تمایل بدنه مجلس برای اعمال نظر رهبری : رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای ...


رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: برای تضمین آینده انقلاب علاقه‌های فرهنگی بدون هیاهو لازم است. خبرگزاری ایسنا: رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: برای تضمین آینده انقلاب علاقه‌های فرهنگی بدون هیاهو لازم است.

غلامعلی حداد عادل در نشست بررسی مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: یکی از آثار نگران کننده توافق هسته‌ای، مسائل اقتصادی است، این‌که آیا باید اقتصاد وابسته جایگزین اقتصاد مقاومتی شود؟

وی با طرح این سوال که «آیا باید بلافاصله بعد از توافق، وزیر امور خارجه آلمان و فرانسه به اضافه هیات همراه به ایران بیایند؟»، افزود: حتی خود فرانسوی‌ها هم از فابیوس تحت عنوان «پلیس بد» یاد می‌کنند، لابد پس فردا هم یکی دیگر می‌آید، حال این سوال پیش می‌آید که باید از صف کشیدن شرکت‎‌های اروپایی برای آمدن به ایران افتخار کرد؟

وی با اشاره به دیدار نمایندگان با رئیس‌جمهور افزود: در آن زمان بنده اعلام کردم که از جمله دلواپسان هستم و متن صحبت‌های خود را خطاب به رئیس‌جمهور در سایت شخصی‌ام و دیگر سایت‌ها قرار دادم.

این نماینده مجلس با تقدیر و تشکر از گردهمایی مردم و حساسیت آنان نسبت به موضوع مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: برای تضمین آینده انقلاب چنین علاقه‌های فرهنگی بدون هیاهو لازم است، عشق به رهبری، جوهره و موتور حرکت چنین جلساتی است. ما قبل از انقلاب از طریق طریق همین اجتماعات توانستیم بی‌نام و نشان انقلاب را به پیروزی برسانیم، راهی که شما در پیش گرفته‌اید درست است و گردنه‌های سختی در پیش دارید.

وی با بیان این‌که« 70 سال از عمرم را سپری کرده‌ام و با مسائل و حوادث بین المللی در گذشته آشنایی دارم»، افزود: در عمر خود بر سر یک موضوع که قدرت‌های بین‌المللی و غربی به این اندازه به آن اهتمام داشته باشند، ندیده‌ام. به طور مثال وزیر امور خارجه آمریکا با پای شکسته از واشنگتن برای مدت نسبتا زیادی به وین می‌آید، وزرای خارجه دیگر کشورها همچون آلمان، چین، روسیه و فرانسه نیز به کشورهای‌شان می‌روند و باز می‌گردند که این مساله خود قابل تفسیر است. این مساله این قدر مهم شده که شبیه آن را می‌توان مساله جنگ جهانی اول در کنفرانس پاریس دانست که در آن زمان هم به این اندازه غوغا به پا نکرده بود.

وی با بیان این‌که «این توافق خیلی مفصل و دارای ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دارای میدان‌های بحث فنی است» به ابعاد حقوقی و امنیتی توافق اشاره و اظهار کرد: علاوه بر متن مفصل، پیوست‌های پیچیده‌ای هم دارد؛ چراکه تنظیم توافق‌نامه کار پیچیده‌ای است.

حداد عادل با تاکید بر این‌که «دعوای آمریکایی‌ها ربطی به قضیه هسته‌ای ندارد»، تصریح کرد: از همان هفته اول پیروزی انقلاب آمریکایی‌ها دشمنی خود را با انقلاب آشکار کردند. در آن زمان هنوز سفارت آمریکا تعطیل نشده بود و پاسداران از سفارت آنان محافظت می‌کردند، قانون اساسی و رعایت حجاب باب نشده بود اما آمریکایی‌ها دشمنی خودشان را با بلوکه کردن پول‌های ایران آغاز کردند.

آن چه منشا اختلاف و تضاد است؛ هیچ یک از موارد مذکور نیست، بلکه مساله دعوای آمریکا با ایران اصل و ماهیت انقلاب است. مساله آمریکایی‌ها با ایران بر سر موضوعات هسته‌ای نیست، بلکه مساله این است که چرا یک کشور خودش را از زیر سلطه آمریکا خارج ساخته است. این آمریکا نیست که ما را تحریم کرد، بلکه این ما هستیم که آمریکا را تحریم کردیم؛ چرا که 36 سال سفارت آمریکا را در ایران تعطیل کردیم و با آن کشور بر سر میز مذاکره ننشسته‌ایم.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی (ع) مبنی بر این‌که «رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و میش است و ما را به رابطه با آمریکا چه کار؟»، خاطر نشان کرد: آمریکا رسما اعلام کرده است که قصدش از اعمال تحریم بر ایران ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی است. آن ها تصور می‌کردند که با اعمال تحریم‌ها ملت ایران روبروی نظام و انقلاب می‌ایستد و در خیابان‌ها شورش می‌کند، اما خوشبختانه چنین اتفاقی نیفتاد. بعد از فتنه 88 هم رسانه‌های استکباری هیاهویی راه انداختند و مساله تحریم‌ها را پیش کشیدند و همگان را متوجه این موضوع کردند.

وی هم‌چنین با اشاره به تلاش های آمریکا برای ایجاد گرانی، کاهش واردات ایران و مشکلات مبادلات بانکی و بیمه افزود: مردم ایران با بصیرت در روز قدس و دیگر راهپیمایی‌ها ثابت کردند که همواره پشتیبان نظام هستند. مقام معظم رهبری هم با اصل مذاکرات مخالف نکرده‌اند و بارها بر عدم تولید بمب هسته‌ای تاکید داشته‌اند. همچنین از سخنان ایشان می‌توان دریافت که مذاکره در داد و ستد است و همچنان که محدودیت‌هایی را می‌پذیریم، محدودیت‌هایی نیز برطرف می‌شود، ایشان بارها گفته‌اند که به تیم مذاکره کننده اعتماد دارند، اما تاکنون در خصوص محتوای برجام اظهار نظری نکردند. ایشان فرموده‌اند تایید برجام باید از طریق مجاری قانونی باشد اما اشاره نکرده‌اند که مجرای قانونی مجلس شورای اسلامی است یا شورای عالی امنیت ملی.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رهبری از ملت خواسته‌اند که با متانت وحدت خویش را حفظ کنند. از همان روز اول عده‌ای گفتند که ما دلواپس هستیم و در مقابل یک عده آمدند و آنان را مسخره کردند و دلواپس بودن را یک ابزار سیاسی برای کوبیدن یک گروه دانستند. بنده از همان روز اول که این اصطلاح بر سر زبان‌ها افتاد، اذعان داشتم که دلواپسان حق دارند و دلواپسی طبیعی است، کسانی که خوشبین هستند باید رفتارشان را توجیه کنند. آقای رئیس جمهور خود در مراسم سالگرد آزادسازی خرمشهر از اصطلاح دلهره در مذاکرات هسته‌ای استفاده کردند که من در پاسخ به ایشان می‌گویم، دلواپسی که ما می‌گوییم همان دلهره‌ای است که شما می‌گویید.

وی اظهار کرد: توافق برای عده‌ای حکم سکوی پرش را دارد که برای شیرجه رفتن و شنا کردن خیلی هوس دارند؛ این همان بزک کردن چهره آمریکاست. طی چند ماه گذشته بعضی روزنامه‌ها سعی کردند که مردم را به دو دسته تقسیم کنند؛ یک دسته کسانی که به تعامل با جهان علاقه دارند و خواستار پیوستن به جرگه جهانی هستند که اینان عقلا نامیده می‌شوند، دسته دیگر عده‌ای که می خواهند ایران عقب مانده بماند و دنیاستیزی می‌کند که این دو دستگی همان چیزی است که آمریکا می‌خواهد. این در حالی است که با این‌که هیچ‌گاه از رهبری علت نامگذاری سال را با عنوان همدلی و همزبانی ملت و دولت نپرسیده‌ام اما دلیل این نامگذاری را طی مباحث دوستانه متوجه شده‌ام و آن این است که نباید بین مردم و دولت بر سر مسائل هسته‌ای اختلاف و دودستگی ایجاد شود. چرا یک عده وعده شعبه‌های مک‌دونالد را در ایران می‌دهند، مساله، مساله مک‌دونالد نیست، بلکه نمادین بودن و ترویج فرهنگ آمریکایی است.

وی با بیان این‌که «مساله نگران کننده در مجلس منع تسلیحات نظامی ایران و موشک‌هاست»، افزود: بدنه مجلس مایلند که نظر مقام معظم رهبری در مورد توافق عملی شود و مجلس بنا ندارد که از زیر قضیه هسته‌ای شانه خالی کند. قبل از اعلام توافق وین، خطوط قرمز رهبری به صورت مصوبه درآمد و قانون مجلس با رای بالا به تصویب رسید.

تلاش ما این است که فراکسیونی 15 نفره برای بررسی برجام تشکیل شود. خودمان را جدا از دیگر بخش‌های نظام نمی‌دانیم. مجلس به عنوان یک بخش از مجموعه نظام انجام وظیفه و هماهنگ با نظام عمل می‌کند. مجلس در درجه اول به نظر رهبری عمل می‌کند. هر نهاد و قوه‌ای باید به وظیفه خودش عمل کند و مطالب را با رهبری در میان گذارد. تصور ما این است که ایران فی الجمله وساطت آژانس را به عنوان مرجع بین المللی در مذاکرات پذیرفته اما با این شرط که گفته‌های رهبری تامین شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این‌که «اگر دو دستگی بین دولت و ملت صورت گیرد این دو دستگی امکان دارد که به مردم سرایت کند» گفت: دوستان به عمل به تکلیف فکر می‌کنند. ما باید به تمام سخنان مقام معظم رهبری با هم توجه کنیم و واقع بینی به معنی دیدن محدودیت‌ها و عمل به تکلیف یعنی رعایت خطوط قرمزها را همزمان با هم ببینیم.

وی در عین حال با بیان این‌که «بسیاری از محدودیت‌های اعمال شده در برجام از لوازم توافق است»، افزود: ما نمی‌خواهیم بمب اتم بسازیم، یک عده توافق را بهانه نکنند که خطوط قرمز مهم‌تر نظام را زیر پا بگذارند، تبعیت از ولی فقیه برای ما از صرف مساله هسته‌ای ارزش بیشتر است.


ویدیو : تمایل بدنه مجلس برای اعمال نظر رهبری