توقف ساخت بزرگ‌ترین هتل ایران : توقف ساخت بزرگ‌ترین هتل ایران پروژه ساخت هتل ...



بزرگ ترین دانشمند ایران , بزرگ ترین جنگل ایران , جدیدترین وتازه ترین داروی بیماری ام اس ساخت ایران

توقف ساخت بزرگ‌ترین هتل ایران

پروژه ساخت هتل اسپیناس بهرود که قرار بود با ظرفیت اسکان سالانه 700‌هزارنفر بزرگ‌ترین هتل ایران باشد، متوقف شد. دلیل این توقف عدم پرداخت تسهیلات مالی وعده‌داده‌شده از سوی مسوولان سابق سازمان میراث‌فرهنگی اعلام شده است.

این پروژه تاکنون 70‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما به‌دلیل نرسیدن منابع مالی هم‌اکنون متوقف شده است. مدیرعامل گروه هتل‌های اسپیناس روز گذشته این خبر را به «شرق» اعلام کرد که تاکنون یک ریال یارانه یا وام نصیب این هتل که نماد گردشگری کشور می‌باشد، نشده است. این پروژه که بزرگ‌ترین هتل کشور می‌باشد در آستانه تعطیلی است.

 

آمارهایی که مسوولان این سازمان در زمینه جذب و ورود گردشگران خارجی، مسافرت گردشگران داخلی در سطح کشور و تهیه زیرساخت‌های حوزه گردشگری به‌ویژه در عرصه هتل‌سازی ارایه می‌دادند، بخش مهمی از آمارهای این مسوولان بود.

البته همیشه این آمارها از سوی کارشناسان مستقل و فعالان بخش خصوصی در این حوزه یا تکذیب می‌شد یا مورد انتقاد جدی قرار می‌گرفت. با این همه تا آخرین لحظات فعالیت دولت دهم ارایه آمارهایی از این دست متوقف نشد.

 

یکی از هتل‌هایی که مسوولان این سازمان در دولت دهم در رابطه با آن بیشتر از همه تبلیغ می‌کردند هتل اسپیناس بهرود در تهران بود. این هتل پنج‌ستاره قرار بود شامل 53‌هزار مترمربع بنا با 600 اتاق، 12 سالن برای گردهمایی‌های 50نفره، یک سالن آمفی‌تئاتر هزارو200نفره، 850 محل پارک خودرو و... باشد.

پروژه ساخت این هتل را یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی آغاز کرد اما مسوولان سازمان با وعده ارایه تسهیلات تلاش می‌کردند آن را یکی از نمونه‌های موفق عملکرد خود معرفی کنند. 22 تیر سال 91 بود که حسن موسوی، رییس وقت سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری به‌همراه یک هیات از مسوولان سازمان و ده‌ها خبرنگار از مطبوعات خبرگزاری‌ها و تلویزیون در محل ساخت این هتل حاضر شد و به ارایه گزارش عملکرد دولت در حوزه گردشگری پرداخت.

این بخشی از گفته‌های موسوی در آن برنامه است: «هرکس به هر بهانه در راه توسعه و تعالی ایران قرار گیرد، حتما وابسته به دشمنان و سرویس‌های جاسوسی و بیگانگان است.

 

امروز در کارگاه ساخت این هتل حاضر شدیم که هم تقدیر کنیم و دست همکاری بدهیم و هم اعلام کنیم که هر دو هفته یک‌بار جلسه‌ای را خواهیم داشت که مراحل پیشرفت کار را بررسی کنیم. طبق دستور ریاست‌جمهوری، برنامه استفاده از ردیف خاص تسهیلات برای کمک به توسعه گردشگری و هتلداری و تامین منابع در دستور کار قرار گرفته و امروز ساعت سه بعدازظهر با حضور معاونت سرمایه‌گذاری سازمان و سایر مسوولان، موضوع به تصویب نهایی خواهد رسید و خبر آن به اطلاع مردم خواهد رسید.»

موسوی در ادامه گفته بود: «دولت در کمیسیون ماده 5 موضوع حمایت اعتباری از ساخت هتل اسپیناس بهرود را مورد توجه قرار داده و برنامه تسهیلات 91‌میلیاردتومانی به این پروژه مصوب شده و به بانک عامل یعنی بانک سپه معرفی شده است.»

 

با وجود این وعده‌های رسمی و علنی رییس وقت سازمان میراث‌فرهنگی اما نه از جلسات دو هفته یک‌بار برای پیگیری پروژه خبری شد و نه از پرداخت تسهیلات وعده‌داده‌شده. حتی چند ماه بعد حسن موسوی از سازمان رفت و جای خود را به محمدشریف ملک‌زاده داد، دوره او و دولتی که او مدیرش بود هم در 12 مرداد امسال به سر آمد اما خبری از تحقق وعده‌های داده‌شده نرسید. با این حال مسوولان این سازمان در آخرین روزهای حضور خود در سازمان بارها در گزارش عملکرد خود ساخت این هتل را به‌عنوان بخشی از پروژه‌های زمان مدیریت خود اعلام می‌کردند.

در همین حال اما علی‌اصغر امیری، مدیرعامل گروه هتل‌های اسپیناس در این‌باره به «شرق» می‌گوید: «با وجود آنکه مسوولان سازمان میراث‌فرهنگی در دولت قبل برای پرداخت تسهیلات برای تکمیل این هتل وعده‌های بسیاری به ما دادند و حتی ساعت و زمان دقیق مشخص کردند اما هیچ اتفاق خاصی نیفتاد.

 

این در حالی است که ما تا الان 150‌میلیاردتومان برای این پروژه هزینه کرده‌ایم و اگر این خلف وعده‌های مسوولان سازمان نبود این هتل باید در تابستان سال 91 آماده می‌شد و ما می‌توانستیم از سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس کشورهای غیرمتعهد در تهران میزبانی کنیم. اما با اتفاقاتی که افتاد دست‌کم بهره‌برداری از هتل دو تا سه‌سال به تاخیر افتاد. این البته به شرطی است که همین امروز بودجه لازم برای ادامه پروژه به دست ما برسد.»

این سرمایه‌گذار در ادامه در رابطه با سرنوشت ساخت این هتل می‌گوید: «پروژه الان تقریبا تعطیل است و فقط تعداد کمی کارگر در محل حاضرند که کارهای جزیی انجام می‌دهند، در صورتی‌که در این مرحله باید حداقل 500نفر اینجا مشغول به‌کار بودند.

 

به غیر از این الان بخش زیادی از تجهیزاتی که ما برای ساخت هتل از گوشه‌وکنار دنیا و ایران سفارش داده‌ایم به دلیل عدم تامین پول در انبارهای شرکت‌های تولید‌کننده است. مبلمان سفارش‌داده‌شده در اسپانیا، درهای هتل در سوییس و بخش دیگری از تجهیزات هم در ایران و دیگر کشورها بخشی از این تجهیزات هستند.»در همین حال برخی از کارشناسان گردشگری معتقدند با توجه به تعداد اندک گردشگران وارد شده به ایران ظرفیت بخش زیادی از هتل‌های تهران در طول سال خالی است.

امیری در مورد لزوم ساخت این هتل بزرگ و پنج‌ستاره نیز به «شرق» می‌گوید: «ما باید چشم‌انداز درازمدت را در نظر بگیریم، کشور ما در زمینه‌های بسیاری در حال توسعه است و سالانه تعداد زیادی از مسوولان، تجار، کارشناسان و متخصصان و گردشگرانی از کشورهای مختلف دنیا به ایران سفر می‌کنند. بدون تردید برای پذیرایی شایسته از این افراد به محل‌های اسکان و پذیرایی درخور شأن نیاز است.

 

در نظرگرفتن همین امر اصلی‌ترین هدف از ساخت بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین هتل ایران بود.» با وجود همه آنچه مدیرعامل گروه هتل‌های اسپیناس به «شرق» گفته است و ادعاهای مسوولان سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در دولت‌های نهم و دهم برای توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری حالا پروژه ساخت بزرگ‌ترین هتل ایران به‌دلیل بی‌پولی متوقف شده است. باید دید مسوولان جدید سازمان میراث‌فرهنگی برای ادامه این پروژه چه تصمیمی خواهند گرفت./شرق
 


ویدیو : توقف ساخت بزرگ‌ترین هتل ایران