تست: به کارتان معتاد هستید یا نه؟ : تمام زندگی شان در کار خلاصه می شود و فلسفه ...


تمام زندگی شان در کار خلاصه می شود و فلسفه زندگی شان بر پایه این جمله بنا شده است: «بهتر است از کار زیاد خسته شوی، تا از تفریح زیاد.» شب ها با آخرین قطار مترو به خانه می روند، آخر هفته هایشان هم به کارکردن می گذرد و به همین دلیل به ندرت به سفرهای آخر هفته می روند؛ حتی وقتی در خانه هستند، ذهنشان درگیر محل کار است، بسیاری از مهمانی ها و برنامه های تفریحی را به خاطر کارشان رد می کنند.



مجله موفقیت - ترجمه زهرا خراسانی: تمام زندگی شان در کار خلاصه می شود و فلسفه زندگی شان بر پایه این جمله بنا شده است: «بهتر است از کار زیاد خسته شوی، تا از تفریح زیاد.» شب ها با آخرین قطار مترو به خانه می روند، آخر هفته هایشان هم به کارکردن می گذرد و به همین دلیل به ندرت به سفرهای آخر هفته می روند؛ حتی وقتی در خانه هستند، ذهنشان درگیر محل کار است، بسیاری از مهمانی ها و برنامه های تفریحی را به خاطر کارشان رد می کنند. این ها «معتادان کار» یا همان «شاغلان خستگی ناپذیر جامعه ما» هستند.

براساس تخمین روان شناسان و جامعه شناسان حدود 5 درصد از افراد جامعه را معتادان کار تشکیل داده اند. این معتادان می توانند قصاب، کشاورز، خانه دار، کارمند، مدیر یا از هر صنف دیگیر باشند؛ درواقع تمام این افراد ویژگی های مشابهی دارند و از لحاظ شخصیتی بسیار به هم نزدیکند.

شاید شما هم احساس می کنید بیش از حد کار می کنید و یا اطرافیانتان به شما گفته باشند که به کار معتاد هستید. به سوالات زیر پاسخ دهید تا بیشتر با وضعیت خود آشنا شوید و بدانید که به کار اعتیاد دارید یا خیر.

معتاد , با این دو ایده، کسب و کارتان را رونق دهید , شهرام کاشانی معتاد

1- هنگامی که در مسیر بازگشت به خانه هستید و یا در ساعاتی که در منزل هستید، بیش از دو ساعت وقت برای انجام امور مربوط به کارتان صرف می کنید.

صحیح □    غلط □

2- بیشتر اوقات هنگام انجام کار ناهار می خورید.

صحیح □    غلط □

3- حتی در حین انجام مهم ترین و دشوارترین کارها به ساعت توجه دارید و با رسیدن به ساعت پایان کار اداره، آن را به روز بعد موکول می کنید.

صحیح □    غلط □

4- برایتان مهم است که در همه کارها برنده شوید، حتی در بازی های دوستانه و فامیلی.

صحیح □    غلط □

5- در مقایسه با دوستانه و هم سالانتان اهداف بزرگ تر و دشوارتری برای خود درنظر می گیرید.

صحیح □    غلط □

6- معمولا از مدیرتان می خواهید شرایطی را برایتان فراهم کند تا بهتر بتوانید توانایی های خود را نشان دهید.

صحیح □    غلط □

7- زمانی که کار زیادی برای انجام دادند ندارید، باز هم استراحت نمی کنید.

صحیح □    غلط □

8- به دلیل حجم زیاد کارتان از مسائل اجتماعی غافل می شوید.

صحیح □    غلط □

9- در مقایسه با دیگران، تعداد دوستان صمیمی تان کمتر است.

صحیح □    غلط □

10- اگر در یک روز کار زیادی برای انجام دادن نداشته باشید، در پایان روز احساس خوبی نسبت به خودتان و روزی که پشت سر گذاشته اید، نخواهید داشت.

صحیح □    غلط □


11- هنگامی که کار جالب و جدیدی به شما پیشنهاد می شود، برایتان دشوار است که آن را نپذیرید.

صحیح □    غلط □

12- هنگام بیماری باز هم به محل  کارتان می روید؛ چون معتقدید هیچ کس نمی تواند وظایف کاری شما را به خوبی انجام دهد.

صحیح □    غلط □

تست خودشناسی دیداری، شنیداری یا لمسی هستید؟ , مختار هستید , مطمین هستید

معتادان کار به بیشتر سوالات آزمون حاضر پاسخ مثبت می دهند. شما هم برای محاسبه امتیازاتتان برای هر پاسخ مثبتی که داده اید، یک امتیاز مثبت درنظر بگیرید.

امتیاز 1 تا 4: شما معتاد کار نیستید و در زندگی تان شرایط و موارد بسیار دیگری نیز برایتان اولویت دارند که از کار مهم ترند و می توانند رضایت شما را جلب کنند. واقعیتی که در مورد شما وجود دارد، این است که گاهی اوقات بسیاری مسائل بیشتر از کار برایتان اهمیت دارند و در این زمینه افراطی می کنید، به همین دلیل شاید انتقادات بسیاری در این زمینه دریافت کرده باشید مبنی بر اینکه چندان به کارتان اهمیت نمی دهید.

امتیاز 5 تا 8: شما به خوبی تعادل را میان کار و زندگی تان برقرار کرده اید و در کنار کار به امور متفرقه و تفریحی نیز می پردازید. اگرچه دوست دارید در محل کار و حیطه شغلی تان موفق ظاهر شوید، اما بین کار و زندگی در بسیاری مواقع خط می کشید تا کار را از زندگی تفکیک کنید. معمولا ترجیح می دهید در محل کار استراحت، تفریح، کار و وظیفه شناسی را با یکدیگر تلفیق کنید.

امتیاز 9 تا 12: شما معتاد کار هستید و معتقدید که اگر از سرعت کارتان کم کرده و یا مدت زمان کمتری را صرف کار کنید، شکست خواهید خورد؛ درحقیقت دوست دارید مدام مشغول کار باشید و زندگی را در کار می بینید. متاسفانه آن قدر خود را مشغول کار کرده اید که از دیگر لذت های زندگی غافل مانده اید.

معتادان کار از آتشی که درونشان روشن است، رنج می برند، اما خودشان معمولا از این وضعیت آگاهی ندارند. این افراد برای اینکه در محل کارشان موفق باشند، مدام می کوشند، رقابت می کنند و استرس دارند و می خواهند همیشه بهترین باشند و اگر چنین خواسته ای نداشته باشند، هرگز خود را رنج نمی دهند و از لذت های زندگی محروم نمی کنند.

جالب این است که این نوع معتادان از اینکه این قدر درگیر کار هستند، بسیار راضی و خوشحالند و گمان می کنند از فعال ترین و موفق ترین افراد در حیطه کاری خود محسوب می شوند. در ادامه مطلب به توضیحات دقیق تری در مورد آزمون می پردازیم:

آیا از خواص میوه و روغن زیتون آگاه هستید؟ , راست مغز هستید یا چپ مغز؟ , آیا واقعا زوج مناسب هم هستید؟

موارد 1، 2 و 3: معتادان کار از وقت تلف کردن بیزارند و معمولا در یک زمان چند کار را با هم انجم می دهند. آن ها به زمان بسیار اهمیت می دهند و مسئله  گذر زمان از مهم ترین مسائل در زندگی شان است؛ در حقیقت آنان سعی می کنند امور کاری خود را طبق برنامه ریزی انجام دهند. بسیاری اوقات به قرار ملاقات ها دیر می رسند و در مقابل از اینکه بخواهند مدتی را در انتظار دیگری سپری کنند، زجر می کشند. زمانی که کاری را باید انجام دهند، تا جایی که ممکن باشد، برایش وقت صرف می کنند تا آن کار را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانند.

مورد 4: معتادان کار در بسیاری از موارد، نه همیشه، با دیگران رقابت می کنند و سعی می کنند همواره برترین باشند. جالب اینجاست که این افراد نه تنها با دیگران، بلکه با خودشان نیز رقابت می کنند و همواره می خواهند نسبت به گذشته خود بهتر باشند.

مورد 5: این افراد برای خود اهداف عالی درنظر می گیرند و بسیاری اوقات اهدافی در حد و اندازه خود تعیین میک نند اما معتادان کار اهدافی بیش از حد توانایی خود در نظر می گیرند.

مورد 6 و 7: فردی که به کار اعتیاد دارد از اینکه بیکار بماند، خسته و کلافه می شود. به همین دلیل بیشتر اوقات خودش برای خود، کار فراهم می کند تا مبادا بیکار بماند. او دوست دارد مدام به وظایفی که بر عهده دارد، اضافه کند. گروهی از افرادی که این ویژگی را دارند، برای اینکه مبادا بیکار بمانند خود را مشغول به چند کار می کنند و هم زمان در چند زمینه کاری فعالیت می کنند.

مورد 8 و 9: به این دلیل که خود را به شدت درگیر کار و مسائل کاری می کنند، کمتر برای مسائل غیرکاری وقت دارند و به جای برقراری روابط اجتماعی بیشتر و صمیمی تر، دوست دارند وقت بیشتری برای کارشان بگذارند و با کارشان صمیمی تر شوند.

مورد 10 و 11: بسیاری از افرادی که به شکل افراطی درگیر کار هستند، از بیکاری می ترسند و از اینکه روز و ساعتی بگذرد و کار سازنده ای انجام نداده باشند، وحشت دارند. تعطیلات و اوقاتی که ناچارند بیکار بمانند، برایشان بسیار دردناک و عذاب آور است.

مورد 12: این افراد تصویری از ذهن خود در ذهنشان ساخته اند که هیچ کس نمی تواند جای آن ها را بگیرد؛ درضمن برایشان بسیار دشوار است که کار خود را به فرد دیگری محول کنند. معتادان کار گمان می کنند تنها کسی که می تواند کارها را به خوبی آن ها انجام دهد، خودشان هستند و هیچ فرد دیگری نمی تواند به خوبی آن ها کار کند.

مادران معتاد به اینترنت , چگونه به فرد معتاد کمک کنیم , چگونه نوجوانم معتاد نشود؟


ویدیو : تست: به کارتان معتاد هستید یا نه؟