تضاد مسیر موقت و دائمی طلا :   اخبار اقتصادی - تضاد مسیر موقت و دائمی طلا نمودارهای ...



ایمیل موقت , ازدواج موقت , موقت

 

اخبار اقتصادی - تضاد مسیر موقت و دائمی طلا

نمودارهای فنی، دو آینده کاملا متفاوت را برای طلا پیش‌بینی می‌کنند. روند قیمت طلا از نگاه این نمودارها در کوتاه‌مدت افزایشی و در بلندمدت کاهشی است.

برخی عوامل منطقه‌ای در خاورمیانه از رشد اونس در هفته پیش رو حکایت دارد و گفته می‌شود گسترش حملات تروریستی در عراق به کل منطقه خاورمیانه می‌تواند عامل افزایش شدید قیمت طلا شود؛ اما عوامل بنیادی‌تری تعیین قطعی این روند و توانایی طلا را در تثبیت قیمت‌ها بالای مرز روانی 1300 دلار با ابهام مواجه کرده است. بهبود رشد اقتصادی جهان و کاهش تقاضای طلای چین دو عاملی است که احتمال دارد فشار زیادی بر بهای فلز زرد وارد کند.


رشد قیمت‌ها در بازار طلا ادامه دارد
آینده طلا در دو برش زمانی
طلا در حالی در روز نخست و صبح دومین روز کاری هفته به رشد قیمت ادامه داد که برخی کارشناسان همچنان از افت این فلز گرانبها در طولانی مدت می‌گویند. فلز زرد دوشنبه با 4 دلار رشد روبه‌رو شد. طلا که هفته پیش با 39 دلار افزایش به قیمت 1314 دلار رسیده بود، در نخستین روز کاری هفته روی بهای 1318 دلار بسته شد.

 

سودگیری فعالان بازار (سودگیری رفتاری است که در روزهای خیز سریع قیمت‌ها اتفاق می‌افتد و عبارت است از فروش کالا در زمان افزایش سریع قیمت‌ها) و تثبیت نمودارهای فنی کوتاه‌مدت، مهم‌ترین دلایل آغاز هفته با روند افزایشی بود. با وجود رشد دوشنبه و صبح سه‌شنبه، طلا همچنان با توجه به شتاب حرکت و پیش‌بینی‌های فنی برای رشد بیشتر در این هفته جا دارد.


احتمال اینکه این هفته شاهد افزایش بیشتر قیمت‌ها باشیم بسیار زیاد است، گرچه ترسیم نمودارهای میان‌مدت همچنان با تردید روبه‌رو است، دوشنبه اخبار عراق نیز به افزایش قیمت‌ها کمک کرد. مرز غربی این کشور تا حدی در کنترل نیروهای افراطی تروریست است. در این روز گزارش‌هایی منتشر شد مبنی‌بر اینکه نیروهای داعش ممکن است پس از اشغال چند شهر مهم عراق، برای حمله به کشورهای ضعیف‌تر منطقه اقدام کنند. فعالان بازار به شدت چنین اخباری را پی می‌گیرند؛ زیرا گسترش بحران عراق به کل منطقه خاورمیانه می‌تواند عامل افزایش شدید قیمت طلا شود.

 

آخر وقت دوشنبه همچنین اخباری از دومین اقتصاد بزرگ جهان رسید. شاخص خرید مدیران بخش تولید چین که از سوی بانک HSBC اعلام شده رقم 8/50 را برای ماه ژوئن نشان می‌دهد. این رقم برای ماه مه 4/49 بود، اما مهم‌تر آنکه این نخستین باری است که این شاخص بالای 50 رفته است. رقم بالاتر از 50 در این شاخص، نشانه رشد است. از آنجا که چین بزرگ‌ترین وارد‌کننده کالاهایی چون طلا در جهان است، گزارش بانک HSBC می‌تواند به افزایش بیشتر بهای طلا کمک کند، اما دوشنبه، آمار اقتصادی ایالات‌متحده تاثیری بر بازار نداشت. شاخص فعالیت ملی که توسط بانک مرکزی شیکاگو منتشر می‌شود و شاخص آنی خرید مدیران بخش تولید آمریکا نتوانستند، اثری بر بازار طلا بگذارند.


یه این ترتیب با دست نخورده ماندن نمودارهای فنی و افزایشی ماندن پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، فلز زرد سه‌شنبه نیز تا لحظه تنظیم این خبر به قیمت 1323 دلار رسید که نشان دهنده رشد هشت دلاری نسبت به قیمت دوشنبه بود. این یعنی فلز زرد در آغازین ساعات فعالیت بازار در روز سه‌شنبه توانست از مرز 1320 دلار نیز بگذرد. با این وجود چنان که در گزارش‌های روزانه «دنیای اقتصاد» از بازار جهانی طلا خوانده اید، تعیین قطعی روند میان‌مدت و توانایی طلا در تثبیت قیمت‌ها بالای مرز روانی 1300 دلار هنوز با ابهام مواجه است.


یکی از عواملی که باعث تشدید احتمال تضعیف طلا می‌شود، بهبود رشد اقتصادی جهان است. در حالی بانک جهانی در ماه جاری میلادی نسبت به رشد اقتصاد جهان ابراز نگرانی کرد که سه‌شنبه این خبر منتشر شد که بانک سوسیت جنرال فرانسه در آخرین گزارش خود هشدار داده که بهبود رشد اقتصادی جهان و تقویت ارزش دلار به همراه افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا می‌تواند باعث ضرر سرمایه‌گذاران بازار طلا شود.

 

در گزارش بانک سوسیت جنرال فرانسه آمده که وضعیت اقتصادی آمریکا رو به بهبود است و پیش‌بینی این بانک این است که محرک پولی فدرال رزرو آمریکا تا پایان سال 2014 کاملا متوقف و روند افزایش نرخ بهره نیز از سه ماه سوم 2015 میلادی آغاز خواهد شد.


در بخشی از گزارش این بانک فرانسوی اشاره شده است: «افزایش نرخ بهره، بهبود رشد اقتصادی جهان و افزایش ارزش دلار طی ماه‌های آینده ضرر و زیان زیادی را به سرمایه‌گذاران بازار طلا وارد خواهد کرد و موجب افت قیمت طلا خواهد شد.» به باور تحلیلگران سوسیت جنرال، تقاضای طلای چین در آینده با کاهش روبه‌رو خواهد شد و این مساله نیز فشار زیادی بر بهای فلز زرد وارد خواهد کرد. سوسیت جنرال پیش‌بینی کرده که قیمت هر اونس طلا تا پایان سال 2016 میلادی به کمتر از 1000 دلار خواهد رسید.

 

اما در بازار جهانی ارز، سه‌شنبه یورو و پوند پایدار ماندند. بازار ارز سه‌شنبه عمدتا منتظر سخنان تازه مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلستان و انتشار گزارش اعتماد مصرف‌کننده آلمان بودند. اعلام سیاست‌های اقتصادی جدید دولت ژاپن نیز مورد توجه بود. با این حال چنان که گفته شد بازار جهانی ارز تا لحظه تنظیم این خبر با تکان شدیدی مواجه نشد، اما شاید هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید نرخ‌های برابری متفاوتی ثبت شده باشد. وضعیت کلی بازار فعلا قدرت بالای پوند، افزایش تمایل به ین و بالا ماندن ارزش دلار به‌رغم تضعیف نسبی این ارز جهانی است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو : تضاد مسیر موقت و دائمی طلا