تست خود شناسی: شما هم وسواسی هستید ؟ : همیشه نگران هستید؛ نگران از كثیفی و ...


همیشه نگران هستید؛ نگران از كثیفی و میكروب‌ها، ﺁلودگی، بیماری خاص، مریض شدن، نگرانی در مورد سرایت بیماری‌تان به دیگران، نگرانی مفرط از تماس با حیوانات (مثلا حشرات) نگرانی در مورد حق و ناحق و اصول اخلاقی، كفرگویی، ترس از دست دادن افراد و چیزهایی كه دوست دارید شخصیت شناسی , مزاج شناسی , تست شخصیت شناسی
همیشه نگران هستید؛ نگران از كثیفی و میكروب‌ها، ﺁلودگی، بیماری خاص، مریض شدن، نگرانی در مورد سرایت بیماری‌تان به دیگران، نگرانی مفرط از تماس با حیوانات (مثلا حشرات) نگرانی در مورد حق و ناحق و اصول اخلاقی، كفرگویی، ترس از دست دادن افراد و چیزهایی كه دوست دارید، ترس از ﺁسیب زدن به دیگران در نتیجه بی‌دقتی ، ترس از مسئول شناخته شدن بابت یك حادثه وحشتناك دیگر،  ترس‌های خرافی، اعداد خوش‌یمن یا نحس، رنگ‌هایی با معانی خاص، تصاویر، موسیقی یا كلمات سمجی كه در ذهن شما مرتب تكرار می‌شوند، درباره ظاهرتان نگرانید، دست شستن، حمام كردن، مسواك زدن و ﺁرایش كردن مفرط توأم با تشریفات، وسواس وارسی در و پنجره، اجاق گاز، وسایل برقی،  وارسی امور شخصی و كاری تا هیچ اشتباه یا خطایی را به‌دنبال نداشته باشد، رفتارهای خرافی، وسواس كندن موی سر، شب‌ها چند بار از خواب بیدار می‌شوید و همه درهای خانه را وارسی می‌كنید تا از قفل بودن‌شان اطمینان حاصل كنید و هر بار كه به رختخواب برمی‌گردید، این نگرانی گریبان‌تان را می‌گیرد كه مبادا یكی از درها یا پنجره‌ها را از قلم انداخته باشید؛ نگرانی از این مسئله كه چنانچه هر چیزی سر جای خود قرار نگیرد، حادثه‌ای رخ خواهد داد و شما دچار مشكل خواهید شد،  همیشه درگیر پاكیزه كردن اشیای بی‌جان منزل هستید،  همیشه دیر به سر كار، محل تحصیل یا مهمانی می‌رسید چون باید بارهاوبارها ظاهرتان را وارسی كنید، داخل كیف‌تان را بگردید تا چیزی را جا نگذاشته باشید و حتما چندبار خانه را چك كنید تا شیر ﺁب باز نباشد و چراغی روشن نمانده باشد.



زیست شناسی , زمین شناسی , روان شناسی

   چند نوع وسواس داریم؟

همه آدم‌ها گاهی دچار این افكار سمج و اعمال تكراری می‌شوند، مثلا «نكند شیر اجاق گاز را نبسته باشم» یا كشش به انجام رفتارهای تشریفاتی پیدا می‌كنند، مثلا «نوشتن چندباره كارهایی كه باید انجام دهند» داشتن این افكار و انجام این اعمال تا حدی كه چنان وقت‌گیر باشد كه زندگی روزانه را مختل كنند، وسواس نامیده می‌شود، وسواس به دو گونه است؛ وسواس فكری و عملی. وسواس فكری عبارت است از افكار سمج و تصورات تكرار شونده‌ای كه در شما ایجاد اضطراب و نگرانی می‌كند. اما وسواس عملی، اجبار به انجام كارها و تشریفات خاص است، به‌صورت مكرر كه اضطراب شما را كم می‌كند، داشتن افكار وسواسی در شما ایجاد اضطراب می‌كند، بنابراین دست به كارهایی می‌زنید كه با انجام ﺁن اضطراب‌تان را كم كنید؛ این كارهای تكراری اعمال وسواسی هستند.



خود شناسی , آزمون مزاج شناسی , باغ گیاه شناسی ملی ایران

   شما هم درگیرید؟

 اگر وسواسی هستید، نمی‌توانید به احساس‌ها و قضاوت‌های خود اعتماد كنید، درحالی‌كه می‌بینید چیزی كثیف نیست یا در قفل شده، باز هم به چشمان خود اعتماد ندارید، فكرهای وسواسی بسیار پریشان‌كننده‌اند، رفتارهای وسواسی بسیار وقت‌گیر هستند، (شستن مكرر دست تا جایی كه از ﺁن‌ها خون جاری شود)، گرفتار شدن به رفتارها و افكار وسواسی به هر دلیلی كه اتفاق افتاده باشد و دلایل زیستی یا دلایل محیطی كه ریشه در گذشته شما دارند، نباید ساده گرفته شوند و نباید از كنار ﺁن‌ها به‌راحتی بگذرید، اگر دچار رفتارها و افكاری هستید كه به‌صورت مكرر تكرار می‌شوند و در زندگی روزانه شما اختلال ایجاد كرده‌اند، ﺁن را جدی بگیرید و حتما با یك روان‌پزشك یا مشاور مشورت كنید چون ممكن است به درمان دارویی یا رفتاری احتیاج داشته باشید.



باستان شناسی , تست مزاج شناسی , طبع شناسی

اوضاع شما چطور است؟

در اینجا برای شما تستی داریم كه با انجام ﺁن می‌توانید پی ببرید كه ﺁیا وسواسی هستید یا خیر؟ و اگر گرفتار وسواس شده‌اید، این بیماری در شما تا چه حد پیشرفت كرده است. تا حتما برای درمان ﺁن اقدام كنید. برای هر تست جواب بله یا خیر بدهید، در سوال‌ها خیلی تامل نكنید، سخت نگیرید و برای جواب‌دادن وسواس به خرج ندهید و نخستین جوابی كه به ذهن‌تان رسید همان را علامت بزنید.



 1. ترجیح می‌دهم از تلفن‌های عمومی استفاده نكنم چون فكر می‌كنم شاید ﺁلوده باشند.
 2. غالبا افكار زشت و زننده‌ای به ذهنم می‌رسد كه رها‌ شدن از ﺁن‌ها برایم مشكل است.
 3. من بیش از سایر مردم به صداقت اهمیت می‌دهم.
 4. چون نمی‌توانم كارها را به موقع تمام كنم، اغلب سر قرارهایم دیر حاضر می‌شوم.
 5. اغلب مجبورم چیزهایی مانند شیر ﺁب، شیر گاز و قفل در را چندین‌بار وارسی كنم.
 6. وجدان بسیار سختگیری دارم.
 7. تقریبا همیشه افكار ناخوشایندی كه ناخواسته به ذهنم خطور می‌كنند، موجب ناراحتی‌ام می‌شوند.
 8. معمولا در مورد چیزهای ساده‌ای كه هر روز انجام می‌دهم، دچار شك و تردیدهای جدی می‌شوم.
 9. چون همه‌چیز را بارها و بارها تكرار می‌كنم، اغلب كارهایم عقب می‌افتند.
 10. برخی از اعداد فوق‌العاده نحس هستند (بدشانسی می‌ﺁورند).
 11. یكی از مشكلات عمده من این است كه به جزئیات زیاد توجه می‌كنم.
 12. مشكل عمده من وارسی‌های مكرر است.
 13. صبح‌ها وقت نسبتا زیادی را صرف شستن دست و صورت خود می‌كنم.
 14. هر روز وقت زیادی را صرف وارسی وسایل منزل می‌كنم.
 15. حتی اگر كاری را با كمال دقت انجام دهم، اغلب احساس می‌كنم ﺁن را به طور كاملا درست انجام نداده‌ام.
 16. اگر به جانوری دست بزنم، بی‌جهت نگران ﺁلودگی نمی‌شوم.
 17. اگر به‌طور تصادفی در راه با كسی برخورد كنم، بی‌جهت دچار نگرانی نمی‌شوم.
 18. هیچ‌یك از والدین من در دوران كودكی‌ام، سختگیر نبوده‌اند.
 19. به اندازه معمول از صابون و مواد بهداشتی- ﺁرایشی استفاده می‌كنم.
 20. عادت ندارم قبل از پست كردن نامه و ای‌میل، چندین بار ﺁن را وارسی كنم.
 21. صبح‌ها وقت زیادی صرف لباس ‌پوشیدن و ﺁماده شدن نمی‌كنم.
 22. بیش از حد نگران نظافت نیستم.
 23. می‌توانم بدون دغدغه خاطر، از دستشویی‌های عمومی كه تمیز باشند، استفاده كنم.
 24. بی‌جهت نگران میكروب و بیماری نیستم.
 25. تمایلی ندارم چیزی را بیش از یك بار وارسی كنم.
 26. در انجام كارهای معمولی طبق یك روال سفت و سخت عمل نمی‌كنم.   
 27. وقتی به پول دست می‌زنم، احساس نمی‌كنم دست‌هایم كثیف شده‌اند.
 28. معمولا هنگام انجام كارهای روزمره، به شمارش اعداد نمی‌پردازم.
 29. از مواد ضد‌عفونی كننده، زیاد استفاده نمی‌كنم.
 30. شب‌ها تا كردن و ﺁویختن لباس‌هایم، وقت زیادی نمی‌گیرد.



كلید پاسخ‌ها

اگر به سوال‌های یك تا 15پاسخ بله داده‌اید به‌خود یك امتیاز بدهید ولی اگر پاسخ خیر داده‌اید امتیازی ندهید، از سوال 16 تا30 اگر پاسخ خیر داده‌اید یك امتیاز به‌خود بدهید، در صورتی كه پاسخ بله داده‌اید امتیازی ندهید.

  • نمره بین 1 تا 10
اگر نمره شما بین یك تا 10 باشد، رفتارهای وسواس‌گونه در شما كم است یا اصلا وجود ندارد، زیاد نگران نباشید، انجام بعضی كارهای تكراری و رفتارهای خاصی كه به‌صورت عادت در ﺁمده، اگر در زندگی‌تان اختلال ایجاد نكند طبیعی است، با انجام رفتارهای جایگزین و كم كردن حساسیت‌ها می‌توان بعضی رفتارها را اصلاح كرد.

  • نمره بین 10 تا 20
اگر نمره شما بین 10 تا 20 باشد، شما یك سری اعمال وسواسی و افكار تكرارشونده دارید، بی‌توجهی به این اعمال و افكار اگر تا به حال برای‌تان ایجاد مشكل نكرده باشد در دراز مدت در زندگی‌تان اختلال ایجاد خواهد كرد به‌طوری كه از زندگی عادی و روزمره خود وا می‌مانید، قبل از بیشتر شدن این رفتارها به‌دنبال درمان بوده و از كنار ﺁن ساده و ﺁسان نگذرید.

  • نمره بین 20 تا 30
اگر نمره شما بین 20 تا 30 باشد، شما یك فرد وسواسی هستید، شما حتما به روانپزشك یا مشاور نیاز دارید، مشكل خود را جدی بگیرید و حتما با یك متخصص مشورت كنید.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir


ویدیو : تست خود شناسی: شما هم وسواسی هستید ؟