جزییات آزمون بزرگ استخدام دولتی : امروز آخرین مهلت برای ثبت نام متقاضیان استخدام ...


امروز آخرین مهلت برای ثبت نام متقاضیان استخدام در دستگاه های دولتی است. متقاضیان می توانند در آزمون بزرگ سوم خرداد برای جذب حدود 9 هزار نیرو شرکت کنند. خروجی آزمون چند برابر این رقم خواهد بوداما به تدریج با آزمون های حرفه ای و مصاحبه ها به رقم مورد نظر تبدیل می شوند.



روزنامه هفت صبح: امروز آخرین مهلت برای ثبت نام متقاضیان استخدام در دستگاه های دولتی است. متقاضیان می توانند در آزمون بزرگ سوم خرداد برای جذب حدود 9 هزار نیرو شرکت کنند. خروجی آزمون چند برابر این رقم خواهد بوداما به تدریج با آزمون های حرفه ای و مصاحبه ها به رقم مورد نظر تبدیل می شوند.

این سیزده دستگاه عبارتند از وزارت امور اقتصادی و دارایی، دیوان عدالت اداری، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان پزشکی قانونی کشور، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان سنجش آموزش کشور، سازمان ملی بهره وری ایران، سازمان هواپیمیای کشوری، مرکز اورژانس تهران، استانداری خراسان شمالی و برخی از دستگاه های اجرایی استان و سازمان علمی تحقیقاتی وابسته به نهاد ریاست جمهوری و البته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور (تبدیل وضع مربیان حق التدریس).

متقاضیان می توانند برای مطالعه شرایط و ضوابط استخدام هر یک از دستگاه های اجرایی مذکور و نحوه و زمان ثبت نام تا آخر وقت امروز به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه کنند.

بر طبق این گزارش: به طور دقیق 8700 نفر در این آزمون و در رشته های مختلف پذیرفته خواهند شد اما 8700 نفر تعداد نهایی پذیرفته شده در این آزمون نخواهد بود و معمولا 3 برابر رقم تعیین شده در این نوع آزمون ها مهر قبولی از سوی سازمان سنجش بر کارنامه شان خواهد خورد و در مراحل بعدی از تعداد پذیرفته شدگان کاسته خواهد شد تا به تعداد مورد نیاز سازمان ها برسد.

اما زمانی که برای ثبت نام در رشته های مختلف این آزمون، سری به دفترچه سازمان سنجش می زنید چند نکته قابل تامل است. شاید یکی از نکاتی که برای بسیاری از متقاضیان ثبت نام وجود داشته باشد تعداد بسیار محدود پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی باشد که در نگاه اول بسیاری از افراد را حتی از ثبت نام اولیه نیز منصرف می کند.

دومین نکته که می توان در این آزمون ها به آن اشاره کرد طی کردن هفت خوان رستمی است که پس از پذیرفته شدن باید طی کرد که ما را به یاد ضرب المثل «عطایش را به لقایش بخشیدن» می اندازد. از سوی دیگر باید به نابرابر بودن پذیرفته شدگان زن و مرد در این نوع آزمون ها اشاره کرد.

حسین توکلی مشاور عالی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگویی با بیان اینکه این آزمون درخصوص تبدیل وضع مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز هست، افزود: «شرایط و ضوابط هر یک از دستگاه های اجرایی پذیرنده در دفترچه راهنمای آزمون و اطلاعیه ثبت نامی مربوط از روز دوشنبه دهم فروردین 94 بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته است.

آزمون استخدامی آزمونی است شبیه کنکور سراسری به همان میزان استرس زا، پرطرفدار و پرفراز و نشیب. یعنی همان شاخ غولی که خیلی ها توانستند از پس شکستنش بربیایند و خیلی ها هم نه.

در اینجا به طور معمول و به زبان ساده می خواهیم درباره آزمون های استخدامی توضیح بدهیم. آزمون استخدامی یعنی چه؟ هر سازمان و ارگان دولتی که احساس نیاز به پرسنل و کارمند جدید دارد، در یک زمانی تصمیم می گیرد آزمون استخدامی برگزار کند. در این زمان آن سازمان، به سازمان مدیریت مراجعه می کند و مجوز استخدام می گیرد.

بعد از آن هماهنگی برگزاری مرحله اول آزمون را سازمان سنجش برعهده دارد. یعنی سازمان سنجش آزمونی مربوط طراحی می کند. بعد از آن با اعلام تاریخ برگزاری آزمون در سایت یا روزنامه های کثیرالانتشار یا ... اعلام می کنند که می خواهند آزمونی جهت استخدام برگزار کنند.

در اینجا داوطلبان وارد عمل شده و کسانی که از این موضوع مطلع می شوند ثبت نام می کنند. اطلاعات درباره کتاب ها و هر آنچه برای شرکت در آزمون وجود دارد، آن سازمان و ارگان برگزار کننده آزمون به طور کامل در اختیار داوطلب قرار می دهد تا بتوانند در زمان مشخص در آزمون شرکت کنند. بعد از برگزاری آزمون و اعلام نتایج، کسی که پذیرفته شد تازه وارد خوان تازه ای می شود چون سازمان مورد نظر به عنوان مثال اگر 10 نفر را برای استخدام بخواهد، 30 نفر در آزمون اولیه انتخاب می کند؛ یعنی سه برابر ظرفیت هر رشته شغلی برای مرحله بعدی انتخاب می شود که همان آزمون و مصاحبه تخصصی است.

بعد از آن این 30 نفر خود را برای آزمون جزیی تر و سخت تر آماده می کنند. سپس از این 30 نفر می توانند 10 نفر برای مصاحبه نهایی و طی مراحل گزینش انتخاب شوند و اگر گزینش تایید کند، دیگر آنها کسانی هستند که پس از تایید گزینش به استخدام پیمانی همان دستگاه درمی آیند.

این هفت خوان رستم شاید بیش از شش ماه از زمان اولین آزمون تا آخرین مصاحبه و گزینش زمان ببرد. برای همین فکر نکنید در اولین آزمون قبول شده اید دیگر همه چیز تمام شده و خود را کارمند دولت به حساب آورید بلکه راه طول و درازی در پیش دارید.

به طور معمول زمانی که شما به استخدام بخش دولتی درمی آییدبسته به مدرکی که دارید پایه حقوق شما مشخص می شود. معمولا حقوق پایه حکم فردی با مدرک لیسانس؛ از 800 هزار تومان در نظر گرفته می شود. در صورت داشتن مزایای دیگر مانند اضافه کار، سختی کار، نوع سازمان و ارگان و ... میزان حقوق کم و زیاد خواهد شد. به عنوان مثال میزان حقوق سازمان پزشکی قانونی از حد معمول بالاتر است.

لطفا به چند نکته توجه کنید

اول اینکه برای شرکت در آزمون تمام دفترچه را به طور کامل بخوانید تا ببینید تا چه میزان به شرایط شما مانند مدرک تحصیلی، میزان تخصص، سن و حتی جنسیت شما مطابقت دارد چون ممکن است با یک اشتباه ساده شانس قبولی و حتی شانس شرکت در آزمون را هم از دست بدهید چون تمام نکات اولویت بندی شده در استخدام مشخص است. در این آزمون رقابت ها بسیار تنگاتنگ است. برای همین تمام تلاش خود را بکنید که بهترین انتخاب شغل را داشته باشید تا بعد از آن کاسه چه کنم چه کنم به دست نگیرید.


ویدیو : جزییات آزمون بزرگ استخدام دولتی