تصمیمات ویژه برای تنظیم بازار : تصمیمات ویژه برای تنظیم بازار حذف تعرفه واردات ...



تنظیم کامپیوتر برای دانلود شبانه , نصب برنامه بازار برای کامپیوتر , تنظیم کامپیوتر برای خاموش شدن

تصمیمات ویژه برای تنظیم بازار

حذف تعرفه واردات تخم‌مرغ و ممنوعیت صادرات آن با دستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت و ترخیص فوری 335هزار تن روغن خام از گمرک، جدیدترین تصمیمات دولت برای کنترل قیمت‌ کالاهای مصرفی است.

در ماه‌های اخیر عدم تخصیص ارز مرجع برای ترخیص خوراک دام منجر به افزایش هزینه‌های تولید برای مرغداران شد و آنها برای جبران هزینه‌های تولید به افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ پرداختند؛ به طوری که قیمت تخم‌مرغ از شانه‌ای 6900 تومان به بیش از 9000 تومان رسید. از سوی دیگر، با حذف ارز مرجع واردات کره، قیمت آن در بازار 2 برابر شد.
تصمیمات جدید دولت برای تنظیم بازار
 ترخیص فوری ذخایر استراتژیک
 تعرفه واردات تخم‌مرغ صفر و صادرات ممنوع می‌شود
 ارز مرجع کره حذف شد

گروه صنعت و معدن- افزایش قیمت کالاهای مصرفی مردم طی ماه‌های اخیر، وزارت صنعت، معدن و تجارت را به‌عنوان متولی اصلی تنظیم بازار برآن داشت تا تصمیمات جدیدی برای کاهش قیمت‌ها در دستور کار قرار دهد. کالاهای اساسی از جمله گوشت، روغن، شکر، گندم، نهاده‌های دامی، برنج و لبنیات در یک سال گذشته افزایش چند برابری قیمت را تجربه کرده‌اند و به همین دلیل انتقادهای زیادی از سوی نهادهای پشتیبان مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عملکرد دولت در این زمینه وارد بوده است.


حال با روی کار آمدن دولت یازدهم آشفتگی در قیمت برخی از کالاهای مصرفی مردم همچنان ادامه دارد.طی ماه‌های اخیر عدم تخصیص ارز مرجع برای ترخیص خوراک دام منجر به افزایش هزینه‌های تولید برای مرغداران شد و آنها برای جبران هزینه‌های تولیدی خود به افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ پرداختند؛ به طوری که قیمت تخم‌مرغ اخیرا در بازار  از شانه‌ای 6900 تومان به 9 تا 11هزار تومان رسیده است.با افزایش نگرانی‌های تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نسبت به افزایش قیمت‌ها، در اولین اقدام در جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار با دستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد تعرفه واردات تخم‌مرغ صفر و صادرات آن ممنوع شود.

 

دستور ویژه «نعمت‌زاده»
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه وزارتخانه برای تنظیم بازار تخم‌مرغ گفت: براساس این دستور، قرار است تعرفه واردات تخم‌مرغ صفر و صادرات آن ممنوع شود. حسن رادمرد(كه تا عصر دیروز سمت معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت،معدن و تجارت را عهده‌دار بود) با اشاره به تشکیل کارگروه کنترل بازار با محوریت تنظیم بازار تخم‌مرغ افزود: این جلسه با حضور تمام تشکل‌ها و فعالان حوزه تخم‌مرغ برگزار می‌شود تا در رابطه با صادرات، قیمت‌گذاری و واردات تخم‌مرغ تصمیمات مهمی اتخاذ شود.


وی افزود: بر این اساس، قرار است با تصمیم دولت تعرفه واردات تخم‌مرغ صفر شود تا بخش خصوصی و کارخانه‌هایی که مصرف‌کننده این کالا هستند، بتوانند نیاز خود را از خارج کشور تامین و تقاضای عمده خود را از بازار خارج کنند.رادمرد تصریح کرد: همچنین در حوزه تولید نیز مصوب شود تا مرغداری‌های تخم‌گذار به هر میزان که مورد نیازشان باشد، نهاده‌ها را از شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استان‌ها بدون محدودیت دریافت کنند.

 

به گفته رادمرد، نهاده‌ها بدون هیچ گونه محدودیتی در تناژ در اختیار مرغداری‌ها قرار خواهد گرفت تا بحث افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید تخم‌مرغ منتفی شود.معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: همچنین صادرات تخم‌مرغ نیز به منظور تامین نیاز داخل ممنوع خواهد شد.

 

وی همچنین با اشاره به قیمت‌گذاری تخم‌مرغ، گفت: در جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو تخم‌مرغ 4250 تومان اعلام شد. به گفته وی، این قیمت در جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار مورد توافق قرار گرفت و با تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می‌شود.بر اساس این گزارش، این قیمت در حالی اعلام شده است که به اعتقاد تولیدکنندگان در صورتی که طبق قول‌های داده شده ارز مورد نیاز برای نهاده‌ها تامین شود، قیمت 4250تومانی برای هر کیلو تخم‌مرغ متعادل است.


توزیع 200 هزار تن خوراک مرغ
درهمین حال، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار نیز از اختصاص 200 هزار تن نهاده برای تولید مرغ گوشتی، مرغ مادر و مرغ تخم‌گذار از سوی شرکت پشتیبانی امور دام خبر داد.

 

هدایت اصغری در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: محموله‌های بلاتکلیف در گمرک با تخصیص ارز مرجع در حال ترخیص هستند و شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده که در وهله اول 200 هزار تن ذرت و سویا به مرغداران اختصاص می‌دهد که با استمرار این روند می‌توان نسبت به متعادل شدن بازار نهاده‌های تولید امیدوار بود.وی افزود: تشکل‌ها و تعاونی‌های مرغداران به شرکت پشتیبانی امور دام معرفی شدند تا 140 هزار تن ذرت و 60 هزار تن سویا دریافت کنند.

 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار اعلام کرد: صنعت طیور برای تامین خوراک گله‌های مولد ماهانه به 700 تا 800 هزار تن نهاده نیاز دارد که 70 درصد آن ذرت و 30 درصد سویا است؛ اما با استمرار توزیع نهاده‌های ارزان میان تولید‌کنندگان، بازار این محصولات اساسی برای مرغداران متعادل‌ می‌شود و نوسانات موجود نیز از بین خواهد رفت.

 

رضا ترکاشوند، مدیرکل دفتر پرورش و بهبود تولیدات طیور وزارت جهاد کشاورزی نیز در این باره گفت: با ترخیص تدریجی نهاده‌های تولید از گمرک و برنامه‌ریزی شرکت پشتیبانی امور دام به زودی مشکل تامین نهاده‌های صنعت طیور حل می‌شود.به گفته وی، همه تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش خصوصی برای دریافت نهاده به این شرکت معرفی شده‌اند. پیش از این نهاده‌های مورد نیاز صنایع دام و طیور در کشتی‌های پهلو گرفته آماده ترخیص بودند؛ اما نرخ ارز اختصاص‌یافته به این نهاده‌های وارداتی مشخص نبود که به این دلیل واردات این محموله‌ها بلاتکلیف مانده بود.


2 برابر شدن قیمت کره
تلاش دولت برای تنظیم بازار و کاهش قیمت تخم‌مرغ در حالی است که موج گرانی‌ها به کره نیز رسیده است. در این رابطه، دبیر انجمن صنایع لبنی از حذف ناگهانی ارز مرجع واردات کره خبر داده است و می‌گوید: با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص دلار مرجع 1226تومانی به واردات کره حذف و ترخیص کره‌های وارداتی با دلار 2470 تا 2480 تومان انجام خواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری‌ها، رضا باکری افزود: این موضوع سبب شده تا قیمت کره در بازار 2 برابر شود. باکری با تاکید بر اینکه این ابلاغ دولت به معنای خروج کره از لیست کالاهای اساسی است، گفت: در حال حاضر ترخیص کره مشکل نرخ برابری با ریال و مابه‌التفاوت آن را ندارد، اما حتی تامین ارز مبادله‌ای هم با کندی صورت می‌گیرد و مشمول زمان می‌شود.


دبیر انجمن صنایع لبنی با گلایه از کندی تخصیص ارز مبادله‌ای گفت: کارخانه‌های کره بیش از 7 ماه است که در نوبت دریافت ارز هستند، بنابراین از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواسته‌ایم تا با هماهنگی بانک مرکزی، ارز مورد نیاز ترخیص کره را سریع‌تر تخصیص دهند. وی افزود: در حال حاضر 16 هزار تن کره در گمرک‌های جنوبی کشور در انتظار ترخیص به سر می‌برند و اگر ترخیص به سرعت صورت نگیرد، ممکن است با مشکل انقضای تاریخ مواجه شویم.


ترخیص فوری ذخایر استراتژیک
مشکلات تولیدکنندگان برای ترخیص مواد اولیه از گمرک‌های کشور در حالی است که در راستای تامین ذخایر استراتژیک کشور و تعادل در بازار، گمرك ایران دستور ترخیص فوری 335 هزار تن روغن خام را صادر کرد. محمدرضا نادری، معاون فنی و امور گمركی گمرک ایران، طی نامه‌ای به گمرك‌های استان هرمزگان و گمرک بندر امام‌خمینی(ره) ابلاغ كرد باتوجه به نوع كالا و تعهدات ارائه شده كالاهای مذكور به قید فوریت و به صورت حمل یكسره ترخیص شوند.


با هدف سرعت بخشیدن در كار و كاهش هزینه‌های متعلقه از جمله (دموراژ)، گمرك‌های مذكور به صورت شبانه‌روزی نسبت به ترخیص كالاهای فوق‌الذكر اقدام خواهند كرد.


این دستور در حالی ابلاغ شده است که تولیدکنندگان امیدوارند این روند در مورد ترخیص سایر کالاهای اساسی و مواد اولیه نیز در دستور کار قرار گیرد. /دنیای اقتصاد

 


ویدیو : تصمیمات ویژه برای تنظیم بازار