توقیف کشتی حامل سلاح به مقصد سوریه :       توقیف کشتی حامل سلاح به مقصد سوریه ...



 

 

بازداشت کشتی حامل سلاح توسط آمریکاییی ها , بازداتش کشتی حامل سلاح توسط آمریکاییی ها , اثار توقیف کشتی های تجاری

 

توقیف کشتی حامل سلاح به مقصد سوریه / اردوغان: ملت دیر یا زود بشار اسد را سرنگون می کند ؛ تحریم ایران را نمی پذیریم

رجب طیب اردوغان گفت سامانه موشکی ناتو مستقر در خاک ترکیه، ارتباطی با بحران میان ایران و اسرائیل ندارد.

نخست وزیر ترکیه که در نیویورک به سر می برد در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریکا گفت: استقرار بخشی از سامانه سپرموشکی ناتو در ترکیه، ایده ناتو است و ارتباطی با بحران میان ایران و اسرائیل ندارد.

ایران به شدت با استقرار بخشی از سامانه موشکی پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) در خاک ترکیه مخالفت است و آن را اقدامی علیه امنیت ملی خود می داند.

نخست وزیر ترکیه اضافه کرد: معتقد نیستیم که باید بدون دلیل به ایران تجاوز کرد. نمی خواهیم اسرائیل به تفسیرهایی متفاوت با آنچه در واقعیت روی می دهد بپردازد.

اردوغان ادامه داد: چرا باید ایران را از دست یابی به فناوری هسته ای منع کرد و این در حالی است که به اسرائیل اجازه داده می شود تنها دارنده سلاح هسته ای در منطقه باشد.

نخست وزیر ترکیه افزود: ایران می گوید تنها هدفش از فعالیت های هسته ای، تولید انرژی ارزان از طریق انرژی هسته ای است. نمی خواهیم براساس فرضیات و گمانه زنی ها اقدام کنیم. ترکیه اعمال تحریم برپایه فرضیات و گمانه زنی ها را نمی پذیرد.

ایران تاکنون در سه مرحله به دلیل فعالیت های هسته ای اش از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم شده است.

بشار اسد دیر یا زود سرنگون می شود

اردوغان درباره سوریه نیز گفت که ملت سوریه دیر یا زود، حکومت بشار اسد را سرنگون خواهد کرد چرا که دوره حکمرانی دیکتاتورها در جای جای جهان، در حال نابودی است.

سوریه از 7 ماه پیش تاکنون با موجی از سرکوب اعتراضات مردمی روبه رو است. معترضین خواهان کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت و پایان 41 سال حکمرانی خانواده اسد و حزب بعث بر این کشور هستند اما دولت دمشق ناآرامی های این کشور را به طرف های خارجی و گروه های مسلح تروریستی منسوب می کند.

اردوغان خطاب به اسد گفت: به هیچ وجه نمی توانی تا ابد از طریق ظلم، در قدرت باقی بمانی. به هیچ وجه نمی توانی در برابر اراده ملت، بایستی.

نخست وزیر ترکیه افزود: سرنگونی حکومت بشار اسد در سوریه، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد اما دیر یا زود ملت سوریه، حکومت اسد را سرنگون خواهند کرد. ملت سوریه خواهان آزادی است به مانند آنچه که در مصر، تونس و لیبی روی داد.

اردوغان ادامه داد: هم اکنون سرعت دموکراسی از حکومت های استبدادی پیشی گرفته است. حکومت های دیکتاتوری در حال آتش گرفتن و نابودی هستند.

وی در بخش دیگری از مصاحبه اش نیز گفت: خواهان مشاهده جنگ تمدن ها در این جهان نیستیم خواهان هم پیمانی تمدن ها هستیم.

توقیف کشتی حامل سلاح به مقصد سوریه

خبرگزاری آناتولی ترکیه هم به نقل از اردوغان خبر داد: دولت آنکارا، یک فروند کشتی حامل اسلحه به مقصد سوریه، را توقیف کرده است. این کشتی که پرچم سوریه را برافراشته بود در دریای مرره توقیف شده است.

نخست وزیر ترکیه به زمان این حادثه اشاره نکرده ولی گفت: آنکارا در واکنش به سرکوب خونین معترضین در سوریه، هر محموله سلاح به مقصد این کشور را توقیف خواهد کرد.

سوریه و ترکیه علاوه بر داشتن مرزهای زمینی طولانی، در دریای مدیترانه نیز ، هم مرز هستند.

اردوغان همچنین تاکید کرد که ترکیه، رایزنی ها با سوریه را متوقف کرده است و تحریم هایی را علیه این کشور اعمال خواهد کرد.

حجم تجارت میان ترکیه و سوریه در سال 2010 به رقم دو ونیم میلیارد دلار رسید. این رقم در سال 2004 میلادی تنها 500 میلیون دلار بود.

همچنین حجم سرمایه گذاری های شرکت های ترکیه در سوریه نیز به 260 میلیون دلار رسیده است.

دولت ترکیه پیش از این نیز یک خودروی سنگین حامل سلاح از مبدا ایران به سوریه را در نزدیکی مرزهای زمینی ترکیه با سوریه، توقیف کرد.

پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در آسمان ترکیه

اردوغان همچنین گفته است که آمریکا به صورت مقدماتی با پرواز هواپیماهای بدون سرنشین ساخت این کشور برفراز خاک ترکیه برای مشارکت در  جنگ علیه مخالفان مسلح حزب" پ ک ک" موافقت کرده است.

وی گفته است که آنکارا به واشنگتن پیشنهاد کرد هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را خریداری یا اجاره کند که در این زمینه رایزنی ها در جریان است..../تحلیل:عصرایران


ویدیو : توقیف کشتی حامل سلاح به مقصد سوریه