جلوگیری از وحشت جهانی درباره کشف احتمالی هوش فرازمینی : به باور دانشمندان کشف ...



درباره جنگ جهانی اول , فیلمی درباره جنگ جهانی دوم به نام متفقین , نظرسنجی درباره روز اینترنت و 25 امین روز سالگرد وب جهانی

به باور دانشمندان کشف احتمالی هوش فرازمینی یک چیز است و نحوه اطلاع رسانی دقیق درباره آن چالش مهم دیگری.

یکی از شاخص ترین دستاوردهای بشر البته درصورت تحقق، چیزی نخواهد بود جز کشف حیات هوشمند در جایی از عالم. به دهه 80 میلادی برمی گردیم، در آن مقطع گروهی از اخترشناسان که در پروژه معروف «جستجو برای هوش فرازمینی» موسوم به SETI حضور داشتند نسبت به اینکه نخستین خبرها در زمینه چنین کشف احتمالی چگونه در سراسر دنیا منتشر خواهد شد نگرانی هایی را مطرح کرده بودند.

چنین نگرانی به دلیل انتشار غیربرنامه ریزی شده اطلاعات مربوط به این کشف احتمالی مطرح شده بود. آنها عقیده داشتند که این روند می تواند لطمات جدی به فرآیند کشف هوش فرازمینی در گوشه و کنار عالم وارد کند. دانشمندان تصور می کردند که با انتشار نادرست اطلاعات، مردم به نوعی دچار سردرگمی شده و وحشت می کردند.

البته مشابه چنین رویدادی در دهه 40 میلادی نیز روی داده بود و آن زمانی که با انتشار نادرست خبرهای جنگ جهانی دوم، بسیاری از مردم تصور کرده بودند که زمین مورد حمله مریخی ها قرار گرفته است! در برخی کشورهای جهان این شایعات به شدت مورد توجه مردم قرار گرفته بود تا جایی که تنها در اکوادور نزدیک به 20 تن به دلیل آشوب شکل گرفته از حمله مریخی ها کشته شدند!

حالا راحت تر از هر زمان و سریعتر از آنچه که به ذهن خطور می کند می توان مردم را درباره کشف اطلاعاتی مربوط به هوش فرازمینی وحشت زده کرد

اما در سال 1989 گروهی از آمادمی بین المللی اخترشناسی چهارچوب مشخصی را برای انتشار اطلاعات مربوط به کشف احتمالی هوش فرازمینی ارایه کردند. این برنامه از سوی SETI و سایر نهادها فعال در عرصه کشف هوش فرازمینی نیز مورد پذیرش قرار گرفت.

با این حال دنیا با سرعتی غیرقابل تصور در حال پیشرفته و دگرگونی است. اگرچه این چهارچوب ارایه شده بود اما مشکل این بود که برای رسانه های نوشتاری کاربرد داشت. خیلی زود ابزارهای جدیدی برای توسعه برقراری ارتباطات در دنیا ارایه شد. شبکه های خبری یکی پس از دیگری در تلوزیون ظاهر می شدند و پس از آن نیز نوبت به اینترنت رسید. اکنون نیز شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، یوتیوپ، توئیتر و نظایر آنها سردمداران فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا به شمار می آیند. همزمان با گسترش این رسانه ها و متنوع تر شدن کارکرد آنها باز هم بر نگرانی های قبلی افزوده شده است. حالا راحت تر از هر زمان و سریعتر از آنچه که به ذهن خطور می کند می توان مردم را درباره کشف اطلاعاتی مربوط به هوش فرازمینی وحشت زده کرد.

این مسایل باعث شده که محققانی از دانشگاه سنت اندروز بریتانیا وارد عمل شده و اعلام کنند که برای جلوگیری از وقوع هرگونه وحشت و گمانه زنی نادرست، به محض کشف سرنخهایی درباره هوش فرازمینی باید اطلاعات مربوط به آنها در اختیار مردم گذاشته شود. به بیان دیگر پیش از انتشار این خبرها،دانشمندان باید جزئیات دقیقی درباره مراحل کشف هوش فرازمینی و نحوه برقرار ارتباط با آنها ارایه کنند.


ویدیو : جلوگیری از وحشت جهانی درباره کشف احتمالی هوش فرازمینی