جزئیات 3 دستور ویژه گازی زنگنه : جزئیات 3 دستور ویژه گازی زنگنه وزیر نفت به‌ ...



دستور ویژه برای مصرف یونجه , دستور یک دم نوش ویژه , دستور تهیه کیک عسل و زنجبیل ویژه فصل پاییز

جزئیات 3 دستور ویژه گازی زنگنه

وزیر نفت به‌ منظور شتاب در طرح توسعه پارس جنوبی و جلوافتادگی گازی از قطر در این میدان مشترک گازی، 3 دستور گازی صادر کرده که پیش بینی می‌شود با اجرای دستورات ظرفیت تولید گاز ایران افزایش یابد.

کمبود شدید منابع مالی و اعتباری، محدودیت‌های تامین کالا و تجهیزات، فقدان یک برنامه جامع توسعه‌ای و تعریف طرح‌های غیر اولویت دار از مهمترین مشکلات پیش روی توسعه پارس جنوبی است.

در دولت دهم با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌های مختلف بین‌المللی و داخلی، طرح توسعه 17 فاز پارس جنوبی به طور همزمان در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته بود به طوری‌که با وجود تعریف طرح‌های 35 ماهه پارس جنوبی نه تنها هیچ یک از این پروژه‌های مشترک گازی به بهره‌برداری نرسید که حتی فازهای قدیمی این میدان مشترک هم راه‌اندازی نشد.

از این رو با تغییر کادر مدیریتی در صنعت نفت، بیژن زنگنه وزیر نفت توسعه پارس جنوبی را به‌عنوان نخستین برنامه اولویت دار در دستور کار قرار داد و با تعیین یک برنامه جامع و اولویت بندی توسعه، یک نقشه راه جدید برای توسعه این میدان مشترک گازی تعریف و اجرایی کرده است.

جزئیات 3 دستور گازی وزیر نفت
به‌منظور اجرای این سیاست کلان، وزیر نفت اخیرا در نشست با مدیران و پیمانکاران شاغل در پارس جنوبی سه دستور وزیر گازی صادر کرده است تا بتوان در کوتاه مدت ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک افزایش یابد.

این عضو نفتی کابینه دولت یازدهم در نخستین اقدام، با اولویت بخشی به طرح توسعه پنج فاز 12، 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبی خواستار اختصاص بخش عمده‌ای از منابع مالی و اعتباری، کلا و تجهیزات به این 5 مگا پروژه گازی شده است.

بر این اساس هم اکنون توسعه این 5 فاز قدیمی به اولویت اول صنعت نفت تبدیل شده و با دستور وزیر نفت، توسعه فازهای جدید پارس جنوبی تحت عنوان طرح‌های 35 ماهه در اولویت دوم قرار گرفته و مقرر شده پس از تکمیل طرح توسعه فازهای قدیمی، توسعه سایر فازها در اولویت قرار بگیرد.

وزیر نفت همچنین در دومین دستور گازی خود خواستار شتاب در ساخت و توسعه بخش‌های فراساحلی فازهای پارس‌جنوبی همچون خطوط لوله، سکو و حفاری چاه‌های دریایی شده است و تاکید کرده است: چنانچه تا پیش از زمستان چاه‌های جدید دریایی و سپس خطوط لوله و سکوها راه‌اندازی شوند، امکان فرآورش گاز تولیدی در سایر پالایشگاه‌های قدیمی پارس جنوبی و حتی پالایشگاه بیدبلند و فجرجم فراهم می‌شود.

در همین حال با تکمیل چاه‌ها، خطوط لوله و سکوهای دریایی، گاز استخراج شده از مخزن مشترک به پالایشگاه‌های ساحلی و سپس سایر مبادی مصرف همچون واحدهای پتروشیمی، نیروگاه‌ها، صنایع و مشترکان خانگی و تجاری قابل استفاده خواهد بود.

سومین دستور زنگنه در صنمعت نفت حذف موقت طرح‌های غیر اولویت دار خارج از پارس جنوبی همچون طرح توسعه برخی از میادین مستقل نفتی بوده و تاکید شده که برخی از کالاها و حتی منابع مالی این طرح ها در فازهای پارس جنوبی به منظور شتاب در توسعه این میدان مشترک مورد استفاده قرار بگیرد.

خط و نشان جدید گازی ایران برای قطر
وزیر نفت اخیرا در یک گفتگوی تلویزیونی تاکید کرده است: با اجرای سیاست‌های جدید به زودی قطر به عنوان شریک گازی ایران در پارس جنوبی متوجه خواهد شد که در این میدان مشترک چه اتفاقات جدیدی خواهد افتاد.

همزمان با این اظهارنظر، هم اکنون تمرکز مدیریتی شرکت ملی نفت ایران بر روی توسعه بخش‌های فراساحلی و پالایشگاه‌های ساحلی طرح توسعه فاز 12، 15 تا 18 پارس جنوبی متمرکز شده است.

هم اکنون در طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی پیش بینی می شود تا آبان ماه سالجاری اولین سکو در خلیج فارس نصب شود و با این وجود هم اکنون نصب و راه اندازی خط لوله دریایی این فاز گازی به پایان رسیده است.

با توجه به فعالیت همزمان دو دستگاه دکل دریایی در فاز 15 و 16 پارس جنوبی، پیش بینی می‌شود امسال با تکمیل بخشی از چاه‌های دریایی، نصب یک سکو و آماده بودن لوله زیر دریایی، تولید گاز از مخزن مشترک آغاز و در پالایشگاه ساحلی فرآورش شود.

در این بین پیمانکاران بخش فراساحلی فاز 15 و 16 پارس جنوبی تاکید کرده اند: با تزریق حدود 30 میلیون دلار امکان آغاز تولید زودهنگام گاز در این فاز مشترک فراهم شود.

وضعیت آغاز تولید گاز در بزرگترین فاز پارس‌جنوبی
هم اکنون سکوی اول فاز 12 به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی نصب و آخرین مراحل آماده سازی تاسیسات فراساحلی آن در حال انجام است.

همزمان با راه اندازی سکوی دریایی فاز 12 پارس جنوبی، سه دستگاه دکل دریایی این پروژه مشترک گازی مشغول به کار بوده و با توجه به آماده سازی لوله زیردریایی و تعدادی از چاه‌ها پیش بینی می‌شود که تا پیش از زمستان امکان آغاز تولید گاز در این مگا پروژه فراهم شود.

در طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبی، هم تاکنون اولین سکوی دریایی نصب شده است و دو دستگاه دکل دریایی مشغول آماده سازی چاه‌های فراساحلی بودند و در صورت تکمیل چاه‌ها با توجه به آماده سازی لوله‌های دریایی امکان انتقال گاز تولیدی از مخزن مشترک به واحدهای شیرین سازی پالایشگاه فاز 15 و 16 و فازهای یک تا 10 پارس جنوبی وجود دارد.

امیرسعید نجفی قائم مقام شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با بیان اینکه هم اکنون شتاب قابل توجه‌ای در توسعه بخش‌های فراسحلی این پنج فاز پارس جنوبی حاصل شده است، گفت: هم اکنون برای تکمیل این پروژه‌ها به حدود 250 تا 300 میلیون دلار منابع مالی و اعتباری نیاز است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در طرح توسعه فاز 12 به حدود 150 تا 200 میلیون دلار، در طرح توسعه فاز 17 و 18 پارس جنوبی به 50 میلیون دلار و طرح توسعه فاز 15 و 16 به حدود 30 میلیون دلار منابع مالی نیاز است، تاکید کرد: با تامین این منابع امکان آغاز تولید زودهنگام گاز از این پنج مگاپروژه گازی وجود دارد.

در صورت بهره‌برداری کامل از پنج فاز 12، 15، 16، 17 و 18 پارس‌جنوبی به طور متوسط روزانه 180 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز افزوده شده و در مجموع ظرفیت تولید گاز ایران از پارس جنوبی را به 470 تا 480 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌دهد./ خبرگزاری مهر


ویدیو : جزئیات 3 دستور ویژه گازی زنگنه