تکلیف طرح خروج جاده از پارک ملی گلستان با تصمیم مشترک آخوندی و ابتکار مشخص شد :



پارک ملی گلستان , تکلیف تعطیلی 2 هفته‌ای مدارس مشخص نیست , تکلیف روسیه در المپیک 2016 مشخص شد

 مدیرکل امور مناطق و زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بر اساس جلسه‌ای که ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزیر راه داشت، مشخص شد که انتقال این جاده به خارج از پارک فعلا مقدور نیست

حمید گشتاسب میگونی در ارتباط با طرح انتقال جاده پارک ملی گلستان به خارج از این منطقه حفاظت شده گفت: جاده پارک ملی گلستان داستانی کهنه و قدیمی است و حداقل از دوران دولت آقای هاشمی رفسنجانی موافقت انتقال جاده به خارج از پارک ملی گرفته شده است.

وی ادامه داد: حتی در آن زمان مسیر جاده جدید را نیز مشخص کرده بودیم، اما در هر دولتی که این موضوع مطرح شد به دلیل کمبود منابع مالی به اجرا در نیامد به همین دلیل پس از گذشت این همه سال، هنوز این جاده از درون پارک ملی عبور می‌کند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حدود دو الی سه هفته پیش آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جلسه‌ای را داشتند که در آن جلسه، موضوع خروج جاده از درون پارک ملی مطرح شد و در ‌‌نهایت این نتیجه به دست آمد که به دلیل شرایط کنونی دولت، اجرای پروژه انتقال جاده میسر نیست.

گشتاسب میگونی اظهار کرد: البته وزیر راه این مساله را مطرح کرد که تا زمانی که بتوانیم جاده را منتقل کنیم، سازمان حفاظت محیط زیست هر ضوابطی را برای کاهش خسارات زیست محیطی تدوین کند، بپذیرند؛ بنابراین ما هم این ضوابط را آماده کردیم تا بر اساس آن حداقل بتوانیم؛ اثرات منفی جاده را بر روی پارک ملی کاهش دهیم.

وی در ارتباط با جزئیات این ضوابط توضیح داد: در این ضوابط موارد زیادی را همچون نصب تابلو‌های هشدار دهنده، ایجاد تمهیداتی برای کاهش سرعت خودرو‌ها و اقداماتی برای اتصال دو اکوسیستم جداشده توسط جاده در نظر گرفته شده است.

الوند قابلیت تبدیل شدن به منطقه حفاظت شده را دارد
گشتاسب میگونی در ادامه در ارتباط با وضعیت نا‌مطلوب محیط زیست دشت میشان و ضرورت ثبت کوهستان الوند به عنوان منطقه حفاظت شده در جهت جلوگیری از رسیدن آسیب‌های بیشتر یه این دشت، اظهار کرد: منطقه الوند در حال حاضر منطقه شکار ممنوع است، اما قابلیت ارتقا آن به سطح حفاظتی وجود دارد.

وی افزود: ۳ هفته پیش نیز در یک پژوهش دانشگاهی این بررسی انجام شد و نتیجه آن بیان می‌کرد که این منطقه قابلیت تبدیل شدن به منطقه حفاظتی را دارد، اما از نظر بروکراسی کار، باید در ابتدا گزارش اداره کل استان در این زمینه به ستاد فرستاده شود تا در ستاد مورد بررسی قرار بگیرد، سپس موافقت ۲ وزارتخانه صنعت و معدن و جهاد کشاورزی گرفته شده و پرونده آن برای تصویب به شورای عالی محیط زیست فرستاده شود، زیرا این شورا نظر نهایی را در این رابطه باید اظهار کند.


  اخباراجتماعی  -  ایلنا 


ویدیو : تکلیف طرح خروج جاده از پارک ملی گلستان با تصمیم مشترک آخوندی و ابتکار مشخص شد