تحریف سخنان ظریف توسط خبرگزاری فارس/ افخم توضیح داد : اخبار سیاسی - ظریف درباره ...



اخبار سیاسی - ظریف درباره جزیره ابوموسی چه گفت؟
تحریف سخنان ظریف توسط خبرگزاری فارس/ افخم توضیح داد

بدیهی است که این پروژه رسانه‌ای خاص نیز با توضیحات سخنگوی وزارت خارجه خنثی شد. اما این تلاش تاسف‌بار رسانه‌هایی چون خبرگزاری فارس یا سایت جهان نیوز (نزدیک به زاکانی) واقعا چه جای دفاعی می‌تواند داشته باشد؟

خبرگزاری فارس , هدایی خبرگزاری فارس , متن سخنان ظریف در مجلس

محمد جواد ظریف در سفر دوره ای به منطقه خلیج فارس از کشورهای کویت،عمان و قطر دیدن کرد و رایزنی هایی با مقامات این کشورها صورت داد.

به گزارش سلام نو، خبرگزاری فارس در خبری اظهارات ظریف را تقطیع کرد و با حذف مقدمه و موخره سخنان رئیس جمهور و بدون اشاره به مواضع پیشین وزارت خارجه ایران در دولت احمدی‌نژاد نوشت: «ظریف در پاسخ به مسئله جزایر سه‌گانه در ایران گفت که تهران آماده گفت‌وگو درباره یکی از این جزایر به نام ابوموسی است.»

بدیهی است که این پروژه رسانه‌ای خاص نیز با توضیحات سخنگوی وزارت خارجه خنثی شد. اما این تلاش تاسف‌بار رسانه‌هایی چون خبرگزاری فارس یا سایت جهان نیوز (نزدیک به زاکانی) واقعا چه جای دفاعی می‌تواند داشته باشد؟ در شرایطی که طبقات و اقشار مختلف کشورمان به خاطر عملکرد همین محافظه‌کاران به اصطلاح اصولگرا از جهات گوناگون در مشکلات و سختی‌ها قرار گرفته‌اند و دولت جدید با تمام تلاش سعی در بهبود وضعیت دارد و وزارت خارجه هم در همین راستا برای بهبود روابط خارجی ایران تلاش می‌کند، این جریانات چطور می‌توانند این رفتار خود و حملاتی که به وزارت خارجه دولت منتخب می کنند را توجیه کنند؟ اخلاق و مروت رسانه‌ای و خبری چه جایگاه نزد رسانه‌های محافظه‌کار دارد؟

سایت جهان‌نیوز هم در پیروی از خط خبرگزاری فارس طی گزارشی یک موضع‌گیری عجولانه کرد و با کنایه به وزیر خارجه دولت منتخب نوشت: «شاید اگر این رویکرد در مقابل کشوری کوچک و حقیر مانند امارات اتخاذ شود؛ روزهای بعد باید در رابطه با استان های سیستان، کردستان و آذربایجان، باید با کشورهایی نظیر ترکیه و آذربایجان و طالبان نیز وارد مذاکره شویم و آنها را راضی از میز مذاکره بدرقه کنیم!»

سایت رجانیوز هم در حالی که به نظر می‌رسید هنوز فرصت تنظیم یک گزارش علیه وزارت خارجه را پیدا نکرده بود، در تنظیم خبر کوتاه خود نوشت: «موضع رسمی و غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی در سالهای گذشته، لایتغیر بودن و غیرقابل مذاکره بودن تعلق جزایر سه گانه به ایرا می باشد.»

 

متن سخنان ظریف در مجلس مهر 95 , سقوط بالگرد خبرگزاری فارس , سردار غلامرضا سمایی خبرگزاری فارس

 

اما خبرگزاری مهر ساعاتی بعد گزارش داد که در تماس با افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص از وی سئوال کرده که سخنگوی دستگاه سیاست خارجی نیز با تاکید بر اینکه برخی رسانه ها ترجمه ناقص و غیر دقیقی از مطالب وزیر امور خارجه داشته اند گفت: آقای ظریف در پاسخ به سئوالی در مورد سفر وزیر خارجه امارات و تاثیرات آن از جمله بر موضوع ابوموسی اینگونه پاسخ داده است که "سفر وزیر خارجه امارات به تهران آغاز خوبی برای تقویت روابط دو جانبه است طبیعی است اختلافاتی در دیدگاه ها و استنباطهای همسایگان وجود داشته باشد در این سفر در مورد مسائل مورد اهتمام دو کشور گفتگو شد و به گفتگوهای خود برای رفع همه سوء تفاهماتی که در میان دو کشور وجود دارد از جمله مسئله ابوموسی ادامه می دهیم و ما با دوستان خود در امارات برای رفع این مشکل و سوء تفاهم گفتگو می کنیم" و بر این اساس برخی مطالب منتشره از قول وزیر امور خارجه دقیق و کامل نیست.

همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در گفتگویی کوتاه با خبرنگار مهر در این رابطه گفت: بنده دقیقا موضع معمول کشور را گفته ام که ما اماده گفتگو با امارات برای رفع سوء تفاهمات پیرامون ابوموسی هستیم.

با این حال درباره این نقل قول مبنی بر آمادگی ایران برای گفتگو باید اشاره کرد که آمادگی برای گفتگو موضع همیشگی ایران در خصوص جزیره ابوموسی بوده که البته با شرایط و مقدماتی از سوی وزارت امور خارجه به عنوان مرجع اصلی اعلام مواضع رسمی ایران در مقاطع مخلف مطرح شده است.

به عنوان مثال در شهریور 87 حسن قشقاوی سخنگوی وقت وزارت خارجه در خصوص ادعاهای واهی امارات درباره ابوموسی گفته بود: هر گونه سوء تفاهم در مورد ترتیبات اجرایی در جزیره ابوموسی در چارچوب گفتگوی دو جانبه بدون دخالت طرفهای دیگر قابل رفع است.

در اسفند 89 نیز رامین مهمانپرست گفته بود : جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای گفتگوی دو جانبه و مستقیم درباره سوء تفاهم ایجاد شده در مورد جزیره ابوموسی در خصوص ترتیبات اجرایی یادداشت تفاهم 1971 اعلام کرده است.

چند هفته پیش نیز مرضیه افخم سخنگوی کنونی وزارت امور خارجه اعلام کرده است: ما همواره به کشور دوست و برادر امارات اعلام کرده‌‌ایم که آماده مذاکره دو جانبه برای رفع سوءتفاهم نسبت به ترتیبات اجرایی در مورد جزیره ابوموسی هستیم. این آمادگی را بار دیگر اعلام می‌کنیم، جمهوری اسلامی ایران درباره تمامیت ارضی و حاکمیت بر جزایر سه‌گانه مذاکره نمی‌کند و مذاکره در این خصوص از نظر ما کاملا منتفی است.

اخبار سیاسی - سلام نو

 


ویدیو : تحریف سخنان ظریف توسط خبرگزاری فارس/ افخم توضیح داد