تهدید عربستان به قطع صادرات نفت : رویترز اعلام کرد عربستان هشدار داده است در ...


رویترز اعلام کرد عربستان هشدار داده است در صورت نزدیک شدن نفتکش‌های دیگر کشورها به بنادر یمن صادرات نفت خاورمیانه را قطع خواهد کرد. خبرگزاری فارس: عربستان سعودی بعد از حمله به کشور یمن اعلام کرده است در صورت نزدیک شدن کشتی‌های بارگیری نفت به بنادر این کشور صادرات نفت خاورمیانه را قطع خواهد کرد.

براساس این گزارش چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام از یمن است که طی دو ماه گذشته 4 و نیم میلیون بشکه نفت از یمن وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 315 درصدی داشته است.

در حال حاضر یمن جایگاه سی و پنجم صادرات نفت دنیا را دارد و این نگرانی هست که آیا با قطع صادرات نفت این کشور، خللی در تامین انرژی مشتریان نفتی به وجود خواهد آمد. صادرات نفت یمن از طریق خط لوله ماریپ به عنوان مسیر اصلی صادرات این کشور، 70 هزار بشکه در روز است که پیش از این حتی به میزان 110 هزار بشکه در روز هم رسیده بود.

در حال حاضر صادرات نفت این کشور با حمله جنگنده‌های عربستان و هم‌پیمانانش به این کشور قطع شده است. یمن حدود 1.4 تا 1.5 میلیون بشکه در روز که اساسا به کشور چین است صادر می‌کند البته در این میان منابع تجاری چین اعلام کرده است که حجم نفتی که از یمن وارد می کند را می‌تواند از کشورهای غرب آفریقا جایگزین کند.

براساس این گزارش بعد از حمله عربستان و همپیمانانش به کشور یمن قیمت نفت افزایش یافته است اگرچه برخی منابع اعلام کردند که ذخیره بیش از اندازه نفت امکان جایگزینی را برای خریداران نفتی نظیر چین به وجود آورده است اما نگرانی از این هست که کشمکش‌های به دیگر کشورهای عمده تولید نفت در خاورمیانه نیز سرایت کند که در این صورت نگرانی از افزایش بیشتر قیمت نفت وجود خواهد داشت. درگیری‌ها در یمن قیمت نفت برای تحویل در آینده را 6 درصد افزایش داده است.


ویدیو : تهدید عربستان به قطع صادرات نفت