جزییات تصادف مرگبار 26 دختر بروجنی : کاروان راهیان نور از جمله اردوهای پرحادثه ...


کاروان راهیان نور از جمله اردوهای پرحادثه ای است که هر ساله جان تعدادی از دانش آموزان را می گیرد و با وجود اجباری بودن برای دروس دفاعی از امنیت کافی برخوردار نیست. با این حال روز گذشته پاسخ وزیر در برابر این حادثه تنها سکوت بود. تماشا: هنوز یک ماه از سال تحصیلی نگذشته که مرگ 26 تن از دانش آموزان دختر در استان خوزستان در قالب کاروان راهیان نور، همه را شوکه کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که یک سال و نیم پیش نیز 11 دانش آموز دختر در حادثه ای مشابه کشته شدند.
 
این بار اتوبوس مسافربری حامل دختران دانش آموز مقطع دوم دبیرستان در خوزستان که در مسیر بازگشت از منطقه راهیان نور بودند با 44 مسافر واژگون شد. این حادثه که در محور ایذه به شهرکرد در پنج کیلومتری دهدز به طرف بروجن رخ داد، 23 مجروح در پی داشت که هشت تن از آنان به علت نیاز به درمان به بیمارستان منتقل شده و 15 تن آنان نیز به صورت سرپایی درمان شدند.

همچنین بر اساس گزارش ها یک دانش آموز در کما به سر می برد. مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر روز گذشته در تشریح این حادثه گفت: «در ساعت 20:30 جمعه، واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور ایذه به شهر کرد در پنج کیلومتری دهدز به طرف بروجن به امدادگران جمعیت هلال احمر اعلام شد.»

به گزارش ایسنا، حسین درخشان با بیان اینکه با توجه به نوع گزارش دریافتی، بلافاصله سه تیم از امدادگران جمعیت به همراه دستگاه های زنده یاب و ست های هیدرولیک نجات به محل حادثه اعزام شدند اظهار داشت: «عملیات امداد و نجات این حادثه واژگونی اتوبوسکه برای کاروان راهیان نور بود، 6 ساعت به طول انجامید و در ساعت 2 بامداد پایان یافت.»

تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده

سرهنگ صمد اسفندیاری معاون عملیات پلیس راه کشور، خبر داد که تیم ویژه ای از کارشناسان تصادفات پلیس راه رسیدگی به این تصادف را برعهده گرفته اند. او گفت: «تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده علت این حادثه گزارش شد. این حادثه 26 کشته و 18 زخمی به همراه داشت و با توجه به لغزنده بودن جاده و واژگونی اتوبوس در گل در حال حاضر کارشناسان به دنبال یافتن دستگاه GPS این اتوبوس هستند و اطلاعات تکمیلی در خصوص این حادثه موکول به تکمیل تحقیقات است.»

سه روز عزای عمومی

دکتر منصور فیروز بخت مدیر کل پزشکی قانونی استان چهار محال و بختیاری گفت تاکنون 23 جسد شناسایی شده است و تلاش تیم پزشکی قانونی برای احراز هویت سه جسد دیگر ادامه دارد. از آنجایی که تمامی این کشته ها ساکن بروجن بوده اند، تمامی اجساد به پزشکی قانونی بروجن منتقل شده و تلاش تیم پزشکی برای تحویل هر چه سریع تر اجساد به خانواده هایشان ادامه دارد.»

اجساد کشته شدگان در حالی به بروجن منتقل شد که به دلیل این اتفاق در شهرکرد سه روز عزای عمومی اعلام شد.

دانش آموزان به راننده تذکر داده بودند

به گفته دانش آموزان ظاهرا رانندگی بد راننده اتوبوس دلیل این حادثه بوده است. به گزارش ایسنا، یکی از دانش آموزان نجات یافته گفت: «باران می بارید، اتوبوس از مسیر حرکت اصلی خارج شد و راننده موفق به کنترل خودرو نشد و اتوبوس چپ کرد.»

دانش آموز دیگری که بر اثر این سانحه آسیب بسیاری دیده بود با گلایه از عملکرد راننده اتوبوس اظهار داشت: «راننده خیلی بد و با سرعت زیاد رانندگی می کرد، چندین بار بابت رانندگی غیرایمن راننده تذکر دادیم و گفتند که با راننده در این خصوص صحبت خواهند کرد.»

یکی دیگر از دانش آموزان در خصوص به موقع رسیدن اورژانس گفت: «اورژانس زود زود رسید اما نیم ساعتی طول کشید تا جرثقیل برسد و اتوبوس را بلندکند تا از زیر اتوبوس خارج شویم.»

احتمال حذف اجباری بودن سفرهای راهیان نور

کاروان راهیان نور از جمله اردوهای پرحادثه ای است که هر ساله جان تعدادی از دانش آموزان را می گیرد و با وجود اجباری بودن برای دروس دفاعی از امنیت کافی برخوردار نیست. با این حال روز گذشته پاسخ وزیر در برابر این حادثه تنها سکوت بود.

زمانی که خبرنگاران از وی خواستند تا پاسخگو باشد به ذکر این نکته بسنده کرد: «بروید از مسئولانش سوال کنید.» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات، وزیر را مسئول می داند.

عباس مقتدایی در گفت و گو با خبر آنلاین با بیان اینکه ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دنبال حذف اجباری بودن سفرهای راهیان نور هستیم، گفت: «این اردو جزو آموزش دفاعی دانش آموزان محسوب می شود و اجباری است اما وقتی اطمینان از امنیت دانش آموزان وجود ندارد نباید اجباری باشد. همچنین والدین دانش آموزان از اعزام فرزندان خود به سفرهای راهیان نور باید خودداری کنند.»

او معتقد است که وزیر آموزش و پرورش نمی تواند در چنین مواقعی از خود سلب مسئولیت کند. وی در ادامه افزود: «وزیر آموزش و پرورش باید نسبت به وقوع حوادث در سفرهای راهیان نور پاسخگو باشد. ما در کمیسیون بررسی می کنیم و وزیر باید پاسخ دهد.»

احضار وزیر به مجلس

رئیس کمیسیون آموزش مجلس از دعوت حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش، به مجلس خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، محمد مهدی زاهدی درباره ادعای وزیر مبنی بر اینکه فرد دیگری مسئول است اظهار داشت: «وزیر باید به مجلس بیاید تا درباره این ادعا پاسخ دهد و اگر مسئول دیگری وجود دارد معرفی کند. من متاسفم که آقای وزیر به جای همدردی با خانواده های داغدار چنین برخوردی دارد. ما در کمیسیون به خانواده ها و جامعه فرهنگی تسلیت می گوییم و اطلاعیه ای هم در این زمینه منتشر کردیم.»

او درباره اجباری بودن این اردوها گفت: «ما امروز در کمیسیون سوابق این سفر را بررسی می کنیم و آقای وزیر هم حتما باید نسبت به ادعاهایی که دارند پاسخگو باشند و فرد مسئول را معرفی کنند. متاسفانه این درس برای دانش آموزان اجباری است در حالی که هیچ اردوی دانش آموزی نباید اجباری باشد و دانش آموزان باید با میل و رغبت بروند.»


ویدیو : جزییات تصادف مرگبار 26 دختر بروجنی