جنجال های همیشگی زانیار و سیروان خسروی : هنوز خاطره طنز تاریخی «همكاری سیروان ...


هنوز خاطره طنز تاریخی «همكاری سیروان با انریكه ایگلسیاس» را فراموش نكرده‌اید كه سیروان با هوشمندی تمام راه انداخت و اعلام كرد قطعه «Stay Here Tonight» را برای انریكه ریمكیس كرده و به زودی منتشر می‌شود.
مجله زندگی ایده آل - بهمن بابازاده: آنها همیشه خبر سازند. نزدیك آلبوم‌شان هم كه می‌شود دیگر خیلی خوب بلدند چطور آب را گل‌آلود كنند و ماهی‌های‌شان را بگیرند. هنوز خاطره طنز تاریخی «همكاری سیروان با انریكه ایگلسیاس» را فراموش نكرده‌اید كه سیروان با هوشمندی تمام راه انداخت و اعلام كرد قطعه «Stay Here Tonight» را برای انریكه ریمكیس كرده و به زودی منتشر می‌شود. هوشمندی یك خبرنگار موسیقی باعث شد «سیروان» از دروغ كله گنده‌ای كه گفته بود پشیمان شود و همیشه در تمام مصاحبه‌هایش وقتی درمورد این موضوع از او پرسیده می‌شود، فقط یك جمله را به سوال‌كننده بگوید: «لطفا سوال بعدی!».

همین باعث شد كه دوستداران موسیقی نسبت به فعالیت‌های هنری برادران خسروی حساس شوند و به مرور و در مقاطع مختلف خیلی‌ها توانستند مچ سیروان و زانیار را در مهم‌ترین مقاطع بگیرند. در هفته‌های گذشته باز هم این دو برادر دسته گل‌هایی جدید آب دادند و همین باعث شد در پرونده‌ای كوچك تمام دسته‌گل‌های تاریخی این دو برادر را مرور كنیم.

زانیار خسروی چه نسبتی با سیروان خسروی , نظر سنجی سیروان خسروی در باره زانیار , سیروان خسروی

حاشیه‌ها از کجا شروع شد؟

۲۴ مهر سال ۹۱ بزرگ‌ترین خبر تاریخ موسیقی ایران را در رسانه‌ها منتشر شد:

 «همكاری سیروان خسروی و انریكه ایگلسیاس (ستاره اسپانیایی موسیقی جهان) در قطعه Stay Here Tonight». انتشار این خبر به قدری سر و صدا كرد كه حتی خبرگزاری‌های رسمی كشور هم آن را بازتاب دادند. خبری كه خود سیروان آن را روی صفحه شخصی‌اش منتشر كرد و سپس در یك گفت‌وگوی رسمی با سایت «موسیقی ما» ازهمكاری خودش و زانیار با این خواننده جهانی خبر داد: كار روی قطعه «Stay Here Tonight از حدود دو ماه پیش آغاز شد و تقریباً دو-سه هفته پیش به اتمام رسید. از ابتدا تصمیم داشتیم كه تنها به شرط دریافت تایید از سوی تیم مدیریتی انریكه، این قطعه را رسما منتشر كنیم. به همین دلیل منتظر تایید ماندیم و حال كه این اتفاق افتاده، آن را منتشر خواهیم كرد.

زانیار خسروی , سیروان خسروی آنپلاگد , آلبوم آنپلاگد سیروان خسروی

این قطعه در Fan  Club های او نیز منتشر خواهد شد. انتخاب انریكه به این دلیل بود كه او به دلیل آثار زیبایش، در سراسر دنیا محبوبیت بالایی داشته و به ویژه در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد، همچنین امكان برقراری ارتباط با او برایم وجود داشت. قطعه «Stay Here Tonight» را نیز به این دلیل انتخاب كردم كه احساس می‌كردم باوجود پتانسیل بالای ملودی‌اش، در مقایسه با سایر كارهای انریكه كمتر مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی می‌خواستم قطعه‌ای باشد كه جای كار داشته باشد و بتوان روی آن مانور داد و در واقع یك كار جدید و خوب ارائه كرد، نه یك ریمیكس معمولی و تكراری... . برادرم «زانیار» در تنظیم این قطعه خیلی به من كمك كرد و از ایده‌هایش استفاده كردم. همچنین «نیما رمضان» در این اثر به نوازندگی گیتار پرداخته است .

ماه‌ها از انتشار این خبر گذشته ولی به مرور معلوم شد كه اصلا همكاری نبوده و همه این جار و جنجال‌ها صرفا یكجور بازار گرمی برای انتشار آلبوم جدید این خواننده «جاده رویا‌ها» بوده است. این اتفاق آغازی بود برای لو رفتن بسیاری از سوتی‌های این دو برادر.



كاور نكنی، مُردی!

آلبوم سیروان خسروی , بیوگرافی سیروان خسروی , کنسرت سیروان خسروی

همین الان دست به كار شوید و چند كلید واژه را در گوگل بزنید و كمی «سرچ» كنید: «سیروان، زانیار، كاور پوسترهای آلبوم جاده رویا‌ها، عمرو دیاب و. . .». خیال‌تان را راحت كنم، به هیچ نتیجه‌ای نخواهید رسید. همه پست‌ها به طرز شگفت‌انگیزی محو شده‌اند و دیگر هیچ ردی از سوتی‌های وحشتناك «سیروان» در اینترنت باقی نمانده. تعجبی هم ندارد. چه کسی دوست دارد چنین خبری به‌همراه کامنت‌هایش در فضای مجازی باقی بماند و مرجعی همیشگی برای تاریخ نگاری موسیقی ایران باشد؟



قصه از كجا شروع شد؟

آلبوم «جاده رویا‌ها» تازه منتشر شده بود و خیلی شیك و مجلسی، در ویترین فروشگاه‌های موسیقی جا خوش كرده بود. پوستر این آلبوم در همه فروشگاه‌های شهر دیده می‌شد و خیلی‌ها در حال كف و سوت برای طراح این پوستر بودند كه به یك باره انتشار تصویری در فضای مجازی نشان داد كه همه شش عكس استفاده شده در كاور‌های این آلبوم، یك سرقت هنری مو به مو و كپی‌برداری تابلو از آلبوم «عمرو دیاب» است. 

همان‌طور كه در تصاویر مشاهده می‌كنید،(عکس‌های بالای صفحه قبل) كاور‌ها به قدری حرفه‌ای و ریز به ریز و با حفظ جزئیات الگو‌برداری شده كه هیچ‌كس فكرش را هم نمی‌كرد كه این طرح یك سرقت هنری تمام عیار باشد. به مرور كار به جاهایی باریك كشده شد و حمله هواداران سیروان به طراح آلبوم شروع شد كه معتقد بودند به شعورشان توهین شده است. به مرور كاور‌های دیگری هم از سیروان لو رفت كه همین اتفاق برای‌شان افتاده و مو به مو از آثار چهره‌های جهانی الگو‌برداری شده بود.

آلبوم تصویری آنپلاگد اثر سیروان خسروی , دانلود آهنگ زانیار خسروی , قد سیروان خسروی



موجی كه اوج گرفت. . .

این پایان بازی نبود و موضوع از «دزدی بودن پوستر‌های آلبوم» هم بالا‌تر رفت. برخی سایت‌های دانلود با انتشار قطعاتی از بزرگان موسیقی جهان و مقایسه این آثار با برخی قطعات برادران خسروی افشا كردند كه سیروان در ملودی‌سازی و تنظیم هم چقدر خوب بلد است آثار بزرگان جهان را «كاور» كند. او همچنین به الگوی خود «انریكه» وفادار مانده و در بسیاری از آثارش ردی از آثار این خواننده و سلبریتی بزرگ جهانی به چشم می‌آید. او‌‌ همان‌طور كه در برابر خبر همكاری‌اش با «انریكه» سكوت كرده بود و حواشی ایجاد شده در رسانه‌ها  را بی‌جواب گذاشت، این بار نیز در قبال افشاگری سایت‌های دانلود سكوت اختیار كرد تا این موضوع به‌شدت در فضای مجازی بپیچد.



زانیار در راه سیروان

نزدیكان به آنها اعتقاد دارند كه سیروان به طرز شگفت‌انگیزی تحت تاثیر زانیار است و به قول معروف به‌شدت از او حساب می‌برد. چند هفته پیش قطعه «هی‌تو» با صدای «زانیار» منتشر شد و باز هم درفضای مجازی كمپین «كاور یاب» موفق شد با كشف قطعه‌ای كه زانیار این اثر را از روی آن ساخته، درد سرهای جدید  را برای «خسروی»ها به پا كند. «Seeya» اثری از «5Deadmau» این بار مورد استفاده و در واقع «سوءاستفاده» برادران خسروی قرار گرفته بود و باعث شد سیل انتقادات به سمت آنها روانه شود. طبق روال گذشته سكوت مطلق تنها واكنش این دو چهره به همه هجمه‌ها و حمله‌ها بود و همین سكوت علامت سوال‌ها را بیشتر و بیشتر كرده است.

کاوه یغمایی و سیروان خسروی , تولد سیروان خسروی , زندگی نامه سیروان خسروی



آخرین سكانس

 «خاطرات تو» آخرین قطعه‌ای است كه دو، سه هفته قبل با صدای «سیروان» منتشر شده است. او این بار هم نتوانسته جلوی علاقه بیش از اندازه خود را به قطعه معروف و جهانی «impasible» بگیرد؛ قطعه‌ای كه كم‌سواد‌ترین علاقه‌مند بازار موسیقی هم آن را شنیده و بی‌برو برگرد می‌تواند در‌‌ همان دور اول گوش كردن به این قطعه متوجه شباهت واضح و غیرقابل انكار اثر جدید سیروان با این اثر شود. ماجرا زمانی جالب می‌شود كه این دو برادر روی پوستر‌های آثارشان هم هیچ نامی از خالقان واقعی آثار مورد استفاده‌شان نمی‌زنند و شش دانگ قطعات را هم به نام خود می‌زنند تا شدت حمله‌ها به آنها بیشتر و بیشتر شود. 

«خاطرات تو» هم از این حمله‌ها جان سالم به درنبرده و روشی كه این دو برادر در پیش گرفته‌اند همین طور ادامه دارد و نبود قانون كپی‌رایت باعث شده این قبیل اتفاقات همین طور بیشتر و بیشتر شوند. این خلأ قانونی است كه دست هنرمندان داخلی را برای استفاده و انتشار آثاری این چنینی آزاد گذاشته و به مرور با رو شدن دست‌شان، مخاطبگریزی شدیدی را به سمت آنها شاهد هستیم. این موضوع در فروش پایین بلیت كنسرت این دو خواننده كاملا مشهود بود است.

آغاز جام جهانی فوتبال برزیل و هیاهوی این بازی‌ها به دنیای موسیقی هم كشیده شده بود و باعث شد خواننده‌های پاپ دست به كار شوند و آثاری را برای تیم ملی فوتبال ایران بخوانند. «احسان خواجه امیری» به عنوان خواننده رسمی ترانه تیم ملی ایران معرفی شد و قطعه‌ای كه برای این بازی‌ها ساخته بود، در فضای مجازی منتشر شد.

ساز سیروان خسروی , علت ممنوع التصویر شدن زانیار خسروی , سیروان خسروی راه قانونی

این قطعه كه «دروازه‌های دنیا» نام داشت بازتاب‌ها و واكنش‌های فراوانی را در فضای مجازی به وجود آورد و سر و صداهای زیادی به‌پا کرد. اما صدا و سیما پخش این قطعه را در رسانه ملی ممنوع كرد و به مرور قطعه‌ای با صدای «سیروان خسروی» در برنامه ۹۰ و سپس در بقیه برنامه‌های ورزشی روی آنتن رفت. این قطعه «هفتاد میلیون ستاره» نام داشت كه سیروان خسروی با همراهی برادرش، زانیار آن را ساخته بود و پخش چند باره این قطعه در تلویزیون باعث شد بار‌ها شنیده شود و به گوش مخاطبان برسد.

اما فاجعه زمانی اتفاق افتاد كه مشخص شد سیروان باز هم شیطنت کرده و این قطعه را از روی قطعه سركاستی «انریكه» كاور كرده و به محض انتشار این موضوع سیروان از دسترس خارج شد و پخش آن قطعه نیز از شبكه‌های سیما ممنوع اعلام شد. Escape عنوان قطعه‌ای بود كه سیروان «هفتاد ستاره» را از روی آن كپی كرده و با كلام ایرانی منتشر كرده بود تا باز هم القابی چون «سلطان كاور» و «نابغه كپی‌كاری» به سمت او روانه شود.


ویدیو : جنجال های همیشگی زانیار و سیروان خسروی