ترکیه در تلاش دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای : یک نهاد حقوق بشری بین المللی مدعی ...


یک نهاد حقوق بشری بین المللی مدعی شد که ترکیه از دهه شصت میلادی تاکنون به صورت محرمانه به دنبال پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای نظامی است و علت اصلی مخالفت کشورهای اروپایی با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نیز همین مساله است. ایسنا: سازمان عدالت و توسعه حقوق بشر که یک نهاد بین المللی است، مدعی شد که رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهوری ترکیه و حزب حاکم عدالت و توسعه در این کشور طرح‌هایی را برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای نظامی و ارتقای موشک‌های دور برد که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای داشته باشند، در سر می‌پرورانند و هدف از این اقدام مقابله با کشور گشایی روسیه در آینده و رویارویی با نفوذ روزافزون ایران در خاورمیانه است.

این سازمان تاکید کرد: چندین گزارش در این مورد در نهادهای اطلاعاتی اروپا بررسی شده است که همگی حاکی از آن است که ترکیه برنامه‌های هسته‌ای محرمانه خود را ارتقا داده است و تلاش‌هایی از سوی آنکارا برای در اختیار داشتن سلاح‌ اتمی جهت مقابله‌ با چالش‌های آتی و هرگونه احتمال تغییر در توازن قدرت‌ در منطقه‌ و جهان صورت گرفته است.

زیدان القنائی، سخنگوی امور رسانه‌ای سازمان عدالت و توسعه حقوق بشر اعلام کرد: علت واقعی مخالفت کشورهای اروپایی و در راس آنها فرانسه با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا این است که کشورهای اتحادیه اروپا می‌دانند که دولت اردوغان برنامه‌های هسته‌ای محرمانه‌ای دارد که از سال‌ها قبل آن را ارتقا می‌دهد.

این سازمان مدعی شده است، خواسته اردوغان برای در اختیار داشتن سلاح‌های هسته‌ای جهت مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه است و ترکیه می‌خواهد به ژاندارم خاورمیانه تبدیل شود و این مساله مداخله‌های ترکیه در کشورهای عربی همچون مصر و عراق و سوریه را روشن‌تر می‌سازد.

ترکیه چندی پیش اعلام کرد که توافقی برای ساخت چند نیروگاه هسته‌ای برای تولید نیرو با یک کنسرسیوم فرانسوی - ژاپنی صورت گرفته است.

روزنامه دی ولت آلمان نیز پیش‌تر به نقل از منابعی در سرویس اطلاعات فدرال این کشور از تلاش دولت ترکیه برای دستیابی به اورانیوم غنی شده با هدف ساخت بمب اتم خبر داده بود که این اقدام در راستای رقابت آنکارا با اسرائیل بر سر ساخت سلاح هسته‌ای ارزیابی شده است. در این گزارش اردوغان با کیم جون اون، رهبر کره شمالی و معمر قذافی، دیکتاتور پیشین لیبی مقایسه شده است.

به نوشته روزنامه مذکور ترکیه در سال 2011 قراردادی را با شرکت روس اتم روسیه جهت ساخت یک نیروگاه در 300 کیلومتری شهر آنتالیا به امضا رسانده که این قرارداد برخلاف عرف رایج در قراردادهای هسته‌ای صلح آمیز منعقد شده است و نشان دهنده تصمیم ترکیه برای فعالیت‌های هسته‌ای غیرقانونی است.

این روزنامه به نقل از منابع اطلاعاتی آلمان و با استناد به گزارشی که در سازمان اطلاعات فدرال این کشور بررسی شده، مدعی شد که ترکیه خود به دنبال غنی‌سازی اورانیوم است تا با استفاده از آن بتواند یک بمب پلوتونیومی بسازد و در همین راستا توانسته از طریق پاکستان به سانتریفیوژهایی دست یابد.

دی ولت همچنین با استناد به این گزارش اعلام کرد که اردوغان در سال 2011 طی حکمی توسعه برنامه‌های موشکی میان‌برد ترکیه را در دستور کار قرار داده و دو سال بعد برنامه‌هایی برای ساخت موشک‌های با برد بیش از 2 هزار و 500 کیلومتر در ترکیه آغاز شده است که با توجه به خصوصیت‌ موشک‌های با برد بیش از 2 هزار کیلومتر، می‌توان به این نتیجه رسید که این موشک‌ها صرفا برای حمل کلاهک‌های کشتار جمعی از جمله کلاهک اتمی استفاده می‌شوند.

این گزارش به امضای هانس رول که از سال 1982 تا 1988 رییس مرکز سیاست گذاری وزارت دفاع آلمان بوده است رسیده است.


ویدیو : ترکیه در تلاش دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای