توافق عربستان و انصارالله برای آتش‌ بس : منابع دولتی عربستان اعلام کردند که ...


منابع دولتی عربستان اعلام کردند که با حوثی‌ها برای آتش بس در مرز این کشور با یمن به توافق رسیده‌اند. خبرگزاری ایسنا: منابع دولتی عربستان اعلام کردند که با حوثی‌ها برای آتش بس در مرز این کشور با یمن به توافق رسیده‌اند.

خبرگزاری رسمی عربستان(واس) اعلام کرد که ائتلاف تحت رهبری ریاض با نیروهای حوثی و علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن برای آتش بس در طول نوار مرزی عربستان با یمن به توافق رسیده است.

بنابر این گزارش، آتش بس مذکور همزمان با ارسال مواد پزشکی و کمک‌های انسانی به مناطق مرزی یمن خواهد بود که قرار است از مرز عربستان وارد این کشور شود.

از زمان آغاز حمله عربستان و همپیمانانش به یمن این نخستین بار است که ریاض و انصارالله یک مذاکره مستقیم نتیجه بخش انجام داده‌اند که به آتش‌بسی هرچند محدود انجامیده است.

این آتش بس آنگونه که خبرگزاری عربستان اعلام کرده با میانجی‌گری چهره‌های قبیله‌ای و عشایری در داخل یمن صورت گرفته است.

بنابر اعلام فرماندهی عملیات ائتلاف تحت رهبری عربستان، این توافق در گذرگاه علب در مرز جنوبی عربستان با یمن به دست آمده و طی آن یک نظامی عربستانی از سوی انصارالله به مقامات ریاض تحویل داده شده و عربستان نیز هفت تن از یمنی‌هایی را که پیشتر در عملیات‌های خود در جنوب عربستان به اسارت گرفته بود را به انصارالله داده است.

براساس توافق صورت گرفته، قرار است به روستاها و مناطق مرزی یمن که به دلیل جنگ با کمبود شدید دارو و مواد غذایی مواجه هستند کمک‌های بشردوستانه ارسال شود.

ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان ابراز امیدواری کرده که این آتش بس مرزی ادامه یابد و بتواند راه را برای حل سیاسی بحران یمن را بر اساس قطعنامه 2216 شورای امنیت و تحت نظارت سازمان ملل، هموار کند.

پیشتر برخی منابع از مذاکرات محرمانه میان انصارالله و عربستان با وساطت طرف‌های اروپایی خبر داده بودند که از یک هفته پیش آغاز شده است.


ویدیو : توافق عربستان و انصارالله برای آتش‌ بس