراه می آورند. این نفت در ایران با نفت خام ترکیب می شود با برای صادرات مجدد به بازارهای آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

گفتنی است در حال حاضر در منطقه هیچ شرکت کشتیرانی غیر از شرکت تانکری ایران نفت سوریه را حمل نمی کند./دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو : حمایت نفتی ایران از سوریه