حرکت کابین‌های مرگ در تبریز : مدتی است که وقوع سوانح آسانسوری در تبریز به یک ...



ساختار حرکت تله کابین , ساختار نحوه حرکت تله کابین , طراحی سایت در تبریز

مدتی است که وقوع سوانح آسانسوری در تبریز به یک تراژدی تلخ تبدیل شده به‌طوری که در هشت ماه گذشته آسانسورها متهمان ردیف اول جان باختن هفت نفر از شهروندان تبریزی بوده‌اند.

 این روزها در تبریز، آسانسورهایی که وظیفه تعیین شده برای آنها تامین رفاه حال و تسهیل آمد و شد افراد در ساختمان‌های چندین مرتبه است، به قاتلانی بالقوه تبدیل شده‌اند و با کمی اغماض سقوط آسانسور در هشت ماه گذشته به‌طور متوسط ماهانه یک نفر را به کام مرگ کشانده، سوانحی که حتی توصیف آنها نیز کار چندان راحتی نیست و همین امر موجب نگرانی شهروندان و مسئولان شهر تبریز درخصوص امنیت و رعایت نکات ایمنی درنصب و راه‌اندازی آسانسورها شده است.

 

آخرین حادثه این کابین مرگ به روز پنجشنبه هفته قبل یعنی ۲۵ دی و به زمانی برمی‌گردد که حسین حیدری، نایب‌رئیس انجمن دفاتر پیشخوان آذربایجان شرقی و موسس بنیاد مفاخر آذربایجان پس از خروج از جلسه‌ای در شرکت پست تبریز دچار سانحه و مرگ با آسانسور شد و برحسب قضا، همان روز یک تعمیرکار آسانسور در شهرک باغمیشه نیز قربانی شبح‌مرگ این روزهای تبریز شد. با بررسی حوادث چند ماه گذشته تبریز درمی‌یابیم که این‌گونه سوانح ناگوار مربوط به یک هفته گذشته نیست و فوت شدن یک زن در ساختمان پزشکی در خیابان ۱۷ شهریور در ماه گذشته و  چهار حادثه منجر به مرگ در خرداد امسال را نیز باید به پرونده حوادث آسانسوری تبریز افزود.

 

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تبریز با اشاره به افزایش نرخ حوادثی که آسانسور یک پای آن بوده، اظهار کرد: از اول امسال تماس‌های مردمی که با آتش‌نشانی تبریز درخصوص مشکلات آسانسور گرفته شده، افزایش معنی‌داری یافته است. خلیل ستاری به آمار این تماس‌ها نیز اشاره و تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تماس‌هایی که منجر به عملیات آتش‌نشانان درخصوص آسانسور شده است، ۱۴ درصد کل تماس‌های آتش‌نشانی تبریز را دربرمی‌گیرد.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی نیز درباره وظیفه نظارت و کنترل آسانسورها گفت: استفاده از آسانسورهای بی‌کیفیت و تقلبی در بازار باعث افزایش چنین حادثه‌هایی می‌شود و انحصاری و محدودبودن شرکت کنترل و بازرسی نیز روند بازرسی‌ها از آسانسورها را با کندی مواجه کرده است. ایرج شهین‌باهر در ادامه با اشاره به لزوم رعایت نکات ایمنی درخصوص این امکانات رفاهی اظهار کرد: تعمیر و به روزرسانی آسانسور و تعویض قطعات مستعمل آن به صورت دوره ای در آپارتمان‌های بزرگ و اماکن عمومی مهم و ضروری است که باید مورد توجه جدی شهروندان و نیز دستگاه‌های نظارتی دخیل در این حوزه قرار گیرد.

 

رئیس نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی درمورد وظایف مجموعه متبوع خود در این زمینه نیز گقت: تاکنون هیچ‌گونه مسئولیتی درخصوص بازرسی و نظارت آسانسورها به این سازمان محول نشده‌است ولی ما می‌توانیم این امر را تسهیل بخشیم. مهر نوشت؛ ساسان فرشی‌حق‌ور، مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی درباره اقدامات صورت گرفته از سوی این اداره کل با توجه به افزایش آمار سوانح آسانسوری ابراز کرد: کار بازرسی از آسانسورها توسط ۹ شرکت در شهر تبریز شروع شده است.

 

 اخبار اجتماعی  -  آرمان


ویدیو : حرکت کابین‌های مرگ در تبریز