جام جهانی 1930 اروگوئه : فکر برپایی جام جهانی فوتبال از سال 1919 که ژول ریمه ...


فکر برپایی جام جهانی فوتبال از سال 1919 که ژول ریمه به ریاست فدراسیون فوتبال فرانسه برگزیده شد، به میان آمد. وی 11 سال تمام ایده خود را دنبال کرد تا سرانجام موفق به برگزاری آن گردید. البته در این راه دولت فرانسه کمک شایانی به وی نمود...           پادشا: چند ماه مانده به جام جهانی 2014 برزیل ( بیستمین دوره این رقابت ها)، قصد داریم در مطالبی مفصل به مرور تمام ادوار جام جهانی، حاشیه های آن ها، آمار و ارقام و گروه بندی ها و مراحل حذفی و تصاویر به جای مانده از آن دوران بپردازیم. در این مطلب اولین دوره جام جهانی را در سال 1930 به میزبانی اروگوئه بررسی نموده ایم.

فکر برپایی جام جهانی فوتبال از سال 1919 که ژول ریمه به ریاست فدراسیون فوتبال فرانسه برگزیده شد، به میان آمد. وی 11 سال تمام ایده خود را دنبال کرد تا سرانجام موفق به برگزاری آن گردید. البته در این راه دولت فرانسه کمک شایانی به وی نمود. ژول ریمه در 24 اکتبر 1871 میلادی در خانه آسیابانی در ناحیه «توله‌اوت مون» فرانسه چشم به جهان گشود. دوران کودکی خود را مثل دیگر کودکان سپری کرد و در نوجوانی موفق شد مسابقات محلی فوتبال را برپا نماید. چندین سال بعد او با همکاری سرپرستان تیم‌ها، اتحادیه‌ای برپا کرد که سنگ بنای اتحادیه فوتبال فرانسه شد. از طرفی تحصیلات خود را ادامه داد تا وکیل شود. ژول ریمه با تلاش و پشتکار فراوان در فعالیت‌هایش به ریاست فدراسیون فوتبال فرانسه رسید.

سپس هانری دلونای را به همکاری دعوت و به معاونت خود برگزید. (دلونای توانست مسابقات جام ملتهای اروپا را در سال 1960 بنیان گزارد.) ژول ریمه در دهه سوم قرن بیستم پس از گورین فرانسوی و برلی و ولفال انگلیسی، سومین فردی بود که ریاست فدراسیون بین‌المللی فوتبال را برعهده گرفت و در اندیشه خلق جام جهانی به نقاط مختلف جهان سفر کرد. او ایده برگزاری جام جهانی را همه جا مطرح کرد، اما در اروپا به ویژه در بریتانیا نتوانست طرفدارانی پیدا کند. در عوض در اروپای جنوبی (ایتالیا، اسپانیا، پرتقال و یوگسلاوی) و آمریکای جنوبی (برزیل، آرژانتین، اروگوئه و شیلی) هوادارانی پیدا کرد که در کنگره فوتبال در سال 1928 کمک فراوانی جهت به ثمر رساندن ایده‌اش به وی نمودند.

    کنگره فوتبال در 26 می 1928 به مناسبت برگزاری بازیهای المپیک آمستردام برگزار شد و ژول ریمه توانست با رأی‌های موافق کشورهای آمریکای جنوبی طرح برگزاری جام جهانی فوتبال را به تصویب برساند. در آن زمان انگلیسی‌ها خود را از فوتبال تازه پاگرفته جدا کرده بودند و کشورهای اروپای شمالی هم میانه خوبی با ژول ریمه و افکارش نداشتند. اما ژول ریمه توانست پس از گذشت هشت سال ایده‌ ای را که در کنفرانس آنتورپ در سال 1920،‌ مطرح کرده بود، به نتیجه و سرانجام برساند. (در رأی‌گیری به عمل آمده در فدراسیون جهانی فوتبال 26 عضو رای موافق و 5 کشور دانمارک، فنلاند، نروژ، سوئد و استونی رأی مخالف دادند). در 8 سپتامبر 1928 در کنفرانس زوریخ در کشور سوئیس موافقت شد که جام جهانی هر 4 سال یکبار برگزار شود و اعضای فیفا تصمیم گرفتند اولین دوره آن در سال 1930 انجام شود.

جام جهانی 1930 , فینال جام جهانی 1930 , جنگ جهانی دوم

    اعضای فیفا برای انتخاب اولین میزبان جام جهانی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شدند. اما ژول ریمه با درایت خود اروگوئه را که قهرمان فوتبال دو المپیک 1924 و 1928 بود را برای میزبانی در نظر گرفت. ژول ریمه با پیش کشیدن بحث حرفه‌ ای و آماتوری بودن بازیهای المپیک به این صورت که اگر بازیکنان حرفه‌ای از فوتبال المپیک حذف شوند، اروگوئه قدرت خود را در صحنه بین‌ المللی از دست خواهد داد و همچنین با مانور بر روی امکان برپایی جشن صدمین سال استقلال در سال 1930 برای اروگوئه‌ای‌ها، این کشور را مجاب به تقبل میزبانی اولین دوره جام جهانی نمود. در نهایت در کنگره فیفا در شهر بارسلونای اسپانیا به تاریخ 18 ماه مه سال 1929 اروگوئه رسماً میزبانی جام جهانی را پذیرفت.

اما مشکلات برپایی اولین دوره به همین جا ختم نشد، زد و بندهای سیاسی مانع رشد مسابقات نوپا گردید. تحریم چند عضو اروپایی، از جمله تمام 4 اتحادیه فوتبال بریتانیا، تعداد شرکت‌ کنندگان اولین دوره را به 13 تیم کاهش داد که این تعداد نه تنها کافی نبود، بلکه حتی برای شکل‌گیری چهار گروه 4 تیمی نیز کفایت نمی‌کرد. از طرفی مسافرت اروپایی‌ها به اروگوئه مشکلات فراوانی برای آنها به همراه داشت، به طوریکه تیم رومانی سه هفته طول کشید تا در رقابت‌ها حاضر شود. اما اساسی‌ترین مشکل اروگوئه نداشتن ورزشگاهی مناسب برای انجام دیدارها بود. مقامات اروگوئه فقط هشت ماه وقت داشتند تا ورزشگاهی عظیم در شهر مونته ویدئو پایتخت اروگوئه بنا کنند. با توجه به امکانات محدود، دولت از ملت تقاضای کمک کرد و مردم سراسر کشور با تمام توان در این امر خارق‌العاده از روی میل باطنی همیار شدند و هرکس به اندازه حداکثر توانایی خود خدمت کرد. در آن هنگام از وسایل حمل و نقل و ساختمانی امروز خبری نبود و فقط روحیه وطن‌پرستی مردم در نهایت خود بود که این امر را ممکن ساخت.

    به این ترتیب ورزشگاه شهر مونته ویدئو در زمان مقرر آماده برگزاری جام جهانی گردید. البته ساخت ورزشگاه تنها کار طاقت فرسایی نبود که ژول ریمه بر گردن مردم علاقمند این کشور نهاد، تقبل هزینه اقامت میهمانان جام جهانی، میزبانی ملت اروگوئه را در تاریخ برگزاری این جام جاودانه نمود. پیش از شروع اولین دوره جام جهانی، کشورهای عضو فیفا به رهبری ژول ریمه، رئیس فیفا تصمیم گرفتند که جامی به عنوان یادبود تهیه کنند و به قهرمان جام اهدا نمایند. از این رو «آبل لافلور» فرانسوی مجسمه‌ ای به ارتفاع 12 اینچ و وزن 8 پوند (480/3 کیلوگرم) از طلای جامد بدین منظور ساخت و طبق توافق اعضای فیفا تصمیم گرفته شد، هر تیمی که سه بار فاتح آن شود، مالک همیشگی جام گردد.

    تا سال 1956 این جام طلایی عنوان خاصی نداشت، اما در این سال در مراسم تجلیل از ژول ریمه جام را به نام وی خواندند و از این تاریخ جام «ژول ریمه» نام گرفت. اروگوئه در سال‌ های 1930 و 1950، ایتالیا در سال‌ های 1934 و 1938 قهرمان جام جهانی شدند ولی برزیل که دو بار پیاپی در سالهای 1958 و 1962 قهرمان جهان شده بود با قهرمانی در جام جهانی 1970 برای همیشه مالک جام ژول ریمه گردید.

روز جهانی کودک , جنگ جهانی اول , روز جهانی معلولین

    با پایان گرفتن افسانه ژول ریمه، مقامات فدراسیون جهانی فوتبال تصمیم گرفتند که جام دیگری را جایگزین آن نمایند. از این رو در تاریخ 5 آوریل 1971، یک ایتالیایی به نام «سیلویو گازاینگا» یک طرح جدید به فیفا ارائه کرد که این طرح مورد تایید مقامات فیفا قرار گرفت و کارگاه طلاسازی به نام «برتونی» با دریافت یک میلیون فرانک سوئیس، مجسمه ای از طلا به ارتفاع 15 اینچ و وزن 11 پوند (785/4 کیلوگرم) از طلای جامد ساخت که این جام برخلاف جام ژول ریمه نبود که کشوری پس از کسب سه عنوان قهرمانی مالک آن گردد. در نتیجه هیچ کشوری برای همیشه این جام را پیش خود نگاه نخواهد داشت، بلکه قهرمانان جام جهانی تنها یک کپی از این جام را برای یادبود خواهند داشت.


مروری بر جامهای جهانی گذشته: جام جهانی 1930

    1930 FIFA World Cup Uruguay ™

ساعت جهانی , فدراسیون جهانی وزنه برداری , جام جهانی فوتسال

    Teams: 13
    When: 13 July 1930 to 30 July 1930
    Final: 30 July 1930
    Matches: 18
    Goals Scored: 70 (average 3.9 per match)
    Attendance: 513700 (average 28538)
    Winner: Uruguay
    Runners-Up: Argentina
    Third: USA
    Fourth: Yugoslavia
    Golden Shoe: Guillermo STABILE (ARG)


    مروری بر جام جهانی سال 1930 - اروگوئه

    پیشینه

    اولین جام جهانی و با حضور سیزده تیم شرکت کننده. خبری از رقابتهای مرحله مقدماتی نبود و اروگوئه میزبان به دلیل کسب مدال طلای المپیک در سال 1928 و جشنهای صدسالگی استقلالشان، میزبانی این رقابتهاراکسب کردند. آنها دعوت نامه هایی به سرتاسر دنیا ارسال کردند و تنها 4تیم اروپایی (فرانسه، یوگسلاوی، رومانی و بلژیک) عازم سفری دوهفته ای با قایق ، به آمریکای جنوبی شدند.

    به دلیل فاصله دور محل برگزاری این رقابتها، تیمهای ایتالیا، اسپانیا، سوئد و هلند روانه این بازیها نشدند.

سایت فدراسیون جهانی وزنه برداری , روز جهانی معلولان , روز جهانی ایدز

    تورنمنت

    زمان خوبی برای برگزاری فوتبال برای مردم فوتبال دوست مونته ویدئو بود و همه دیدارها در پایتخت و استادیومی 95 هزار نفری که برای این رقابتها ساخته شده بود برگزار شد. سیزده تیم شرکت کننده در 4 گروه تقسیم شدند و تیمهای آرژانتین، آمریکا، برزیل و اروگوئه در سید یک بودند و تنها تیمهای صدرجدول به مرحله نیمه نهایی راه می یافتند.

    مرحله نیمه نهایی

    در کمال تعجب هر دو بازی مرحله نیمه نهایی با نتیجه 1-6 به پایان رسید. آرژانتین موفق شد تا با این نتیجه مقابل آمریکا به پیروزی رسیده و اروگوئه نیز با نتیجه 1-6 یوگسلاوی را شکست داد.

    فینال

    اولین دور رقابتهای جام جهانی شاهد فینال تکراری فینال بازیهای المپیک سال 1928 بود.اروگوئه موفق شد تابا نتیجه 2-4 آرژانتین را شکست دهد و به قهرمانی برسد

    قهرمانان

    پدرو سئا بازیکن اروگوئه، یکی از ستاره های این رقابتها بود و بعنوان دومین گلزن برتر بازیها شناخه شد. او در دیدار نیمه نهایی هت تریک کرد و یکی از مهره های موثر تیمش در فینال بود.

    بدترین بازیکن

    هر چند که لوئیس مونتی یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم ملی آرژانتین، به ویژه پس از به ثمر رساندن گلهای فراوان بود ولی تکلی که برروی پای لوسین لارن ، بازیکن تیم ملی فرانسه رفت،باعث مصدومیت جدی او شد و در دیدار مقابل شیلی نیز آرتورو تورس، بازیکن این تیم را مصدوم نمود.

    آندرس ماسالی، بازیکن اروگوئه نیز گرچه بازیکن خوبی برای تیم میزبان بود ولی جدایی اش از اردوی تیم برای دیدارباهمسرش باعث شد که سران تیم نام او را از لیست تیم خط بزنند.

جام جهانی روسیه , جام جهانی 2018 , روز جهانی دیابت

    برترین گلزنان رقابتها

    1- گیئرمو استابیله ( آرژانتین- 8 گل)

    2- پدرو سئا( اروگوئه- 5 گل)

    3- گیئرمو سوبریابره ( شیلی- 4 گل)

    4 – برت پاتنائود ( آمریکا – 4 گل)

جام جهانی , روز جهانی غذا , روز جهانی عصای سفید


ویدیو : جام جهانی 1930 اروگوئه