تقویم تاریخ - 21 مرداد : 330پیش ازمیلاد:بر پایه یادداشتهای روزانه "كالیستنسCallisthenes ...



330پیش ازمیلاد:بر پایه یادداشتهای روزانه "كالیستنسCallisthenes " مورخ رسمی اسكندر، 12 اوت سال 330 پیش از میلاد، نیروهای این فاتح مقدونی در پیشروی به سوی "پرسپولیس" پایتخت آن زمان ایران، در یك منطقه كوهستانی صعب العبور (دربند پارس، تكاب در كهگیلویه) با یك هنگ ارتش ایران (1000 تا 1200 نفر) به فرماندهی ژنرال «آریو برزن Ario Barzan » رو به رو و متوقف شدند و این هنگ چندین روز مانع ادامه پیشروی ارتش دهها هزار نفری اسكندر شده بود كه مصر، بابل و شوش را قبلا تصرف و در سه جنگ، داریوش سوم را شكست و فراری داده بود. سرانجام این هنگ با محاصره كوهها و حمله به افراد آن از ارتفاعات بالاتر از پای درآمد و فرمانده دلیر آن نیز برخاك افتاد.

 

تقویم تاریخ , تقویم مرداد 95 , تقویم تاریخ فوتبال


1919م:در پی تصویب «پیمان ورسای كه 26 اصل اول آن مربوط به ایجاد جامعه ملل بود» در پارلمان بلژیك در هشتم اوت 1919، مورخان معروف كه نظر آنان در روزنامه های اروپا منعكس شده بود گفته بودند كه هدف فاتحان جنگ جهانی اول از ایجاد جامعه ملل تثبیت و قانونی كردن نقشه های جغرافیافی است كه خود بر حسب سیاستهایشان از مدتها پیش (عصر استعمار، یا اصطلاحا اكتشافات جفرافیایی!) ترسیم كرده اند و نتیجه جنگ جهانی 1914 ـ 1918 این فرصت را برایشان فراهم ساخت تا با تاسیس سازمانی به نام جامعه ملل آن نقشه های استعماری (مرزها) هم رسمیت جهانی یابند. همان وقت مورخان در اثبات نظریه خود گفته بودند: در حالی كه دومینیون های انگلیسی از قبیل كانادا، استرالیا و نیوزیلاند كه هنوز استقلال كامل نیافته اند از موسسان و اعضای تشكیل دهنده جامعه ملل اعلام شده اند؛ از روسیه، اتیوپی (یكی ازممالك باستانی جهان)، مكزیك (كه با دولت واشنگتن درگیری دارد) و ... برای عضویت در این جامعه نامی برده نشده است!. كانادا به این دلیل از اعضای موسس جامعه ملل نام برده شده است كه طبق نقشه های ترسیمی در لندن، آن را تا قطب شمال (اراضی غیرمسكون) امتداد داده اند و می خواهند به مرزهای «من درآوردی» آن وجاهت و رسمیت بین المللی بدهند و همین طور، استرالیا واقع در آبهای شرق جنوبی را ماهیت اروپایی ببخشند. پرشیا (ایران) را هم به این سبب از اعضای موسس جامعه ملل قراداده اند كه به مرزهای آن كه خودشان آنها را محدود كرده اند رسمیت بدهند پیش از آن كه ناپلئون پارسی دیگری (نادر شاه تازه ای) پیدا شود و آنها را پس بگیرد. افغانستان و بلوچستان را، انگلستان از پرشیا جدا كرده و با صلاحدید (ساخت و پاخت) انگلستان بود، كه آسیای میان و قفقاز از ایران جدا و به روسیه داده شده و مرزهای پرشیا با عراق تازه تاسیس را نیز انگلیسی ها ترسیم و تحمیل كرده اند. این مورخان از جمله «ماكس وبر» همچنین گفته بودند كه اصول بعدی پیمان ورسای (اصول مربوط به آلمان) جنگ بزرگتری را به دنبال خواهد داشت زیرا كه طبق این اصول؛ بخشی از سرزمین های آلمانی را از این كشور جدا كرده اند، مسئولیت آغاز جنگ را به گردن آلمان انداخته اند، غرامت سنگین از مردم آلمان مطالبه كرده اند، این كشور را از داشتن نیروی هوایی، بیش از شش كشتی نظامی و صد هزار سرباز محروم ساخته و نزدیك شدن فرد مسلح آلمانی را از 80 كیلومتری به مرز فرانسه ممنوع كرده اند!.


1927م:در اوت 1927 (1306 خورشیدی) تاریخچه زبان ملی ما كه از گزند حوادث تاریخ در امان مانده و به همت میهندوستان جان بركف نهاده ای چون یعقوب لیث سیستانی و مرداویز مازندرانی، تلاش سامانیان درخراسان بزرگتر و زحمات و مرارتهای شاعرانی همچون فردوسی زنده مانده و به ما رسیده است از چند سوی هدف تهاجم سیاسی قرار گرفت و صدای دانشورانمان را بلند كرد. دولت وقت تهران كه سرگرم ساختن ارتش و تحكیم اقتدار حكومت مركزی بود نتوانست در آن زمان اقدامی موثر بعمل آورد و جراید ما هم كه در منتهای ضعف و بی خبری از تكالیف خود و نا آگاهی از اصول روزنامه نگاری بودند دفاعی نكردند.

این تهاجم از مسكو آغاز شده بود كه زبان تاجیكها را كه «پارسی اصیل» است عنصری مجزا از پارسی ایران و زبانی مستقل اعلام کرده بود! و چند سند مجعول (به قول خودشان" تاریخی") هم برای اثبات این ادعا به دست داده و در قفقاز شمالی اقدامهای ناموفقی برای قتل واژگان و بقایای پارسی باستان آغاز كرده بود.

همزمان، به تحریك و تطمیع دولت لندن كه هیچگاه از افغانستان نظر برنمی دارد، یكی دو زبان شناس اروپایی هم گفته بودند كه پارسی متداول در ایران از غرب این کشور آمده و پارسی تاجیکان (دری ـ زبان دربار ساسانیان كه پس از هجوم اعراب در دره آمودریا محفوظ مانده بود) زبانی دیگر است!!. حال آن كه می دانیم كه پارسی امروز در خراسان بزرگتر، نگهبانی شده بود كه در آن زمان منطقه از شرق ری و شمال سیستان تا بدخشان و سیردریا "خراسان" خوانده می شد.

 

138م:حكومت 21 ساله هادریان بر امپراتوری گسترده روم باستان (هشتم اوت 117 تا 10 ژوئیه 138 میلادی) كه وی بیش از نیمی از آن را در سفر به سرزمین های متعدد قلمرو روم گذرانید و در پایتخت نبود فرصتی به وجود آورد تا عقیده سیاسی كنتراتاریانیسم Contractarianism پا به عرصه وجود بگذارد. سالروز تولد این عقیده را 12 اوت سال 131 میلادی (شش سال پس از مرگ پلوتارك) ذكر كرده اند؛ زیرا كه در این روز میان منتقدین از قاضی "سالویوس ژولیانوس" كه از سوی "هادریان" مامور دوباره نویسی قوانین قضایی بر پایه ضوابط سابق و رسوم قدیمی و جمع آوری آنها در یك مجموعه شده بود و شخص وی یك جلسه مناظره بر پا شده بود كه منتقدین در آن جلسه گفتند امپراتور نمی تواند جز در اموری كه برای اجرای آنها انتخاب شده است اقدام كند و این استدلال باعث پیدایش عقیده سیاسی "كنتراتاریانیسم" در جهان شده است؛ زیرا كه هادریان كه مردی تحصیلكرده بود با این عقیده مخالفت علنی نكرد و امكان داد كه رشد كند. هادریان یكی از معدود امپراتوران روم است كه قبلا نظامی و ژنرال نبود.

 

راسخون تقویم تاریخ , تاریخ واریز یارانه مرداد 95 , تقویم تاریخ امروز

 

1859م:بانو كاترین لی بیتزKatharine Lee Bates شاعر و نویسنده آمریكایی و استاد ادبیات انگلیسی 12 اوت سال 1859 در ماساچوست به دنیا آمد و پدرش كشیش بود. پروفسور بیتز در سال 1915 انجمن ادیبان ایالات شمالشرقی آمریكا ( نیو اینگلند ) را تاسیس كرد كه از سوی اعضاء به عنوان نخستین رئیس آن انتخاب شد. « آمریكای زیبا » بهترین اثر اوست. كاترین كه مشوق مولفان راهنمای طرز نگارش كتاب و مقاله بود 28 مارس 1929 درگذشت. آخرین تالیف پروفسور بیتز اثبات این نظریه بود كه از طریق ادبیات است كه می شود ارزشهای انسانی را متحول ساخت.

 

تقویم تاریخ ادبیات , تقویم تاریخ راسخون , تقویم تاریخ ایران

 

2004م:اقدام دولت انتقالی عراق دایر بر بستن دفاتر تلویزیون الجزیره در آن كشور به مدت یك ماه كه از دومین هفته اوت 2004 آغاز شد نشان داد كه در عصر اینترنت و ماهواره، « سانسور » به صورت سابق كارایی ندارد و تنها بر قطر پرونده دولتهایی كه متهم به « سانسور » كردن خبر و نظر و حقایق هستند خواهد افزود.

« الجزیره » پس از بسته شدن دفاترش در عراق، بیش از گذشته درباره عراق مطلب و تصویر پخش كرد از جمله نخستین رسانه ای بود كه از ترور «علی خالصی» مسئول یك حزب شیعیان در ایالت دیالیه خبر داد و این موضوع را با تشدید حملات هوایی آمریكا به مواضع پیروان مقتدا صدر درشهر نجف و شهرك صدر در بغداد تلفیق كرد و مطلب را به صورتی منعكس ساخت كه از اجرای یك توطئه برضد شیعیان عراق حكایت می كرد كه اگر ادامه یابد به جنگ داخلی منجر خواهد شد.

رسانه ها و افرادی که در این زمان با سانسور رو به رو شوند مطالب خود را از طریق اینترنت و ماهواره ارتباطی- ایجاد وب سایت، ارسال با ای - میل و ... در مورد کتاب و فیلم با سی. دی - منتقل می کنند. به این ترتیب برای سانسور، ضد سانسورهای متعدد در دست است و هر روز راههای تازه به دست می آید.

 

تقویم و تاریخ , تاریخ تقویم ایران , تقویم تاریخ 2 آذر

 

1820م:امروز زادروز « الیور ماوت Oliver Mowat » است كه كوشید تا كانادا به صورت یك كنفدراسیون درآید. الیور 12 اوت سال 1820 به دنیا آمد و 19 آوریل 1903 در گذشت. او هنگامی كهنخست وزیر( فرماندار) « اونتاریو » بود متوجه اهمیت كنفدراسیون برای یك سرزمین مهاجرنشین مركب از مهاجران مختلف نژاد و فرهنگ شد . وی باتوجه به تعصب فرانسوی داشتن كوبكی ها ، لازمه حیات كانادا را در قرار گرفتن این كشور در چارچوب یك كنفدراسیون مشاهده كرد كه ایالات دارای اختیارات زیاد و اختیارات دولت مركزی محدود باشد. الیور سپس به نوشتن تعریف بر كنفدراسیون كانادا و تعیین اختیارات هر ایالت ، روابط ایالات باهم و با دولت مركزی پرداخت و آنگاه تلاش بسیار كرد تا این نظر خود را بقبولاند و موفق شد و به همین لحاظ به بانی كنفدراسیون كانادا مشهور شده است.

 

تقویم تاریخ فوتبالی نوامبر , تقویم تاریخ 16 شهریور , تقویم 3 مرداد


1953م:دانشمندان شوروی 12 اوت سال 1962 «پاول پوپوویچ» فضانورد این كشور را كه یك افسر هوایی بود با سفینه وستوك ـ 4 در مدار زمین قرار دادند.

پرتاب این سفینه مصادف با سالگرد آزمایش نخستین بمب هیدرژنی شوروی صورت گرفته بود . این آزمایش در 11 اوت سال 1953 صورت گرفته بود.

پس از انحلال شوروی، تا اواسط حکومت پوتین از پیشرفت های فضایی و تسلیحات اتمی ــ موشكی روسیه سخنی به میان نمی آمد، چرا؟. شوروی سالها در زمینه موشكی و فضایی جلوتر از دیگر کشورهای جهان بود .

توقف امور فضایی روسیه به مدت 12-13 سال حکایت از یک معامله پنهانی دارد _ معامله ای ظاهرا یکطرفه. برخلاف چین، در بازارهای غرب بویژه آمریكا از كالای ساخت روسیه اثری مشاهده نمی شود. غرب هنوز به روسیه اجازه ورود به سازمان بین المللی تجارت را نداده و ناتو که قرار بود پس از انحلال سازمان نظامی پیمان ورشو منحل و یا تبدیل به یک انجمن سیاسی شود در حال گسترش بوده و از سال 2003 در افغانستان استقرار یافته (درحقیقت برجای دولت مسکو نشسته) است. آمریکا عراق - متحد قدیمی مسکو را اشغال نظامی کرده و در گرجستان یک تحصیلکرده آمریکا رئیس جمهور شده است و ....

ورود نظامی روسیه در اوت 2008 به گرجستان كه دو قرن (از زمان درگذشت آغا محمدخان قاجار در منطقه باكو، كه با ارتش ایران از تفلیس و پس از مجازات یاغیان گرجی باز می گشت) تا دهه 1990 وابسته به دولت مسكو بود حركتی كاملا نوین تلقی شده است كه می رود تا در جهان موازنه و نظامی دیگر برقرار كند. این جمله مستقیم و صریح وزیر امور خارجه روسیه كه گفته است: رئیس جمهور «آمریكا دوست» گرجستان باید برود؛ حرف كوچكی نیست و سرآغازی كاملا تازه بشمار آورده شده است.

 

تقویم 4 مرداد , تقویم 5 مرداد , سال 1927 تقویم تاریخ


1989م:بعد از ظهر 12 اوت 1989 رئیس جمهوری وقت امریكا امضای قرارداد پاریس و پایان جنگ این كشور با اسپانیا را اعلام داشت و به نیروهای مسلح این كشور اطلاع داد كه پس از وصول اطلاعیه او ، از جنگ دست بردارند.

طبق قرارداد پاریس كه دولت فرانسه شاهد امضای آن بود ، دولت اسپانیا پذیرفت كه از حاكمیت بر كوبا دست بردارد و پورتوریكو و چند جزیره دیگر و نیز مانیل و اطراف آن

طبق این قرارداد ، همچنین مقرر شد كه از هر كشور پنج نماینده با حضور نماینده دولت فرانسه با هم برای آماده ساختن قرارداد نهائی صلح و جزئیات كار مذاكره كنند كه این مذاكرات دو ماه طول كشید.

مناطقی كه اسپانیا از دست داد سه قرن در مالكیت دولت اسپانیا قرار داشتند و كوبا و پوتوریكو دو مهاجرنشین اسپانیایی بشمار می آمدند كه همچنان فرهنگ اسپانیایی خود را حفظ كرده اند.

 

2003م:12 اوت 2003 اعلام شد كه سازمان دفاعی پیمان اتلانتیك (ناتو) كه عملا تنها اتحادیه نظامی باقیمانده از اتحادیه های مشابه و رقیب در قرن 20 است كار مبارزه با ترویسم در افغانستان را برعهده گرفته است!. این نخستین بار از زمان تاسیس این سازمان در سال 1949 است كه در خارج از اروپا، وظیفه نظامی بر عهده می گیرد. اواخر دهه 1990 قرار بود كه پس از انحلال پیمان ورشو، ناتو نیز منحل و یا به یک انجمن سیاسی تبدیل شود، ولی پس از انحلال پیمان ورشو، ناتو نه تنها منحل نشد بلكه قدرت بیشتری یافت و قسمتی از منطقه پیمان ورشو را هم بر حوزه فعالیت خود اضافه كرد و ازجمله در بالتیک شوروی سابق استقرار یافت!.

 

تاریخ دقیق روز پسر در تقویم هخامنشی , تقویم تاریخ 2 آذر 1395 , روزشمار تاریخ 21 مرداد


2003م:چارلز تیلور كه 14 سال پیش با یك یاغیگری مسلحانه و خونین ، رئیس جمهوری لایبیریا را بركنار و خود برجای او نشسته بود 12 اوت 2003 در پی یك شورش مسلحانه و فشار دولتهای افریقای غربی و ممالك دیگر كناره و به نیجریه نقل مكان كرد. در طول نا آرامی های مسلحانه 14 سال اخیر بیش از 250 هزار لابیریایی جان خود را از دست دادند.

تایلور كه با ادعای تامین زندگی بهتر و پایان دادن به فساد مقامات لابیریا دست به شورش زده بود پس از به دست گرفتن قدرت به بالاكشیدن در آمد الماس و صنایع چوب لابیریا دست زد و همان آرامش و رفاهی را هم كه مردم این سرزمین افریقایی داشتند از دستشان گرفت. ساكنان لابیریا عمدتا همان سیاهپوستانی هستند كه در قرن 19 پس از آزاد شدن از بردگی در آمریكا به افریقا باز گشتند و در این منطقه سكونت گزیدند.

 

تاریخ 7 مهر 94 در تقویم , تقویم تاریخ تیر , تقویم تاریخ امروز دنیای کامپیوتر

 

2003م:آرنالدو آلمان رئیس جمهوری سابق نیكاراگوئه 12 اوت 2003 به اتهام اختلاس ، كلاهبرداری و خارج ساختن ارزاز كشور بازداشت شد. وی در طول حكومت ساندینیستهای چپگرا از ایراد هرگونه اتهام نسبت به آنان خودداری نمی كرد و با همین اتهامات و زد و بندهای بسیار به ریاست جمهوری انتخاب شده بود ، ولی ....

 

تاریخ روز پسر در تقویم هخامنشی , تاریخ تولد بزرگان در 25 مرداد , تقویم تاریخ شهریورماه

 

2004م:روسها كه با گسترش ناتو تا دیوار خانه هایشان و استقرار نظامی آمریكا در چند نقطه از شوروی سابق از جمله ازبكستان از خواب 13 ساله بیدار شده بودند و اصرار به بازرسی تسلیحاتی كشورشان آنان را به حالت نیمخیز درآورده بود، از آغاز اوت 2004 با رو به رو شدن با حقایق تازه ای اصطلاحا به جوش آمدند. برخی از دلایل به نقطه جوش نزدیك شدن روسها در اوت 2004 عبارت بودند از: دادن پناهندگی از جانب آمریكا به یك چچنی كه مسكو او را تروریست می خواند، مخالفت های تازه غرب با ورود روسیه به سازمانهای تجارت بین المللی، انتقاد غرب از تجدید آزمایشهای موشكی روسیه، ازدیاد فشار برای بیرون بردن نچند صلحبان روس از گرجستان و تازه تر از همه استقرار رادارهای تازه و پیشرفته در گرین لاند دانمارك به منظور پاییدن روسیه! بود!.

 

تاریخ نگار 7 مرداد , قطع اینترنت در تاریخ پنجم مرداد , تاریخ اعلام رتبه های کنکور 95 مرداد

 

2004م:رسانه های آمریكا ،چهار شنبه11 اوت 2004، اخبار اول خود را به مدیر پیشنهادی برای « سیا » اختصاص داده بودند و مقاله های آنها نیز عمدتا در همین زمینه و پر از علامت سئوال بود.

جورج بوش رئیس جمهوری آمریكا در حالی كه همگان منتظر ایجاد یك پست وزارت برای « یكی كردن » مدیریت سازمانهای متفرق اطلاعاتی آمریكا بودند، « پورتر گاس » رئیس 65 ساله كمیسیون اطلاعات مجلس نمایندگان آمریكا را به عنوان مدیر آتی سازمان 57 ساله اطلاعات خارجی آمریكا، « سیا » ، پیشنهاد كرد.

گاس كه در دهه 1960 از كاركنان این سازمان جاسوسی بود از دهه 1970 نمایندگی ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریكا را برعهده داشته است. وی از نمایندگان حزب جمهوریخواه آمریكاست و به همین جهت تعیین او با واكنش های منفی و بحث فراوان رو به رو شده است. انتصاب مدیر « سیا » پس از جلسات متعدد ، طولانی و گاهی خشونت آمیز پرسش و پاسخ ( هیرینگ ) و تصویب سنای آمریكا عملی می شود كه با این وضعیت گمان نمی رود این كار پیش از انتخابات دوم نوامبر2004صورت گیرد.

گاس در سال 1960 هنگامی كه در دانشگاه ییل در رشته تاریخ یونان باستان تحصیل می كرد برای استخدام در « سیا » جذب شد. در آن زمان، « سیا » با پیروز شدن در كمك به براندازی اوت 1953 ایران (رویداد 28 مرداد) ، كودتای 1954 گواتمالا، برگرداندن ورق در یونان و پیروز كردن حزب دمكرات مسیحی در ایتالیا شهرت و قدرت وسیع به دست آورده بود .

 

تاریخ واریز یارانه مرداد , تقویم تاریخ امروز دنیاز کامپیوتر , تاریخ امروز

 

2005م:همزمان با آغاز مرخصی سالانه جورج بوش رئیس جمهوری آمریكا كه از یكم اوت 2005 آغاز شده و برای گذرانیدن آن به مزرعه شخصی خود در منطقه «كرافورد» ایالت تكزاس به اینجا رفته بود، بانو «سیندی شیهنCindy Sheehan» نیز از كالیفرنیا به كرافورد رفته و مقابل در ورودی مزرعه رئیس جمهور چادر زده و خواستار ملاقات با او شده و گفته بود كه تا این ملاقات انجام نشود در همانجا خواهد ماند. مرخصی آن سال جورج بوش برای پنج هفته پیش بینی شده بود. سیندی می گفت: می خواهم كه بوش یك ساعت از 5 هفته مرخصی اش را اختصاص به شنیدن حرفهای من بدهد و از مزرعه بیرون آید و حرف مرا به عنوان یك مادر داغدیده بشنود و پاسخ پرسش مرا بدهد كه سئوال میلیونها آمریكایی است.

 

تقویم , تبدیل تاریخ , تقویم 95


1332: نبرد «داپلین مو» اتفاق افتاد.

1553: پاپ ژولیوس سوم دستور داد كه تلموذ یهودیان (قسمتی از تورات) مصادره و آتش زده شود.

1944: احداث لوله نفت زیردریایی انگلستان به فرانسه جهت انتقال سوخت برای مصارف جنگ به پایان رسید.

1955: حداقل دستمزد ( برای كارگران غیر ماهر ) در آمریكا یك دلار تعیین شد كه تا 47 سال بعد شش برابر شد.

1961: پی سی ــ داسPC - DOS ساخته شد.

1964: شورش نژادی ایالت نیوجرزی آمریكا را فراگرفت.

1964:«ایان فلمینگ» داستان نویس انگلیسی و نگارنده داستان «جیمز باند» در 56 سالگی درگذشت.

1972: آخرین دسته نیروهای رزمی آمریكا از ویتنام خارج شد.

1985: در یك سانحه هوایی در ژاپن 520 تن كشته شدند كه پرتلفات ترین سانحه هوایی بود و بر اثر برخورد یك جمبوجت در یك پرواز داخلی به كوه روی داده بود.

1988: تایید شد كه سختی زندان با اعمال شاقه بدن نلسون ماندلانا آن چنان تضعیف ساخته كه در زندان دولت سپید پوستان آفریقای جنوبی به بیماری سل دچار شده است.

1990: صدام حسین در برابر این درخواست معترضانه كه كویت را تخلیه كند اعلام كرد هرزمان كه اسرائیل مناطق عربی را رها سازد وی نیز كویت را تخلیه خواهد كرد ، اشغال های نظامی كه باهم فرق ندارند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو : تقویم تاریخ - 21 مرداد