تو فكر یك میزم! : با كمی خلاقیت و حوصله می‌توان یك میز غذاخوری مناسب برای خانه‌های ...


با كمی خلاقیت و حوصله می‌توان یك میز غذاخوری مناسب برای خانه‌های كوچك درست كرد؛ میزی مدرن بدون نیاز به فضای اضافی!
مجله منزل - لیدا هادی: یكی بشقاب به دست جلوی تلویزیون و آن دیگری روی تخت اتاق لم داده و همین‌طور كه با تلفن همراهش سر و كله می‌زند، غذایش را هم می‌خورد. خیلی هم آدم‌های مقیدی باشند مقابل اپن آشپزخانه روی صندلی‌هایی كه نشستن روی‌شان مهارت می‌خواهد می‌نشینند و غذا را كنار هم می‌خورند و می‌روند. این تصویری است كه این روزها وقتی فضای محدود داشتن یك میز غذاخوری را محال كرده در خانه خیلی‌ها دیده می‌شود. این جور مواقع فقط باید دنبال ایده بود؛ ایده‌هایی كه خانه‌های كوچك امروزی را صاحب یك میز مشترك كند و اعضایش را كنار هم بنشاند.

اگر خانه‌تان این‌قدر كوچك است كه از مبل‌ها یا تخت‌های تاشو استفاده می‌كنید، بهتر است نگاهی به این طراحی خاص داشته باشید. در نگاه اول میز ساده‌ای است كه با طراحی خاصی از دیوار كناری جدا شده ؛ میزی كه هر وقت استفاده از آن تمام شد با یك حركت به سمت دیوار برمی‌گردد و جزئی از بدنه دیوار می‌شود. نكته اینجاست كه در این طراحی میز از دیوار جدا نشده است بلكه از زیر بدنه تختخواب تاشو بیرون آمده است؛ یعنی صاحبخانه بعد از اینكه خوابش را كرد، تخت را جمع می‌كند و از زیر تخت، میز را با یك حركت بیرون می‌آورد. بعد هم تا قبل از خواب و تا شب از میز هم برای صرف غذا استفاده می‌كند و هم كار. شب هم كه شد میز سرجایش برمی‌گردد و می‌شود قطعه‌ای از تختخواب؛ به همین راحتی!

تو فكر یك میزم


 یك تیر و دو نشان. كافی است همین الان به نزدیك‌ترین نجاری محل بروید و از نجار بخواهید برای‌تان یك طاقچه بسیار ساده بسازد كه قسمت كناری آن با لولا جدا شده باشد. حتی می‌توانید این كار را روی یكی از شوفاژهای خانه هم انجام دهید؛ طاقچه‌ای كه روی رادیاتور را می‌پوشاند و قطعه‌ای كه قسمت پایین آن را پوشش می‌دهد. با این كار فقط تا اینجا یك نشان را زده‌اید. هدف دوم داشتن یك میز ناهارخوری ساده است كه با طراحی خاصی كه در این آپارتمان ساده نیویوركی می‌بینید می‌توان به آن هم رسید. میز آماده‌ای كه می‌تواند در گوشه هال یا پذیرایی یا حتی قسمتی از آشپزخانه به دیوار نصب شود بدون اینكه جای زیادی را هم بگیرد. سختی كار فقط دو عدد صندلی است كه باید همیشه دم دست باشد.

تو فكر یك میزم


سوئدی‌ها معمولا آدم‌های ساده‌ای هستند كه خانه‌های آن‌قدر بزرگی هم ندارند. برای همین خیلی‌های‌شان به استفاده از فضای بهینه از خانه روی آورده‌اند. این طراحی عجیب میز ناهارخوری در آشپزخانه هم متعلق به یكی از خانه‌های سوئد است. میز غذاخوری مانند یك كشوی بسیار باریك در فضای بین دو كشوی بزرگ آشپزخانه قرار گرفته است. پایه‌های آن هم طوری ساخته شده‌اند كه هیچ برخوردی با كشوهای پایینی نداشته باشند. فقط كافی است سر صبح میز كشویی را بیرون بكشید و صندلی‌ها را دورش بچینید. كارتان هم كه تمام شد، میز سرجایش برمی‌گردد بدون اینكه كوچك‌ترین اثری از شلوغی در آشپزخانه باقی مانده باشد.

تو فكر یك میزم


این روزها طراحی كابینت‌های آشپزخانه با قدیم‌ترها خیلی فرق كرده است. پیش از این كابینت‌های فلزی با دسته‌های هلالی بودند و شكل و شمایل یك‌دستی كه داشتند؛ چند ردیف پایین آشپزخانه و چند تایی هم روی دیوارها. نهایت ایده‌ای كه خرج می‌كردند ساختن دو، سه تا كشو بود. بعدها كه كابینت‌های ‌ام‌دی‌اف آمد باز هم طراحی‌ها زیاد فرقی نكرد فقط اینكه آشپزخانه‌ها اپن شدند و می‌شد برای‌شان كاری كرد. اما حالا طراحی‌ها ناب و بكر شده‌اند؛ طرح‌هایی كه هم زیبایی مدرن خودشان را دارند و هم كلی از مشكلات را حل می‌كنند. مانند این آشپزخانه فرانسوی كه یكی از كابینت‌هایش به خاطر فضای محدود خانه كلا به شكل میز در كنار بقیه كابینت‌ها جاساز می‌شود. این‌طوری هر وقت كسی به میز غذا نیاز داشت فقط كافی است در مخفی كابینت روان را پیدا كند و آن را به هر قسمتی از خانه كه خواست ببرد حتی جلوی تلویزیون!

تو فكر یك میزم


معمولا در كافه‌ها دنج‌ترین جا كنار پنجره هاست. میزی كوچك و صندلی‌های كناری و یك فنجان قهوه؛ تصویری كه شاید عده كمی از ما در خانه‌های‌مان بتوانیم تجربه كنیم؛ مگر اینكه واقعا خانه كوچكی داشته باشیم و پنجره‌ای بزرگ كه از قضا كشویی باشد. آن وقت می‌توان با خیال راحت گوشه دنج كافه را به خانه آورد. این ترفندی است كه این روزها طراحان دكوراسیون در خانه‌های كوچک بدون فضای كافی برای میز غذاخوری استفاده می‌كنند. آنها روی پنجره‌های كشویی یك قطعه چوب بزرگ نصب می‌كنند؛ فكر ساده‌ای كه شاید كمتر كسی جسارت انجام آن را در خانه‌اش داشته باشد. خیلی‌ها هم پنجره‌ای با چهارچوب كشویی ندارند که آن وقت باید بین نداشتن یك میز غذاخوری یا پنجره‌ای همیشه بسته یكی را انتخاب كرد.

تو فكر یك میزم


 نیمكت‌ها در خانه‌های كوچك یك‌جورهایی عصای دست طراحان داخلی هستند. آنها هر وقت فضایی داشته باشند كه به هیچ دردی نخورد با گذاشتن یك نیمكت قضیه را تمام می‌كنند. نیمكت‌ها این روزها در خانه‌های مدرن حتی با اسباب و لوازم لوكس هم زیاد دیده می‌شوند چه برسد به خانه‌هایی كه بیشتر از 50 تا 60 مترمربع نیستند! پس اصلا نگران شكل و شمایل خانه نباشید فقط كافی است فضایی بدون استفاده داشته باشید، آن‌وقت حتما باید از یك نیمكت كمك بگیرید به‌خصوص آن وقت‌هایی كه میز غذاخوری هم ندارید. یك نیمكت ساده یا پارچه‌ای گلدار با میز چوبی رنگین ظاهر هر خانه‌ای را كاملا عوض می‌كند حتی اگر در گوشه آشپزخانه و بین فضای كابینت‌ها هم باشد!

تو فكر یك میزم


این روزها طراحی كابینت‌های آشپزخانه طوری است كه بیشتر خانه‌ها هرقدر هم كه كوچك باشند به خواست صاحبخانه جزیره كوچك جدا افتاده‌ای دارند؛ همان اپن‌های سابق بر این‌كه امروز از كابینت‌های دیگر جدا می‌شوند تا دست صاحبخانه برای هر نوع چیدمانی در آشپزخانه باز باشد. این وسط بهترین استفاده از جزیره‌ها برای درست كردن یك میز ناهارخوری است. فقط كافی است كابینت‌ساز یك میز كشویی دوپایه‌ای ساده از فضای كناری جزیره برای‌تان بیرون بیاورد آن‌وقت با دور چیدن صندلی‌ها می‌توانید در چشم به هم‌زدنی یك میز غذاخوری مجلل داشته باشد. به این ترتیب دیگر نیازی به خرید میز اضافه ندارید و همان داشتن صندلی‌ها كفایت می‌كند!

تو فكر یك میزم


وقتی صحبت از خرید میز غذاخوری در آشپزخانه می‌شود بی‌اختیار همه به یك میز چهارنفره گرد فكر می‌كنند و صندلی‌هایی كه دور آن چیده شده است. این تصویری است كه بیشتر ما داریم؛ برای اینكه ما بچه‌های نسل خانه‌های بزرگ هستیم و آشپزخانه‌هایی كه به اندازه هال و پذیرایی خانه وسعت داشتند. اما حالا جریان فرق كرده است. وقتی كل خانه روی هم رفته به اندازه مطبخ خانه پدری نیست پس بهتر است به جای رویا بافتن برای میز ناهارخوری بزرگ به فكر یك میز جمع و جور باریك باشیم حتی اگر فقط به اندازه یك نفر جا داشته باشد. مهم انتخاب محلی مناسب برای آن است. این‌طوری هم دیگر مجبور نیستیم صبحانه‌ها را سر پا روی كابینت آشپزخانه بخوریم و هم اینكه كمی فضای بیشتری برای آشپزخانه داریم.

تو فكر یك میزم


ویدیو : تو فكر یك میزم!