جهش فلز زرد از «کف سوئیسی» : اخبار اقتصادی - داده‌های اقتصادی نتیجه همه‌پرسی ...



اخبار,اخبار اقتصادی,طلا

اخبار اقتصادی - داده‌های اقتصادی نتیجه همه‌پرسی طلایی را خنثی کرد
جهش فلز زرد از «کف سوئیسی»

اونس طلا چنان که پیش‌بینی می‌شد هفته کاری جدید را با افت قیمت آغاز کرد، اما با شروع به کار بازارهای غربی بخشی از ارزش از دست رفته در روزهای کاری پیشین را پس گرفت.

اونس که در پایان کار بازار نیویورک در روز جمعه روی قیمت 1168 دلار ایستاده بود، دوشنبه با آغاز فعالیت بازارهای آسیایی و با توجه به رای منفی سوئیسی‌ها به افزایش ذخایر طلای بانک مرکزی این کشور، به افت قیمتی ادامه داد. هر اونس فلز زرد در ساعات نخستین فعالیت بازارها تا قیمت 1142 دلار هم پایین رفت، اما افت شاخص دلار در زمان فعالیت بازار لندن، افزایش خریدها به دلیل قیمت‌های پایین و کاهش اعتبار اقتصاد ژاپن از سوی موسسه «مودی»، اونس را تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران به بهای 1195 دلار رساند. البته هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته ثبت شده باشد.


مردم سوئیس در همه‌پرسی روز یکشنبه با افزایش ذخایر طلای این کشور به 20 درصد کل ذخایر ارزی این کشور مخالفت کردند. حدود 77 درصد سوئیسی‌ها در همه‌پرسی یکشنبه به افزایش ذخایر طلای بانک مرکزی این کشور رای منفی دادند. ایده افزایش ذخایر طلای این کشور و بازگشت به سیستم پولی «استاندارد طلا» توسط یکی از احزاب کشور پیشنهاد شده بود که دولت و «بانک ملی سوئیس» آن را به دلیل پیامدهایش رد کرده بودند. در صورتی که مردم سوئیس با افزایش ذخایر طلای بانک مرکزی موافقت می‌کردند، این نهاد باید ظرف پنج سال آینده 1500 تن ذخایر طلای جدید خریداری می‌کرد. 


با اعلام رای منفی مردم سوئیس در همه‌پرسی مربوط به افزایش ذخایر طلای این کشور قیمت طلا در نخستین لحظات مبادلات دوشنبه با افت شدیدی روبه‌رو شد و به پایین‌ترین سطح در 3 هفته اخیر رسید، اما چنان که اشاره شد دوباره با افزایش قیمت روبه‌رو شد. مخالفت مردم سوئیس با افزایش ذخایر طلای این کشور همچنین موجب شد تا ارزش فرانک در برابر دلار آمریکا با افت نسبی روبه‌رو شود. قیمت هر اونس طلا در نخستین لحظات مبادلات دوشنبه با 2 درصد کاهش روبه‌رو و به کمتر از 1142 دلار رسید تا بعد با افزایش خریدها به دلیل سطح پایین قیمتی و همچنین افت شاخص دلار تا لحظه تنظیم این خبر به 1195 دلار برسد. به این ترتیب با در نظر گرفتن قیمت بازار نیویورک باید از رشد طلا در نخستین روز هفته کاری(تا لحظه نوشته شدن این گزارش) گفت. این روند در حالی شکل گرفته که روز دوشنبه نفت خام هم روی کمترین سطح قیمتی در 5 سال گذشته نوسان داشت.


سان‌یونگ‌گانگ، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری Overbright Futures می‌گوید که ادامه روند نزولی قیمت انرژی و نرخ تورم در کشورهای صنعتی و توسعه یافته فشار زیادی بر قیمت طلا وارد می‌کند. به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، قیمت طلا در ماه نوامبر برای سومین ماه متوالی در شرایطی با کاهش روبه‌رو شده است که فدرال رزرو آمریکا اجرای محرک پولی را به طور کامل متوقف کرده و بانک‌های مرکزی ژاپن و اروپا سیاست‌های محرک پولی جدیدی را برای نجات از رکود اقتصادی اتخاذ کرده‌اند.


 این مساله موجب افزایش ارزش دلار در برابر یورو و ین شده و فشار زیادی بر قیمت طلا وارد کرده است، اما تصمیم هفته گذشته اوپک برای حفظ سقف تولید نفت هم تاثیر منفی زیادی بر قیمت جهانی انرژی داشته و موجب شده تا قیمت نفت به پایین‌ترین سطح از سال 2009 میلادی برسد. 


دلار روز دوشنبه تضعیف شد، اما همچنان ارزی بسیار قوی است و این قدرت در کنار ضعف نفت خام، بازار فلزهای گرانبها را به‌شدت تحت فشار قرار داده است. اونس هفته گذشته 34 دلار سقوط کرد. آمار تازه همچنین از افت تولید در چین خبر می‌دهد که نشانه‌ای از کاهش تقاضای نفت از سوی این غول اقتصادی است. آیا این افت تا پایان سال میلادی ادامه خواهد یافت؟ سطوح کنونی قیمتی به معنای افت ارزش طلا در سال 2014 است و این در حالی است که طلا در سال 2013 نیز با افت ارزش روبه‌رو شده بود. علاقه‌مندان به طلا فعلا بیشتر به اثر احتمالی سال جدید چینی و تعطیلات کریسمس توجه می‌کنند، اما اینکه افزایش تقاضای فیزیکی بتواند طلا را نجات دهد، دور از ذهن است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو : جهش فلز زرد از «کف سوئیسی»