تخریب اعجاب انگیزترین قنات یونسکو : فرد و یا افراد ناشناس یکی از اعجاب انگیزترین ...


فرد و یا افراد ناشناس یکی از اعجاب انگیزترین قنات یونسکو را در شهر ˈ وزوان ˈ اصفهان تخریب کردند. خبرگزاری ایرنا: یونسکو قنات بزرگ وزوان را با عنوان ˈیکی از اعجاب انگیزترین قنات های جهان ˈ شناخته است.

قنات باستانی وزوان آنگونه که در ثبت آن نزد یونسکو آمده است، در دوره ساسانیان در دو کیلومتری شمال این شهر ساخته شده و مادر چاه آن در جنوب شهر میمه در نزدیکی آن است.

این اقدام تخریبی دوشنبه شب و در تاریکی و خلوتی شهر درشب هنگام صورت گرفت .

نیروی ویژه پلیس به محض اطلاع از این واقعه به محل رفته و با این احتمال که تخریب صورت گرفته ممکن است ناشی از رقابت های محلی و منطقه ای ما بین شهرهای مجاور قنات باشد، مراقب امنیت عمومی است .

پلیس هیچ گمانی را تاکنون درباره صدمه زدن عمدی به قنات تایید نکرده است.

در تعرض صورت گرفته به قنات وزوان، ورودی آن تخریب شده است و کارشناسانی از سازمان میراث فرهنگی در محل مشغول ارزیابی خسارت وارده هستند.

قنات باستانی وزوان نوروز امسال با آماده سازی برای دیدار بازدیدکنندگان آماده شد.

وزوان شهری است قدیمی در 90 کیلومتری شمال اصفهان و در میان دشت میمه واقع گردیده است.

ویژگی های بسیاری قنات باستانی وزوان را در ایران که مادر سیستم آبرسانی قناتی است ، و نیز در سطح جهان منحصر به فرد ساخته ، که از آن جمله وجود 3 سد زیرزمینی در طول مسیر قنات است، که بزرگ ترین آن در حدود یک هزار و 200 متری از مادر چاه در عمق 16 متری احداث شده ، و مهم ترین ویژگی آن امکان بستن دریچه خروجی قنات در فصل زمستان است.

با این کار آب در فصل زمستان در دریاچه قنات ذخیره شده ، و در فصل بهار با باز کردن آن، آب بیشتری در دسترس کشاورزان منطقه قرار می گیرد.

قنات وزوان در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 2962 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .

ˈ جواد چهراضیˈ سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان شاهین شهر و میمه به ایرنا گفت: صبح سه شنبه برای بررسی علت و چگونگی واقعه جلسه ای با حضور مسئولین محلی تشکیل شد و بطور قطع با عامل و یا عاملان این اقدام تخریبی برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در میان دو شهر میمه و وزوان از دیرباز حساسیت هایی وجود داشته، افزود: حساسیت درباره این قنات که یک از نقاط گردشگری استان محسوب می شود، در عید نوروز سال جاری پس از نورپردازی این قنات قوت یافت.

به گفته وی قنات ˈوزوان ˈ از دیرباز نقشی مهم در تامین اب شرب و کشاورزی منطقه داشته و وجود یک سد زیر زمینی این قنات آن را از سایر قنات های کشور متمایز می کند.

شهر وزوان در حدود 90کیلومتری شمال اصفهان در مسیر جاده ارتباطی اصفهان، تهران قرار دارد.


ویدیو : تخریب اعجاب انگیزترین قنات یونسکو