حاشیه های جلسه عصر رای اعتماد به وزرا : جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی دقایقی ...


جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی دقایقی پس از ساعت 14 آغاز شد. این جلسه حواشی ای داشت. خبرگزاری مهر:  جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی دقایقی پس از ساعت 14 آغاز شد. این جلسه حواشی ای داشت.

* روحانی رئیس جمهور همانند روز گذشته، امروز نیز در جلسه نوبت عصر حضور پیدا نکرد.

* علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات اولین ناطق جلسه بود که نوبت دفاع از خود و برنامه هایش را داشت. علوی انتخاب خود از سوی روحانی را حکمت آمیز خواند و گفت: «کارهای آقای روحانی حکمت انگیز است از جمله انتخاب بنده به عنوان استقبال کننده از مقام سودانی مهمان در مراسم تحلیف که تشخیص دادند بنده باید به استقبال ایشان بروم» علوی این نکته را با شوخی و خنده مطرح کرد و البته نمایندگان هم به مثال وی خندیدند.

* رسایی در مخالفت خود با علوی به وجود نسخه ای از برنامه وزارت اطلاعات اشاره کرده بود که علوی درباره آن گفته است بخشی از آن را قبول ندارد. رسایی از روحانی پرسید: آقای رئیس جمهور این برنامه را چه کسی داده است؟ بنابراین علوی در زمانی که مهلت داشت از خود دفاع کند به این نکته اشاره کرد و گفت که این نسخه در یک جلسه مشورتی به او داده شده اما به اشتباه چاپ و توزیع شده و برنامه شخص او نیست.

* علوی پس از آن که نطقش را به پایان رساند تعداد زیادی از نمایندگان به دور او جمع شدند و با او روبوسی کردند. در همین حین لاریجانی رئیس مجلس خطاب به نمایندگان ضمن این که از آن ها خواست تا در صندلی های خود حضور یابند گفت این قدر هم آقای علوی بوسیدنی نیست، سلیقه هم چیز خوبی است معانقه نفرمایید و سر جایتان بنشینید. این جملات لاریجانی که به شوخی هم بیان شد باعث خنده نمایندگان شد.

* علوی که حالا مورد استقبال نمایندگان قرار گرفته بود دیگر در سر جای خود نمی نشست و مدام در راهرو صحن بین صندلی ها در رفت و آمد بود و روبوسی های او به مدت طولانی با او ادامه داشت.

* قرار بود علوی 10 دقیقه از وقت خود را به روحانی رئیس جمهور اختصاص دهد تا او از انتخاب خود برای وزارت اطلاعات دفاع کند اما سخنرانی علوی به قدری طولانی شد که از 20 دقیقه تجاوز کرد و هیئت رئیسه به او گفت که اگر قرار است وقتش را به روحانی بدهد باید مطالبش را جمع بندی کند با این وجود علوی به سخنان خود ادامه داد و در واقع فقط چند دقیقه برای دفاع روحانی از خود باقی گذاشت.

* در حین صحبت موافقان و مخالفان با وزیر پیشنهادی اقتصاد گروه های مختلفی از نمایندگان در قسمت های مختلف صحن مجلس در حال گفت و گو و رایزنی با هم بودند. یک حلقه را تابش، حسینیان، نادران و ثروتی تشکیل دادند در جای دیگر بذرپاش، حسینیان و رسایی در نقطه ای دیگر مصباحی مقدم و چند تن از نمایندگان؛ در ردیف جلوی میهمانان حدادعادل و نهاوندیان مشغول گفت و گو های مفصل و طولانی بودند.

* طیب نیا وزیر پیشنهادی اقتصاد تنها یک مخالف داشت که آن هم نادر قاضی پور نماینده ارومیه بود. قاضی پور در مخالفت خود گفت: «آقای طیب نیا در سمت معاونت قرار داشته و در دولت های آقای هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد کار کرده است. آقای عبداللهی نماینده ماه نشان هم که از او دفاع می کند 26 سال است که نماینده مجلس است. قاضی پور ادامه داد: شما دست به دست هم دادید که اقتصاد داغون شده. وقتی زمان نطق عبداللهی در دفاع از طیب نیا رسید او در آغاز سخن به این اظهارات قاضی پور پاسخ داد و خطاب به وی گفت: جناب آقای قاضی پور اگر حضرت عالی و سایر دوستان به نسخه های ما عمل نکنید وضع همین است! حرف ما این بوده که حکومت و دولت نباید به این اندازه در اقتصاد نقش آفرین باشند. با این وضعیت به هیچ وجه نمی توانیم از این تورم نجات پیدا کنیم.

* وقتی قاضی پور در پشت تریبون قرار داشت یکی از نمایندگان به کنار طیب‌نیا آمده و در حال گفتگو با او بود اما قاضی پور وسط سخنان خود فریاد زد آقای نماینده بگذار گوش کند! این لحن قاضی پور خنده نمایندگان را به دنبال داشت.

* نمایندگان حامی کابینه پیشنهادی از جمله تابش، تاج‌گردون، جهانگیرزاده، مطهری و آشوری در جلسات صبح و عصر مجلس رایزنی هایی با نمایندگان داشتند و البته در تلاش بودند تا سامانی به وضعیت مدافعان از کابینه بدهند. همین تلاش آن ها باعث رفت و آمد زیادشان بین صندلی های نمایندگان شد.

* تعداد زیادی از نمایندگان در نوبت عصر حضور نداشتند و صندلی های آن ها خالی بود. در حقیقت جلسه عصر طراوت زیادی نداشت و خستگی بر آن حاکم شده بود. این وضعیت حتی دامن سخنرانی طیب نیا را هم گرفت و نمایندگان هیچ توجهی به سخنان او نداشتند در واقع مجلس آرام بود اما آرامشی که بیشتر ناشی از بی توجهی به سخنان وزیر پیشنهادی بود؛ البته شاید یک علت آن این باشد که نمایندگان درباره طیب‌نیا چالش خاصی ندارند و نظر اکثریت نسبت به وی مثبت است.

* عبداللهی در دفاع از طیب‌نیا تاکید کرد که در محافل علمی طیب نیا را به عنوان طبیب تورم می شناسند و اقتصاددانان مجلس قرار است در آستانه اخذ رای حمایت خود را از او اعلام کنند.

* رسایی نماینده تهران که در جلسه نوبت عصر فعالیت زیادی داشت و با نمایندگان مختلف صحبت می کرد سریعا به جایگاه هیئت رئیسه رفت و در کنار لاریجانی قرار گرفت. گفت و گویی با او داشت که منجر به خنده هر دو شد. این صحنه از هر دو نماینده دقیقا عکس صحنه ای است که روز چهارشنبه گذشته مجلس شاهد آن بود که در آن جلسه لاریجانی و رسایی بر سر موضوع گزارش حادثه قم درگیری لفظی با هم پیدا کردند.

* در جلسه نوبت عصر نمایندگان مجلس و البته آنان که حامی کابینه پیشنهادی هستند صندلی های خود را ترک کرده بودند و در ردیف های جلو که جای مهمانان مجلس است در کنار وزرا پیشنهادی مستقر شده بودند.


ویدیو : حاشیه های جلسه عصر رای اعتماد به وزرا