تقویم تاریخ - 25 بهمن : 102م:14فوریه سال 102 میلادی (طبق محاسبات کرونیکل نگاران؛ ...



102م:14فوریه سال 102 میلادی (طبق محاسبات کرونیکل نگاران؛ چهاردهم فوریه و امسال، مصادف با 26 بهمن ماه) «وادی» امپراتور وقت چین با استفاده از فرصت درگیری ایران با رومیان در غرب، یك سپاه چهل هزار نفری از نیروهای خود را روانه منطقه فرارود كرد. این حمله در ناحیه فرغانه و در نیمه راه خجند به سمرقند، بدون نیاز به اعزام افراد پادگانهای تپورستان (مازندران)، آثرپاتیگان (آذربایجان)، توسط نیروهای محلی پارت (خراسان)، آریانا (هرات و غرب افغانستان امروز) و كهستان در هم شكسته شد و بسیاری از چینیان به اسارت درآمدند. اسیران چینی هدف حمله نظامی را به دست آوردن اسپان (چون حرف پ در الفبای عربی وجود ندارد به تدریج اسپ «اسب» نوشته شده است) دره فرغانه كه بزرگتر از اسپان چین، نیرومند و پرطاقتند بیان كرده بودند.

قضیه به مهستان (سنای ایران) در تیسفون گزارش شد و قرار شد كه اگر رئیس کشور چین پوزش بخواهد، اسیران چینی آزاد و سه هزار اسپ و عمدتا مادیان (اسپ ماده) نیز به خاقان فروخته شود كه خاقان پذیرفت و به جای پول نقد، بابت بهای اسبان به ایران ابریشم تحویل داد.

* آثرپاتیگان از نام آثرپاتی (آذربد) شهربان و موبد (روحانی زرتشتی) این خطه گرفته شده كه هنگام حمله اسكندر به ایران در راس امور ایالت بود.


1357ش:نیمه شب 25 بهمن 1357 (14 فوریه 1979)، سه روز پس از پیروزی انقلاب و یك روز بعد از تشكیل كابینه دولت موقت (کابینه مهدی بازرگان)، نخستین دسته افسران و مقامهای نظام سلطنتی تیرباران شدند. ارتشبد نعمت الله نصیری رئیس پیشین ساواك، سپهبد مهدی رحیمی رئیس شهربانی كل و فرماندار نظامی سابق پایتخت، سرلشكر رضا ناجی فرماندار نظامی سابق اصفهان و سرلشكر منوچهر خسروداد فرمانده سابق هوانیروز نخستین دسته اعدامی ها بودند كه محاكمه آنان همان روز در محل دبیرستان شماره 2 علوی در دادگاه انقلاب انجام و مفسد فی الارض شناخته شده و نیمه شب در پشت بام همان مدرسه تیرباران شده بودند و این، در حالی بود كه محاكمه 22 تن دیگر در همان محل ادامه داشت. شیخ صادق خلخالی قاضی دادگاه انقلاب بود و احكام اعدام پس از تایید آیةالله خمینی به اجرا درآمد.

اعضای كابینه مهدی بازرگان به این شرح اعلام شده بودند: ابراهیم یزدی معاون نخست وزیر در امور انقلاب (که برخی

از روزنامه های تهران نوشته بودند در سال 1960 با مدرک داروسازی به آمریکا رفته تبعه نچرالایزد آمریکا و قبلا مقیم شهر هوستون بود)، احمد صدر حاج سیدجوادی (زمانی دادستان تهران در نظام سلطنتی) وزیر كشور، داریوش فروهر (یک پان ایرانیست) وزیر كار و امور اجتماعی، كریم سنجابی (رئیس وقت جبهه ملی) وزیر امورخارجه، علی اكبر معین فر وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، دكتر كاظم سامی کرمانی (چپگرا و از مجاهدان انقلاب) وزیر بهداری، مصطفی کتیرائی وزیر مسكن، یوسف طاهری قزوینی وزیر راه و ....

 

تقویم تاریخ , تقویم تاریخ فوتبال , راسخون تقویم تاریخ

 

2006م:جك كارتر پسر 58 ساله جیمی كارتر رئیس جمهور پیشین آمریكا كه از فوریه 2006 فعالیت انتخاباتی خود را برای نوامبر 2006 (9 ماه بعد)آغاز كرده بود گفته بود به این دلیل خودرا نامزد عضویت در سنای آمریكا از ایالت نوادا کرده است كه حزب جمهوریخواه كه هر سه قوه را به دست دارد [داشت] موفق نشد به موقع از فاجعه توفان دریایی در نیوارلئان جلوگیری كند، مانع افزایش بهای نفت شود، در باتلاق عراق گیر نكند و كسر بودجه افزایش نیابد كه این افزایش تنها در سال جاری(سال 2006) بیش از 700 میلیارد دلار برآورد شده است و ... و حالا می خواهند با حذف پولی كه دهها سال به دفن و ختم بازنشستگان متوفا اختصاص داشت قسمتی از آن را جبران كنند!.

جك در سال 1947 هنگامی كه پدرش در نیروی دریایی آمریكا بود در بندر پرتسموت در ایالت ویرجینیا به دنیا آمد و بعدا در رشته حقوق تحصیل كرد. جك كارتر یك دمكرات غربی (خیلی لیبرال) است. در آمریكا، دمكرات ها به دمكراتهای جنوبی (تقریبا همفكر جمهوری خواهان) و دمكراتهای غربی (ایالات غربی آمریكا) تقسیم می شوند.

با افشاگری های وقت به ویژه اظهارات یك مقام بازنشسته «سیا» كه كاخ سفید در آستانه حمله نظامی به عراق به هشدارهای آن سازمان توجه نكرد و گزارش سیا را پس از تحریف كردن منتشر و به آن استناد كرد، پیش بینی شده بود كه در انتخابات پارلمانی نوامبر 2006، كنترل قوه مقننه آمریكا به دست دمكرات ها افتد[که افتاد ولی چون از اصلاح وضعیت و"تغییر" وعده داده شده خبری نشده است رای دهندگان درصدد هستند تا در انتخابات نوامبر 2010 به اکثریت حزب دمکرات در قوه مقننه آمریکا پایان دهند].

 

تقویم تاریخ امروز , تقویم تاریخ ادبیات , تقویم تاریخ راسخون


1014م: 14فوریه 1014 میلادی پاپ بندیكت هشتم در كنار پلكان سن پترز در رم، هانری دوم از آلمان را پذیرفت و اورا عنوان امپراتور كاتولیكهای اروپا داد و به همین سبب قلمرو او امپراتوری مقدس خوانده می شد. وی دومین آلمانی بود كه برای دریافت این مقام رنج سفر رم را برخود هموار كرده بود.

هانری دوم پسر حاكم باویر آلمان و داماد امیر لوكزامبورگ سپس پشت سر پاپ وارد كلیسا شد و تعهد سپرد كه حافظ كلیسا و كاتولیكها در قلمرو خود باشد و سپس پاپ كره زرین سلطنت كاتولیكها را كه بربالایش یك صلیب طلائی بود در دست او گذارد و عمل انتصاب انجام شد.

پیش از او « اوتو سوم» ــ او هم از میان آلمانی ها از سوی پاپ امپراتور كاتولیكها شده بود. نامزد این مقام باید حمایت فرانكها و ژرمن هارا از خود قبلا به اطلاع پاپ می رسانید. با وجود این، قدرت مطلق در دست خود پاپ بود. هانری دوم پس از این انتصاب با دشواری طغیان امیران چند نقطه از امپراتوری رو به رو شدو ....

 

تقویم تاریخ ایران , تقویم و تاریخ , تاریخ تقویم ایران

 

1945م:شهر «درسدن» آلمان 13 فوریه سال 1945 مورد حمله 772 بمب افكن انگلیسی و امریكایی قرار گرفت و 14 فوریه (روزبعد) دوباره 311 بمب افکن آن را بمباران کردند که شدیدا آسیب دید و از نفوس آن جمعا 45 هزار تن كشته و 90 هزار نفر دیگر مجروح شدند. به نوشته مورخان، این بمباران لازم نبود زیراکه که شکست آلمان قطعی و نیروهایش درحال عقب نشینی بودند. بمباران درسدن 56 روز قبل از خودکشی هیتلر صورت گرفته بود!.

در بمباران درسدن از بمب های آتشزا استفاده شده بود كه گرمایی معادل ششصد درجه ایجاد و تیرهای آهن ساختمانها را ذوب كرده بودند.

در این زمینه كتابهای متعدد از جمله كتاب «آتش» تالیف فردریك مورخ آلمانی و كتاب «كشتارگاه شماره پنج» تالیف نویسنده آمریكایی كورت ودنه گات انتشار یافته است. مورخان بمباران درسدن را به آن صورت و در آن زمان یک انتقامگیری از ملت آلمان بشمارآورده اند.

13و 14 فوریه 2003 و همچنین فوریه 2010 به این مناسبت راهپیمایی های گسترده ای بر ضد بمباران «درسدن» برگزار شده بود و بازماندگان این بمباران با تلویزیونها مصاحبه كردند. بمباران مراكز غیر نظامی آلمان تا سال 1945 عمدتا با هدف تضعیف روحیه آلمانی ها که برخی از آنان قبلا خودرا "سوپر من" می دانستند صورت می گرفت ولی کمتر از دو ماه مانده به پایان جنگ، چرا؟. نیروی هوایی آلمان در ماههای آخر جنگ به سبب نداشتن سوخت، قادر به دفاع از آسمان این كشور نبود.

 

1779م:14 فوریه سال 1779 كاپیتان «جیمز كوك» انگلیسی در سفر خود به منطقه اقیانوس آرام، در هاوایی به دست یكی از مردان این جزیره كشته شد. هاوایی كه كوك در خاطراتش آن را جزایر «ساندویچ» نوشته است در آن زمان یك كشور مستقل و متمدن و دارای نظام حکومتی سلطنتی و پادشاه بود.

كوك به هرجا كه می رسید، روی كاغذ و یا نصب یك پرچم، انگلستان را مالك آن اعلام می كرد كه بعدا سند بلعیدن این مناطق توسط دولت انگلستان قرارگرفت.

كوك در سفر اول خود به جنوب اقیانوس آرام تا استرالیا و نیوزیلند پیش رفته بود كه قبل از او هلندی ها به آنجا رسیده و نامگذاری كرده بودند. وی تا توانست نام های هلندی را حذف و نام انگلیسی بر آن مناطق گذارد. برای مثال؛ آن قسمت از استرالیا را كه به آنجا رسیده بود «نیو ساوت ویلز» نامید. در سفر دوم، وی تا منطقه منجمده جنوبی پیش رفت. كوك قبل از این سفر ها كاپیتان كشتی های بازرگانی در آبهای اروپا از جمله بالتیك بود.

 

تقویم تاریخ 2 آذر , تقویم تاریخ فوتبالی نوامبر , تقویم تاریخ 16 شهریور

 

1945م: 14فوریه سال 1945 ابن سعود پادشاه کشور سعودی وارد رزمناو آمریکایی کوینسی USS Quincy در آبهای مصر شد و با روزولت ملاقات و مذاکره کرد. در پی این مذاکرات بود که میان دو کشور مناسبات سیاسی برقرار شد و متعاقب آن کمپانی های نفتی آمریکا وارد کشور سعودی شدند و به کشف و استخراج نفت پرداختند که ادامه دارد. دولت سعودی عمدتا به خاطر دوستی خود با آمریکا حاضر نشد با شوروی تا اواخر دهه 1980 (دوران زوال و فروپاشی) روابط سیاسی برقرار کند. روزولت برای شرکت در مذاکرات سران سه قدرت در یالتا (کریمه) با رزمناو کوینسی تا جزیره مالت (مدیترانه) و از آنجا با هواپیما به کریمه رفته بود زیرا که آلمان داشت از پای درمی آمد و توان هوایی نداشت که به هواپیمای حامل روزولت دسترسی یابد و آسیب برساند. روزولت در بازگشت از کریمه به مالت، با همان کشتی به مصر رفت و با ابن سعود، فاروق پادشاه مصر و هایله سلاسی امپراتور اتیوپی ملاقات و شالوده مناسبات آمریکا با آنان را ریخت. چرچیل نخست وزیر وقت انگلستان که در یالتا با روزولت مذاکره کرده بود از این دیدار راضی نبود زیراکه نمی خواست آمریکا وارد حوزه نفوذ انگلستان بویژه کشور سعودی شود.

 

سال 1927 تقویم تاریخ , تاریخ دقیق روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ 2 آذر 1395

 

2006م:بامداد دوشنبه (13 فوریه 2006) مشاوران قضایی، صدام حسین و شركاء اتهام وارده به او در كشتار 140 شیعه در سال 1982 (21سال پیش از اشغال نظامی عراق)در دجیل، از شركت در جلسه دادگاه خودداری كرده بودند و خلیل الدولیمی صدر مشاوران قضایی او گفته بود كه تا رئوف عبدالرحمن رئیس دادگاه باشد در جلسه حاضر نخواهند شد زیرا كه عبدالرحمن در زمان اقتدار صدام غیابا به حبس ابد محكوم شده و به دلیل كینه شخصی نمی تواند منصفانه قضاوت كند. به علاوه، ازآنجاکه این محاكمه مورد توجه جهانیان است و غیر علنی هم اعلام نشده است؛ چون همه نمی توانند تماشاگر مستقیم آن باشند لذا ضرورت دارد كه پخش مستقیم تلویزیونی شود تا عراقی ها و جهانیان در جریان آن قرار داشته باشند. این جلسه پس از یك وقفه چندین روزه تشكیل شده بود زیرا كه در آخرین جلسه هم وكیلان صدام و خود او به حالت اعتراض، از جلسه خارج شده بودند.

ساعتی پس از اعلام اظهارات خلیل الدولیمی، ماموران مربوط صدام حسین و برادرش «برزان ابراهیم التكریتی» را با زور به دادگاه برده بودند.

مامور گارد برزان را كه زیر پیراهن برتن داشت و نشان می داد كه با جبر و زور به دادگاه منتقل شده بود، حتی با زور دست وارد جایگاه متهمان ساخت و خواست او را بر صندلی بنشاند كه برزان بر زمین نشست و پشت خود را به رئیس دادگاه كرد. وی بعدا بپاخاست و دست به اعتراض زد و گفت كه او را شكنجه كرده بودند. رسانه های برخی از کشورها نوشته بودند: از آنجا که عراق تحت اشغال نظامی آمریکاست و قدرت اول در عراق، دست کم باید در این یک مورد، تشریفات محاکمات آمریکا رعایت می شد و متهم را با زور و چنین وضعیتی به جلسه محاکمه منتقل نمی کردند - کاری که در اوراق تاریخ خواهد ماند و ....

در این میان صدام كه پیراهن عربی آبی رنگ بلندی بر تن و دمپایی برپا داشت (لباس اطاق) و كت پالتو مانندی را بر روی این پیراهنش پوشانده بودند، در حالی که مانند جلسات قبل یك جلد قرآن به دست داشت، بدون نشستن بر صندلی، خطاب به رئیس دادگاه شعار مرگ بر جورج دبلیو بوش را سر داد. وی سپس به رئیس دادگاه گفت: شرم بر تو، رئوف!. با این رفتار می خواهی حقارت خود را جبران كنی؟!.

خلیل الدولیمی وكیل ارشد صدام پس از اطلاع از قضیه (انتقال صدّام به جلسه محاکمه با زور) گفت كه ما به تحریم دادگاه تا تعویض رئیس آن ادامه می دهیم زیرا كه طبق اصول بین المللی امر قضاوت، قاضی دادگاه نباید خصومت شخصی با متهم و یا متهمان داشته باشد. طبق استاندارد بین المللی كه به صورت میثاق جهانی درآمده است نمی توان با زور یك متهم را به جلسه دادگاه برد. به علاوه، در تعریف بین المللی، دادگاه مركب است از قاضی (بیطرف)، دادیار (نماینده دادستان) از یكطرف و از سوی دیگر متهم و وكیل یا وكیلانش. شهود جایگاه دیگری دارند. چون ما وكیلان صدام، به دلیل عدم صلاحیت رئیس تازه دادگاه، جلسات آن را تحریم كرده ایم، محاكمه نمی تواند بدون رسیدگی قبلی به صلاحیت این رئیس ادامه یابد. محاكمه غیابی در صورتی است كه متهم در دسترس نباشد و ناپیدا باشد. در تعیین وكیل تسخیری نیز موافقت متهم؛ شرط است. بنابراین، از نظر او (الدولیمی) ادامه این محاكمه، قانونی و مطابق استاندارد بین المللی نمی تواند باشد.

«رمسی كلارك» دادستان اسبق آمریكا هم قبلا گفته بود كه جورج دبلیو بوش می خواهد كه صدام اعدام شود زیرا كه گفته شده است صدام برای قتل پدر او در جریان سفرش به كویت در اوایل دهه 1990 توطئه كرده بود. بنابراین، هرچه را که او می بیند پیرامون کینه شخصی دور می زند!.

صدام و برادرش بعدا اعدام شدند.

 

تاریخ 7 مهر 94 در تقویم , تقویم تاریخ تیر , تقویم تاریخ امروز دنیای کامپیوتر

 

2006م:ساعت پنج و نیم بعد از ظهر شنبه 11 فوریه 2006، در رانچ (مزرعه) پنجاه هزار ایكری خانواده آرمسترانگ در جنوب تكزاس (نزدیك به شهر كورپس كریستی)، دیک چنی (در آن زمان 65 ساله و بیمار قلبی) جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت آمریكا كه به شكار پرنده بد ـ بده (به زبان تركی: بلدرچین) سرگرم بود «هری ویتینگتون» حقوقدان 78 ساله تكزاسی را گلوله زد و از ناحیه راست بدن، صورت، گردن و سینه مجروح كرد كه اعلام شد اصابت گلوله تصادفی بود.

به اظهار بانو «آرمسترانگ» میزبان چنی، ویتینگون هنگام نشانه گیری، ناگهان از میان بوته ها نمودار شده بود!. «چنی» در آن لحظه به سوی دسته ای از بلدرچین ها كه از میان آن بوته ها به پرواز در آمده بودند با فشنگ ساچمه ای تیراندازی كرد كه ساچمه ها به بدن ویتینگتون اصابت كرد و محافظان چنی او را به بیمارستانی در كورپس كریستی منتقل كردند. با چنی كه به بیماری قلبی مبتلاست، همیشه یك دكتر همراه است و این دكتر مانع خونریزی شدید ویتینكتون شده بود.

خبر این تیراندازی پس از گذشت 24 ساعت انتشار یافته بود كه شبكه های تلویزیونی آمریكا با تعجب از تاخیر انتشار رویداد، یكشنبه شب (12 فوریه) آن را پخش كردند و اشاره كردند كه اگر روزنامه محلی «كورپس كریستی كالر تایمز» به آن اشاره نكرده بود، شاید باز هم به اطلاع آنها نمی رسید!.

ویتینگتون كه اعلام شده بود در وضعیت چندان خطرناك نیست، قبلا از اعضای شورای مدیریت زندانهای تكزاس بود كه پیش از رویداد مزرعه خانواده آرمسترانگ به عضویت كمیسیون ایالتی نظارت بر گورستانها (تدفین و ترحیم) منصوب شده بود. وی یك جمهوریخواه و از كمك دهندگان مالی به انتخابات جورج دبلیو بوش بود، ولی بر سر ایجاد یك پاركینگ عمومی در شهر آستین (پایتخت تكزاس) در محل مستغلات (خانه های متعلق به او ویژه اجاره دادن) با شهرداری محل مرافعه داشت.

به شكار رفتن های «چنی» در گذشته نیز خالی از جنجال نبود. یکی از این قضایا مربوط به سال 2003 است كه چنی در پنسیلوانیا به شكار قرقاول رفته بود. روزنامه ها نوشته بودند كه محافظان چنی چند دسته قرقاول را كه قبلا به قفس انداخته بودند آزاد كردند تا چنی آنها را بزند و او در آن روز 70 قرقاول از این دست را تیر زده بود. انتشار این خبر خالی از ایجاد خشم و نفرت در برخی از مردم نبود. در سال 2004 نیز وی با «آنتونیو سكالیا» قاضی دیوان عالی به شكار اردك به لوئیزیانا رفته بود كه مقاله نگاران روزنامه ها نوشتند دعوت از سكالیا به شكار، درحالی صورت گرفته بود كه دیوان عالی به یك پرونده نفتی در رابطه با «دیک چنی» رسیدگی می كرد.

رویداد تیراندازی در رانچ «آرمسترانگ» سبب شده بود كه رسانه ها در باره این رانچ هم بنویسند. این مزرعه در سال 1882 (124 سال پیش) توسط یك رنجر تكزاسی (پلیس آن زمان ـ هفت تیر كش) در اراضی بومیان (سرخپوستان) اخراج شده ساخته شده كه به میراث برای فرزندان و نوه هایش باقی مانده است كه از میان آنان سفیر و سیاستمدار هم برخاسته است.

از فوریه 2006 که ویتینگتون مجروح شد دیگر خبری درباره این قضیه و احوال مجروح انتشار نیافته است تا مردم در جریان کار قرار داشته باشند و خواستار روشدن سایر پروندهای چنی ازجمله مسائل نفتی او و سوء استفاده های کمپانی هالیبرتون و واقعیات تعرض نظامی به عراق و ... شوند!.

 

تاریخ روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ شهریورماه , تقویم تاریخ امروز دنیاز کامپیوتر


2006م:یك مسافر 56 ساله 11 فوریه2006 در یك پرواز شبانه شركت هواپیمایی «یونایتد» از شهر واشنگتن به لس آنجلس در توالت هواپیما خودكشی كرد. وی در توالت هواپیما خود را حلق آویز كرده بود، كاری كه سابقه نداشته است. خدمه پرواز كه متوجه اشغال توالت برای مدتی بیش از 15 دقیقه شده بودند و از داخل آن صدایی نشنیده بودند، در را باز كردند و با جسد مسافر رو به رو شدند. طبق بلیت و اسناد به دست آمده از جیب متوفا، وی «جرالد جورجتیس» نام داشت و ساكن شهر میامی فلوریدا بود. جزئیات بیشتری در این زمینه انتشار نیافته است.


2006م:از مروری دقیق بر گزارش هایی كه در دو روز 10 و 11 فوریه 2006 از مسكو و پكن می رسید و روش انتشار مطالب مربوط به چین و روسیه در رسانه های غرب، چنین بر می آید كه كدورت بلوك «اوراسیا» با بلوك «ناتو» از یکدیگر، رو به افزایش گذارده است. بانتشار جزئیات گزارش پنتاگون درباره قدرت نظامی فزاینده چین و تشدید انتقاد از وضعیت دمكراسی در روسیه (طبق تئوری های غرب) این كدورت را آشگار می کرد. برخی از رسانه های آمریكا و به ویژه تلویزیون كابلی «سی ان ان» جمهوری توده ای چین را در اخبار خود «چین كمونیست» می نامند. از سال 1972 تا كنون چنین عبارتی، كمتر بكار برده می شد. نامیدن دولت پكن به «چین كمونیست» به موازات صیقل دادن و افزایش انتشار گزارش های مربوط به ضعف های موجود در چین بوده است از جمله انفجار معدن، آلودگی آب و ....

«كونگ كوان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین گزارش وزارت دفاع آمریكا درباره قدرت روز افزون نظامی چین را نوعی مداخله در امور چین توصیف كرد و پروفسور «ونگ شینژون» استاد و كارشناس نظامی چین گفت كه گزارش پنتاگون جز تخریب روابط چین و آمریكا ثمر دیگری نداشته است و افزود كه هدف از تنظیم این گزارش به آن صورت، به دست دادن بهانه برای تقویت نظامی آمریكا در منطقه اقیانوس آرام و استقرار هرچه بیشتر در این منطقه و افزایش بودجه نظامی جهت خرید تسلیحات تازه از كارخانه ها و ایجاد جنگ سرد دیگری در جهان بوده است.

مشاهده تشنج در مذاكرات وزیران دارایی كشورهای گروه 8 در مسكو نشانه به خشونت گراییدن روسیه تعبیر شده است. در آستانه تشكیل این جلسه بود كه پوتین عدم رضایت غرب را نادیده گرفت، و سران حماس را برای مذاكره به مسكو دعوت كرد و در پاسخ تهدید سناتور مك كین مبنی بر تحریم جلسات گروه 8 در روسیه گفت: «به جهنم» و در ملاقات 11 فوریه 2006 با وزیران دارایی گروه غرب گفت كه روسیه از سال 1994 می كوشد كه وارد سازمان 149 عضوی «تجارت جهانی» شود ولی هنوز موفق نشده است، زیرا كه بهانه نداشتن موافقتنامه تجاری با آمریكا سد این راه است و وی تصمیم دارد كه با مقامات آمریكایی در زمینه این عضویت روسیه مذاكره جدی كند. وی گفت كه مشاركت روسیه در گروه 8 هم كامل نیست!.

وزیران دارایی گروه 8 نتوانستند در نشست مسكو درباره بازار پول تبادل نظر كنند زیرا كه به سبب عضویت ناقص روسیه، باید مذاكرات خود را بدون حضور وزیر دارایی روسیه انجام می دادند كه درخواست ترك جلسه از میزبان، كاری مودبانه نبود. در نشست مسكو، روسیه به عنوان دومین صادركننده نفت در جهان تحت فشار بود كه به كاهش بهای افسار گسیخته نفت كمك كند كه روسیه در این زمینه وعده نداد و تشنج به همین سبب بروز كرد زیرا وزیران دیگر گفته بودند كه بهای نامشخص نفت ثبات رشد اقتصادی را بر هم می زند و اگر مسئله حل نشود، جهان در برابر «ریسك» باقی خواهد ماند.

 

تاریخ امروز , تقویم , تبدیل تاریخ


2010م:یک دانشیار 42 ساله زیست شناسی دانشگاه آلاباما شعبه هانتسویل Huntsville، جمعه ـ 12 فوریه 2010 در جلسه استادان و مدرّسان دپارتمان زیست شناسی این دانشگاه با شلیک تپانجه سه استاد را کشت، دو استاد دیگر و یک کارمند دپارتمان را مجروح ساخت، سپس از اطاق محل برگزاری جلسه بیرون رفت، تپانچه را به گوشه ای افکند و چند دقیقه بعد در همان ساختمان ـ ساختمان دانشکده علوم ـ دستگیر شد و به مرکز پلیس انتقال یافت. وی بانو «ایمی بیشاپ Amy Bishop» نام دارد، از دانشگاه هاروارد در رشته فیزیولوژی سلسله اعصاب (Neuroscientist) دکترا گرفته و از پژوهشگران برجسته ژنیتک است که با کشفیاتی در زمینه رشد سلول در چارچوب اینکیوبیتور Incubator(جانداران حاصل از تولد زودرس) امید ورود به باشگاه نوابغ دانش بیولوژی و نامزدی جایزه نوبل را داشت. دکتر بیشاپ متولد ایالت ماساچوست (ایالت شمال شرقی، معروف به لیبرال دمکرات) از سال 2003 به جنوب ایالت متحده منتقل شده و به عنوان استاد موقت (دانشیار) به استخدام دانشگاه دولتی آلامابا (ایالت شدیدا محافظه کار آمریکا) درآمده بود. وی دارای همسر و چهار فرزند است. در این جلسه دوازدهم فوریه 2010 دپارتمان (گروه زیست شناسی) دانشگاه آلاباما شعبه هانتسویل 12 استاد و دانشیار شرکت داشتند.

دکتربیشاپ برغم داشتن نبوغ در رشته تخصصی خود انتظارداشت که درخواست او برای ارتقاء به استادی ـ که یک عنوان استخدامی دائمی است موافقت شود ولی این درخواست رد شده بود. وی از این رای تقاضای تجدید نظر کرده بود که ضمن رسیدگی مجدد رای قبلی مورد تایید قرارگرفت. طرح مسئله در جلسه 12 فوریه استادان و مدرسان دپارتمان زیست شناسی دانشگاه ظاهرا آخرین تلاش دکتر بیشاپ برای تبدیل وضعیت استخدامی خود بود و تفسیر تصمیم او به تیراندازی، این بوده است که این جلسه هم اورا مایوس کرده و از حالت طبیعی خارج ساخته بود. وجود رئیس دپارتمان درمیان مقتولین، درستی این نظریه را تاحدّی تایید می کند. دکتر بیشاپ هنگام انتقال با اتومبیل پلیس به بازداشتگاه، با صدای بلند تنها موفق به ادای این جمله شده بود ...که راه دیگری برایش باقی نمانده بود.

شعبه دانشگاه آلاباما در شهر هانتسویل دارای 7 هزار و پانصد دانشجو است. این شهر که یکی از مراکز تحقیقات فضایی آمریکا در آنجا قراردارد در شمال این ایالت و نه چندان دور از ایالت تنسی واقع است.

بعدا یک مامور بازنشسته پلیس ماساچوست گفته بود که «ایمی بیشاپ» در سال 1986 (زمانی که 18 ساله بود) در خانه والدین برادرش را تیر زده بود که همان زمان والدین او به ماموران تحقیق ثابت کرده بودند که «ایمی» سرگرم بازدید تفنگ شکاری تازه پدرش بود که گلوله از آن خارج شد و به برادرش که از راهرو خانه می گذشت اصابت کرد و پدر او این تفنگ را همان روز خریداری کرده بود زیراکه که چند شب پیش از آن خانه آنان در معرض دستبرد قرارگرفته بود و تا آن زمان «ایمی» طرز کار با تفنگ را نمی دانست. ماموران تحقیق و دستگاه قضایی محل این استدلال را پذیرفته و قرار منع تعقیب صادر کرده بودند و برای «ایمی» هم سابقه نشده بود. اصحاب نظر طرح این ماجرای کهنه را پس از 24 سال احتمالا با هدف انحراف اذهان از ردّ درخواست استاد دائمی شدن دکتر بیشاپ دانسته اند که مسئله ساز بوده و گفته اند که در ایالات جنوبی و محافظه کار آمریکا معمولا «سیاست» در کار ارتقاء و ترفیع استخدامی مداخله دارد و عمل دکتر بیشاپ باید یک هشدار و «ویکینگ کال Waking - call» برای مقامات ارشد باشد.

 

تقویم 95 , تاریخ , تقویم 96

 

2010م:12 فوریه 2010 آژانس دفاع موشکی آمریکا اعلام کرد که یک سلاح لیزری ضد موشک را در آسمان کالیفرنیا آزمایش کرده است و این نخستین آزمایش از این دست درجهان است. با این آزمایش، طبقه و نسل نوینی از سلاحهای ضد موشکی پا به عرصه وجود گذارده است. قبلا سلاحهای ضد موشکی ـ همانند خود موشک از سوخت شیمایی استفاده می کردند که سلاح تازه یک «Ray - Gun» و اشعه ای و ایربورن لیزر Airborne Laser و کم هزینه است.

اعلامیه آژانس پنتاگون حکایت دارد که در این آزمایش، سلاح ضد موشکی مورد بحث از داخل یک جمبو جت (بوئینگ400 - 747) ) عمل کرده و یک موشک بالیستیک چند مرحله ای را در آسمان ردگیری و منهدم ساخته است. موشک بالیستیک از دریا و از ساحل میانی ایالت کالیفرنیا پرتاب شده بود و بوئینگ حامل سلاح لیزری ضد موشک از پایگاه هوایی ادواردز واقع در همین ایالت به پرواز درآمده بود. این جمبو جت برای حمل سلاح لیزری و عملکرد این سلاح در جریان پرواز هواپیما، تغییر وضعیت داده شده است. در اعلامیه آژانس دفاع موشگی پنتاگون زمان آزمایش سلاح لیزری تازه به دست داده نشده است. این آژانس عکس بالا را از جمبو جت تغییر وضعیت داده شده حامل سلاح لیزری ضد موشکی تازه در اختیار رسانه ها قرار داده است.


1349: گروهی از مردم استراسبورگ (شهری در شمال شرقی فرانسه، در منطقه آلزاس و نزدیک به مرز آلمان) به جان یهودیان شهر افتادند، جمعی از آنان را سوزاندند و بقیه را اخراج کردند. یك روزنگار مسیحی شمار یهودیان مقتول در این رویدادرا دو هزار تن نوشته است.

1849: جیمز ناکس پوک (پک) James knox Polk نخستین رئیس جمهوری آمریکا بود که در این روز با دوربین از او عکس گرفته شد. این عکس در شهر نیویورک گرفته شد. در آن تاریخ، از عمر دوربین عکاسی و چاپ عکس زمانی نمی گذشت. قبلا تصاویر به صورت ترسیم بود.

1876: "گراهام بل" اختراع خود - تلفن را به ثبت داد تا به نام او باقی بماند.

1899: در پی جرّ و بحث های طولانی، کنگره آمریکا بر ماشین رای گیری صحه گذارد و نصب آن در حوزه های رای گیری را تصویب کرد. این ماشین دستی بود نه برقی (الکترونیک).

1895: «ماكس هركایمر» فیلسوف و جامعه شناس آلمانی به دنیا آمد.

1918: روسیه شوروی تقویم گریگوری را جانشین تقویم ژولیان کرد و به این ترتیب یکم فوریه 14 فوریه شد. این اقدام روسیه از یکم فوریه طبق تقویم ژولیان آغاز شد و تقویم آن کشور 14 روز به جلو کشانیده شد. تقویم ژولیان از سال 46 قبل از میلاد عمومیت یافته بود و تقویم گریگوری که از قرن بیستم تقویم یونیورسال (جهانی) شده است از سال 1582. روسیه آخرین کشور اروپایی بود که تقویم ژولیان را کنار گذارد.

1941: آلمان برای حمایت از ایتالیائی ها در شمال آفریقا كه مورد تعرض انگلیسی ها قرار گرفته بودند در لیبی و تونس نیرو پیاده كرد و جنگ شمال آفریقا شدت گرفت.

1942: چتربازان ژاپنی در سوماترا (اندونزی) فرود آمدند و ضمن جنگ با هلندیها به تصرف این منطقه پرداختند که جزیره ای بزرگ است.

1956: خروشچف رهبر وقت شوروی در آخرین جلسه كنگره بیستم حزب كمونیست این كشور برخی از اقدامات خشونت آمیز استالین رهبر متوفای شوروی را محكوم و تقبیح كرد. به باور برخی از مورخان، خروشچف با این اقدام طلسمی را شکست که مآلا به فروپاشی شوروی انجامید.

1958: سلاطین ساخت انگلستان اردن و عراق كه موجودیت خود را در برابر گسترش ناصریسم در خطر می دیدند تصمیم به تاسیس فدراسیون اردن و عراق گرفتند كه پنج ماه بعد كودتای ژنرال قاسم به عمر سلطنت در عراق پایان داد.

1979: آدولف دابز Adolph Dubs سفیر آمریكا در كابل توسط اسلامیست ها ربوده و كشته شد. دابز 59 ساله با روی کارآمدن کمونیستها به سفارت آمریکا در کابل منصوب شده بود. دولت آمریکا از زمان قتل او تا سال 2002 (پس از برکنارشدن طالبان) سفیر دیگری به کابل نفرستاده بود.

1989: از سوی آیة الله عظمی خمینی برای سر سلمان رشدی نویسنده كتاب آیه های شیطانی جایزه تعیین شد و این فتوا همچنان به قوت خود باقی است. برغم مرتد خوانده شدن سلمان رشدی، پادشاه انگلستان در سال 2007 به او لقب Sir داد. وی در بمبئی هند به دنیاآمده و تبعه انگلستان است.

1981: یک نایت کلاب (بار و جایگاه رقص) در دوبلین(جمهوری ایرلند) دیر وقت شب آتش گرفت که ضمن آن 48 تن کشته و 214 نفر مجروح شدند. هنگام وقوع حریق بیش از هشتصد نفر در این نایت کلاب بودند. وقوع چنین رویدادی در مورد نایت کلابها بی سابقه نبوده است.

1991: در حمله موشكی آمریكا به بغداد 300 تن كشته شدند.

2005: رفیق حریری میلیاردر لبنانی و قبلا پنج بار (متناوبا از سال 1992 تا سال 2004) نخست وزیر این کشور بر اثر انفجار کشته شد. هنگام عبور خودرو حامل او از یک خیابان بیروت، این انفجار به قدرت هزار کیلوگرم تی ان تی به وقوع پیوست. انفجار به رهگذران و ساختمانهای اطراف آسیب رسانید و جمعا 21 تن کشته شدند. وی یک دولتمرد مخالف مداخله سوریه در امور لبنان بود. با اینکه برای بررسی این رویداد و کشف عامل اصلی آن یک کمیسیون بین المللی تشکیل شده است هنوز نتیجه قطعی به دست نیامده است.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو : تقویم تاریخ - 25 بهمن