تلویزیون باید دلخوری‌ها را برطرف کند : تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «کارنامه» ...


تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «کارنامه» با اشاره به اینکه یکی از راه‌های جذاب شدن برنامه‌های گفت‌وگومحور تلویزیون، دعوت از استادان درجه اول برای حضور در این برنامه‌هاست،البته این افراد حساس‌تر هستند و بعضی از آنها دلخوری‌هایی دارند ایسنا: محمود فاتحی، تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «کارنامه» درباره معیارهای انتخاب کتاب برای نقد در این برنامه گفت: کتاب باید خوانده شده باشد و منتقد خاص آن هم داشته باشیم. معمولا برای این برنامه، کتاب‌هایی انتخاب می‌شوند که در جامعه بیشتر خوانده شده‌اند و معروف‌ترهستند. نمی‌شود کتابی را پیدا کنید که کسی نخوانده باشد. باید کتابی که معرفی می‌شود، تعدادی خواننده داشته باشد، یا موضوع روز جامعه باشد، یا جنجالی به پا کرده باشد و یا اعتبار خاصی داشته باشند. همه این‌ها می‌تواند باعث انتخاب کتاب در برنامه ما بشود. ما به کتاب‌هایی می‌پردازیم که احساس می‌شود بیشتر به درد مخاطبان می‌خورند.

او در ادامه اظهار کرد:‌ به هر حال ما نمی‌توانیم به هر کتابی بپردازیم. گاهی سطح کتابی پایین است و اگرچه فروش بالایی دارد، منتقدان خیلی به آن نمی‌پردازند. ممیزی‌ها هم مهم هستند.

فاتحی سپس در پاسخ به این پرسش که آیا کتاب‌هایی که یک بار در وزارت ارشاد ممیزی شده‌اند، بار دیگر برای معرفی در تلویزیون ممیزی می‌شوند، گفت: ممیزی‌های تلویزیون با ممیزی‌های وزارت ارشاد متفاوت است. این موضوع را در نظر بگیرید که تلویزیون رسانه‌ای است که در دورافتاده‌ترین جاها همه از آن استفاده می‌کنند. طبیعی است که ممیزی در این رسانه با ممیزی‌های کتاب و سینما متفاوت است. طبیعی است در تلویزیون حساسیت‌هایی وجود دارد که این حساسیت‌ها طبیعی هستند و باید هم باشند.

او در پاسخ به این پرسش که ممیزی‌های تلویزیون در انتخاب کتاب برای معرفی در برنامه «کارنامه» چیست، گفت: ممیزی به آن شکل نیست. ما یک تیم تحقیق داریم که بررسی می‌کنند چقدر جا دارد یک کتاب در برنامه ما مطرح شود. بعضی کتاب‌ها نقد می‌شوند و بعضی به صورت دم‌دستی و گذرا معرفی می‌شوند.

فاتحی همچنین درباره گروهی که کتاب‌ها را برای معرفی انتخاب می‌کنند، گفت: یک تیم متشکل از استادان دانشگاه و متخصصان امر کتاب و رسانه که همه باید به کتاب اشراف داشته باشند، با مشاوره گرفتن از استادان دانشگاه، کتاب انتخاب می‌کنند. یک تیم تحقیق هم در داخل سازمان داریم. علاوه بر این‌ها مناسبت‌ها هم سر جای خودشان هستند؛ به عنوان مثال در مناسبت‌هایی مثل روز حافظ، روز مولانا و... بیشتر به کتاب‌هایی که پیرامون آثار این بزرگان نوشته شده‌اند، پرداخته می‌شود.

او درباره عامل ایجاد جذابیت در برنامه گفت‌وگومحوری مانند «کارنامه» گفت: موضوع کتاب‌ها می‌تواند مخاطب را جذب کند؛ مثلا اگر آثار بزرگان ادبیات کلاسیک جهان یا ادبیات ایران موضوع برنامه قرار گیرند و در کنار این آثار به کتاب‌های دیگران هم اشاره شود، می‌تواند بسیار جذاب باشد. راه دیگر برای جذاب شدن این برنامه‌ها، مهمان‌های برنامه هستند. ما باید بیشتر در این باره کار کنیم و از استادان درجه اول استفاده کنیم. البته این افراد حساس‌تر هستند و باید بیشتر برای استفاده از همکاری آن‌ها تلاش کنیم. بعضی از این افراد دلخوری‌هایی دارند. باید کاری کنیم که دلخوری‌ها برطرف شود و تلاش کنیم این دوستان را به تلویزیون نزدیک کنیم. وقتی شخصی مانند دکتر مجتهدی به برنامه ما می‌آیند، آنقدر حرف برای گفتن دارند که خود به خود جذب مخاطب اتفاق می‌افتد و با اینکه برنامه گفت‌وگومحور است، چون حرف‌ها بسیار جدید است، برنامه لذت‌بخش می‌شود.


ویدیو : تلویزیون باید دلخوری‌ها را برطرف کند