توضیح عراقچی درباره زمان اجرای برجام : رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت ...


رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه اظهار کرد: پس از تصویب قطعنامه طی فاصله حدود سه هفته‌ای می‌توانیم برخی کارهای مانده را انجام دهیم و در موقعیتی باشیم که روز اجرایی شدن برجام را اعلام کنیم. خبرگزاری ایسنا: رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه اظهار کرد: پس از تصویب قطعنامه طی فاصله حدود سه هفته‌ای می‌توانیم برخی کارهای مانده را انجام دهیم و در موقعیتی باشیم که روز اجرایی شدن برجام را اعلام کنیم.

عباس عراقچی در گفت‌وگویی تلویزیونی در مورد روند اجرایی شدن برجام اظهار کرد: در حال حاضر جلسه شورای حکام از یک ساعت پیش آغاز شده و در جریان است و آمانو مجدداً گزارشی را که ارائه کرده بود را تکرار کرد که البته سعی کرد گزارشی فنی، حرفه‌ای و بی‌طرفانه ارائه دهد.

وی افزود: در جمع‌بندی ارائه شده هر خواننده و ناظر منصفی قضاوت می‌کند که گزارش تأیید بر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است و هیچ موارد انحرافی نیست و در واقع همه اتهامات گذشته را باطل می‌کند.

عراقچی اظهار کرد: البته در گزارش اشاره شده برخی فعالیت‌ها در قبل از سال 2003 بوده اما از حد مطالعه فراتر نرفته که ما این را هم قبول نداریم و دلایل خودمان را ارائه خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که به من اطلاع دادند آلمان به نمایندگی از گروه 1+5 قطعنامه را ارائه کرده و بعد از آلمان هم 37 کشور ثبت‌نام کرده‌اند تا بیانیه خود را ارائه کنند و در آخر هم نماینده جمهوری اسلامی ایران بیانیه خود را قرائت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پس از تصویب قطعنامه وارد مرحله بعدی می‌شویم گفت:‌ دو کار خیلی مهم ما منوط به این قطعنامه است، یکی تغیراتی در اراک باید ایجاد شود و دوم انتقال مواد غنی شده‌ای که در مقابل دریافت کیک زرد به روسیه فروخته‌ایم.

عراقچی خاطر نشان کرد:‌ میزان کیک زردی که قرار بوده در مقابل مواد اورانیوم غنی شده ما دریافت شود قبل از این دریافت شده ، این مواد به ایران حمل شده و الان در ایران هست. بنابراین ما پس از تصویب قطعنامه طبق قراری که با خریدار روسی داریم اورانیوم غنی شده خودمان را خواهیم فرستاد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت خارجه همچنین اظهار کرد: در مورد اراک هم سند رسمی مربوط به مدرن سازی راکتور اراک توسط 8 وزیر امور خارجه امضا شده و مقدار زیادی از مراحل مقدماتی و اداری انجام شده بقیه هم در حال انجام است اما به لحاظ عملیاتی هیچ کاری صورت نگرفته تا وقتی که این قطعنامه تصویب شود و پس از آن هم انشاءالله مراحل عملیاتی آغاز خواهد شد.

وی درباره‌ی این که بر اساس بند 4 گزارش قطعنامه آمده که شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل باید دائما از طریق آژانس گزارش‌هایی را در مورد روند اجرا دریافت کنند آیا این مساله مجددا راه نفوذی را باز نمی‌ کند. اظهار کرد:‌نه اصلا جای نگرانی نیست نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که قطعنامه جدید که صادر می‌شود همه قطعنامه‌های گذشته را باطل می‌کند و یک فصل جدیدی در روابط ایران و آژانس ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد:‌ در واقع 12 قطعنامه‌ای که امروز لغو می‌شود همه نگاهشان به گذشته و پی ام دی بود اما قطعنامه‌ای که امروز صادر می‌شود نگاهش به آینده و اجرای برجام است. عنوان قطعنامه جدید هم" اجرای برجام و راستی آزمایی برجام در پرتو قطعنامه‌ جدید شورای امنیت" است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت خارجه خاطر نشان کرد:‌بنابراین از الان به بعد طبق قطعنامه جدید مدیر کل آژانس هیچ وظیفه‌ای نسبت به گذشته ندارد فقط وظیفه دارد نسبت به آینده و اجرای برجام نظارت کند و گزارش دهد. گزارش‌هایی که در بند 4 از مدیر کل آژانس خواسته شده این است که اگر در حین برجام نکته‌ای یا اشتباهی را مشاهده کرد آن را باید گزارش دهد. بنابراین قطعنامه جدید هیچ وظیفه و ماموریتی را برای مدیر کل نسبت به گذشته دیگر قائل نیست.

عراقچی درباره این که در صورت تصویب قطعنامه در شورای حکام زمان بندی اجرای برجام چگونه خواهد بود اظهار کرد: تصورمان این است که در یک فاصله‌ی حدود 3 هفته‌ای بقیه کارهایی که مانده و به تصویب قطعنامه موکول کرده بودیم را انجام دهیم و در سه هفته آینده در موقعیتی باشیم که روز اجرایی شدن را اعلام کنیم. بر اساس اطلاع یا بیانیه مشترکی که توسط ظریف و موگرینی رسما اعلام می‌شود ما آن را روز اجرای برجام اعلام می‌کنیم و از آن روز است که تحریم‌ها به صورت کامل و در عمل برداشته خواهد شد.

وی افزود: البته تحریم‌ها به طور کامل برداشته شده و قوانین آن صادر هم شده اما اجرای کاملش موکول به روز اجرایی شدن است. بنابراین مرحله مهم بعدی ما حدود سه هفته دیگر خواهد بودکه وارد مرحله اجرایی شدن می‌شویم که تحریم‌ها عملا برداشته خواهد شد.


ویدیو : توضیح عراقچی درباره زمان اجرای برجام