حاتمی‌کیا، «بادیگارد»، تهیه‌کننده‌اش و حرف‌هایی انقلابی : اظهارات ابراهیم حاتمی‌کیا ...



اظهارات ابراهیم حاتمی‌کیا درباره‌ی «گوساله‌ی سامریِ سینما» و نامه‌ی شدید اللحن تهیه‌کننده‌ی فیلم «بادیگارد» خطاب به رئیس‌جمهور، به علاوه‌ی تجلیل از علی نصیریان و محمد کاسبی و قدردانی از سینمایی‌نویس‌ها و معرفی فیلم‌های برتر انقلابی، از جمله اتفاقات دو جشن شبانه‌ای بود که حاتمی‌کیا و آخرین فیلمش، فاتحان آن بودند.

به گزارش ایسنا، شامگاه 30 بهمن ماه اولین جشن تقدیر از برگزیدگان سینمای فجر انقلاب و پنجمین جشن سینمایی «ققنوس» همزمان در یک مراسم مشترک برگزار شد که ابراهیم حاتمی‌کیا چهره‌ی محبوب این مراسم بود و علاوه بر دریافت چند جایزه، بارها توسط حاضران مورد تشویق قرار گرفت و البته حضور او نیز با یک سخنرانی صریح همراه بود.

در ابتدای این مراسم محسن یزدی (دبیر مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب) درباره اولین دوره برگزاری جشن برگزیدگان سینمای فجر انقلاب گفت: در چهار دوره‌ی پیشین نویسندگان سینمای انقلاب برگزیدگان خود را از طریق نظرسنجی انتخاب کردند که بازخورد خوبی داشت و باعث شد تصمیم به برگزاری این جشن بگیریم. حالا که نویسندگان سینمایی‌ای که علاوه بر فرم بر محتوای انقلابی فیلم‌ها نیز نظر دارند زیاد شده‌اند، این مجمع تشکیل شده تا آن را گرد هم آورد و این جشن در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

اولین جایزه‌ی سینمایی این مراسم به انیمیشن برگزیده اختصاص داشت و تندیس آیینه به محمد همدانی برای ساخت انیمیشن «فهرست مقدس» رسید.

جایزه‌ی «سینمای امید» نیز به احسان محمدحسنی برای تهیه‌کنندگی فیلم «بادیگارد» اهداء شد.

محمدحسنی پس از دریافت جایزه‌ی خود در سخنانی گفت: «شیرینی دریافت این جایزه و دستکش و کلوچه‌ی آن مادر شهید در جشنواره‌ی عمار، برای این حقیر از صدها مرغ و سیمرغ با ارزش‌تر است».

این تهیه‌کننده در ادامه با خواندن نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور که آن را «درد دل بچه‌های انقلاب با رئیس‌جمهور» نامید، گفت: «آقای رییس‌جمهور بحث ما با شما، دعوای کودکانه‌ای از جنس دادن مرغ و سیمرغ جشنواره‌ی فجر نیست؛ به مردم آدرس غلط ندهید! بحث بر سر این است که می‌خواهید به زور حقنه کنید که دوره‌ی انقلاب و تفکر انقلابی منقضی شده و مردم آثار انقلابی نمی‌خواهند...

ممکن است بفرمایید مردمی که از آن نام می‌برند چه کسانی هستند؟ منظورتان از مردم جمعی از جنتلمن‌های فستیوال‌چی هستند یا کسانی که در پیاده‌روی اربعین حسینی و 22 بهمن و 9 دی بوده‌اند نیز از نگاه یاران شما مردمند؟

آقای رئیس جمهور دیپلمات‌ها و بادیگاردهای فرهنگی شما تا کی می‌خواهند دیوار در حال فروریختن فرهنگ و هنر کشور را با جشنواره‌های پوشالی کاغذدیواری کنند؟ و تا کی می‌خواهند جسم بی‌جان فرهنگ این آب و خاک را با آمپول مسکن جشنواره‌های بزک شده و پوچ سرپا نگه دارند؟

... بفرمایید از حدود 70 فیلم تولید شده در سال جاری که فقط 30 فیلم در جشنواره ارائه شده ... سهم مدافعان حرم یک فیلم نبود؟ ...متأسفم که باید بگویم در دولت امید شما ناامیدکننده‌ترین آثار تولید شده‌است و تولید این چند اثر انقلابی هم هیچ ربطی به وزارت فرهنگ و ارشاد شما ندارد...

گیریم دیپلمات‌ها و بادیگاردهای فرهنگی شما، ابراهیم(حاتمی‌کیا) ما را هم را مثل سیدمرتضی آوینی سر بریدند، با لشکر لشکر علمداران تازه نفس و با استعداد جبهه‌ی فرهنگی انقلاب که پشت سر آقا ابراهیم‌ها ایستاده‌اند چه می‌کنید؟! ضرر می‌کنید آقای رییس‌جمهور، ضرر می‌کنید!»

در این مراسم بابک حمیدیان برای بازی در فیلم «بادیگارد» جایزه‌ی ویژه دریافت کرد.

حمیدیان پس از دریافت تندیس با بیان اینکه «بخش اعظم هویت خود را از نقد می‌دانم و دست منتقدان سینمای ایران را می‌بوسم»، به کلاه که بر سر داشت اشاره کرد و با شوخی گفت: من کچلم و در زمستان باد اذیتم می‌کند! درگیر مد روز و بحران‌های آن نیستم و تلاش می‌کنم خودم باشم و از بزرگترهای خودم یاد بگیرم و دست بزرگترهایی مثل علی نصیریان را می‌بوسم و افتخار می‌کنم که شاگرد کوچک او هستم.

در ادامه این مراسم جایزه بهترین کارگردان به بهروز شعیبی برای ساخت فیلم «سیانور» اهدا شد.

شعیبی نیز در سخنانی کوتاه گفت: ممنونم که من را لایق این جایزه دانستید و خوشحالم که جایزه‌ام را از دست خانواده بزرگوار شهید شریف‌واقفی گرفتم.

در بخش بهترین فیلم نیز محمدحسین مهدویان برای ساخت فیلم «ایستاده در غبار» برگزیده شد که در غیاب او هادی حجازی‌فر بازیگر این فیلم روی صحنه آمد و یادداشتی را از طرف مهدویان قرائت کرد که در آن مهدویان از تهیه‌کننده‌ی فیلمش قدردانی و آثارش را به او تقدیم کرده بود.

بخش دیگر این مراسم نیز به تقدیر از حبیب‌الله والی‌نژاد اختصاص داشت که با اهدای لوح تقدیر و یک تابلو نقاشی از این تهیه‌کننده سینمای مستند، به پاس یک عمر فعالیت هنری تجلیل شد.

در بخش تقدیر از رسانه‌ها نیز که توسط مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب برگزار شد، جایزه‌ی بهترین نقد به محمدرضا باقری از خبرگزاری نسیم اهدا شد.

جایزه‌ی بهترین معرفی فیلم به رضا محرابی از خبرگزاری تسنیم اهدا شد.

جایزه‌ی بهترین یادداشت به سجاد مهرگان برای نقد پوستر رسمی جشنواره سی‌و‌چهارم فجر رسید.

محمدرضا شهبازی از سایت سوره‌ی سینما نیز لوح تقدیر بهترین گزارش را از آن خود کرد.

به گزارش ایسنا، بخش دوم این مراسم به برگزاری جشن سینمایی «ققنوس» اختصاص داشت که در ابتدا روح‌الله رجبی دبیر این جشن در سخنانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره همفکری اهالی رسانه و اهالی هنر برای تولید آثار فرهنگی فاخر، اظهار کرد: هدف «ققنوس» در این پنج سال همین بوده است. امسال اوضاع بهتر شده و این جشن مجمعی شد برای هنرمندان انقلاب؛ چون هدف ما جمع شدن دور هم و همفکری است.

در بخش دیگری از مراسم پس از نمایش تکه‌هایی از فیلم «آژانس شیشه‌ای» ساخته‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا، امیرحسین مدرس (بازیگر و مجری تلویزیونی) در قامتی شبیه به شخصیت حاج کاظم فیلم آژانس شیشه‌ای روی صحنه آمد و به اجرای یک نمایش مونولوگ پرداخت که البته به علت نداشتن میکروفن بیشتر حاضران صدای او را نشنیدند.

در ادامه ابراهیم حاتمی‌کیا در میان تشویق‌های ممتد حاضران و آتش‌بازی و نورافشانی برگزارکنندگان جشن روی صحنه آمد و دو تندیس فیلم برگزیده‌ی مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب و تندیس بهترین فیلم جشن ققنوس را برای ساخت «بادیگارد» دریافت کرد.

این کارگردان سینما در سخنانی اظهار کرد: وقتی بهروز افخمی را در این مراسم دیدم نکاتی به ذهنم رسید که بگویم. اتفاقی در سینما رخ می‌دهد که در برنامه آقای افخمی هم هست. دعوایی که در اول انقلاب هم داشتیم بر سر اینکه فرم مهم است یا محتوا. در دهه اخیر سینما دارد برای بعضی دوستان به بت تبدیل می‌شود و رسما یک گوساله‌ی سامری می‌شود فرم اینقدر برایشان مهم می‌شود که محتوا را فراموش می‌کنند چه چیزی را می‌خواهند بگویند.

حاتمی‌کیا ادامه داد: وقتی از من به عنوان کارگردان تقدیر می‌کنند نمی‌دانم چطور می‌شود بحث تکنیک را از محتوای فیلم‌های من تفکیک کرد. هیچ افتخاری برایم نیست که به عنوان کارگردان و کسی که بلد است فیلم بسازد معرفی شوم؛ من فراموش نمی‌کنم برای چه آمده‌ام و چه می‌خواهم بگویم. در حوزه ی نقد به شدت جای این بحث خالی است و بحث‌هایی که ما مطرح می‌کنیم دغدغه بخش عمده دوستان اهل قلم نیست و با آنها بیگانه‌اند.

کارگردان فیلم «بادیگارد» افزود: به شدت این مسئله موج می‌زند در نقدها و رفتارهای سینما. بگذارید راحتش کنیم، این گوساله سامری است! زیبایی دارد، طلا دارد، صدا دارد اما اگر صدای حق در آن نباشد بت است و می‌تواند به جهنم بکشدمان. افتخارم این است که دغدغه‌ام گفتن یک حرف است حتی اگر با لنگی آن را بگویم.

کارگردان «بوی پیراهن یوسف» در پایان گفت: وای به حال کشوری که مسئولینش افتخارشان این است که فقط گوساله‌ی سامری را می‌خواهند و نخواهند حرفی برای گفتن داشته باشیم.

در ادامه‌ی این مراسم شهرام شکیبا (نویسنده و طنز‌پرداز) که برای شادکردن حاضران این جشن روی صحنه آمده بود گفت: به من گفتند اینجا جشن است اما وقتی آمدم دیدم دعواست و همه با عصبانیت حرف می‌زنند! وقتی می‌آمدم به من سفارش کردند جوری شوخی کنم که به برنامه‌ی هفت، به مسئولین، به بچه‌های بالا، بچه‌های پایین و چپ و راست و وسط و همینطور ابراهیم حاتمی‌کیا بر نخورد!

او در ادامه بخشی از کتاب «دو تخم‌مرغ در مه» را که به شوخی با فیلم‌ها از جمله فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا اختصاص داشت برای حاضرین خواند که با استقبال ابراهیم حاتمی‌کیا نیز مواجه شد.

جشن ققنوس با تقدیر از علی نصیریان به خاطر بازی در فیلم «شکارچی شنبه» ادامه پیدا کرد و این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون پس از دریافت لوح تقدیرش با اشاره به صحبت‌های ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: نکته‌ای که ایشان درمورد محتوا گفتند حرف درستی است. عده‌ای فکر می‌کردند من به خاطر پول در فیلم «شکارچی شنبه» بازی کردم اما من برای این فیلم کمتر از دستمزد معمولم گرفتم چون فیلم را از جهت سناریو و شخصیت‌پردازی آن و همینطور مضمون جذابش دوست داشتم.

نصیریان همچنین اظهار کرد: حضور در این مجالس و دیدن جوانان فعال در تئاتر و سینما برایم شورانگیز است. بی‌شک هر زمانه‌ای استعدادهای خود را دارد و این تقدیر باید از جوان‌ها شود و از ما گذشته است.

در بخش دیگر این مراسم که به معرفی رسانه‌های برتر اختصاص داشت، خبرگزاری‌های مهر، تسنیم و روزنامه جوان از طرف جشن سینمایی ققنوس به عنوان رسانه‌های برتر معرفی شدند.

در بخش معرفی منتقدان برتر نیز رسولی و محمدحسین تیرآور به عنوان برگزیدگان معرفی شدند.

در ادامه‌ی اهدای جوایز ققنوس سه فیلم «سیانور» ساخته بهروز شعیبی، «جشن تولد» ساخته عباس لاجوردی و «دلبری» ساخته سیدجلال اشکذری به عنوان فیلم‌های شایسته‌ی تقدیر معرفی شدند.

فیلم «فهرست مقدس» ساخته محمد همدانی به عنوان انیمیشین برگزیده معرفی شد.

«ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان نیز جایزه فیلم دوم را از آن خود کرد.

اجرای نمایشی با بازی عزت‌الله مهرآوران که از فیلم «بوی پیراهن یوسف» الهام گرفته بود بخش دیگری از مراسم بود که به علت حجم زیاد مه‌ مصنوعی تولید شده روی صحنه، تالار بزرگ اندیشه در مه فرو رفت!

تجلیل از محمد کاسبی فیلمساز و بازیگر پیشکسوت بخش پایانی این مراسم بود؛ او در سخنانی کوتاه پس از دریافت لوح تقدیر اظهار کرد: خدا را سپاسگزارم که اگر بعد از سال‌ها از من تقدیر می‌شود در جایی این اتفاق می‌افتد که خانه من بوده؛ من همواره حوزه هنری را سپاه پاسداران فرهنگی می‌دانستم و می‌دانم.

پس از پایان این مراسم فیلم «بادیگارد» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا برای حاضران به نمایش در آمد.

در این مراسم که با همکاری جبهه‌ی فکری انقلاب اسلامی در تالار اندیشه‌ی حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، محمد خزاعی، جمال شورجه، حبیب ایل‌بیگی، ناصر هاشم‌زاده، محمدحسین باطنی، محسن مومنی‌شریف(رییس حوزه هنری)، محمدحسین نیرومند (رییس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس) و جمعی از خانواده‌های شهیدان مدافع حرم نیز حضور داشتند.

 

تهیه کننده شهرزاد , بادیگارد حاتمی کیا , محمدرضا شفیعی تهیه کننده

 

تهیه کننده شیار 143 , دستگیری تهیه کننده شهرزاد , گلستانه تهیه کننده

 

طرز تهیه 5 ماسک سفید کننده پوست , طرز تهیه معجون چاق کننده شیر عسل , طرز تهیه انواع کرم مرطوب کننده خانگی

 

 

اموزش طرز تهیه ماسک خانگی سفید کننده پوست , روش تهیه ماسک مرطوب کننده پوست در خانه , تهیه کننده پایتخت

 
اخبار فرهنگی - ایسنا


ویدیو : حاتمی‌کیا، «بادیگارد»، تهیه‌کننده‌اش و حرف‌هایی انقلابی