تلویزیون منحنی بخریم یا نه؟ : ما در گزارشی به بررسی ویژگی های تلویزیون های ...


ما در گزارشی به بررسی ویژگی های تلویزیون های منحنی، تفاوت آنها با تلویزیون های نسل قبل و هم چنین دلایل محبوبیت پایین این نوع تلویزیون ها حداقل در بازار ایران پرداخته ایم. اگر در مورد این تلویزیون ها کنجکاوید این گزارش را بخوانید. هفته نامه عصر ارتباط - مریم عسگری: اگرچه تلویزیون های منحنی از جدیدترین تکنولوژی های موجود در بازار لوازم صوتی و تصویری هستند و رقابت شدیدی بر سر تولید این نوع تلویزیون ها میان برندها وجود دارد، اما به نظر می رسد این مسابقه برنده ای ندارد و تلویزیون های curved  یا آنچه در بازار به منحنی معروفند توجه مصرف کنندگان را جلب نکرده اند.

البته تولیدکننده و عرضه کنندگان این نوع تلویزیون ها، نمونه های منحنی را انقلابی در صنعت تلویزیون می دانند و معتقدند عرضه این تلویزیون ها تغییر بزرگی در طراحی تلویزیون بوده است. اما کارشناسان بر این باورند که این حرف ها بیشتر برای بازارگرمی بوده و حتی اگر منحنی ها تغییر بزرگ در صنعت تلویزیون به حساب آیند، به نظر می رسد این تغییر چندان دلچسب و مورد پذیرش مصرف کنندگان نبوده است.

 البته بررسی بازار به خوبی بر این ادعای کارشناسان صحه می گذارد؛ چرا که در مدت حضور تلویزیون های منحنی در بازار، این کالاها اقبال بلندی در زمینه فروش نداشته اند. اما علت چیست؟ آیا مشکل تنها طراحی ظاهری غیرمتعارف این تلویزیون ها است یا قیمت گران موجب محبوبیت نداشتن این نوع تلویزیون ها در بازار شده است؟

شاید هم خریداران انتظار بیشتری از تلویزیونی داشته باشند که بنا بر ادعای تولیدکننده و عرضه کنندگان آن، انقلابی در حوزه صوتی و تصویری به وجود آورده است.

تلویزیون منحنی , معایب تلویزیون منحنی , تلویزیون بخریم

این موضوع بهانه ای شد تا ما در گزارشی به بررسی ویژگی های تلویزیون های منحنی، تفاوت آنها با تلویزیون های نسل قبل و هم چنین دلایل محبوبیت پایین این نوع تلویزیون ها حداقل در بازار ایران بپردازیم. اگر در مورد این تلویزیون ها کنجکاوید این گزارش را بخوانید.

درباره منحنی

بیشتر کاربران تلویزیون، حتی حرفه ای ها با این پرسش مواجهند که دلیل طراحی منحنی این تلویزیون ها چیست و این انحنا به جز ایجاد تغییرات ظاهری در تلویزیون ها، چه تحولی رد صنعت تلویزیون ایجاد کرده است؟

گروهی بر این باورند که تلویزیون های منحنی دارای معایبی هستند که ایجاد اعوجاج هنگام تغییر زاویه دید، کاهش بازتاب نور برای بیننده و قیمت بسیار گران برخی از آنها هستند. به صورت کلی در مورد این تلویزیون ها باید گفت تلویزیون های منحنی در حال حاضر جدیدترین و لوکس ترین نوع تلویزیون در بازار هستند و بنا بر اعلام تولیدکنیدگان از لحاظ وضوح، کیفیت و عمق تصویر نمونه هایی در جه یک و ویژه به حساب می آیند.

تولیدکنندگان این تلویزیون ها اعلام کرده اند که انحنای تورفته و ملایم نمایشگرهای منحنی که طراحی ارگونومیکی دارد به بیننده در ایجاد سطحی از غوطه ور شدن در تصویر کمک می کند که فراتر از هر تصوری است. به گفته آنها نمایشگر منحنی به بینندگان امکان می دهند از همین کیفیت تصویر عالی در تصاویر دوبعدی یا سه بعدی بدون اهمیت به زاویه دید لذت ببرند.

کدام تلویزیون را بخریم , چگونه تلویزیون خوب بخریم , تلویزیون e6 صفحه تخت یا منحنی

اما تلویزیون های دارای انحنا که تصاویری با کیفیت UHD (یو اچ دی) پخش می کنند، وظیفه ای فراتر از ایجاد زیبایی محیطی به عهده دارند. این تولیدات با داشتن 50 تا 80 درصد کنتراست، تصاویری باکیفیت تر از تلویزیون های تخت به نمایش می گذارند و علاوه بر کاهش انعکاس نور محیط در صفحه، منابع نوری را هم کنترل می کنند.

تولیدکنندگان تلویزیون های منحنی در حالی این سخنان را می گویند که بررسی تلویزیون های منحنی از دو برند محبوب و هم چنین پرس و جو از معدود کاربران این تلویزیون ها مشخص کرد که به واقع کیفیت تصویر و وضوح این تلویزیون ها تفاوتی با نمونه های صفحه تخت نداشته و حس غوطه ور بودن در تصویر تنها در نمونه هایی با اندازه بسیار بزرگ تا حدودی به مخاطب القا می شود که از نظر متخصصان علوم پزشکی این حس هم می تواند ناشی از تلقین هایی باشد که به خریدار در این زمینه می شود.

در این رابطه یکی از شرکت های عرضه کننده نمونه های منحنی در بازار اعلام کرده است، تلویزیون های Curved این برند با بهترین شعاع انحنا یعنی 4.2 متر ساخته شده اند تا بیننده بتواند تمام جزییات تصاویر را حتی از چهار گوشه صفحه نمایش مشاهده کند.

بنابر اعلام این شرکت، ویژگی خاص این محصولات تلفیق دو فناوری خمیدگی و نمایش تصویر با کیفیت بالا است و آنچه در این تلویزیون برای بیننده جذاب است، طبیعی بودن تصاویر و رنگ ها است. هم چنین شفافیت، وضوح رنگ و عمق تصویر از ویژگی هایی است که صفحه نمایش UHD می تواند در کنار کنتراست بالا و کنترل انعکاس ایجاد کند.

تلویزیون تخت یا منحنی , تلویزیون منحنی بهتر است یا تخت , مزیت تلویزیون منحنی

انطباق خمیدگی صفحه با ساختار چشم و نوع دید انسان، به این موضوع کمک می کند که بیننده احساس کند جزیی از تصویر است. منتقدان تلویزیون های منحنی نیز معتقدند اگرچه این شرکت دارای تکنولوژی انحصاری خاصی در زمینه تولید نمونه های منحنی است و منحنی های این برند مخاطبان بیشتری دارند، اما آن طور که شرکت های تولیدکننده اعلام می کنند، تاثیر خمیدگی صفحه روی تصویر بسیار ناچیز است و تغییری در میزان عمق تصویر ایجاد نمی کند.

به گفته آنها، هنگامی که از کنار به صفحه نمایش تلویزیون خمیده نگاه می کنیم، مهم ترین مشخص آن کشیده تر بودن تصویر در گوشه ها و کوچک تر بودن نسبی اندازه در میان تصویر است و تا زمانی که برای تماشای تلویزیون رو به روی آن قرار داشته باشید مشکلی وجود ندارد، اما هنگامی که موقعیت شما نسبت به تلویزیون زاویه کمتری را تشکیل می دهد اعوجاج را در تصویر مشاهده می کنید.

انتقاد دیگری که به این تلویزیون ها وارد است، قیمت گران آنها نسبت به تلویزیون های مسطح است.

توصیه هایی به خریداران

شرکت های عرضه کننده بنابر مصلحت خود خرید این نوع تلویزیون ها را توصیه می کنند، اما اگر بخواهیم واقع بین باشیم آنها درباره این تلویزیون ها تمام حقیقت را به خریدار نمی گویند. برای مثال هرگز آنها به خریدار اعلام نمی کنند در صورتی که تلویزیونی با سایز 55 اینچ خریداری کنند، متوجه اختلاف میان کیفیت تصویر با نمونه های صفحه تخت نمی شوند.

تلویزیون صفحه منحنی , تلویزیون های منحنی , تلویزیون خمیده بخریم

توصیه کارشناسان این است که اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید و پرداخت هزینه بالا برای خرید یک نمونه منحنی از تلویزیون برای تان اهمیتی ندارد و اگر فضای خانه تان در حدی است که می توانید از دو تلویزیون (یکی در اتاق تلویزیون و دیگری در جای دیگر) استفاده کنید، برای خرید یک نمونه منحنی اقدام کنید؛ چرا که تلویزیون های منحنی جذابیتی دایمی و منطقی برای مخاطب ندارند.

همچنین اگر جزو افرادی هستید که تمایل دارند جدیدترین محصولات را خریداری و کاربری آنها را تجربه کنند و در ضمن از عهده هزینه خرید آنها بر می آیند، ما به شما توصیه می کنیم برای خرید این نوع تلویزیون ها اقدام کنید.

اما اگر برای خرید تلویزیون زیر بار وام و قرض رفته اید، اگر توان خرید یک تلویزیون 76 اینچ گران قیمت را ندارید و اگر نمی خواهید مبلغی هنگفت صرف خرید تلویزیونی با ظاهر متفاوت کنید، خرید این نوع تلویزیون را به شما توصیه نمی کنیم. دلایل دیگری برای عدم محبوبیت این نوع تلویزیون وجود دارد که تیتروار به آنها اشاره می کنیم.

1- قیمت گران تلویزیون های منحنی موضوع مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان است. به گفته آنها تمام مزایای استفاده از این نوع تلویزیون ها نمی تواند قیمت گران آنها را توجیه کند.

تلویزیون های منحنی به دلیل طراحی ظاهری خاصی که دارند قابلیت اتصال به دیوار را ندارند و در صورتی که به نحوی روی دیوار نصب شوند چندان جالب به نظر نمی رسند.

3- تلویزیون های منحنی به دلیل طراحی خاص شان بیشتر در معرض آسیب های محیطی قرار دارند.

4- در صورتی که کاربر در موقعیت مناسبی به تماشای تلویزیون ننشیند، تصاویر با زاویه دید و کنتراست نامناسبی برایش به نمایش در می آید.


ویدیو : تلویزیون منحنی بخریم یا نه؟