تکذیب‌ سخنان رییس سازمان میراث فرهنگی : معاون گردشگری کشور، گفته های رئیس سازمان ...


معاون گردشگری کشور، گفته های رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره اینکه پانزده میلیون گردشگر در نوروز ۹۴ به مسافرت رفته بودند را تکذیب کرد. خبرگزاری مهر: در نشست خبری رئیس سازمان میراث فرهنگی به منظور تشریح عملکرد ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی که روز ۱۶ فروردین ماه برگزار شد، اعلام کرد: آمارگیری نوروز امسال با تأکید بر اقامت بوده و مبین تعداد مسافر و سفر نیست. این آمارگیری در دوره ۲۸ اسفند تا ۱۴ فروردین‌ماه از ۳۱ استان و هفت منطقه آزاد گرفته شده که بر این اساس ۶۰ میلیون و ۸۴ هزار نفر اقامت در شب به ثبت رسیده است. حال اگر ماندگاری مسافران را چهار شب فرض بگیریم می توان گفت در نوروز ۹۴، حدود ۱۵ میلیون نفر به سفر رفته اند.

پس از آن همه رسانه ها به نقل از رئیس سازمان میراث فرهنگی این صحبت را درج کرده و بیشتر آنها حتی آمار ۱۵ میلیونی مسافران را تیتر گزارش خود کردند.

اما امروز ۱۷ فروردین ماه  مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور، در گفتگو با برنامه صنعت گردشگری رادیو اقتصاد با تکذیب سخنان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر اعلام میانگین تعداد گردشگران نوروزی گفت: کسی اعلام نکرده است که ما پانزده میلیون گردشگر نوروزی داشته ایم، بلکه تنها اعلام کردیم ۶۰  میلیون نفر-شب اقامت در نوروز وجود داشته است. تنها آماری که ما اعلام کردیم درباره تعداد نفر شب اقامت ها و میزان بازدیدهای انجام شده از مکان های تاریخی و دیدنی کشور و مناطق آزاد بوده است. آمار ۱۵ میلیون مسافر تحلیل خبرنگاران بوده است. آنها طبق ۶۰ میلیون نفر شب اقامت انجام شده و تقسیم آن به ۴ شب اقامت هر فرد، گفته اند که ۱۵ میلیون نفر به سفر رفته اند. وگرنه من در جلسه حضور داشتم و چنین چیزی را نشنیدم!

 معاون گردشگری در در خصوص مبنای میانگین چهار شب برای ماندگاری مسافران نیز توضیح داد: از آنجایی که تنها مبنای آماری ما، مراکز اقامت رسمی در کشور است و براساس آن آمار نفر-شب اقامت را اعلام می کنیم، این رقم چهار شب را نیز از این مراکز استخراج کرده ایم.

به این ترتیب به نظر می رسد، مشکلات آماری چنان برای مسوولان دست و پا گیر شده است که حتی آنها را نسبت به آمارهای خودشان نیز به شک انداخته است. شکی نیست که شکل گیری یک نظام جامع آماری می تواند به شکلی محسوس مانع از این تفسیرهای سلیقه ای در آمار شود.

فایل صوتی این گفتگوها در اختیار رسانه ها قرار دارد.


ویدیو : تکذیب‌ سخنان رییس سازمان میراث فرهنگی