تمبر یادگاری خانه هنرمندان رونمایی شد : مراسم رونمایی از تمبر یادگاری خانه ...


مراسم رونمایی از تمبر یادگاری خانه هنرمندان با حضور اعضای شورای عالی خانه هنرمندان در موزه ارتباطات برگزار شد و در این مراسم بر ضرورت همکاری میان هنرمندان با موزه ارتباطات و شرکت پست تأکید شد. خبرگزاری مهر: مراسم رونمایی از تمبر یادگاری خانه هنرمندان ظهر روز با حضور اعضای شورای عالی خانه هنرمندان رییس شرکت پست و رییس موزه ارتباطات صبح امروز یکشنبه 14 دی‌ماه در این موزه برگزار شد.

نصرآبادی رییس موزه ارتباطات از این روز به عنوان روز مبارکی یاد کرد و در سخنانش اشاره‌ای به تاریخچه موزه ارتباطات کرد و گفت: این موزه در زمان پهلوی اول سال 1306 به دستور صوراسرافیل اولین وزیر ارتباطات پهلوی اول با زیربنای 15 هزار متر مربع ساخته شد و در سال 1369 به دست دکتر حسن حبیبی به موزه پست و تلگراف و تلفن و پس از آن به موزه ارتباطات تبدیل شد.

وی ادامه داد: این ساختمان به شکل بال هواپیما شامل 3 بال شرقی، غربی و مرکزی است که سال 69 این ساختمان در بال غربی افتتاح شد و در سال 90 با کوچک سازی دولت این موزه به بال شرقی منتقل شد که متأسفانه در همین راستا موزه منحل و تعطیل شد. اکنون در دولت جدید مجدداً موزه را از بال شرقی به بال غربی منتقل کردیم و در 3 بخش سالن تمبر، پست و تلگراف و نگارخانه بار دیگر بازگشایی شد.

اعلام آمادگی خانه هنرمندان برای همکاری با موزه ارتباطات و شرکت پست

مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز در سخنانی به اهمیت ویژگی نوستالژیک پست در دنیای جدید اشاره کرد و گفت: علیرغم آن که تکنولوژی های جدید به زندگی امروز اضافه شده است اما پست همچنان به لحاظ نوستالژیک در دل نسل های ما و قبل از ما وجود دارد و امیدوار هستم که شرکت پست طرح هایی را ایجاد کند که این حس نوستالژیک با فرستادن کارت پستال و نامه بار دیگر در ذهن و دل مردم امروز زنده شود.

او با بیان این که خانه هنرمندان دارای پتانسیل های بسیاری در زمینه هنرهای تجسمی است، تصریح کرد: ما در خانه هنرمندان طرح کارت پستال های هنری را بر اساس آثار هنرمندان مختلف در حال اجرا داریم. این آثار هنری وقتی به کارت پستال تبدیل می شوند، هم هویت و تشخص هنری و هم ارزش هنری را دارا هستند و می توانند از سوی شرکت پست مورد استفاده قرار بگیرند.

مدیرعامل خانه هنرمندان برای انتشار تمبرهای هنری به صورت مناسبتی و غیر مناسبتی در همکاری با موزه ارتباطات اعلام آمادگی کرد و افزود: هنرمندان ما می توانند تحولی را در حوزه طراحی تمبر بوجود آورند.

مهری مدیرعامل شرکت پست نیز در این مراسم به تاریخچه شکل گیری پست اشاره کرد و گفت: با اختراع خط، پست نیز شکل می گیرد و در دوره های مختلف مأموریت های تازه پیدا می کند. تا قبل از دوره امیرکبیر در ایران پست در خدمت حاکمان بود و در زمان امیرکبیر پست نوین شکل می گیرد که در خدمت مردم قرار می گیرد.

وی افزود: پست جدید در سال 67 و با تصویب مجلس با عنوان شرکت پست شکل می گیرد و اگر چه به نظر می رسد که شبکه های ارتباطی جدید نقش پست را کمرنگ کرده است اما در واقع هر چه شبکه های ارتباطی بیشتر شود، باعث تقویت شبکه  کهن پست خواهد شد.

او در بخش دیگری از سخنانش ابراز امیدواری کرد که شرکت پست از وضعیت سنتی خود خارج شود و با استفاده از تجارب دیگر کشورها پست نوین را جایگزین کند.

او تمبرها را نیز حاوی بار فرهنگی دانست و اظهار کرد: تمبر یادگاری، تمبر تبلیغاتی و تمبر شخصی از انواع تمبرهای امروزی است که سالانه حدود 23 تمبر یادگار را منتشر و به 192 کشور اتحادیه جهانی ارسال می‌کنیم که به نوعی سفیران فرهنگی هر کشوری محسوب می شوند.

مهری با اشاره به تاریخچه انتشار تمبر در دنیا یادآور شد: نخستین تمبر 200 سال پیش در انگلیس چاپ شد و 25 سال بعد در ایران اولین تمبر منتشر شد که در مجموع در دوره قاجار 532 تمبر، در دوره پهلوی اول 240 تمبر و در دوره پهلوی دوم 532 تمبر و از دوران انقلاب اسلامی تا امروز 800 تمبر در ایران چاپ و منتشر شده است که مجموع اینها حدود 2 هزار تمبر است که به 192 کشور جهان ارسال شده است.

مدیرعامل شرکت پست از اعلام همکاری خانه هنرمندان در زمینه انتشار تمبر استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که در همکاری با خانه هنرمندان این موضوع رونق بیشتری پیدا کند.

انتشار تمبر از آثار هنرمندان بر اعتبار آن می افزاید

محمد سریر رییس هیأت مدیره شورای عالی خانه هنرمندان نیز در سخنانش درباره اهمیت و جایگاه پست در زندگی امروز اشاره کرد و گفت: با وجود انقلاب ارتباطات امروزی، پست هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است، نامه هایی که در قدیم به دستما می رسد حاوی مهری بود که این مهر و محبت از طریق پیام های اینترنتی منتقل نمی شود و من به همین دلیل گاهی از دوستانم می خواهم که چند خطی را بنویسند و با نامه ارسال کنند.

او با بیان این که یکی از سرگرمی های دوران نوجوانی اش گردآوری تمبرهای سراسر دنیا بوده است، یادآور شد: با گردآوری این تمبرها در واقع تاریخ آنها را مرور می کردیم و برایمان بار آموزشی داشت.

وی تأکید کرد: نقش های روی این تمبرها انعکاسی از مقاطعی از تاریخ اجتماعی هر کشور و مبین تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری است.

سریر ادامه داد: ارتباط با بخش هنری برای انتشار تمبرهای جدید، ارزش و اعتبار این تمبرها را افزایش می دهد به خصوص که این تمبرها به دیگر کشورهای دنیا نیز ارسال می شود و حاوی پیام خواهد بود.

سریر همچنین از انتشار تمبر یادبود هنرمندان فقید و در قید حیات به عنوان یک حرکت مثبت یاد کرد و به ضرورت همکاری با هنرمندان در زمینه انتشار تمبر و افزایش اعتبار فرهنگی و هنری این اسناد تأکید کرد.

تلاش شورای شهر برای زدودن غم نان از هنرمندان


عبدالحسین مختاباد عضو شورای شهر تهران نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنانش به اهمیت هنر و هنرمند در جامعه امروز و تأثیرگذاری آن از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.

وی به شکل گیری انجمن های هنری در طول 10 سال اخیر اشاره و بیان کرد: شکل گیری انجمن های هنری اهمیت هنر و هنرمند را نشان می دهد که برای اهداف و آثار هنری خود در یک صنف واحد گرد هم جمع می شوند و به بخش های تأثیرگذار در جامعه تبدیل می شوند.

او در بخش دیگری از سخنانش از بازسازی خانه موزه انتظامی به نیکی یاد کرد و گفت: برخی از هنرمندان با رفتنشان از فکر و ذهن مردم جامعه نیز رفته رفته می روند اما با انجام کارهایی از این قبیل می توان نام هنرمندان فقید یا در قید حیات را ماندگار کرد و انتشار تمبر برای این هنرمندان نیز یکی دیگر از راههای ماندگار کردن نام این هنرمندان است.

این خواننده با اشاره به فعالیت های شورای شهر در زمینه هنر یادآور شد: تلاش ما در شورای شهر تهران این است که برای هنرمندان فضاهای بیشتری را در شهر ایجاد کند و امکاناتی را برایشان مهیا کنیم که غم نان را از آن‌ها بزداید.

رونمایی از تمبر یادگاری خانه هنرمندان

در ادامه این مراسم مهری مدیرعامل شرکت پست، آلبوم تمبر یادگاری خانه هنرمندان را به اعضای شورای عالی خانه هنرمندان متشکل از محمد سریر، غلامحسین امیرخانی، حمیدرضا نوربخش، داوود گنجه ای، طاهر شیخ الحکمایی، سیف الله صمدیان، فیروزه ای، معصومه مظفری و همچنین به بهروز غریب پور مدیر عامل اسبق خانه هنرمندان اهدا کرد.

رونمایی از تمبر یادگاری خانه هنرمندان بخش پایانی این مراسم بود که غلامحسین امیرخانی هنرمند پیشکسوت خوشنویسی و عضو شورای عالی خانه هنرمندان مهر ابطال را بر آن نقش کرد و سپس به امضای همه هنرمندان حاضر در این مراسم رسید.


ویدیو : تمبر یادگاری خانه هنرمندان رونمایی شد