جهانگیری:کاهش تورم فراتر از پیش‌بینی‌ها بود : معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: در ...


معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: در سیاست‌هایی که تاکنون دولت یازدهم اجرایی کرده است، بهبود در برخی بخش‌ها همچون کاهش تورم و ثبات نرخ ارز فراتر از پیش‌بینی‌ها است. خبرگزاری ایرنا: اسحاق جهانگیری در نشست هم‌اندیشی با جمعی از اقتصاددانان و تیم اقتصادی دولت که با عنوان خروج از رکود و رونق اقتصاد کشور در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، افزود: نگرانی‌ها در بخش رکود در کشور به قوت خود باقی است به همین دلیل در سال 93 خروج از رکود برنامه اصلی دولت تدبیر و امید است.

وی ادامه داد: دولت اصرار دارد همچنان از دیدگاه‌ها و پیشنهادهای صاحب‌نظران اقتصادی استفاده کند و البته شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که مجموعه اقتصاددانان خود احساس مسوولیت مضاعف می‌کنند که با آگاهی از مسائل به کمک دولت بیایند. معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز جلساتی با صاحب‌نظران بخش اقتصادی داشته‌اند، گفت: در آینده نزدیک جلسه مشابه امروز با حضور رئیس‌جمهوری برگزار می‌شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در این جلسه درباره برنامه ششم توسعه بحث و گفت‌و‌گو می‌شود. وی توضیح داد: دولت در آغاز کار با یکسری مسائل روبه‌رو بود که برخی ازاین مسائل در وضعیت بحرانی و برخی دیگر در شرایط دشوار و سخت قرار داشت.

وی ادامه داد: دولت وقت چندانی برای به تاخیر انداختن مسائل نداشت و باید در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری، نوسانات و التهاب بازار ارز را مهم‌ترین موضوع پیش‌روی دولت عنوان کرد و گفت: محدودیت در فروش نفت با توجه به فروش 2 میلیون و 600 بشکه نفت در سال 84 وکاهش آن به یک میلیون و 100 بشکه نفت در سال 91 دیگر موضع پیش‌روی دولت بود. جهانگیری همچنین گفت: در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم در خرید کالا حتی کالاهای اساسی محدویت وجود داشت، کسری و عدم تعادل در بودجه 92 و کسری یارانه ازدیگر مسائل پیش‌روی دولت بود. وی، مسکن مهر را موضوع دیگری ذکر کرد که دولت در ابتدای کار با آن مواجه شده بود.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: اجرای طرح مسکن مهر با اتکای کامل به منابع بانک مرکزی آغاز شده بود که نتیجه آن تورم بسیار بالایی بود که دولت با آن مواجه شد. جهانگیری ادامه داد: کسری منابع بانک‌ها ومطالبات معوق آنها به جایی رسیده بود که دیگر بانک‌ها قدرت تسهیلات‌دهی نداشتند واختلاس سه هزار میلیاردی نیز نظام مدیریت بانکی را با مشکل مواجه کرده بود. معاون اول رئیس‌جمهوری با یادآوری اجرای بسیار بد اصل 44 قانون اساسی گفت: بحران آلودگی هوای شهرهای بزرگ و وضعیت نامناسب درمان از دیگر مسائلی بود که دولت با بیان مشکلات به مسائل اقتصادی و اداری کشور وارد شد. 

جهانگیری با یادآوری اینکه دولت تصمیم گرفت مسیر را طی کند، افزود: یک مسیر مربوط به فضای بین‌المللی و شکستن تحریم‌های ظالمانه وضع شده علیه ایران بود که تیم بسیار قوی در راس مذاکرات و دیپلماسی قرار گرفت.  وی همچنین با بیان اینکه ما در مذاکرات هسته‌ای استراتژی برد -برد را پیش گرفتیم و موفق بوده‌ایم، یادآور شد: در زمینه رعایت خطوط قرمز تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب و حق ملت ایران کمتر عدولی نکردیم و در عین حال تلاش ما این است که با گفت‌وگوی استدلال و منطق تحریم‌ها را بشکنیم. معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: فکر می‌کنیم مذاکرات 1+5 به نتیجه خوبی می‌رسد.


ویدیو : جهانگیری:کاهش تورم فراتر از پیش‌بینی‌ها بود