حذف ردیف بودجه "یارانه غذایی" دانشگاه‌ها/ لغو المپیاد ورزشی دانشجویان به دلیل مشکلات مالی :



به دلیل مشکلات مالی , انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه استنفورد , روش هایی برای حل مشکلات مالی در زندگی
معاون دانشجویی وزارت بهداشت خبر داد:

حذف ردیف بودجه "یارانه غذایی" دانشگاه‌ها/ لغو المپیاد ورزشی دانشجویان به دلیل مشکلات مالی

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به وجود نگرانی‌های مالی جدی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: در لایحه بودجه 92 اعتبار خوبی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر نگرفته‌اند.

محمد حسین آیتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در لایحه 92 بودجه خوبی به حوزه دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص نیافته است، اظهارکرد: نگرانی‌های مالی جدی در کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد.

حذف ردیف بودجه "یارانه غذایی" دانشگاه‌ها
وی با بیان اینکه حتی در زمینه تغذیه دانشجویی نیز با وجود تلاش‌های وزارتین علوم و بهداشت منابع خوبی در لایحه 92 دیده نشده است، گفت: نگرانی‌ها در زمینه تامین غذای دانشجویان کماکان باقی است و حتی ردیفی که قبلا برای یارانه غذایی دانشگاه‌ها تعلق می‌گرفت هم اکنون حذف شده و با یکی از ردیف‌های جاری دانشگاه‌ها تلفیق شده است.

آیتی افزود: به منظور فعالیت‌های رفاهی و فرهنگی نیز در گذشته سرانه‌ای به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شد که آن سرانه نیز علی‌رغم افزایش قیمت‌ها و تورم نسبت به سال 89 هیچ تغییری نکرده است.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه تامین تغذیه دانشجویان یکی از مهمترین چالش‌ها در معاونت دانشجویی است، اما کمبود های مالی جدی نیز در بخش‌های تربیت بدنی، مشاوره‌های دانشجویی و فعالیت‌های فوق برنامه کانون‌ها و تشکل‌ها وجود دارد.

المپیاد 20 ساله ورزشی دانشجویان به دلیل کمبود اعتبارات امسال برگزار نمی‌شود
معاون دانشجویی وزارت بهداشت از عدم برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان علوم پزشکی به دلیل کمبود اعتبارات ستادی خبر داد و گفت: این المپیاد حدود 20 سال است به صورت متمرکز برگزار می‌شود و جای تاسف زیادی دارد که امسال به دلیل مشکلات مالی نتوانستیم آن را به صورت متمرکز برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: علت برگزار نشدن المپیاد ورزشی دانشجویان به طور متمرکز این بود که این المپیاد برای ستاد حدود یک میلیارد تومان هزینه داشت و دانشگاه علوم پزشکی و هر دانشگاهی که بخواهند تیمشان را تجهیز و آماده کنند و مربی بگیرند و به شهر میزبان اعزام کنند باید 100 تا 150 میلیون تومان هزینه کند که این موضوع در مجموع در 50 دنشگاه علوم پزشکی حدود 3/5 میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: درحالی‌که معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی پول غذای دانشجویان را ندارد این 3/5 میلیارد تومان باید از درآمد بیمارستان‌ها و درآمد اختصاصی دانشگاه تامین شود و به همین جهت با وجود اینکه از این مسئله راضی نیستیم و فکر می‌کنیم فعالیت‌های تربیتی بدنی تنها تفریحی است که برای دانشجویان ایجاد شده است، اما تصمیم گرفتیم که این 3 میلیارد تومان را از سیستم درمان نگیریم.

موافق هزینه کردن از درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها نیستیم
آیتی در خصوص راه حل تامین کمبودهای مالی در معاونت دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه مگر اینکه کلید دکتر روحانی این مسئله را حل کند، اظهارکرد: وزارت بهداشت با کمبود مالی رو بروست که این مشکلات در فضای دانشجویی جدی‌تر است.

وی افزود: وزارت بهداشت سال 92 را با حداقل 4 هزار میلیارد تومان کمبود اعتبارات شروع کرد، اما با وجود این در سال گذشته در بحث تغذیه دانشجویی مشکل نداشتیم و حتی یک وعده غذای دانشجویی تغییر نکرد، البته علت این مسئله کافی بودن بودجه نبود، بلکه علت این بود که روسای دانشگاه‌ها برای تغذیه دانشجویان از درآمد اختصاصی خود هزینه کردند که این کار به نظر ما اشتباه است.

معاون دانشجویی وزارت بهداشت اظهارکرد: درآمد اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی از درآمد بیمارستان‌ها کسب می شود، بنابراین وقتی گفته می‌شود از درآمد اختصاصی دانشگاه برای تغذیه دانشجویان استفاده شده است به این معنی است که پول از بیماران گرفته شده و در درآمد دانشگاه‌ها صرف شده است، در حالی‌که این پول باید صرف بیمار و بیمارستان شود.

وی تاکید کرد: ما موافق هزینه شدن درآمد اختصاصی برای نیازهای دانشگاهی نیستیم و تامین غذای دانشجویان در سیستم آموزش عالی کشور باید بر اساس قانون اساسی از سیستم حمایت کننده دیگری باشد.

آیتی اظهارکرد: به دلیل اینکه وزارت علوم درآمد اختصاصی ندارد همواره به هر طریقی غذای دانشجویان تامین می شود، اما در وزارت بهداشت به دلیل درآمد اختصاصی که دانشگاه‌ها دارند هر بار که مشکلات مالی ایجاد شد، می گویند از درآمد اختصاصی استفاده کنید در صورتی که این کار اشتباه است و بار اضافی را به بیمار تحمیل می‌کند و هزینه بیار را به جای اینکه خرج بیمار کنند خرج امکانات رفاهی و ارتقای کیفیت درمان می‌کنند./ایسنا

 

 


ویدیو : حذف ردیف بودجه "یارانه غذایی" دانشگاه‌ها/ لغو المپیاد ورزشی دانشجویان به دلیل مشکلات مالی