جالب ترین حاشیه های «زانیار» و «سیروان» : اخبارفرهنگی - جالب ترین حاشیه های ...



اخبارفرهنگی - جالب ترین حاشیه های «زانیار» و «سیروان»

در این پرونده قرار است مروری گذرا داشته باشیم به روند شکل گیری و همه گیر شدن آثار سیروان و زانیار خسروی. حاشیه های رنگ وارنگ و اتفاقات پیچیده ای که آنها در این سال ها درگیرش شدند تا جایگاه کنونی شان را به دست بیاورند.

به مناسبت مجاز شدن زانیار خسروی، برادر سیروان خسروی به بررسی حاشیه های این دو ستاره دنیای موسیقی ایران پرداخته ایم. گزیده ای از همه این حاشیه ها پیش روی شماست.

 «زانیار خسروی» بالاخره مجوز فعالیت رسمی را دریافت کرد تا در کنار برادرش «سیروان خسروی» فعالیت های هنری اش را ادامه دهد. با نگاهی به جغرافیای جهانی و با تلخندی به جمله «ممنوعیت، محبوبیت می آورد». باید به پدیده جدیدا داغ شده جامعه موسیقی داغ شده جامعه موسیقی داخلی تاسف خورد.جوانان عشق موسیقی یاد گرفته اند که برای ورود به مارکت موسیقی، اول از همه باید با یک سروصدای بزرگ خودشان را معرفی کنند. حضور در مسابقات خوانندگی شبکه های ماهواره ای یکی از این راه هاست. ویدئو ساختن و دیده شدن در شبکه های آن ور آبی هم به شدت رواج پیدا کرده و تقلید صدای چهره های پرطرفدار هم کشته مرده های زیادی دارد. می شود در ایام خاص (مثل فوت یک اسطوره در جامعه)، قطعه یا اثری سوزناک ساخت و منتشر کرد و یک شبه اوج گرفت یا مثلا با خرج کردن هزینه های سرسام آور اثری را با حضور بزرگان جمع کرد و روی اینترنت فرستاد.

اینها همه و همه راه های ورود چهره های جدید به عالم موسیقی این روزهای کشور هستند و در کنار آنها هم گه گدار چهره ها و جوانان بی ادعایی پیدا می شوند که فقط به خاطر هوش و استعدادشان اوج می گیرند و بالا می آیند و آرام آرام تبدیل به پدیده جدید بازار می شود؛ اتفاقی که در سال های اخیر خیلی به ندرت اتفاق افتاده و علی رغم تعداد فراوان تعداد خواننده های کشور.

شاید به جرأت بشود ادعا کرد که هیچ چهره جدیدی نتوانسته در حد و اندازه های یک پدیده تمام عیار خودی نشان دهد. «زانیار خسروی» هفته گذشته توانست پس از نزدیک به 5 سال. مجوز فعالیت رسمی در داخل کشور بگیرد و از این پس با لفظ «خواننده مجاز» فعالیت هایش را دنبال کند. اتفاقی که در هفته های گذشته با سرعت برای بقیه چهره ها هم در حال انجام است و چهره هایی چون «حسین استبری»، «علیرضا طلیسچی»، «سیامک عباسی»، «گروه دنگ شو»، «گروه چارتار»، «سینا حجازی»، «کاوه آفاق» و ... توانسته اند چراغ سبز فعالیت رسمی در فضای داخل کشور را دریافت کنند.

جالب ترین ها , جالب ترین , جالب ترین اخبار

در این پرونده قرار است مروری گذرا داشته باشیم به روند شکل گیری و همه گیر شدن آثار سیروان و زانیار خسروی. حاشیه های رنگ وارنگ و اتفاقات پیچیده ای که آنها در این سال ها درگیرش شدند تا جایگاه کنونی شان را به دست بیاورند. برادرانی که به هر حال در دوره کنونی موسیقی کشور چهره هایی سرشناس به حساب می آیند و توانسته اند خودی نشان بدهندو حالا با مجوز گرفتن برادر کوچکتر، پیش بینی می شود وارد دوره ای جدید از فعالیت های هنری خود شده اند.

از آن شایعه بزرگ تا رقابت 30 میلیونی
بعضی وقت ها یک خبر از قبل طراحی شده با یک بازی تبلیغاتی ساده می تواند به قدری در به اوج رساندن یک آرتیست مهم و حیاتی باشد که شاید یک برنامه ریزی 10 ساله مدرن و هدف دار، نتواند به درستی همان نقش را بازی کند. زانیار و سیروان خسروی هم در سال های شروع به کار و فعالیتشان، به دفعات با ترفندهای مختلف توانسته اند در رأس اخبار قرار بگیرند و از سروصدای رسانه ای به وجود آمده، نهایت استفاده را به نفع خودشان کنند. اتفاقات و ماجراهای ناخواسته ای هم برخی اوقات پیش آمده که باعث شده «برادران خسروی» موقعیت کنونی را صاحب شوند. در این دو صفحه قرار است مهمترین حاشیه های کاری و شخصی سیروان زانیار را روایت کنیم. حاشیه هایی که تا به امروز در هیچ رسانه ای منتشر نشده است و شما اولین کسانی هستید که در جریان آنها قرار می گیرید.

زانیار در کلیپ «مگس»!
اولین جرقه ای که باعث شد «زانیار» رسما حضورش را بین خواننده های ایرانی اعلام کند قطعه «همینه که هست» بود. ویدئویی تقریبا انیمیشنی با حضور یکی از رپرهای ناشناس آن زمان به نام «قاف». در این ویدئو مگس غول پیگری حضور داشت که تقریبا در تمام سکانس ها بود. حتی ملودی این قطعه بیش از هر ساز دیگری روی «وِز وز» این مگس پیش می رفت. این کلیپ که بعدها به نام «کلیپ مگس» معروف شد را باید نخستین اعلام حضور رسمی زانیار دانست.

آن قطعه 30 میلیونی
«طفره نرو» یکی از محبوب ترین قطعات «زانیار» در ابتدای شروع به کارش بود. کاری که سیروان برایش تنظیم کرد.ملودی و ترانه این اثر هم ساخته خود زانیار بود. درباره این قطعه حرف و حدیث های زیادی در جمع های خصوصی عنوان شده و سیروان بارها در حین مصاحبه هایش گفته که هنگام ساختن این قطعه برای برادرش به هر دری زده که بتواند آن را صاحب شود و خودش بخواند ولی زانیار هیچ رقمه کوتاه نیامده و حتی پیشنهاد 30 میلیونی برادرش در آن زمان را هم قبول نکرده. پیش بینی سیروان درست از آب درآمد، به شدت مورد توجه قرار گرفت و خموقعیت هنری زانیار را بهبود بخشید.

راه صد ساله
امکان ندارد دنبال کننده موسیقی در کشور باشید ولی قطعه مهدی اسدی را نشنیده باشید. قطعه ای که در یک دوره به معنای کامل کلمه گل کرد و همه جا شنیده شد. باز هم جادوی تصویر و کلیپ آن باعث شد که مهدی اسدی یک شبه ره صد ساله را طی کند و به محبوبیتی ویژه دست پیدا کند.

زانیار در اواسط این قطعه، بخش های رپ آن را خواند تا در همه گیر شدن این اثر سهمی داشته باشد. تنظیم این اثر را هم سیروان برعهده داشت تا تیم کاری برادران خسروی موفقیبت دیگری را تجربه کند. «مهدی اسدی» در تمام دوران فعالیت موسیقایی اش به جز این اثر هیچ قطعه محبوب دیگری نداشت. سیروان در جمعی خصوصی درباره این اثر گفته بود: «ما 2 میلیون گرفتیم و این کار را تنظیم کردیم و خواننده اش در یک سال بالای 50 میلیون درآورد و حتی یک زنگ هم به ما نزد!»

«دستی - دستی» یا «برزی - برزی»؟!
شما اگر کوچکترین علاقه ای به موسیقی کُردی دارید، حتما ملودی قطعه معروف این خطه را بارها شنیده اید. قطعه «برزی - برزی» که یکی از آثار فولک این زبان به حساب می آیدو کُردها ارادت خاصی نسبت به این قطعه دارند. این قطعه بارها در تلویزیون هم پخش شده و در ایام مختلف مورد توجه همه قرار گرفته.

از آنجایی که سیروان و زانیار اصالتی کُرد دارند و پدر و مادرشان از کردهای سنندج هستند، طبیعی است که از ملودی این قطعه محبوب خاطرات زیادی داشته باشندو از آن الهام بگیرند. قطعه «دستی دستی» از دیگر آثاری بود که زانیار با الهام از ملودی «برزی - برزی» ساخت و به شدت محبوب شد. او در کمال تعجب نام خودش و «فرهاد جهانی» را به عنوان آهنگساز این اثر ذکر کرد و همین سروصدای خیلی ها را درآورد.

جالب ترین های افغانستان و جهان , جالب ترین جزیره های جهان آپوراک , جالب ترین عجایب تاریخ

ساعت 9
آلبوم «ساعت 9» سیروان دقیقا در یک روز با آلبوم «بنیامین 88» وارد بازار شد تا رقابت ناخواسته ای بین این دو هنرمند به وجود بیاید. سوای این اتفاق، سیروان در این آلبوم و در دو قطعه به صورت تعمدی از صدای «زانیار» استفاده کرده که آن زمان ممنوع الکار بود.

البته با توجه به شباهت بالایی که بین صدای این دو برادر وجود دارد، کسی متوجه حضور زانیار نشد. صدای زانیار در قطعات 1 و 3 (تو مریضی) آلبوم «ساعت 9» به وضوح شنیده می شود. شیطنت سیروان باعث شد در روزهای اول انتشار آلبوم، سروصداهای زیادی در فضای مجازی راه بیفتد. حتی در ورژن اینترنتی آن، که به صورت تک قطعه در فضای مجازی منتشر شد، «یاس» و «زانیار»، سیروان را همراهی کردند.

دعوا بر سر «وایسا دنیا»
آلبوم «وایسا دنیا» نخستین همکاری «سیروان» و «رضا صادقی» بود که مخاطبان زیادی پیدا کرد. آقای مشکی پوش در سال های اوج فعالیت های هنری اش بود و تنظیم قطعه «وایسا دنیا» را به سیروان سپرده بود. این اثر بعد از انتشار به خوبی شنیده شد و به تراک هیت آلبوم تبدیل شد اما از آنجایی که تعداد همکاران آقای مشکی پوش در آلبوم خیلی زیاد بود، او نام هیچ کس را در شناسنامه آلبوم درج نکرد و همین باعث شد آشوب رسانه ای بزرگی را از سوی «سیروان» ببیند.

سیروان هر جا نشست، درباره این قطعه گفت و اینکه تنظیم اش را او انجام داده و صادقی با عدم درج نامش می خواسته آن را به نام خودش بزند. صادقی هم سکوت اختیار کرد و فقط در چند جمله جواب سیروان را بعدها داد. رابطه این دو از همان زمان تا حالا همچنان تیره و تار مانده: «سیروان یکی از باهوش ترین تنظیم کننده هاست اما نمی توانم او را خواننده تصور کنم و به همین دلیل او را وارد چارت کاری خودم نمی کنم. در فضای حرفه ای خودم یعنی خوانندنگی، سیروان را خواننده نمی دانم و به همین دلیل هم با او مسئله و بحثی ندارم.»

ماجرای نگهبان خانه بنیامین و سیروان!
انتشار همزمان آلبوم های بنیامین 88 و «ساعت 9» جنجال های زیادی در پی داشت. در همان سال بنیامین در مصاحبه ای که با مجله «آهنگ زندگی» داشت، با لحن طعنه آمیزی گفته بود «وقتی از مردم در مورد ایشان پرسیده می شود، اصلا آن بنده خدا را نمی شناسند. تحقیق در این خصوص که کار سختی نیست. به طور مثال از همین نگهبان ساختمان بپرسید اصلا آن خواننده را می شناسد؟!»

این عین جمله های بنیامین در مورد  سیروان خسروی بود که در آن مصاحبه عنوان شد. این اظهارنظر بازخوردهای فراوانی به دنبال داشت و سیروان که نشان داده بود هرگز در برابر این اتفاقات کوتاه بیا نیست، مصاحبه کرد و در گفتگویش با «رویش» گفت: «معتقدم سلیقه من سلیقه کم ارزشی نیست! یک نفر مثل بنیامین می آید و آلبومش بازار را منفجر می کند، چون دسترسی به صدا و موسیقی او خیلی آسان است. می بینی یک عالمه مشابه پیدا می کند و از فردا همه مثل او می خوانند. این فاجعه است! با شش ماه کلاس رفتن می توانی این موزیک ها را بسازی و احتیاجی نیست که علم یا تجربه بالایی داشته باشی! اینطوری می شود که همه ادای یکی دیگر را درمی آورند و دنباله روی او می شوند و موسیقی نه تنها پیشرفت نمی کند، بلکه پسرفت هم می کند. چون موسیقی فراگیر شده که از لحاظ علمی پشتوانه ای ندارد و همه هم فکر می کنند این خیلی خوب است.»

تنش با «مهدی مقدم»
آلبوم «احتیاط» با صدای مهدی مقدم در سال 91 در بازار موسیقی منتشر شد و زمزمه هایی مبنی بر اجرای زنده این خواننده در رسانه ها پیچید ولی به مرور باز هم کنسرت مقدم در لحظات آخر لغو شد تا این خواننده لب به سخن بگشاید و پشت پرده لغو برنامه اش را در گفتگویی بازگو کند. مقدم در آن گفتگوی معروف گفت: «دوستانی مثل سیروان خسروی و دار و دسته اش تا توانسته اند، علیه من صحبت کرده اند و در واقع توقع دارند چون به من مجوز داده شده، آنها باید هر کاری که دوست دارند انجام دهند.

تنگ نظری همین دوستان، من را مجبور کرده کنسرتی که مجوزش دستم است را هنوز برگزار نکنم. دوستان به این فکر نمی کنند اگر من و امثال من برنامه هایشان اجرایی شود، در واقع راه برای خیلی های دیگر هم بازی می شود و می توانند بعد از من دوباره به گود موسیقی برگردند. پیشنهادم به دوستان همکار این است که به جای سنگ اندازی در قبال بقیه، سعی کنند آرامش را به عوامل مسئول موسیقی القا کنند تا آنها نیز بتوانند با رویی باز، بهتر و بیشتر درباره ماجراهای موسیقی تصمیم بگیرند. من اگر بدون مجوز و با اتتکا به روابط خاصت آلبومم را در بازار منتشر کرده بودم، حالا مجوز آلبوم تصویری و بازیگری ام منتشر نمی شد. امیدوارم دوستان با کنار گذاشتن این رفتارها بهتر و بیشتر به آرامش دنیای موسیقی کمک کنند.»

جالب ترین تیزرها , جالب ترین معما , جالب ترین تبلیغات جهان

دعوا وسط یک جشن خیریه
مجله اتفاق نو در یک نظرسنجی اقدام به انتخاب برترین های سال 91 کرده بود و این مراسم در سالن اریکه ایرانیان برگزار شد. در این مراسم از سیروان خسروی به عنوان خواننده برترین تیتراژ تلویزیونی (برای سریال ساختمان پزشکان) تقدیر شد و وقتی این خواننده پشت تریبون قرار گرفت، در یک واکنش عجیب و در یک تسویه حساب شخصی با آقای هاشمی (مدیر سالن اریکه) رو به حاضرین در سالن گفت: «ما قرار بود که در سالن اریکه ایرانیان کنسرتی خیریه برگزار کنیم که عوایدش صرف امور خیریه شود. ما برای رزرو سالن باید پیش پرداختی را به آقای هاشمی می دادیم و این کار را هم کردیم. ولی بنا به دلایلی این برنامه لغو شد و وقتی ما برای گرفتن پول پیش پرداختمان به ایشان مراجعه کردیم، آقای هاشمی از باز پس دادن این پول جلوگیری کردند و پول ما را خوردند!»

صحبت های سیروان بازتاب های فراوانی را در رسانه ها پیدا کرد و حتی کار به جوابیه هایی رنگارنگ کشیده شد. جوابیه هایی که سایت «شبکه ایران» آن را منتشر کرد. هاشمی در این جوابیه ها عنوان کرده بود: «خواننده قدرناشناس و فرصت طلب! آقای سیروان! شما که گفتی پولت را پس نگرفتی، حداقل راستش را بگو که به خاطر عدم توافق مالی با آن موسسه خیریه حاضر به اجرای زنده نشدید...»

سکانس آخر: زانیار و بهنام صفوی
انتشار مصاحبه «بهنام صفوی» در همشهری جوان خودمان (دو سال قبل)، و صحبت های صفوی درباره یکی از ترانه هایش (عشق من باش) واکنش زانیار خسروی را در همان سال در پی داشت. صفوی در آن مصاحبه گفته بود: «اکثرا گفتند که شعر «عشق من باش» ضعیف بود، حتی نگفتند که متوسط بود، بلکه گفتند ضعیف بود، ولی دیدید که این آهنگ گرفت ...».

پس از انتشار آن گفتگو، زانیار در یادداشتی که در اختیار سایت «موسیقی ما» قرار داده بود سخنان تندی را متوجه صفوی کرد: «بهنام صفوی عزیز، دوست خوبم ... اولا که این شعر نه تنها ضعیف نیست، بلکه در ژانر خود به دور از ابتذال و لودگی توانست به دل مخاطب بنشیند. دوما هیچ کس نه در مصاحبه ای و نه در محیط های مجازی تا حالا نگفته این شعر ضعیف است و هر جا هم صحبت بوده، همیشه در تمجید از شعر بوده. جالب اینجاست که این حرف شما در راستای هیچ کدام از سوالات خبرنگار نبوده و انگار خود شما دوست داشتی که یک روز این حرف را بزنی. شما تا آخر عمرت مدیون آهنگ «عشق من باش» و مدیون من و سیروان هستی ... هنوز که هنوز است، همه مردم آهنگت ار می شناسند و اسم خودت را 10 درصد مردم هم نمی شناسند. یادت هست که تهیه کننده ات چند بار آمد و رفت تا سیروان با اینکه صدایت تقلیدی و کپی از رضا صادقی بود، قبول کرد با تو همکاری کند؟ (آن هم به خاطر شرایطی که خودت و خودمان خوب می دانیم).

البته خیلی هم توقع نباید داشت از هر کسی تو هر جایگاهی ... به هر حال از قدیم گفتن درخت هر چی پربارتر باشه، سر شم افتاده تره. به هر حال کسی که با صدای یک نفر دیگر و با کمک بهترین تنظیم کننتده ایران و من حقیر به اینجا می رسد، ولی همه جا می خواهد نشان بدهد که خودش یک تنه به اینجا رسیده، مسلما نمی تواند ماندگار شود... البته هنوز هم به نظر من به جایی نرسیده ای که اگر رسیده بودی با 2 آلبوم حداقل 4 سانس کنسرت داده بودی ...».

نامه تند زانیار تا امروز آخرین سکانس از درگیری ها و حاشیه های برادران خسروی در جامعه موسیقی ایران بود. آیا جنجال ها و حاشیه های این دو نفر و درگیر شدنسان با دیگر چهره های موسیقی ادامه خواهد داشت؟

همکاری سیروان و انریکو؟

یک شایعه تاریخی
24 مهر سال 91 بزرگترین شایعه موسیقی ایران در رسانه ها منتشر شد: «همکاری سیروان خسروی و «انریکه ایگلسیاس» (ستاره اسپانیایی موسیقی جهان) در قطعه Stay Here Tonight». انتشار این خبر به قدری سروصدا کرد که حتی خبرگزاری های رسمی کشور هم آن را بازتاب دادند. خبری که خود سیروان آن را روی صفحه شخصی اش منتشر کرد و سپس در یک گفت و گوی رسمی با سایت «موسیقی ما» از همکاری خودش و زانیار با این خواننده جهانی خبر داد: «کار روی قطعه Stay Here Tonight از حدوددو ماه پیش آغاز شد و تقریبا دو - سه هفته پیش به اتمام رسید.

جالب ترین مجسمه های دنیا , جالب ترین هنرهای دستی , جالب ترین تست های هوش تصویری

از ابتدا تصمیم داشتیم که تنها به شرط دریافت تایید از سوی تیم مدیریتی انریکه، این قطعه را رسما منتشر کنیم. به همین دلیل منتظر تایید ماندیم و حال که این اتفاق افتاده، آن را منتشر خواهیم کرد. این قطعه در Fan Club های او نیز منتشر خواهد شد. انتخاب انریکه به این علت این بود که او به دلیل آثار زیبایش، در سراسر دنیا محبوبیت بالایی داشته و به ویژه در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد و همچنین امکان برقراری ارتباط با او برایم وجود داشت. قطعه Stay Here Tonight را نیز به این دلیل انتخاب کردم که احساس می کردم علی رغم پتانسیل بالای ملودی اش، در مقایسه با سایر کارهای انریکه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

از طرفی می خواستم قطعه ای باشد که جای کار داشته باشد و بتوان روی آن مانور داد و در واقع یک کار جدید و خوب ارائه کرد، نه یک ریمیکس معمولی و تکراری ... برادرم «زانیار» در تنظیم این قطعه خیلی به من کمک کرد و از ایده هایش استفاده کردم. همچنین «نیما رضمان» در این اثر به نوازندگی گیتار پرداتخته است.»

ماه ها از انتشار این خبر گذشته ولی به مرور معلوم شد که اصلا همکاری این بوده و همه این جار و جنجال ها صرفا یکجور بازار گرمی برای انتشار آلبوم جدید این خواننده «جاده رویاها» بوده است. یک سال بعد از این اتفاق سیروان در یک گفتگوی رسمی با روزنامه «تماشا» وقتی درباره اثر مشترکش با «انریکو» سوال شد، فقط یک جمله جواب داد: «لطفا سوال بعدی!»

اخبارفرهنگی - برترین ها /همشهری جوان

 


ویدیو : جالب ترین حاشیه های «زانیار» و «سیروان»