تقویم تاریخ -4 تیر : 755م: 20روزطول كشید تا خبر قتل ابومسلم خراسانی از بغداد ...



755م: 20روزطول كشید تا خبر قتل ابومسلم خراسانی از بغداد به توس (خراسان) برسد و خشم خراسانی ها را باعث آید [منظور خراسان بزرگتر است كه اینك بیشتر اراضی آن در افغانستان، تاجیکستان، ازبكستان و تركمنستان واقع شده اند]. ابومسلم خراسانی 5 ژوئن سال 755 میلادی در بین النهرین (عراق امروز) به تحریك منصور خلیفه عباسی ترور شده بود.

تقویم تاریخ , تقویم تاریخ فوتبال , راسخون تقویم تاریخ


1287ش:در پی محاصره سفارت انگلستان در تهران برای جلوگیری از پناهنده شدن سیاستمداران مخالف محمدعلیشاه، اصحاب نشریات و ... به آنجا توسط نیروی قزاق به فرماندهی افسران روس، كه از دوم تیر ماه سال 1287 (روز گلوله باران شدن مجلس با توپ) آغاز شده و ادامه یافته بود، سفارت انگلستان اخطار شدیدالحنی به دولت وقت ایران تسلیم كرد كه مورخان درتالیفات خود آن را «گستاخانه» توصیف كرده اند.


1330ش:13دولت انگلستان چهارم تیرماه 1330 و چند روز پس از انجام خلع ید از آن دولت در صنایع نفت ایران، دستور انتقال اتباع و مهندسان خود را از آبادان به بصره صادر و ناو جنگی «موریسش» را روانه آبهای ایران كرد كه این اقدام، احساسات ملی ایرانیان را چنان برانگیخت كه گروهی از خلبانان نیروی هوائی داوطلب حمله انتحاری (كامیكازی) به این ناو شدند. در همین روز به شناورهای نیروی دریایی فرمان آماده باش كامل داده شد، چند آتشبار ساحلی به خوزستان منتقل و برای تقویت روحیه مردم، واحدهای ارتش در تهران و شهرهای دیگر در خیابانها رژه رفتند و تجهیزات و آمادگی خود را نشان دادند و قرار شد كه اگر تهدید جدی شود، ثبت نام از داوطلبان برای جنگ آغاز و سربازان احتیاط (منقضی خدمت) تا سه دوره به زیر پرچم احضار شوند.


1331ش:استقبال بی سابقه تهرانی ها از دكتر مصدق نخست وزیر وقت كه اوایل تیرماه 1331 (جون 1952) از سفر اروپا به وطن بازگشته بود وی را مصمم ساخت كه به اتكای این حمایت وسیع مردمی، در خارج ساختن امور از دست شاه و محدود كردن اختیارات او در حد یك رئیس تشریفاتی كشور (سلطنت - مشابه پادشاهان اروپایی) تسریع كند و از چهارم تیرماه (24 جون 1952) دست بكار شد كه مقاومت شاه را در پی داشت.

این كشمكش بود که در اواخر تیرماه، منجر به روی كار آمدن چند روزه قوام السلطنه و رویداد خونین سی ام تیر (جولای 1952) و شكست شاه و هوادارانش و تثبیت قدرت دكتر مصدق (مردم و دمکراسی) شد.

 

1384ش:چهارم تیرماه 1384 نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهور ایران انتشار یافت و اعلام شد كه محمود احمدی نژاد شهردار تهران با 17 میلیون و 248 هزار و 282 رای (62 درصد كل آراء) برنده انتخابات شده است. كل آراء ریخته شده به صندوقها، 27 میلیون و 959 هزار اعلام شده بود. این نخستین انتخابات ریاست جمهوری در ایران بود كه به دور دوم راه یافته بود.

 

تقویم تاریخ امروز , تقویم تاریخ ادبیات , تقویم تاریخ راسخون

 

1911م:24 ژوئن زادروز «ارنستو ساباتو» نویسنده بزرگ آرژانتینی است كه در سال 1911 در حومه بوئنوس آیرس به دنیا آمد. وی از دانشگاههای آرژانتین و سوربن فرانسه در رشته فیزیك دكترا گرفت ولی از اواخر دهه 1940 از ادامه كار فیزیك زده شد و به دنیای نویسندگی روی آورد و در مصاحبه ای اعلام داشت كه دریافته است كه می تواند با قلم، بیش از آزمایشگاه فیزیك به بشر امروز خدمت كند ـ بشر امروز بیش از هرچیز نیاز به راهنمایی و پند و اندرز دارد.

 

تقویم تاریخ ایران , تقویم و تاریخ , تاریخ تقویم ایران


1947‏م: امیل سیدل نخستین سوسیالیستی كه شهردار یك شهر بزرگ در آمریكا شد 24 ژوئن 1947 در 83 سالگی درگذشت. وی هنگام تحصیل در آلمان، سوسیالیست شده بود و دربازگشت به وطن به حزب سوسیالیست ایالات متحده آمریكا پیوسته بود.

سیدل در انتخابات سال 1912 كه از سوی حزب سوسیالیست نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریكا شده بود 891 هزار رای به دست آورد كه با جمعیت آن روز ایالات متحده، رقم بزرگی بود.

 

تقویم تاریخ 2 آذر , تقویم تاریخ فوتبالی نوامبر , تقویم تاریخ 16 شهریور

 

1981م:كمپانی كامپیوتری مایكرو سافت آمریكا كه نرم افزارهای متعدد و معروف برای پیشبرد تكنولوژی كامپیوتر ساخته است 25 ژوئن سال 1981 در شهر «ردموند» Redmond ایالت واشنگتن مستقر شد. گردانندگان این كمپانی معروف در آن روز همان هایی بودند كه عكس در سال 1975 از آنان برداشته شده است. «بیل گیتز» رئیس این كمپانی (که میلیاردر شماره یکم درجهان بشمار آمده است)، در این عکس - آخرین نفر سمت چپ (در ردیف پایین) است. مایکروسافت چهارم آوریل 1975 در شهر آلبوکرکی ایالت نیو مکزیکو تاسیس شده است. این كمپانی در آغاز كار بسیار كوچك و فعالیت آن محدود بود كه در سال 2005 فروش آن به 43 میلیارد و در سال 2007 به 51 میلیارد دلار رسیده بود. در این سال (2007) شمار كاركنان کمپانی مایكروسافت 89 هزار و پانصد تن بود و در 105 كشور شعبه داشت.

 

سال 1927 تقویم تاریخ , تاریخ دقیق روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ 2 آذر 1395


5پیش ازمیلاد:استرابو Strabo دانشمند یونانی متولد در amasia واقع در آسیای صغیر (آناتولی - ترکیه آسیا) 25 ژوئن سال پنج سال پیش از میلاد، كار نوشتن تالیف بزرگ و معروف خود را در 17 کتاب تحت عنوان geography به پایان رسانید. این روز را خود او به دست داده كه با تطبیق تقویم ها معلوم شده 25 ژوئن سال پنجم پیش از میلاد بوده است. استرابو "جغرافیا" را یك علم خواند و آن را به جغرافیای انسانی، طبیعی و اقتصادی تقسیم كرد. با این كه پیش از او هم تلاشهایی برای تدوین جغرافیا به عمل آمده بود، روال بر این است كه «استرابو» را پدر دانش «جغرافیا» بخوانند و اصلاحاتی را كه به كار برده به همان گونه به كاربرند.

 

تاریخ 7 مهر 94 در تقویم , تقویم تاریخ تیر , تقویم تاریخ امروز دنیای کامپیوتر


1907م:25 ژوئن زادروز پروفسور هانس جنسن Hans D. Jensen فیزیكدان معروف آلمانی است كه در سال 1907 در هامبورگ به دنیا آمد و در سال 1963 برنده جایزه نوبل شد.

كارها و پژوهشهای او عمدتا در فیزیك اتمی است و در این رشته فرضیه های متعدد دارد كه به خاطر یكی از آنها برنده جایزه نوبل شد. او در جریان جنگ جهانی دوم در دانشگاههای آلمان فیزیك اتمی تدریس می كرد.

 

تاریخ روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ شهریورماه , تقویم تاریخ امروز دنیاز کامپیوتر


1080م:25 ژوئن سال 1080 كاردینالها با برگذار كردن نشستی در رم، پاپ گریگوری را از این سمت بركنار كردند و روحانی مسیحی دیگری را برجایش نشاندند كه پاپ كلمنت سوم خوانده شد. عمل كاردینالها دمكراتیك و با توجه به آراء اكثریت صورت گرفته بود و جای اعتراض باقی نمی گذاشت.


1876م:25 ژوئن سال 1876 واحد هفتم سوار آمریكا به فرماندهی ژنرال جورج كاستر كه در جنگ های داخلی این كشور از خود دلاوری نشان داده بود در كنار رودخانه «لیتل بیگهورن» در داكوتای جنوبی توسط بومیان این کشور (عمدتا نیروهای دو قبیله سرخپوست «سو» و شیان) محاصره و نابود شد.

 

تاریخ امروز , تقویم , تبدیل تاریخ


1950م:جنگ شبه جزیره كره 25 ژوئن سال 1950 با عبور واحدهای چند لشكر كره شمالی (جمهوری دمكراتیك خلق كره) از مدار 38 آغاز شد كه تا 27 ژوئیه سال 1953 ادامه داشت. شبه جزیره كره در سال 1945 كه ژاپن تسلیم شد و جنگ جهانی دوم پایان یافت، در مدار 38 عرض جغرافیایی موقتا به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم شده كه بعدا با انجام انتخابات به صورت یك كشور درآیند. ولی بعدا در جنوب شبه جزیره كه تحت حمایت آمریكا بود «دولت» تشكیل شد. شمالی ها هم در منطقه خود به عاملیت حزب كمونیست یك دولت دیگر تشكیل دادند. با این وضعیت چون دیگر سخن از انتخابات و تامین وحدت به این طریق (روش دمكراتیك) نبود، شمالی ها تصمیم گرفتند كه برای حل مسئله، راه نظامی در پیش گیرند.

 

تقویم 95 , تاریخ , تقویم 96


1961م: 25ژوئن سال 1961، و چند روز پس از این كه انگلستان به كویت استقلال داد، دولت عراق رسما و با صدور اعلامیه مدعی مالكیت آن شد و اعلام داشت كه كویت پیش از این كه انگلستان آن را تحت الحمایه خود كند گوشه از عراق بوده است. در پی این ادعا، ژنرال عبدالكریم قاسم رئیس دولت وقت عراق تصمیم گرفت كه كویت را با فرستادن نیروی نظامی تصرف كند و واحدهای نظامی این كشور را برای این كار آماده ساخت كه انگلستان اعلام داشت كه از استقلال كویت حمایت می كند و نیرو به این كشور فرستاد و به هدفی که داشت رسید. این اقدام انگلستان باعث نشد كه عراق از داعیه خود دست بردارد. در سال 1990 صدام حسین بر همین پایه به كویت نیرو فرستاد و آنجا را متصرف و یك ایالت عراق خواند.


2004م:23 و 24 ژوئن 2004 مقابل سینماها و كتابفروشی های آمریكا دو صف طولانی به چشم می خورد ؛ یكی برای خرید كتاب بیل كلینتون رئیس جمهور سابق و سنتریست است و دیگری تماشای فیلم « فارنهایت ناین ـ ایلون» كار «مایكل مور ». روزنامه ها كه عكس این دو صف را چاپ كرده بودند نوشته بودند كه مردم با این صفوف خواسته بودند كه عدم رضایت خود را از دولت حاضر نشان دهند. در این زمینه، استدلال روزنامه ها این است كه مردم در مصاحبه ها و گزارشهای رسانه ها از محتوای كتاب كلینتون آگاه شده بودند و لزومی به تشكیل صف نبود و سر فرصت هم می توانستند این كتاب را تهیه كنند . آنان می خواستند با تشكیل این صفوف به این طریق عدم رضایت خود را از وضعیت موجود نشان دهند و بگویند كه یك رئیس جمهور ملایم و میانه رو ( سنتریست ) می خواهند. همین بیان غیر مستقیم خواست خود، سبب شد كه «جان كری» نامزد حزب دمكرات موضع خود را به « میانه » تغییر دهد و نشان دهد كه اگر انتخاب شود راه كلینتون را خواهد رفت، نه راه جان اف. كندی چپگرا را.

 

تاریخ میلادی , تاریخ آنلاین , مبدل تاریخ

 

2004م:عكس و گزارش عروسی 60 میلیون دلاری دختر یك ثروتمند هندی در روزنامه ها در تاریخ 24 ژوئن 2004 صدای انتقاد همه را بلند كرده بود. لاكشمی میتال ثروتمند هندی برای شركت در عروسی دختر 23 ساله اش 1500 تن را به فرانسه دعوت كرد تا به مدت شش روز در ورسای و قصور مجلل پذیرایی كند.وی با این عمل، ولخرجی لوئی شانزدهم كه منجر به انقلاب فرانسه شد زنده كرد. حا ل آن كه هزینه عروسی هیچ شاهزاده ای از 35 میلیون دلار بیشتر نشده است. این پول را ثروتمند كشوری هزینه كرده است كه بیش از هفتصد میلیون فقیر دارد. ممکن است كه این گزارش بار دیگر آتش مبارزه فقیر و غنی را روشن سازد و این بحث قدیمی را كه چرا و به چه دلیل برخی ثروتمند می شوند زنده كند. می دانیم كه انتشار خبر پرداخت مهریه 20 میلیون تومانی همسر یك ثروتمند ایرانی در 1357 باعث خشم مردم و تشدید انقلاب شد. عکس بالا، این عروس و داماد هندی را نشان می دهد.

 

تقویم روز , تقویم سال 1395 , تاریخ روز

 

2005م:23 ژوئن 2005 دو مجلس كنگره آمریكا با توجه به گسترش كشتار در عراق و افزایش تلفات آمریكاییان و هزینه جنگ و از سرگیری ناآرامی های افغانستان، رامسفلد وزیر دفاع وقت، ژنرال پیس رئیس ستاد مشترك نیروهای مسلح و ژنرال ابی زید فرمانده وقت نیروهای آمریكا در خاور میانه را احضار كرده بودند تا از آنان توضیح بخواهند.

در جلسه سنا پس از این كه «چنی» معاون رئیس جمهوری و رامسفلد متهم به گفتن دروغ در قبال مسئله عراق شدند، سناتور ادوارد كندی خطاب به رامسفلد گفت: با این وضعیت بهتر است كه استعفا بدهی. چنی و رامسفلد قبلا گفته بودند كه مقاومت در عراق رو به پایان است و آخرین روزهای عمر خود را می گذراند.


2005م:گزارش 23 ژوئن 2005 كه دولت چین برای خریدن شركت بزرگ نفتی آمریكایی «یونوكال» پیشنهاد داده و حاضر شده بود برای خرید این شركت 20 میلیارد دلار بپردازد كه سه میلیارد بیش از مبلغ پیشنهادی دیگران است، كنگره آمریكا را بر ضد توسعه قدرت چین به صف آرایی برانگیخته و باردیگر موضوع وضع عوارض گمركی 5/27 در صدی بر كالای ساخت چین را به میان آورده بود. در برابر این صف آرایی، گرین سپن رئیس وقت شورای پول آمریكا بپاخاسته و مخالفت می کرد و می گفت: بالابردن تعرفه گمركی محصولات چین، عده بسیار كمی (كارخانه دارها) را در آمریكا راضی ولی توده مردم (مصرف كنندگان) را ناراضی می كند زیرا كه كالای ارزان چینی است كه توده آمریكایی را در برابر گرانی سایر اجناس ساكت نگهداشته است.


2005م:25 ژوئن 2005 و یك هفته مانده به سالگشت ساقط شدن یك ارباس شركت هواپیمایی ملی ایران در آسمان خلیج فارس توسط رزمناو آمریكایی «وینسنسVincennes» كه در سوم ژوئیه 1988 در جریان جنگ عراق و ایران اتفاق افتاد، نیروی دریایی آمریكا این ناو 20 ساله را از رده خارج و بازنشسته كرد. بر اثر ساقط شدن ارباس ایران (پرواز 655) كه عازم امارات بود 290 تن جان باختند. بعدا دولت آمریكا پذیرفت كه خونبها بدهد ولی به مراتب كمتر از مبلغ استاندارد.

 

تقویم سال 95 , تاریخ ایران , تقویم سال 96

 

1798: كنگره آمریكا با تصویب یك قانون به رئیس جمهوری این كشور اختیار داد كه خارجیان ساكن آمریكا را كه خطرناك تشخیص داده می شوند اخراج كند.

1941: روزولت رئیس جمهوری وقت آمریكا طی بخشنامه شماره 8802 تبعیض را منع كرد.

1951: شبكه تلویزیونی سی . بی . اس. برای نخستین بار برنامه رنگی از نیویورك پخش كرد.

1950: در این روز به وقت خاور دور با ورود نیروهای كره شمالی به كره جنوبی ، جنگ كره آغاز شد ( تفصیل آن در 26 ژوئن آمده است ).

1975: موزامبیك كه قرنها مستعمره پرتغال بود درپی یك مبارزه خونین كه سالها طول كشید استقلال خود را به دست آورد.

1981: دیوان عالی آمریكا رای داد كه تنها پسران این كشور مشمول مقررات سربازگیری هستند و زنان تنها اگر مایل به استخدام در نیروهای مسلح باشند می توانند داوطلب شوند و اجبار در كار نیست . در آمریكا نظام وظیفه اجباری وجود ندارد ، ولی در ایام جنگ و نیاز این كشور ، گروهی از جوانان برای این منظور احضار می شوند.

1996: یک ساختمان هشت طبقه از مجتمع مسکونی «خبر» Khobar در شرق کشور سعودی که ساکنانش عمدتا افراد نیروی هوایی آمریکا بودند بر اثر انفجار یک کامیون حامل سوخت ویران شد که در این رویداد 19 امریکایی و یک تبعه سعودی کشته و 372 تن مجروح شدند.

2003: دیوان عالی آمریكا رای داد كه می شود در كتابخانه های عمومی روی دستگاهای رایانه فیلتر گذاشت تا بعضی سایت ها ( منظور مستهجن ) مشاهده نشوند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو : تقویم تاریخ -4 تیر