تاکنون هیچ محیط بانی قصاص نشده است :     تاکنون هیچ محیط بانی قصاص نشده است. ...



 

 

خبر قصاص برای قاتلان دو محیط‌بان هرمزگانی , محیط بانی که 67 ساچمه به طرفش شلیک شد , تصاویر شلیک گلوله وتیر اندازی به یک محیط بانی دیگر

تاکنون هیچ محیط بانی قصاص نشده است. این جمله یی بود که معاون حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست در حالی که خبر حکم اعدام دو محیط بان در درگیری با متخلفان نگرانی های زیادی را در جامعه محیط زیست کشور به وجود آورده است اعلام کرد. علی سمیعی در گفت وگو با اعتماد با تاکید بر اینکه محیط بان ها همگی ضابط قضایی هستند، گفت؛ «آنها پس از گذراندن دوره های خاص و تایید مراجع قضایی زیر نظر سازمان مشغول به کار می شوند.»

 

اما بیش از دو سال است که دو محیط بانی که ضابط قضایی هستند در زندان به سر می برند. سمیعی در پاسخ به این زمان طولانی رسیدگی به پرونده گفت؛ «طبق قانون یک شرایط خاص باید برای تیراندازی در نظر گرفت که اگر رعایت نشود فرد مورد مواخذه قرار می گیرد. از سوی دیگر اگر اولیای دم فرد کشته شده از محیط بان ها شکایت کند و خواستار قصاص یا پرداخت دیه شود باز همزمان رسیدگی به آن تقریباً مدتی طول می کشد تا عدالت در مورد طرفین مشخص شود.» وی درباره روند رسیدگی به این گونه پرونده ها توضیح داد؛ «در مرحله رسیدگی بدوی مراجع قضایی با توجه به مستندات و مدارک موجود نسبت به صدور حکم اقدام می کنند.» وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا نوع استخدام سازمان حفاظت محیط زیست با محیط بان ها در این گونه شرایط تاثیرگذار است، گفت؛ محیط بان ها ضابط خاص قوه قضائیه و دارای کارت هستند و نوع استخدام تاثیری در حمایت سازمان از آنها ندارد.» با وجودی که معاون حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست روند رسیدگی به پرونده دو محیط بان را طبیعی می داند و معتقد است مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست تمام تلاش خود را برای تسریع این پرونده ها انجام داده اند، یکی از کارشناسان این حوزه معتقد است این اتفاق ها ناشی از مقررات غیرکارشناسانه سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با صید و شکار است. محمدعلی اینانلو با اشاره به دو محیط بان در معرض اعدام گفت؛ این دو محیط بان باید دیه پرداخت کنند که یکی از آنها به دلیل آنکه حادثه در ماه حرام اتفاق افتاده، باید دیه دو برابر پرداخت کند.

 

او با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۵ محیط بان شهید شده و تعدادی شکارچی کشته شده اند، گفت؛ «کوشش برای نجات دو محیط بانی که به اعدام محکوم شده اند در حال حاضر بسیار مهم است اما مهم تر از آن از بین بردن مقررات نامناسب در رابطه با صید و شکار و خشکاندن ریشه این مقررات است.» اسد تقی زاده یکی از محیط بان های رسمی سازمان است که این روزها به دلیل انجام وظیفه و درگیری با شکارچیان متخلف پشت میله های زندان است. او محیط بان اداره محیط زیست کهکیلویه و بویراحمد است که در شهریور سال ۸۶ با پنج شکارچی متخلف و حرفه یی در منطقه حفاظت شده دنا درگیر شد. در این درگیری که در ارتفاعات سه هزار متری رخ داد شکارچیان با محیط بانان منطقه روبه رو می شوند و برای فرار از مهلکه به سمت آنها تیراندازی می کنند. در این زد و خورد که بین شکارچیان و محیط بانان رخ داد در نهایت یکی از متخلفان مسلح کشته شد.

 

از آن روز تا به امروز این محیط بان که در حین انجام وظیفه مرتکب کشته شدن یک شکارچی بومی شده است در زندان و در قسمت نظامیان متخلف روزهای خود را سپری می کند. پس از این حادثه سازمان حفاظت محیط زیست برای این محیط بان وکیل اختیار می کند اما در اولین حکم صادره از سوی قاضی این محیط بان محکوم به اعدام می شود. این در حالی است که محیط بان تقی زاده در حین درگیری با اشرار مجوز حمل سلاح و کارت ضابط دادگستری و گواهی آموزش نظامی به همراه سایر مدارک را در اختیار داشته و به لحاظ قانونی تنها انجام وظیفه کرده است. از سوی دیگر حسن پور آن محیط بان هرمزگانی هم دو سال پیش در حین درگیری با شکارچیان متخلفی که حتی دارای سابقه کیفری نیز بودند منجر به کشته شدن یک شکارچی شد. اولیای دم این شکارچی هم مانند مورد قبلی خواستار حکم قصاص در مورد این محیط بان شدند. حکم خبر اعدام تقی زاده با واکنش های گسترده یی روبه رو شد. تا جایی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگویی تلویزیونی خبر داد اجرای این حکم توسط سازمان دیوان عالی گرفته شده است. همچنین محمدجواد محمدی زاده تاکید کرد سازمان متبوعش در تلاش است تا این حکم اساساً لغو شود.

 

از سوی دیگر در خردادماه امسال بود که یکی دیگر از محیط بان های فارس به نام اردشیر امینی در درگیری با متخلفان به شهادت رسید و پرونده مرگش مانند بسیاری از محیط بان های کشته شده دیگر در لابه لای ده ها پرونده اداری دیگر قرار گرفت. تاکنون مشخص نشده است قاتل یا قاتلان وی چه کسانی بودند؛سرنوشتی که امکان داشت برای این دو محیط بان در بند هم اتفاق بیفتد. ماموران گارد محیط زیست ایران بیش از ۳۵ سال است که به موجب قانون در زمره نیروهای مسلح کشور محسوب می شوند و علاوه بر آن به عنوان ضابطان قضایی همچون ماموران نیروهای انتظامی در مواجهه با قاچاقچیان و شکارچیان غیرمجاز آنان را دستگیر کرده و چنانچه درگیر شوند دست به سلاح می شوند. اما تا به امروز حتی اگر محیط بانی هم در درگیری های موجود برای دفاع از جان خود با رعایت ترتیب تیراندازی بعضاً دست به سلاح شده و شکارچی را به قتل رسانده، دستگاه قضایی باز هم حداقل در یک پروسه طولانی اداری محیط بان را برای چند سال زندانی می کند تا مراحل اداری پرونده طی شود. برخوردی که اسماعیل کهرم معتقد است دیگر محیط بان ها با چه امیدی می توانند از طبیعت حمایت کنند. این استاد دانشگاه معتقد است؛ وقتی به پلیس اسلحه داده می شود در صورتی که یکی از این سارقان به قتل برسد، این پلیس به اعدام محکوم نمی شود، بنابراین نباید در رابطه با محیط بانان نیز چنین غیرعادلانه رفتار شود.

 

 


ویدیو : تاکنون هیچ محیط بانی قصاص نشده است