تولید پراید متوقف شد : "سایپا دیگر پراید تولید نمی‌كند". این جمله قائم مقام ...


"سایپا دیگر پراید تولید نمی‌كند". این جمله قائم مقام گروه خودروسازی سایپاست. پراید همان مزدا ۱۲۱ است كه ابتدادر دهه ۱۹۸۰ در ژاپن تولید می‌شد. ارتباط كاری فشرده مزدا و فورد باعث شد كه طی چند ماه مزدا ۱۲۱ با نام فورد فستیوا در آمریكای شمالی تولید شود. در آن زمان آمریكای شمالی، استرالیا و ژاپن بازارهای اصلی این خودرو ارزان‌قیمت دانشجویی بودند.

فورد فستیوا در سال ۱۹۸۶ در آمریكا تولید می‌شد، ولی با وجود استقبال زیاد به دلیل ایراد سازمان امنیت بزرگراه‌های آمریكا جلو تولید آن گرفته شد. در آن سال این خودرو ناامن‌ترین خودرو آمریكا شناخته شد. تولید این خودرو از سال ۱۹۸۷ از آمریكا به كیاموتورز رسید و در كره ادامه پیدا كرد. در حالی كه تازه كیاموتورز شروع به تولید خودرو كرده بود، مزدا ۱۲۱ چهره جدیدی به خود گرفت تا كمی انتقاد ایمن نبودن از این مدل برداشته شود. تولید مزدا با این كد در سه مدل دیگر و تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت.

مدتی گذشت و بزرگ‌ترین معامله كیاموتورز در آن سال ها انجام شد. پراید در اوایل دهه ۱۳۷۰ شمسی از كره به ایران آمد و ظرف مدت ۲۰ سال كاملا داخلی شد. پس از آنكه تولید پراید در كره و در سال ۲۰۰۰ میلادی پایان یافت و لیسانس این محصول هم كاملا به سایپا رسید.

حالا سعید فلاحی - قائم مقام گروه خودروسازی سایپا، می‌گوید كه تولید این محصول در سایپا متوقف شده است. سایپا از اسفند پارسال موفق شده با تغیراتی در پلت فرم پراید و تغییر نام آن به پلت فرم ایكس۱۰۰ آن طور كه فلاحی می‌گوید این محصول را كاملا متعلق به خودش كند. حالا دیگر كیا موتورز به جز در مواردی مانند گرفتن خدمات مهندسی در برخی از بخش‌ها كه ظاهرا سودهای میلیونی و میلیاردی برای این شركت به دنبال دارد، كاری با این محصول دهه هشتادی ندارد.

در حال حاضر چهار نوع پراید، یا آن طور كه مدیران سایپا اصرار دارند، چهار نوع محصول سایپا به نام‌های ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۴۱ تولید می‌شود كه هر كدام با امكانات متفاوت به بازار می‌آیند.

مدل ST این خودرو فرمان هیدرولیك، ترمز ضد قفل و كیسه ایمنی هوا ندارد و در بازار هم پیدا نمی‌شود چون صادراتی است. مدل دیگر صرفا صادراتی پراید هم LX است كه فقط فرمان هیدرولیك دارد و با توجه به محدویت های قانونی در بازار داخلی عرضه نمی شود.

اما سه مدل خودروی سایپا كه در داخل عرضه می شوند، با نام های اختصاری SL ، SX و EX در بازار شناخته شده‌اند.

مدل SL این خودروها مجهز به ترمز ضد قفل است و ارزان ترین محصول هر گروه از خودروهای سایپا هم هست.

مدل SX علاوه بر ترمز ضد قفل فرمان هیدرولیك هم دارد و به اصطلاح مدل نیمه فول خودروهای سایپاست.

مدل فول آپشن هم با دو حرف EX متمایز شده است كه هم ترمز ضد قفل دارد، هم فرمان هیدرولیك و هم كیسه هوا و مشخص است كه گران ترین نوع این محصولات هم هست.

منبع: جهان


ویدیو : تولید پراید متوقف شد